1. Η υποστήριξη του θεσμικού πλαισίου που τίθεται με τον παρόντα νόμο πραγματοποιείται μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Διαχείρισης Ελέγχων (ΠΣ-ΔΕ), το οποίο λειτουργεί ως υπο-σύστημα Ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος Άσκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων (ΟΠΣ-ΑΔΕ) του άρθρου 14, του Ν. 4442/2016.
2. Το ΟΠΣ-ΑΔΕ αποτελεί μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα όλων των ενεργειών ελέγχων που καλύπτει το εύρος από τον προγραμματισμό των ελέγχων, επί τη βάσει του κινδύνου, μέχρι την καταγραφή των αποτελεσμάτων ελέγχου με τη χρήση των φύλλων ελέγχου. Ειδικότερα, με το ΠΣ-ΔΕ προάγονται:
2.1 Η λειτουργία ενός ενιαίου μητρώου που περιλαμβάνει όλα τα σχετικά στοιχεία που αφορούν στη λειτουργία των οικονομικών δραστηριοτήτων, μέσω της ανταλλαγής δεδομένων με το ΓΕΜΗ, το Υπουργείο Οικονομικών – Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, την Ελληνική Στατιστική Αρχή, τις αρμόδιες αρχές που εκδίδουν άδειες/εγκρίσεις καθώς και με κάθε άλλη αρμόδια αρχή και μητρώο.
2.2 Ο μηχανισμός που θα ενισχύσει την ακρίβεια των στοιχείων του ΓΕΜΗ καθώς και του μητρώου καταγραφής γνωστοποιήσεων και εγκρίσεων του ΟΠΣ-ΑΔΕ μέσω της παροχής πληροφοριών σχετικά με τυχόν αλλαγές στις επιχειρήσεις που καταγράφονται κατά τη διάρκεια των ελέγχων.
2.3 Ο αποτελεσματικός σχεδιασμός των ελέγχων με βάση την αξιολόγηση του επιπέδου του κινδύνου της κάθε εγκατάστασης και κάθε προϊόντος ώστε να αποφεύγονται οι επαναλαμβανόμενοι έλεγχοι στις περιπτώσεις που δεν παρατηρούνται υψηλά ποσοστά μη συμμόρφωσης ή υψηλά επίπεδα κινδύνου.
2.4 Ο συντονισμός των ελέγχων μέσω της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των εποπτευόντων αρχών καθώς και την παροχή δυνατότητας συνδυασμένων ελέγχων μεικτών κλιμακίων ώστε να ελαχιστοποιούνται οι διαρκείς διαφορετικοί έλεγχοι στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων.
2.5 Η εισαγωγή ενιαίου τρόπου προσέγγισης μεταξύ των ελεγκτών με την εισαγωγή υποχρέωσης χρήσης φύλλων ελέγχου καθώς και με την παροχή γνώσης για την υποστήριξη λήψης αποφάσεων κατάλληλων και αναλογικών μέτρων συμμόρφωσης.
2.6 ΟΙ αποτελεσματικοί επιτόπιοι έλεγχοι υποστηρίζοντας τους ελεγκτές να επικεντρώνονται στις συγκεκριμένες απαιτήσεις, στις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης ή κινδύνων που εντοπίστηκαν κατά τη διάρκεια προηγούμενων ελέγχων και κάνοντας απλουστευμένη καταγραφή των αποτελεσμάτων ελέγχου ενώ παράγει αυτόματα τις εκθέσεις ελέγχων.
2.7 Ο εντοπισμός και η ηλεκτρονική δημοσίευση όλων των νομοθετικών απαιτήσεων, των υποχρεωτικών τεχνικών κανόνων και η παροχή οδηγιών για τον τρόπο εφαρμογής των εν λόγω απαιτήσεων.
2.8 Η διαχείριση της απόδοσης, ο έλεγχος της ποιότητας και η ανταλλαγή πληροφοριών με τις επιχειρήσεις μέσω παροχής σχολίων σχετικά με τους ελέγχους, παρέχοντας ταυτόχρονα στοιχεία απόδοσης για τη χρήση του ΟΠΣ-ΑΔΕ από τους ελεγκτές.
2.9 Η εφαρμογή προληπτικών δράσεων και μηχανισμών αυτό-συμμόρφωσης, επιτρέποντας στις επιχειρήσεις την ηλεκτρονική πρόσβαση στα αποτελέσματα των ελέγχων τους και παρέχοντας πληροφορίες σχετικά με διάφορους τρόπους επίτευξης καλύτερης συμμόρφωσης και μείωσης των κινδύνων.
2.10 Η παραγωγή ακριβών στατιστικών στοιχείων για τους ελέγχους που συμβάλλουν στην ανάλυση των αποτελεσμάτων των ελέγχων και τον καλύτερο σχεδιασμό μελλοντικών ελέγχων.
3. Η χρήση του ΟΠΣ-ΑΔΕ είναι υποχρεωτική για όλες τις εποπτεύουσες αρχές. Στο ΠΣ-ΔΕ καταγράφονται όλα τα δεδομένα σχετικά με τον προγραμματισμό των ελέγχων καθώς και τα αποτελέσματα αυτών. Σε περίπτωση που κάποια εποπτεύουσα αρχή χρησιμοποιεί το δικό της πληροφοριακό σύστημα, το σύστημα αυτό πρέπει να διασυνδεθεί ή να ενσωματωθεί υποχρεωτικά με το ΟΠΣ-ΑΔΕ.
(υπό εξέταση)
4. Στις περιπτώσεις που διενεργούνται έλεγχοι κατόπιν παραγγελίας των ίδιων των επιχειρήσεων, το ποσό που αντιστοιχεί στο 20% του κόστους τους αποδίδεται στον προϋπολογισμό για τη συντήρηση του ΟΠΣ-ΑΔΕ.
5. Η παροχή πληροφοριών σχετικά με τη συμμόρφωση και τους κινδύνους μέσω του ΠΣ-ΔΕ χωρίς προηγούμενη ταυτοποίηση μιας επιχείρησης, εγκατάστασης ή προϊόντος δύναται να παρέχεται μέσω εμπορικής συμφωνίας. Τα έσοδα από την παροχή πληροφοριών αποδίδονται στον προϋπολογισμό για τη συντήρηση του ΟΠΣ-ΑΔΕ.