Kυριοι,
Είμαι συνθέτης –στιχουργός μη συμβεβλημένος με την ΑΕΠΙ η άλλον Ο.Σ.Δ. στην Ελλάδα. Παντού όπου εμφανίζομαι live, ακούω από τους ιδιοκτήτες των χώρων όπου εμφανίζομαι ότι τα πνευματικά δικαιώματα των έργων μου –η και των έργων άλλων ελλήνων δημιουργών, μη μελών ΑΕΠΙ, που παίζω live ή σε dj sessions- τα καταβάλλουν στην ΑΕΠΙ .
Το ίδιο μαθαίνω και από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς όπου παίζονται τα κομμάτια μου ,
Το ίδιο και από τους υπευθύνους ιστοσελίδων όπου κάποιος μπορεί να ακούσει τα κομμάτια μου.
Πως είναι δυνατόν η ΑΕΠΙ μια Ανώνυμη εταιρεία ( κερδοσκοπικού υποθέτω χαρακτήρα) εταιρεία που δρα ως ΟΣΔ με την ανοχή/αναγνώσιση του κράτους , να εισπράττει από όλους αυτούς τους χρήστες για έργα που δεν εκπροσωπεί? Που αποδίδει τα χρήματα που εισπράττει για λογαριασμό μου ? Και εφ’όσον δεν με εκπροσωπεί και άρα δεν μου αποδίδει δικαιώματα, που αποδίδει το 20% του φόρου που οφείλει να αποδίδει στο Κράτος από τις εισπράξεις των δικών μου πνευματικών δικαιωμάτων ?
Διαβάζω στην δημόσια διαβούλευση ότι οι ΟΣΔ και η ΑΕΠΙ εισπράττουν με βάση playlist που τους δίνουν οι χρήστες. Αν εισέπρατταν με βάση playlist , όφειλε η ΑΕΠΙ να εξαιρεί τα έργα μου και να μην εισπράττει για αυτά. Δεν το κάνει όμως…
Αντίθετα εισπράττει για λογαριασμό μου (και για λογαριασμό όλων των δημιουργών που δεν είναι μέλη της ) εντελώς στα τυφλά με βάση κάποια σύμβαση που υπογράφει με bar, clubs , εστιατόρια κλπ και ΔΕΝ ΖΗΤΑΕΙ (ως θα όφειλε) καμία λίστα των έργων που παίχτηκαν στους χώρους αυτούς , ακριβώς για να διατηρείται η ασάφεια και η αδιαφάνεια που την βολεύει…
Θέτω στην διάθεση παντός ενδιαφερόμενου τις λίστες έργων που έπαιξα στις εμφανίσεις μου τα τρία τελευταία χρόνια σε όλη την Ελλάδα και τα ονόματα των χώρων αυτών. Έχει η ΑΕΠΙ να προσκομίσει τις λίστες έργων που πήρε η κατέγραψε ότι ακούστηκαν στους ίδιους χώρους , το ίδιο χρονικό διάστημα? Μπορεί να πει δημόσια που και πως απέδωσε τα χρήματα αυτά? Πολύ αμφιβάλλω.
Και υπάρχει και τούτο το παράλογο: για να μπορέσω να εισπράξω τα δικαιώματα για τα έργα μου που έτσι κι αλλοιώς οι μαγαζάτορες έχουν καταβάλλει στην ΑΕΠΙ (γιατί αν δεν την πλήρωναν ΔΕΝ θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα μαγαζιά τους) , θα πρέπει να γίνω μέλος ΑΕΠΙ. Δηλαδή όχι μόνο το κράτος δεν κάνει κάτι για μας προφυλάξει από την παρανομία της ΑΕΠΙ , αλλά μετά ο δημιουργός πρέπει να συμβληθεί με τον παρανομούντα (ΑΕΠΙ) για να του αποδοθούν τα χρήματά του. ( Αν αυτό δεν είναι μονοπωλιακή τακτική , τότε τι είναι ? ) Και πρέπει να καταβάλει στον παρανομούντα (ΑΕΠΙ ) υψηλότατη προμήθεια ( 37,5% παρακαλώ!) για την ‘’εργασία ‘’ που έκανε …Σκέτο θέατρο του παραλόγου. Αν είναι δυνατόν !
Οι προτάσεις μου είναι :
1. ΔΕΝ νοείται νόμιμη είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων από την δημόσια εκτέλεση από οποιονδήποτε Ο.Σ.Δ. , χωρίς αυτός να εισπράττει ΜΟΝΟ για τους δημιουργούς / εκδότες μουσικής /κληρονόμους που εκπροσωπεί και ΜΟΝΟ για τα έργα που εκπροσωπεί ( γιατί αν το επιθυμώ, ως δημιουργός, έχω κάθε δικαίωμα ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΧΩΡΗΣΩ όλα μου τα έργα στον ΟΣΔ, η να του εκχωρήσω ΜΟΝΟ μερικές εξουσίες για κάποια από αυτά κλπ κλπ )
2. ΔΕΝ νοείται εφαρμογή του Νόμου 2121/93 χωρίς διαφάνεια . Οι ΟΣΔ πρέπει να αποδεικνύουν στους δημιουργούς τα ποσά που εισέπραξαν, από ποιόν τα εισέπραξαν και για ποια έργα. Μόνο έτσι η διανομή των δικαιωμάτων θα είναι ακριβής και νόμιμη. Και παράλληλα οι ΟΣΔ πρέπει να γνωστοποιούν στους χρήστες ποιο είναι επακριβώς τα έργα που εκπροσωπούν και ποιοι είναι οι δημιουργοί τους. Ο.Σ.Δ. που δεν είναι σε θέση να το κάνει αυτό , ας μην υπάρχει καλύτερα.
3. Δεν νοείται εκκαθάριση δικαιωμάτων χωρίς να αναφέρονται αναλυτικά οι τίτλοι των έργων για τα οποία αποδίδονται δικαιώματα, το ποσοστό συμμετοχής του κάθε δικαιούχου στο κάθε έργο , η πηγή εσόδων (από ποιον εισέπραξε ο ΟΣΔ τα χρήματα) , για ποια χρήση (πχ για ποια συναυλία, για ποια ραδιοφωνική εκπομπή, για ποια τηλεοπτική εκπομπή κλπ ) και για ποια ημερομηνία, το συνολικό ποσό που εισέπραξε ο ΟΣΔ από τον χρήστη κλπ κλπ. Οι Εκκαθαρίσεις που έχω δεί από την ΑΕΠΙ από συναδέλφους μέλη της , απλά αναφέρουν ένα τιτλο όπως πχ ‘’Διανομή Μηχανικών δικαιωμάτων Α’ εξαμήνου 2011’’, η ‘’Ιδιωτικοί Ραδιοσταθμοί’’….η ‘’Διανομή Εκτελεστικών Εσωτερικού’’, , … ένα ποσό μικτό , τον φόρο 20% που παρακρατείται κι ένα καθαρό ποσό που καταλήγει στον δημιουργό.. ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ο δημιουργός αναλυτική κατάσταση με τα έργα του στα οποία αναφέρεται η διανομή , πρέπει να το ζητήσει ο ίδιος.. .!
4. ΝΑ υποχρεωθούν δια νόμου οι ΟΣΔ να εμφανίζουν σε ανοιχτό σε όλους λογαριασμό τα ποσά που από λάθος ή παραδρομή εισπράττουν για μη μέλη τους. Και στη συνέχεια ο δημιουργός δικαιούχος να μπορεί να εισπράξει από τους ΟΣΔ αυτό που δικαιούται χωρίς να είναι υποχρεωμένος να υπογράψει συμβάσεις οι οποίες –στην μορφή που είναι σήμερα – είναι καταχρηστικές και καταργούν το αυτονόητο : το ότι ο δημιουργός είναι και παραμένει κύριος του έργου του και έχει κάθε δικαίωμα να επιλέγει με ποιο τρόπο και μέσω ποιού θα γίνει αυτό προσιτό στο κοινό.
Εγώ πχ δεν επέλεξα και ούτε θα επέλεγα να παίζονται έργα μου από τηλεοπτικές εκπομπές που θεωρώ απαράδεκτες (διότι δεν προάγουν τον πολιτισμό αλλά το κουτσομπολιό ). Με τις συμβάσεις γενικού τύπου που υπογράφει η ΑΕΠΙ με τους τηλεοπτικούς σταθμούς ΧΩΡΙΣ να τους γνωστοποιεί τα ονόματα των δημιουργών που όντως εκπροσωπεί (πόσο μάλλον τα έργα τους ), και χωρίς να έχει δημοσιοποιήσει το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο που υποτίθεται πως εκπροσωπεί ( γιατι πχ δεν το κάνει από το site της, όπως κάνουν άλλοι ΟΣΔ στο εξωτερικό ?) , τηλεοπτικός σταθμός χρησιμοποίησε έργο μου ακόμα και σε διαφημιστικό τρέηλερ και εγώ είμαι τώρα αναγκασμένος να τρέχω στα δικαστήρια για να μου καταβληθούν τα νόμιμα και για να αποζημιωθώ για την αποσπασματική χρήση του έργου μου από τον εν λόγω τηλεοπτικό σταθμό ( χρήση για την οποία αν μου είχε ζητηθεί η άδεια ΔΕΝ θα την είχα δώσει…) .
Ούτε και είναι δυνατόν να ανέχεται το κράτος να λειτουργεί νομίμως ως Ο.Σ.Δ μια εταιρεία όπως η ΑΕΠΙ, η οποία έφτασε στο σημείο να δίνει ακόμα και άδεια για μηχανική αναπαραγωγή έργου μου ( που είμαι δικαιούχος 50% , αλλά ο συνδικαιούχος δεν είναι ούτε αυτός μέλος της ΑΕΠΙ ) , ΧΩΡΙΣ να εκπροσωπεί ούτε εμένα ούτε τον εκδότη στον οποίο έχω αναθέσει την διαχείριση του έργου αυτού παγκοσμίως.
Και όταν η ΑΕΠΙ αναγκάστηκε να παραδεχθεί την παρανομία , άρχισε να προβάλλει δικαιολογίες , του τύπου, κάναμε λάθος γιατί στο έργο είχατε ψευδώνυμο, κι εμείς θεωρήσαμε ότι το έργο αυτό πιθανά να είναι δημιούργημα ξένων δημιουργών , που πιθανά εκπροσωπούμε. Αλλά μετά από έρευνα που πραγματοποιήσαμε διαπιστώσαμε ότι το συγκεκριμένο έργο δεν ανήκει σε ξένους δημιουργούς που εκπροσωπούμε , οπότε στείλαμε διόρθωση στο εργοστάσιο κοπής του cd. . ..
Αλλά για το ποσό που είχε ήδη εισπράξει από τον χρήστη η ΑΕΠΙ δεν είπε κουβέντα. Ούτε και για τα χρήματα που ανενόχλητη συνέχισε να εισπράττει από την δημόσια εκτέλεση του κομματιού – όπως εισέπραττε και πρίν και πιθανότατα εισπράττει μέχρι σήμερα , αφού δεν μπήκε στον κόπο να ενημερώσει τους συμβεβλημένους με αυτήν χρήστες ότι το έργο ΔΕΝ εκπροσωπείται από αυτήν …
Άραγε σε ποια τσέπη κατέληξαν τα χρήματα αυτά? Παραμένουν στην ΑΕΠΙ?
Αποδόθηκαν σε μέλη της ?
Μήπως το ΥΠΟΤ η ο ΟΠΙ θα πρέπει να φροντίσουν να το μάθουν, εφαρμόζοντας τον Ν2121/93 και τις προβλεπόμενες κυρώσεις?
Kυριοι, Είμαι συνθέτης –στιχουργός μη συμβεβλημένος με την ΑΕΠΙ η άλλον Ο.Σ.Δ. στην Ελλάδα. Παντού όπου εμφανίζομαι live, ακούω από τους ιδιοκτήτες των χώρων όπου εμφανίζομαι ότι τα πνευματικά δικαιώματα των έργων μου –η και των έργων άλλων ελλήνων δημιουργών, μη μελών ΑΕΠΙ, που παίζω live ή σε dj sessions- τα καταβάλλουν στην ΑΕΠΙ . Το ίδιο μαθαίνω και από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς όπου παίζονται τα κομμάτια μου , Το ίδιο και από τους υπευθύνους ιστοσελίδων όπου κάποιος μπορεί να ακούσει τα κομμάτια μου. Πως είναι δυνατόν η ΑΕΠΙ μια Ανώνυμη εταιρεία ( κερδοσκοπικού υποθέτω χαρακτήρα) εταιρεία που δρα ως ΟΣΔ με την ανοχή/αναγνώσιση του κράτους , να εισπράττει από όλους αυτούς τους χρήστες για έργα που δεν εκπροσωπεί? Που αποδίδει τα χρήματα που εισπράττει για λογαριασμό μου ? Και εφ’όσον δεν με εκπροσωπεί και άρα δεν μου αποδίδει δικαιώματα, που αποδίδει το 20% του φόρου που οφείλει να αποδίδει στο Κράτος από τις εισπράξεις των δικών μου πνευματικών δικαιωμάτων ? Διαβάζω στην δημόσια διαβούλευση ότι οι ΟΣΔ και η ΑΕΠΙ εισπράττουν με βάση playlist που τους δίνουν οι χρήστες. Αν εισέπρατταν με βάση playlist , όφειλε η ΑΕΠΙ να εξαιρεί τα έργα μου και να μην εισπράττει για αυτά. Δεν το κάνει όμως… Αντίθετα εισπράττει για λογαριασμό μου (και για λογαριασμό όλων των δημιουργών που δεν είναι μέλη της ) εντελώς στα τυφλά με βάση κάποια σύμβαση που υπογράφει με bar, clubs , εστιατόρια κλπ και ΔΕΝ ΖΗΤΑΕΙ (ως θα όφειλε) καμία λίστα των έργων που παίχτηκαν στους χώρους αυτούς , ακριβώς για να διατηρείται η ασάφεια και η αδιαφάνεια που την βολεύει… Θέτω στην διάθεση παντός ενδιαφερόμενου τις λίστες έργων που έπαιξα στις εμφανίσεις μου τα τρία τελευταία χρόνια σε όλη την Ελλάδα και τα ονόματα των χώρων αυτών. Έχει η ΑΕΠΙ να προσκομίσει τις λίστες έργων που πήρε η κατέγραψε ότι ακούστηκαν στους ίδιους χώρους , το ίδιο χρονικό διάστημα? Μπορεί να πει δημόσια που και πως απέδωσε τα χρήματα αυτά? Πολύ αμφιβάλλω. Και υπάρχει και τούτο το παράλογο: για να μπορέσω να εισπράξω τα δικαιώματα για τα έργα μου που έτσι κι αλλοιώς οι μαγαζάτορες έχουν καταβάλλει στην ΑΕΠΙ (γιατί αν δεν την πλήρωναν ΔΕΝ θα μπορούσαν να λειτουργήσουν τα μαγαζιά τους) , θα πρέπει να γίνω μέλος ΑΕΠΙ. Δηλαδή όχι μόνο το κράτος δεν κάνει κάτι για μας προφυλάξει από την παρανομία της ΑΕΠΙ , αλλά μετά ο δημιουργός πρέπει να συμβληθεί με τον παρανομούντα (ΑΕΠΙ) για να του αποδοθούν τα χρήματά του. ( Αν αυτό δεν είναι μονοπωλιακή τακτική , τότε τι είναι ? ) Και πρέπει να καταβάλει στον παρανομούντα (ΑΕΠΙ ) υψηλότατη προμήθεια ( 37,5% παρακαλώ!) για την ‘’εργασία ‘’ που έκανε …Σκέτο θέατρο του παραλόγου. Αν είναι δυνατόν ! Οι προτάσεις μου είναι : 1. ΔΕΝ νοείται νόμιμη είσπραξη πνευματικών δικαιωμάτων από την δημόσια εκτέλεση από οποιονδήποτε Ο.Σ.Δ. , χωρίς αυτός να εισπράττει ΜΟΝΟ για τους δημιουργούς / εκδότες μουσικής /κληρονόμους που εκπροσωπεί και ΜΟΝΟ για τα έργα που εκπροσωπεί ( γιατί αν το επιθυμώ, ως δημιουργός, έχω κάθε δικαίωμα ΝΑ ΜΗΝ ΕΚΧΩΡΗΣΩ όλα μου τα έργα στον ΟΣΔ, η να του εκχωρήσω ΜΟΝΟ μερικές εξουσίες για κάποια από αυτά κλπ κλπ ) 2. ΔΕΝ νοείται εφαρμογή του Νόμου 2121/93 χωρίς διαφάνεια . Οι ΟΣΔ πρέπει να αποδεικνύουν στους δημιουργούς τα ποσά που εισέπραξαν, από ποιόν τα εισέπραξαν και για ποια έργα. Μόνο έτσι η διανομή των δικαιωμάτων θα είναι ακριβής και νόμιμη. Και παράλληλα οι ΟΣΔ πρέπει να γνωστοποιούν στους χρήστες ποιο είναι επακριβώς τα έργα που εκπροσωπούν και ποιοι είναι οι δημιουργοί τους. Ο.Σ.Δ. που δεν είναι σε θέση να το κάνει αυτό , ας μην υπάρχει καλύτερα. 3. Δεν νοείται εκκαθάριση δικαιωμάτων χωρίς να αναφέρονται αναλυτικά οι τίτλοι των έργων για τα οποία αποδίδονται δικαιώματα, το ποσοστό συμμετοχής του κάθε δικαιούχου στο κάθε έργο , η πηγή εσόδων (από ποιον εισέπραξε ο ΟΣΔ τα χρήματα) , για ποια χρήση (πχ για ποια συναυλία, για ποια ραδιοφωνική εκπομπή, για ποια τηλεοπτική εκπομπή κλπ ) και για ποια ημερομηνία, το συνολικό ποσό που εισέπραξε ο ΟΣΔ από τον χρήστη κλπ κλπ. Οι Εκκαθαρίσεις που έχω δεί από την ΑΕΠΙ από συναδέλφους μέλη της , απλά αναφέρουν ένα τιτλο όπως πχ ‘’Διανομή Μηχανικών δικαιωμάτων Α’ εξαμήνου 2011’’, η ‘’Ιδιωτικοί Ραδιοσταθμοί’’….η ‘’Διανομή Εκτελεστικών Εσωτερικού’’, , … ένα ποσό μικτό , τον φόρο 20% που παρακρατείται κι ένα καθαρό ποσό που καταλήγει στον δημιουργό.. ΓΙΑ ΝΑ ΛΑΒΕΙ ο δημιουργός αναλυτική κατάσταση με τα έργα του στα οποία αναφέρεται η διανομή , πρέπει να το ζητήσει ο ίδιος.. .! 4. ΝΑ υποχρεωθούν δια νόμου οι ΟΣΔ να εμφανίζουν σε ανοιχτό σε όλους λογαριασμό τα ποσά που από λάθος ή παραδρομή εισπράττουν για μη μέλη τους. Και στη συνέχεια ο δημιουργός δικαιούχος να μπορεί να εισπράξει από τους ΟΣΔ αυτό που δικαιούται χωρίς να είναι υποχρεωμένος να υπογράψει συμβάσεις οι οποίες –στην μορφή που είναι σήμερα – είναι καταχρηστικές και καταργούν το αυτονόητο : το ότι ο δημιουργός είναι και παραμένει κύριος του έργου του και έχει κάθε δικαίωμα να επιλέγει με ποιο τρόπο και μέσω ποιού θα γίνει αυτό προσιτό στο κοινό. Εγώ πχ δεν επέλεξα και ούτε θα επέλεγα να παίζονται έργα μου από τηλεοπτικές εκπομπές που θεωρώ απαράδεκτες (διότι δεν προάγουν τον πολιτισμό αλλά το κουτσομπολιό ). Με τις συμβάσεις γενικού τύπου που υπογράφει η ΑΕΠΙ με τους τηλεοπτικούς σταθμούς ΧΩΡΙΣ να τους γνωστοποιεί τα ονόματα των δημιουργών που όντως εκπροσωπεί (πόσο μάλλον τα έργα τους ), και χωρίς να έχει δημοσιοποιήσει το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο που υποτίθεται πως εκπροσωπεί ( γιατι πχ δεν το κάνει από το site της, όπως κάνουν άλλοι ΟΣΔ στο εξωτερικό ?) , τηλεοπτικός σταθμός χρησιμοποίησε έργο μου ακόμα και σε διαφημιστικό τρέηλερ και εγώ είμαι τώρα αναγκασμένος να τρέχω στα δικαστήρια για να μου καταβληθούν τα νόμιμα και για να αποζημιωθώ για την αποσπασματική χρήση του έργου μου από τον εν λόγω τηλεοπτικό σταθμό ( χρήση για την οποία αν μου είχε ζητηθεί η άδεια ΔΕΝ θα την είχα δώσει…) . Ούτε και είναι δυνατόν να ανέχεται το κράτος να λειτουργεί νομίμως ως Ο.Σ.Δ μια εταιρεία όπως η ΑΕΠΙ, η οποία έφτασε στο σημείο να δίνει ακόμα και άδεια για μηχανική αναπαραγωγή έργου μου ( που είμαι δικαιούχος 50% , αλλά ο συνδικαιούχος δεν είναι ούτε αυτός μέλος της ΑΕΠΙ ) , ΧΩΡΙΣ να εκπροσωπεί ούτε εμένα ούτε τον εκδότη στον οποίο έχω αναθέσει την διαχείριση του έργου αυτού παγκοσμίως. Και όταν η ΑΕΠΙ αναγκάστηκε να παραδεχθεί την παρανομία , άρχισε να προβάλλει δικαιολογίες , του τύπου, κάναμε λάθος γιατί στο έργο είχατε ψευδώνυμο, κι εμείς θεωρήσαμε ότι το έργο αυτό πιθανά να είναι δημιούργημα ξένων δημιουργών , που πιθανά εκπροσωπούμε. Αλλά μετά από έρευνα που πραγματοποιήσαμε διαπιστώσαμε ότι το συγκεκριμένο έργο δεν ανήκει σε ξένους δημιουργούς που εκπροσωπούμε , οπότε στείλαμε διόρθωση στο εργοστάσιο κοπής του cd. . .. Αλλά για το ποσό που είχε ήδη εισπράξει από τον χρήστη η ΑΕΠΙ δεν είπε κουβέντα. Ούτε και για τα χρήματα που ανενόχλητη συνέχισε να εισπράττει από την δημόσια εκτέλεση του κομματιού – όπως εισέπραττε και πρίν και πιθανότατα εισπράττει μέχρι σήμερα , αφού δεν μπήκε στον κόπο να ενημερώσει τους συμβεβλημένους με αυτήν χρήστες ότι το έργο ΔΕΝ εκπροσωπείται από αυτήν … Άραγε σε ποια τσέπη κατέληξαν τα χρήματα αυτά? Παραμένουν στην ΑΕΠΙ? Αποδόθηκαν σε μέλη της ? Μήπως το ΥΠΟΤ η ο ΟΠΙ θα πρέπει να φροντίσουν να το μάθουν, εφαρμόζοντας τον Ν2121/93 και τις προβλεπόμενες κυρώσεις?