ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΠΟ ΑΞΟ ΡΕΘΥΜΝΗΣ
ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ
ΓΙΑΤΙ Η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΟΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΛΙΓΟ
ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΠΩΣ
ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ;
ΜΗΠΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΥΠΙΚΑ ΕΝΤΑΞΗ;
ΤΩΡΑ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΑΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥΣ
ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΟΥ
Αναφερεται
Άρθρο 01: Σκοπός
Σκοπός των ρυθμίσεων του παρόντος νόμου είναι η ανάπτυξη,……. επιχειρηματικότητας μικρής κλίμακας στο πεδίο του Τουρισμού Υπαίθρου, με επιδίωξη τη στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, στο πλαίσιο εμπλουτισμού και διαφοροποίησης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, καθώς και αύξησης της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητάς του.
και παρακάτω:
Άρθρο 02: Γενικοί ορισμοί
1. Τουρισμός Υπαίθρου είναι κάθε ειδική μορφή βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που έχει ως σκοπό την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό, παραγωγικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Υπαίθρου.
2. Ο Τουρισμός Υπαίθρου περιλαμβάνει την παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών και αγαθών όπως:…………
Φράσεις κλειδιά
η ανάπτυξη
στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας,
εμπλουτισμός και διαφοροποίησης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος,
για να αυξήσουμε την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητα του,
η Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη,
η παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών
Στη Κρήτη που γνωρίζω καλά , τα τελευταία 20 χρόνια με πρόλογο και πρόταξη πάντα τις παραπάνω φράσεις κλειδιά έχουν επιχορηγηθεί με διάφορα προγράμματα πάνω από 550 επιχειρήσεις για δραστηριότητες αγροτουρισμού , έτσι που κάθε φορά τον ορίζατε .
Σ ε μια έρευνα που πρόσφατα ολοκληρώθηκε από τον ΠΑΓΚΡΗΤΙΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ , από αυτές τις επιχειρήσεις λειτουργούν (υπάρχουν θα έλεγα καλύτερα) περίπου 200 , από αυτές μόνο οι 120 είναι ουσιαστικά ενεργές
και δεν υπερβαίνουν τις 40 με 50 αυτές που φαίνεται να είναι βιώσιμες για μερικά , λίγα χρόνια ακόμη . Και αυτές στο σύνολο τους ανήκουν σε επιχειρηματίες που δεν είναι αγρότες κατ επάγγελμα
Ερώτημα 1 :
ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΕ ΠΟΤΕ ΚΑΜΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΗΣΑΝ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΠΙΟ ΛΟΓΟ ,
ΑΛΛΕΣ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΠΟΤΕ ,
ΑΛΛΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΓΙΑ ΛΙΓΟ
ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΜΕ ΠΟΛΟΥΣ ΚΟΠΟΥΣ ΚΑΙ ΒΑΣΑΝΑ ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ : ΟΧΙ ΦΥΣΙΚΑ , ΠΟΤΕ .
Ερώτημα 2:
ΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΧΕΙ ΒΓΑΛΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΣΕ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ ,ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 2000 ,ΟΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΑΚΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΑΤΕΒΑΙΝΑΝ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ ΚΑΙ ΕΚΑΝΑΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ .
ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΤΗΚΑΝ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΠΕΔΩΣΑΝ ;
ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΧΙΣΤΗΚΕ Η ΕΡΗΜΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ ;
Στο νομοσχέδιο που τώρα προτείνεται για διαβούλευση , επιχειρείτε μια από τα ίδια , όμως οι καιροί έχουν αλλάξει , η κρίση που βιώνουμε δεν επιτρέπει άλλους πειραματισμούς , άλλες εξυπηρετήσεις και άλλων καιρών πολιτικές .
Θα μπορούσα να παραθέσω χίλια επιχειρήματα σε κάθε άρθρο και τομέα όμως φοβάμαι πως άδικα , θα μπω όμως στον πειρασμό κάποια από αυτά να γράψω για αποδείξω το συμπέρασμα μου αυτό .
Δεν αναπτύσσεται η δεν σώζεται ένας κλάδος της οικονομίας προσπαθώντας να κάνει πάρεργα σε κάποιο άλλο κλάδο και προπαντός δεν διαφοροποιείται ένας κλάδος και δεν γίνεται πιο ανταγωνιστικός από πάρεργα κάποιου άλλου που δεν είναι και ικανός να τα κάνει .
Καταλαβαίνω την ανάγκη να στηριχθεί η ύπαιθρος και οι αγρότες και ν αναπτυχθεί η ενδοχώρα , δεν καταλαβαίνω όμως γιατί αυτό πρέπει να γίνει μόνο από τους αγρότες , δεν καταλαβαίνω γιατί τον αγρότη αντί να τον κάνουμε καλό σε αυτό που ξέρει να κάνει ,πρέπει να τον κάνουμε και λίγο επιχειρηματία και λίγο ξενοδόχο . Γιατί να μην κάνουμε και άλλους κλάδους που φθίνουν και ολίγο κάτι άλλο ;
Θέλετε να ενισχύσετε τους αγρότες ,έχει μια λογική , αλλά πρέπει να τους ενισχύσετε σαυτό που ξέρουν να κάνουν και όχι σε κάτι άλλο που θέλει ιδιαίτερες γνώσεις , μέσα και δεξιότητες .
Έχει φτάσει με τις ανέλεκτες και ανεξέλεγκτες επιδοτήσεις χρόνια τώρα να καταστρέψετε την ύπαιθρο και τους αγρότες .
Αντί να προσπαθείτε να κάνετε τους αγρότες επιχειρηματίες , προσπαθήστε να βοηθήσετε στο να γίνουν επιχειρήσεις στην ύπαιθρο από επαγγελματίες και έτσι θα βρουν θέσεις εργασίας και οι αγρότες , έτσι θα συμπληρώσουν το εισόδημα τους ουσιαστικά και πραγματικά .
Με το νομοσχέδιο που προτείνετε κάνετε το εξής παράλογο :
Μία βίλλα που ευρίσκεται στη Κρήτη π.χ. στα Μάλια , η στον Πλακιά από τις πιο τουριστικά - μαζικού τουρισμού -περιοχές εάν προσφέρει πρωινό και γεύμα με προϊόντα τοπικά και το ονομάζει παραδοσιακή διατροφή να την χαρακτηρίσετε τουρισμό υπαίθρου , αν είναι κάτω από 40 κλίνες , και μία μονάδα στο Ψηλορείτη η το οροπέδιο Λασιθίου που έγινε σε ένα εγκαταλελειμμένο χωριό , προσφέρει αναγνωρισμένα παραδοσιακή διατροφή με 90% ντόπια προϊόντα , απασχολεί 10 εργαζόμενους από την περιοχή , αγρότες κατά πλειοψηφία που είναι στη φύση και το βουνό ,που μπορεί να κάνει όλες τις δράσεις που περιγράφετε αλλά διαθέτει 55 κλίνες γιατί τόσες χρειάζονται για να είναι βιώσιμη μια μονάδα στην ύπαιθρο , δεν χαρακτηρίζεται ως τουρισμός υπαίθρου . Με την ίδια λογική μπορεί και μια καφετέρια η πιτσαρία που ο ιδιοκτήτης της χρησιμοποιεί και 40% τοπικά προϊόντα - αλήθεια τα τοπικά προϊόντα πως ελέγχονται ,και γιατί 40% και όχι 80% - και δεν την ονομάζει πιτσαρία αλλά παραδοσιακό καφενείο η Κρητική ταβέρνα μπορεί να χαρακτηριστεί τουρισμός υπαίθρου , αν βρίσκεται στο Μπαλί Ρεθύμνης , ένα χωριουδάκι που από 50 ανθρώπους μόνιμους κατοίκους πριν από 10 χρόνια έχει σήμερα 5.000 ,κλίνες μαζικού τουρισμού.
Και άντε και γίναν οι αγρότες ξενοδόχοι και έκαναν και το κατάλυμα των 40 κλινών , πώς και που θα βρουν την πελατεία ,εκτός και αν αμέσως μετά τις ελιές η το σκάψιμο τρέχουν να διαβάσουν και να απαντήσουν στα e-mail ,να δώσουν προγράμματα στα γραφεία και να βάλουν διαφήμιση στο internet , θα μου πείτε θα πληρώσουν κάποιο να τα κάνει , και αν γίνει και αυτό σε πια γλώσσα θα υποδεχτούν και θα ξεναγήσουν τους ξένους πελάτες μας , εκτός και αν οι αγρότες μας είναι πολύγλωσσοι , θα πληρώσουν και εδώ κάποιο να το κάνει , θα πληρώσουν και ένα λογιστή για τις τόσες νομιμοποιήσεις και υπηρεσίες που πρέπει να ξετρέχονται καθημερινά ,και η γυναίκα του αγρότη θα μαγειρέψει θα σερβίρει θα πλύνει θα καθαρίσει ,μόνο που δεν αναφέρεται πριν το χωράφι η μετά , η θα χρησιμοποιήσει και εδώ άλλον εργαζόμενο , αμέσως έχουμε 4 θέσεις εργαζομένων τουλάχιστον για να προσφερθούν οι ελάχιστες υπηρεσίες που χρειάζονται για να λειτουργήσει αυτή η επιχείρηση και να είναι ανταγωνιστική , μα τότε συζητάμε για μια επιχείρηση αυτοτελή και όχι για "συμπλήρωμα εισοδήματος του αγρότη".
Με την εμπειρία που έχω 15 χρόνια που ασχολούμαι με τον "ΑΛΛΟ " τουρισμό καμία επιχείρηση τουρισμού στην ενδοχώρα στο χωριό δεν επιβιώνει αν παρέχει μόνο διαμονή και φαγητό , για να επιβιώσει χρειάζεται να παρέχει και άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες στη φύση , από αυτές που περιγράφονται στο νομοσχέδιο , πρέπει να μιλάει τουλάχιστον πολύ καλά μια ξένη γλώσσα , πρέπει να παρέχει υπηρεσίες reception τουλάχιστον 18 ώρες το 24ωρο και για να γίνουν αυτά πρέπει να διαθέτει αρκετά ικανό αριθμό κλινών , τουλάχιστον 40 ,το όριο που εσείς θέτετε ως ανώτερο
ερώτημα 1ο
Γνωρίζετε ότι η μέση τιμή ανά κλίνη μαζί με το πρωινό είναι περίπου 20 ευρώ ,σαυτές τις επιχειρήσεις ;
γνωρίζετε ότι σπανίως πετυχαίνεται πληρότητα πάνω από το 80% και αυτό μόνο 2με 3 φορές το χρόνο (Χριστούγεννα - Πάσχα -15αυγουστο);
Τι είδους υπηρεσίες θα παρέχει ένα κατάλυμα με 5 και 10 πελάτες των 2 η 3 διανυκτερεύσεων τι εισόδημα να αποδώσει μια τέτοια επένδυση , αν πείσετε κάποιο να την κάνει και προπαντός τι δυνατότητα για σοβαρές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες θα προσφέρει για να διαφοροποιήσει το τουριστικό μας προϊόν ;
ερώτημα 2
Τι θα γίνουν μια σειρά από επιχειρήσεις που ως αγροτουριστικές δημιουργήθηκαν , επιχορηγήθηκαν είναι οι μόνες ίσως που επιβιώνουν και έχουν προοπτική αλλά οι ιδιοκτήτες τους δεν είναι κατ επάγγελμα γεωργοί ( και να πάρετε υπόψη ότι αποτελούν σχεδόν το σύνολο των λειτουργούντων ) .
Ακόμη τι θα γίνουν και πως θα ονομαστούν αυτές που έχουν ξεπεράσει το όριο των 40 κλινών και αυτό γιατί κάτω από αυτό το νούμερο κλινών δεν είναι βιώσιμη καμιά επιχείρηση καταλυμάτων στην ύπαιθρο εκτός και αν ευρίσκεται στους ήδη γνωστούς χειμερινούς προορισμούς όπως είναι το Πήλιο , το Μέτσοβο , το Καρπενήσι κ.λ.π.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Να ορίζονται από την τοπική αυτοδιοίκηση -περιφέρεια οι περιοχές όπου θα εγκαθίστανται οι επιχειρήσεις τουρισμού υπαίθρου
και ο ανώτατος αριθμός κλινών που πρέπει να έχουν , που όμως δεν θα ξεπερνά τις 80.
τουρισμός υπαίθρου σε χωριά μικρότερα των 4000 κατοίκων.
Επιχείρηση αγροτουρισμού να γίνεται στις κατά κανόνα γεωργικές περιοχές από οποιονδήποτε ανεξάρτητα από το επάγγελμα του αρκεί να παρέχει τις υπηρεσίες που περιγράφετε και να πληρεί τις προϋποθέσεις που θα χρειάζονται γιαυτό .
Περιοχή που έχει επικρατήσει ο κλασικός (παραθεριστικός , αναψυχής κ.λ.π.) τουρισμός να μην χαρακτηρίζεται και ως περιοχή ανάπτυξης τουρισμού υπαίθρου .
Να χαρακτηριστούν περιοχές τουρισμού υπαίθρου σε κάθε περιφέρεια από την περιφέρεια με κριτήρια :
-πληθυσμιακά -μικρότερα των 4000 κατοίκων χωριά
-παραγωγικά - γεωργικές κτηνοτροφικές περιοχές
-κοινωνικά -περιοχές που έχουν ανάγκη στήριξης
μειονεκτικές περιοχές π.χ. ορεινές
-γεωγραφικά ,
-πολιτιστικά ,
-θρησκευτικά ,
-οικολογικά
-άλλα κριτήρια σε περιοχές με ευαίσθητα οικοσυστήματα , με ειδικές πολιτιστικές αξίες ,με ιδιαιτερότητες αρχιτεκτονικές Κ.Λ.Π. .
Περιοχές κλασικού τουρισμού με πάνω από 1500 κλίνες , ακόμη και αν είναι χωριό μικρότερο των 4000 κατοίκων δεν μπορεί να χαρακτηριστεί περιοχή τουρισμού υπαίθρου .
ΚΑΙ ΜΙΑ , ΤΗΝ ΣΟΒΑΡΟΤΕΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΚΑΝΩ
ΑΠΟΣΥΡΕΤΕ ΑΜΕΣΩΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΙΣΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΟΒΑΡΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΛΙΓΟ ΤΗ ΚΑΤΡΑΚΥΛΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΑΣ ΑΚΟΜΗ ΠΙΟ ΚΑΤΩ
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΨΗΛΟΡΕΙΤΗ
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΠΟ ΑΞΟ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ ΓΙΑΤΙ Η ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΜΟΝΕΣ ΜΕΡΕΣ ΠΟΥ ΔΟΥΛΕΥΟΥΝ ΛΙΓΟ ΟΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ; ΜΗΠΩΣ ΓΙΑ ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΚΥΡΙΟΙ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΤΥΠΙΚΑ ΕΝΤΑΞΗ; ΤΩΡΑ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΚΑΝΑΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΜΟΥ Αναφερεται Άρθρο 01: Σκοπός Σκοπός των ρυθμίσεων του παρόντος νόμου είναι η ανάπτυξη,……. επιχειρηματικότητας μικρής κλίμακας στο πεδίο του Τουρισμού Υπαίθρου, με επιδίωξη τη στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, στο πλαίσιο εμπλουτισμού και διαφοροποίησης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, καθώς και αύξησης της ελκυστικότητας και της ανταγωνιστικότητάς του. και παρακάτω: Άρθρο 02: Γενικοί ορισμοί 1. Τουρισμός Υπαίθρου είναι κάθε ειδική μορφή βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης που έχει ως σκοπό την επαφή του επισκέπτη-τουρίστα με το φυσικό, παραγωγικό, κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον της Υπαίθρου. 2. Ο Τουρισμός Υπαίθρου περιλαμβάνει την παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών και αγαθών όπως:………… Φράσεις κλειδιά η ανάπτυξη στήριξη του αγροτικού εισοδήματος και της τοπικής οικονομίας, εμπλουτισμός και διαφοροποίησης του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, για να αυξήσουμε την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητα του, η Βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η παροχή επιχειρηματικά οργανωμένων τουριστικών υπηρεσιών Στη Κρήτη που γνωρίζω καλά , τα τελευταία 20 χρόνια με πρόλογο και πρόταξη πάντα τις παραπάνω φράσεις κλειδιά έχουν επιχορηγηθεί με διάφορα προγράμματα πάνω από 550 επιχειρήσεις για δραστηριότητες αγροτουρισμού , έτσι που κάθε φορά τον ορίζατε . Σ ε μια έρευνα που πρόσφατα ολοκληρώθηκε από τον ΠΑΓΚΡΗΤΙΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ , από αυτές τις επιχειρήσεις λειτουργούν (υπάρχουν θα έλεγα καλύτερα) περίπου 200 , από αυτές μόνο οι 120 είναι ουσιαστικά ενεργές και δεν υπερβαίνουν τις 40 με 50 αυτές που φαίνεται να είναι βιώσιμες για μερικά , λίγα χρόνια ακόμη . Και αυτές στο σύνολο τους ανήκουν σε επιχειρηματίες που δεν είναι αγρότες κατ επάγγελμα Ερώτημα 1 : ΑΣΧΟΛΗΘΗΚΕ ΠΟΤΕ ΚΑΜΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΕΣ ΠΟΥ ΠΡΟΩΘΗΣΑΝ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΥΤΑ ΓΙΑ ΠΙΟ ΛΟΓΟ , ΑΛΛΕΣ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΠΟΤΕ , ΑΛΛΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΑΝ ΓΙΑ ΛΙΓΟ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΜΕ ΠΟΛΟΥΣ ΚΟΠΟΥΣ ΚΑΙ ΒΑΣΑΝΑ ΥΠΟΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ; ΑΠΑΝΤΗΣΗ : ΟΧΙ ΦΥΣΙΚΑ , ΠΟΤΕ . Ερώτημα 2: ΤΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΧΕΙ ΒΓΑΛΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ ΣΕ ΠΙΛΟΤΙΚΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΡΟΤΟΥΡΙΣΜΟ ,ΣΤΙΣ ΑΡΧΕΣ ΤΟΥ 2000 ,ΟΠΟΥ ΚΑΤΑ ΤΑΚΤΑ ΧΡΟΝΙΚΑ ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΚΑΤΕΒΑΙΝΑΝ ΣΤΟ ΡΕΘΥΜΝΟ ΚΑΙ ΕΚΑΝΑΝ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ . ΤΑ ΧΡΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΞΟΔΕΥΤΗΚΑΝ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΑΠΕΔΩΣΑΝ ; ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΕΧΙΣΤΗΚΕ Η ΕΡΗΜΩΣΗ ΤΗΣ ΥΠΑΙΘΡΟΥ ; Στο νομοσχέδιο που τώρα προτείνεται για διαβούλευση , επιχειρείτε μια από τα ίδια , όμως οι καιροί έχουν αλλάξει , η κρίση που βιώνουμε δεν επιτρέπει άλλους πειραματισμούς , άλλες εξυπηρετήσεις και άλλων καιρών πολιτικές . Θα μπορούσα να παραθέσω χίλια επιχειρήματα σε κάθε άρθρο και τομέα όμως φοβάμαι πως άδικα , θα μπω όμως στον πειρασμό κάποια από αυτά να γράψω για αποδείξω το συμπέρασμα μου αυτό . Δεν αναπτύσσεται η δεν σώζεται ένας κλάδος της οικονομίας προσπαθώντας να κάνει πάρεργα σε κάποιο άλλο κλάδο και προπαντός δεν διαφοροποιείται ένας κλάδος και δεν γίνεται πιο ανταγωνιστικός από πάρεργα κάποιου άλλου που δεν είναι και ικανός να τα κάνει . Καταλαβαίνω την ανάγκη να στηριχθεί η ύπαιθρος και οι αγρότες και ν αναπτυχθεί η ενδοχώρα , δεν καταλαβαίνω όμως γιατί αυτό πρέπει να γίνει μόνο από τους αγρότες , δεν καταλαβαίνω γιατί τον αγρότη αντί να τον κάνουμε καλό σε αυτό που ξέρει να κάνει ,πρέπει να τον κάνουμε και λίγο επιχειρηματία και λίγο ξενοδόχο . Γιατί να μην κάνουμε και άλλους κλάδους που φθίνουν και ολίγο κάτι άλλο ; Θέλετε να ενισχύσετε τους αγρότες ,έχει μια λογική , αλλά πρέπει να τους ενισχύσετε σαυτό που ξέρουν να κάνουν και όχι σε κάτι άλλο που θέλει ιδιαίτερες γνώσεις , μέσα και δεξιότητες . Έχει φτάσει με τις ανέλεκτες και ανεξέλεγκτες επιδοτήσεις χρόνια τώρα να καταστρέψετε την ύπαιθρο και τους αγρότες . Αντί να προσπαθείτε να κάνετε τους αγρότες επιχειρηματίες , προσπαθήστε να βοηθήσετε στο να γίνουν επιχειρήσεις στην ύπαιθρο από επαγγελματίες και έτσι θα βρουν θέσεις εργασίας και οι αγρότες , έτσι θα συμπληρώσουν το εισόδημα τους ουσιαστικά και πραγματικά . Με το νομοσχέδιο που προτείνετε κάνετε το εξής παράλογο : Μία βίλλα που ευρίσκεται στη Κρήτη π.χ. στα Μάλια , η στον Πλακιά από τις πιο τουριστικά - μαζικού τουρισμού -περιοχές εάν προσφέρει πρωινό και γεύμα με προϊόντα τοπικά και το ονομάζει παραδοσιακή διατροφή να την χαρακτηρίσετε τουρισμό υπαίθρου , αν είναι κάτω από 40 κλίνες , και μία μονάδα στο Ψηλορείτη η το οροπέδιο Λασιθίου που έγινε σε ένα εγκαταλελειμμένο χωριό , προσφέρει αναγνωρισμένα παραδοσιακή διατροφή με 90% ντόπια προϊόντα , απασχολεί 10 εργαζόμενους από την περιοχή , αγρότες κατά πλειοψηφία που είναι στη φύση και το βουνό ,που μπορεί να κάνει όλες τις δράσεις που περιγράφετε αλλά διαθέτει 55 κλίνες γιατί τόσες χρειάζονται για να είναι βιώσιμη μια μονάδα στην ύπαιθρο , δεν χαρακτηρίζεται ως τουρισμός υπαίθρου . Με την ίδια λογική μπορεί και μια καφετέρια η πιτσαρία που ο ιδιοκτήτης της χρησιμοποιεί και 40% τοπικά προϊόντα - αλήθεια τα τοπικά προϊόντα πως ελέγχονται ,και γιατί 40% και όχι 80% - και δεν την ονομάζει πιτσαρία αλλά παραδοσιακό καφενείο η Κρητική ταβέρνα μπορεί να χαρακτηριστεί τουρισμός υπαίθρου , αν βρίσκεται στο Μπαλί Ρεθύμνης , ένα χωριουδάκι που από 50 ανθρώπους μόνιμους κατοίκους πριν από 10 χρόνια έχει σήμερα 5.000 ,κλίνες μαζικού τουρισμού. Και άντε και γίναν οι αγρότες ξενοδόχοι και έκαναν και το κατάλυμα των 40 κλινών , πώς και που θα βρουν την πελατεία ,εκτός και αν αμέσως μετά τις ελιές η το σκάψιμο τρέχουν να διαβάσουν και να απαντήσουν στα e-mail ,να δώσουν προγράμματα στα γραφεία και να βάλουν διαφήμιση στο internet , θα μου πείτε θα πληρώσουν κάποιο να τα κάνει , και αν γίνει και αυτό σε πια γλώσσα θα υποδεχτούν και θα ξεναγήσουν τους ξένους πελάτες μας , εκτός και αν οι αγρότες μας είναι πολύγλωσσοι , θα πληρώσουν και εδώ κάποιο να το κάνει , θα πληρώσουν και ένα λογιστή για τις τόσες νομιμοποιήσεις και υπηρεσίες που πρέπει να ξετρέχονται καθημερινά ,και η γυναίκα του αγρότη θα μαγειρέψει θα σερβίρει θα πλύνει θα καθαρίσει ,μόνο που δεν αναφέρεται πριν το χωράφι η μετά , η θα χρησιμοποιήσει και εδώ άλλον εργαζόμενο , αμέσως έχουμε 4 θέσεις εργαζομένων τουλάχιστον για να προσφερθούν οι ελάχιστες υπηρεσίες που χρειάζονται για να λειτουργήσει αυτή η επιχείρηση και να είναι ανταγωνιστική , μα τότε συζητάμε για μια επιχείρηση αυτοτελή και όχι για "συμπλήρωμα εισοδήματος του αγρότη". Με την εμπειρία που έχω 15 χρόνια που ασχολούμαι με τον "ΑΛΛΟ " τουρισμό καμία επιχείρηση τουρισμού στην ενδοχώρα στο χωριό δεν επιβιώνει αν παρέχει μόνο διαμονή και φαγητό , για να επιβιώσει χρειάζεται να παρέχει και άλλες υπηρεσίες και δραστηριότητες στη φύση , από αυτές που περιγράφονται στο νομοσχέδιο , πρέπει να μιλάει τουλάχιστον πολύ καλά μια ξένη γλώσσα , πρέπει να παρέχει υπηρεσίες reception τουλάχιστον 18 ώρες το 24ωρο και για να γίνουν αυτά πρέπει να διαθέτει αρκετά ικανό αριθμό κλινών , τουλάχιστον 40 ,το όριο που εσείς θέτετε ως ανώτερο ερώτημα 1ο Γνωρίζετε ότι η μέση τιμή ανά κλίνη μαζί με το πρωινό είναι περίπου 20 ευρώ ,σαυτές τις επιχειρήσεις ; γνωρίζετε ότι σπανίως πετυχαίνεται πληρότητα πάνω από το 80% και αυτό μόνο 2με 3 φορές το χρόνο (Χριστούγεννα - Πάσχα -15αυγουστο); Τι είδους υπηρεσίες θα παρέχει ένα κατάλυμα με 5 και 10 πελάτες των 2 η 3 διανυκτερεύσεων τι εισόδημα να αποδώσει μια τέτοια επένδυση , αν πείσετε κάποιο να την κάνει και προπαντός τι δυνατότητα για σοβαρές και ανταγωνιστικές υπηρεσίες θα προσφέρει για να διαφοροποιήσει το τουριστικό μας προϊόν ; ερώτημα 2 Τι θα γίνουν μια σειρά από επιχειρήσεις που ως αγροτουριστικές δημιουργήθηκαν , επιχορηγήθηκαν είναι οι μόνες ίσως που επιβιώνουν και έχουν προοπτική αλλά οι ιδιοκτήτες τους δεν είναι κατ επάγγελμα γεωργοί ( και να πάρετε υπόψη ότι αποτελούν σχεδόν το σύνολο των λειτουργούντων ) . Ακόμη τι θα γίνουν και πως θα ονομαστούν αυτές που έχουν ξεπεράσει το όριο των 40 κλινών και αυτό γιατί κάτω από αυτό το νούμερο κλινών δεν είναι βιώσιμη καμιά επιχείρηση καταλυμάτων στην ύπαιθρο εκτός και αν ευρίσκεται στους ήδη γνωστούς χειμερινούς προορισμούς όπως είναι το Πήλιο , το Μέτσοβο , το Καρπενήσι κ.λ.π. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Να ορίζονται από την τοπική αυτοδιοίκηση -περιφέρεια οι περιοχές όπου θα εγκαθίστανται οι επιχειρήσεις τουρισμού υπαίθρου και ο ανώτατος αριθμός κλινών που πρέπει να έχουν , που όμως δεν θα ξεπερνά τις 80. τουρισμός υπαίθρου σε χωριά μικρότερα των 4000 κατοίκων. Επιχείρηση αγροτουρισμού να γίνεται στις κατά κανόνα γεωργικές περιοχές από οποιονδήποτε ανεξάρτητα από το επάγγελμα του αρκεί να παρέχει τις υπηρεσίες που περιγράφετε και να πληρεί τις προϋποθέσεις που θα χρειάζονται γιαυτό . Περιοχή που έχει επικρατήσει ο κλασικός (παραθεριστικός , αναψυχής κ.λ.π.) τουρισμός να μην χαρακτηρίζεται και ως περιοχή ανάπτυξης τουρισμού υπαίθρου . Να χαρακτηριστούν περιοχές τουρισμού υπαίθρου σε κάθε περιφέρεια από την περιφέρεια με κριτήρια : -πληθυσμιακά -μικρότερα των 4000 κατοίκων χωριά -παραγωγικά - γεωργικές κτηνοτροφικές περιοχές -κοινωνικά -περιοχές που έχουν ανάγκη στήριξης μειονεκτικές περιοχές π.χ. ορεινές -γεωγραφικά , -πολιτιστικά , -θρησκευτικά , -οικολογικά -άλλα κριτήρια σε περιοχές με ευαίσθητα οικοσυστήματα , με ειδικές πολιτιστικές αξίες ,με ιδιαιτερότητες αρχιτεκτονικές Κ.Λ.Π. . Περιοχές κλασικού τουρισμού με πάνω από 1500 κλίνες , ακόμη και αν είναι χωριό μικρότερο των 4000 κατοίκων δεν μπορεί να χαρακτηριστεί περιοχή τουρισμού υπαίθρου . ΚΑΙ ΜΙΑ , ΤΗΝ ΣΟΒΑΡΟΤΕΡΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΟΥ ΚΑΝΩ ΑΠΟΣΥΡΕΤΕ ΑΜΕΣΩΣ ΑΥΤΟ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΙΣΤΕ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΟΒΑΡΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΤΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΚΑΙ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΛΙΓΟ ΤΗ ΚΑΤΡΑΚΥΛΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΑΣ ΑΚΟΜΗ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΨΗΛΟΡΕΙΤΗ