Θα πρέπει να ακολουθηθεί είτε το γαλλικό σύστημα ελέγχου και έγκρισης του αμοιβολογίου από ανεξάρτητη επιτροπή ή να προβλεφθεί ειδική διαδικασία καθορισμού της ενιαίας εύλογης αμοιβής, όπου αυτή προβλέπεται από τον Νόμο, με ταχύτατη διαιτητική διαδικασία (ως ανωτέρω υπό 4) ή στα πλαίσια ειδικής ρύθμισης για πιλοτική δίκη στην οποία η εύλογη αμοιβή / αμοιβολόγιο θα καθορίζεται κατ’ ενιαίο τρόπο για κάθε κατηγορία δικαιούχων χρηστών και όχι όπως τώρα, δηλαδή, κάθε φορά για κάθε διαφορετικό χρήστη με αποτέλεσμα να επικρατεί ανταγωνιστική αναρχία δεδομένου ότι άλλοι Ρ/Σ καλούνται να καταβάλλουν 2%, άλλοι 3% και άλλοι 4% και 5% για την ίδια ακριβώς χρήση βάση της διαφορετικής και μόνον κάθε φοράς, κρίσης του δικάσαντος δικαστή. Η σύνθεση της ανεξάρτητης επιτροπής θα πρέπει να διασφαλίζει ισότιμη συμμετοχή ΟΣΔ, χρηστών. Τα κριτήρια προσδιορισμού της εύλογης αμοιβής, που είναι έννοια κοινοτική, έχουν ήδη προσδιορισθεί από τη σχετική νομολογία του ΔΕΚ με βασικότερο όλων την ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ των ΟΣΔ. Σύμφωνα με την πάγια Νομολογία του ΔΕΚ κάθε ΟΣΔ δικαιούται να εισπράττει τμήμα μόνον της ενιαίας εύλογης αμοιβής που ανταποκρίνεται στον αριθμό έργων τα οποία αυτός εκπροσωπεί είτε το σύνολο των έργων των οποίων έκανε χρήση ο χρήστη (ίδετε ΔΕΚ C- 52/07 «Kanal 5 Ltd, TV 4 AB v Foreningen Svenska Tonsattares Internationella Musikbyra (STIM)»). Η αρχή αυτή συνεπώς της αναλογικότητας της αμοιβής σε σχέση με την αντιπροσωπευτικότητα του αιτούντος ΟΣΔ, ως προς τα έργα των οποίων κάνει χρήση κάθε Ρ/Σ, θα πρέπει να αποτελεί το θεμέλιο κάθε νομοθετικής ρύθμισης που στο σημείο αυτό είναι απολύτως απαραίτητη.
Κρίτων Μεταξόπουλος,
Δικηγόρος
Θα πρέπει να ακολουθηθεί είτε το γαλλικό σύστημα ελέγχου και έγκρισης του αμοιβολογίου από ανεξάρτητη επιτροπή ή να προβλεφθεί ειδική διαδικασία καθορισμού της ενιαίας εύλογης αμοιβής, όπου αυτή προβλέπεται από τον Νόμο, με ταχύτατη διαιτητική διαδικασία (ως ανωτέρω υπό 4) ή στα πλαίσια ειδικής ρύθμισης για πιλοτική δίκη στην οποία η εύλογη αμοιβή / αμοιβολόγιο θα καθορίζεται κατ’ ενιαίο τρόπο για κάθε κατηγορία δικαιούχων χρηστών και όχι όπως τώρα, δηλαδή, κάθε φορά για κάθε διαφορετικό χρήστη με αποτέλεσμα να επικρατεί ανταγωνιστική αναρχία δεδομένου ότι άλλοι Ρ/Σ καλούνται να καταβάλλουν 2%, άλλοι 3% και άλλοι 4% και 5% για την ίδια ακριβώς χρήση βάση της διαφορετικής και μόνον κάθε φοράς, κρίσης του δικάσαντος δικαστή. Η σύνθεση της ανεξάρτητης επιτροπής θα πρέπει να διασφαλίζει ισότιμη συμμετοχή ΟΣΔ, χρηστών. Τα κριτήρια προσδιορισμού της εύλογης αμοιβής, που είναι έννοια κοινοτική, έχουν ήδη προσδιορισθεί από τη σχετική νομολογία του ΔΕΚ με βασικότερο όλων την ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΤΙΚΟΤΗΤΑ των ΟΣΔ. Σύμφωνα με την πάγια Νομολογία του ΔΕΚ κάθε ΟΣΔ δικαιούται να εισπράττει τμήμα μόνον της ενιαίας εύλογης αμοιβής που ανταποκρίνεται στον αριθμό έργων τα οποία αυτός εκπροσωπεί είτε το σύνολο των έργων των οποίων έκανε χρήση ο χρήστη (ίδετε ΔΕΚ C- 52/07 «Kanal 5 Ltd, TV 4 AB v Foreningen Svenska Tonsattares Internationella Musikbyra (STIM)»). Η αρχή αυτή συνεπώς της αναλογικότητας της αμοιβής σε σχέση με την αντιπροσωπευτικότητα του αιτούντος ΟΣΔ, ως προς τα έργα των οποίων κάνει χρήση κάθε Ρ/Σ, θα πρέπει να αποτελεί το θεμέλιο κάθε νομοθετικής ρύθμισης που στο σημείο αυτό είναι απολύτως απαραίτητη. Κρίτων Μεταξόπουλος, Δικηγόρος