ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ε.Ο.Τ.
ΘΕΜΑ: Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου για τον Τουρισμό.
Ειδικότερα :
ΑΡΘΡΟ 2
Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ)
Η Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) που συστάθηκε στον Ε.Ο.Τ. με το άρθρο 12 του ν.4002/2011(Α'180) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 148 του ν.4070/2012, αποτέλεσε ουσιαστικά τη μετεξέλιξη και ενίσχυση της αδειοδοτικής αρμοδιότητας του Οργανισμού σε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία υποστήριξης και αδειοδότησης των "μεγάλων" τουριστικών επενδύσεων, δηλαδή:
• των Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων
• των εγκαταστάσεων Ειδικής Τουριστικής Υποδομής ανεξαρτήτως μεγέθους
• των κυρίων τουριστικών καταλυμάτων δυναμικότητας άνω των 300 κλινών.
Η Υπηρεσία αυτή παρέχει πλήρη και εξατομικευμένη υποστήριξη σε κάθε επενδυτή, σε όλα τα στάδια της επένδυσης, λειτουργώντας ως "Υπηρεσία Μιας Στάσης" για την ενημέρωση των επενδυτών, για την έκδοση των αδειών και την παροχή των απαραίτητων εγκρίσεων.
Παρά το σύντομο χρονικό διάστημα της λειτουργίας της η ΕΥΠΑΤΕ έχει μια πολύ ικανοποιητική παρουσία με τη διαχείριση ήδη 11 σημαντικών επενδυτικών προτάσεων.
Η σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) από τον ιδρυτικό της νόμο (του 2011) καθώς και τον τροποποιητικό (έτους 2012) που την εντάσσει στη δομή του ΕΟΤ, αποτελεί τη φυσική συνέχεια μιας ήδη υπάρχουσας «υποδομής» που στηρίζεται στην πρακτική, τη γνώση και σωρευμένη εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού των Δ/νσεων Τουριστικών Εγκαταστάσεων και Μελετών και Επενδύσεων/Τμήμα Επενδύσεων του ΕΟΤ, γεγονός που εξασφαλίζει τη δυνατότητα εφαρμογής της σύνθετης και ποικίλης τουριστικής νομοθεσίας και την ενεργοποίηση άμεσα και αποτελεσματικά της νέας Υπηρεσίας για να επιτελέσει το έργο της ως «Υπηρεσία μιας Στάσης» για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στο Τουρισμό.
Η συνέχιση λειτουργίας της ΕΥΠΑΤΕ στον ΕΟΤ, με το υφιστάμενο και έμπειρο προσωπικό και την ευελιξία που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των συγκεκριμένων υπηρεσιών είναι επιβεβλημένη, έχει λογική και από την βραχύχρονη λειτουργία της έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι αποτελεσματική προς όφελος της επιχειρηματικότητας και τελικά της ελληνικής οικονομίας.
Αντίθετα, η επιλογή της μεταφοράς της στο Υπουργείο Τουρισμού, όπως προβλέπει το Σχέδιο Νόμου, εμπεριέχει το ρίσκο της ένταξής της σε μια δομή κεντρικών υπηρεσιών Υπουργείου, που αποδεδειγμένα χαρακτηρίζεται από δυσκαμψία και γραφειοκρατία.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Το Υπουργείο αποτελεί ένα φορέα που θα πρέπει ούτως ή άλλως να καλύψει τις επιτελικές του αρμοδιότητες. Ο σημαντικότατος και εν μέρει παραγνωρισμένος ρόλος του αυτός δεν συνάδει με την εκτέλεση τεχνικών έργων, πολύ δε περισσότερο που κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με την ισχύουσα πρακτική σε επίπεδο Υπουργείων.
Εάν λάβουμε υπόψη την έλλειψη τεχνικού προσωπικού και τη γενικότερη στελέχωση του Υπουργείου με υπαλλήλους προερχόμενους από πολλούς και διαφορετικούς φορείς, ξένους προς τον τουρισμό, που δεν διαθέτουν αλλά ούτε μπορούν να αποκτήσουν άμεσα Τουριστική εμπειρία και συνείδηση, οδηγούμαστε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι το εγχείρημα του Σχεδίου Νόμου θα αποτελέσει ένα ακόμα εμπόδιο στην ομαλή λειτουργία των τουριστικών Υπηρεσιών και της υποστήριξης των τουριστικών έργων και δραστηριοτήτων.
Ο ΕΟΤ, με το εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό του και την μακρά αδιάλειπτη παρουσία του στο τουριστικό γίγνεσθαι έχει αποδείξει, ότι είναι ο μόνος αξιόπιστος φορέας που μπορεί να εκτελεί Ειδικά Τουριστικά έργα, να υποστηρίζει με τις υπηρεσίες του τη δημιουργία τουριστικών υποδομών και ανωδομών και εν τέλει να διαμορφώνει το τουριστικό προϊόν (άμεσα ή έμμεσα).
Οι επιχειρούμενες κατά καιρούς προσπάθειες για υλοποίηση αναπτυξιακών Τουριστικών έργων από άλλους φορείς υλοποίησης δεν απέδωσαν. Παράδειγμα αποτελεί η ΕΤΑ, η οποία παρόλο που έγινε προσπάθεια να λειτουργήσει ως φορέας υλοποίησης Τουριστικής ανάπτυξης, δεν έχει επιτύχει να υλοποιήσει Τουριστικά έργα περιοριζόμενη στην διαχείριση και παραχώρηση εκτάσεων ιδιοκτησίας του ΕΟΤ, σε ιδιωτικούς φορείς.
ΠΡΟΤΑΣΗ
Επειδή οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν μοιάζει να στηρίζονται αφενός σε διαπίστωση ελλείψεων ή προβλημάτων του υπάρχοντος συστήματος και αφετέρου σε πρόβλεψη για ωφέλειες από το προτεινόμενο σύστημα , ενώ αντίθετα οι Υπηρεσίες του ΕΟΤ με γνώση και αντικειμενικότητα έχουν εντοπίσει εμφανείς ελλείψεις και ανακολουθίες του Σχεδίου Νόμου, ως ανωτέρω αναγράφονται, θεωρούμε δείγμα ευθύνης την απόσυρση του.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ε.Ο.Τ. ΘΕΜΑ: Παρατηρήσεις επί του σχεδίου νόμου για τον Τουρισμό. Ειδικότερα : ΑΡΘΡΟ 2 Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) Η Ειδική Υπηρεσία Προώθησης και αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) που συστάθηκε στον Ε.Ο.Τ. με το άρθρο 12 του ν.4002/2011(Α'180) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 148 του ν.4070/2012, αποτέλεσε ουσιαστικά τη μετεξέλιξη και ενίσχυση της αδειοδοτικής αρμοδιότητας του Οργανισμού σε μια ολοκληρωμένη υπηρεσία υποστήριξης και αδειοδότησης των "μεγάλων" τουριστικών επενδύσεων, δηλαδή: • των Σύνθετων Τουριστικών Καταλυμάτων • των εγκαταστάσεων Ειδικής Τουριστικής Υποδομής ανεξαρτήτως μεγέθους • των κυρίων τουριστικών καταλυμάτων δυναμικότητας άνω των 300 κλινών. Η Υπηρεσία αυτή παρέχει πλήρη και εξατομικευμένη υποστήριξη σε κάθε επενδυτή, σε όλα τα στάδια της επένδυσης, λειτουργώντας ως "Υπηρεσία Μιας Στάσης" για την ενημέρωση των επενδυτών, για την έκδοση των αδειών και την παροχή των απαραίτητων εγκρίσεων. Παρά το σύντομο χρονικό διάστημα της λειτουργίας της η ΕΥΠΑΤΕ έχει μια πολύ ικανοποιητική παρουσία με τη διαχείριση ήδη 11 σημαντικών επενδυτικών προτάσεων. Η σύσταση της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων (ΕΥΠΑΤΕ) από τον ιδρυτικό της νόμο (του 2011) καθώς και τον τροποποιητικό (έτους 2012) που την εντάσσει στη δομή του ΕΟΤ, αποτελεί τη φυσική συνέχεια μιας ήδη υπάρχουσας «υποδομής» που στηρίζεται στην πρακτική, τη γνώση και σωρευμένη εμπειρία του ανθρώπινου δυναμικού των Δ/νσεων Τουριστικών Εγκαταστάσεων και Μελετών και Επενδύσεων/Τμήμα Επενδύσεων του ΕΟΤ, γεγονός που εξασφαλίζει τη δυνατότητα εφαρμογής της σύνθετης και ποικίλης τουριστικής νομοθεσίας και την ενεργοποίηση άμεσα και αποτελεσματικά της νέας Υπηρεσίας για να επιτελέσει το έργο της ως «Υπηρεσία μιας Στάσης» για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στο Τουρισμό. Η συνέχιση λειτουργίας της ΕΥΠΑΤΕ στον ΕΟΤ, με το υφιστάμενο και έμπειρο προσωπικό και την ευελιξία που χαρακτηρίζει τη λειτουργία των συγκεκριμένων υπηρεσιών είναι επιβεβλημένη, έχει λογική και από την βραχύχρονη λειτουργία της έχει αποδείξει ότι μπορεί να είναι αποτελεσματική προς όφελος της επιχειρηματικότητας και τελικά της ελληνικής οικονομίας. Αντίθετα, η επιλογή της μεταφοράς της στο Υπουργείο Τουρισμού, όπως προβλέπει το Σχέδιο Νόμου, εμπεριέχει το ρίσκο της ένταξής της σε μια δομή κεντρικών υπηρεσιών Υπουργείου, που αποδεδειγμένα χαρακτηρίζεται από δυσκαμψία και γραφειοκρατία. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Το Υπουργείο αποτελεί ένα φορέα που θα πρέπει ούτως ή άλλως να καλύψει τις επιτελικές του αρμοδιότητες. Ο σημαντικότατος και εν μέρει παραγνωρισμένος ρόλος του αυτός δεν συνάδει με την εκτέλεση τεχνικών έργων, πολύ δε περισσότερο που κάτι τέτοιο έρχεται σε αντίθεση με την ισχύουσα πρακτική σε επίπεδο Υπουργείων. Εάν λάβουμε υπόψη την έλλειψη τεχνικού προσωπικού και τη γενικότερη στελέχωση του Υπουργείου με υπαλλήλους προερχόμενους από πολλούς και διαφορετικούς φορείς, ξένους προς τον τουρισμό, που δεν διαθέτουν αλλά ούτε μπορούν να αποκτήσουν άμεσα Τουριστική εμπειρία και συνείδηση, οδηγούμαστε αβίαστα στο συμπέρασμα ότι το εγχείρημα του Σχεδίου Νόμου θα αποτελέσει ένα ακόμα εμπόδιο στην ομαλή λειτουργία των τουριστικών Υπηρεσιών και της υποστήριξης των τουριστικών έργων και δραστηριοτήτων. Ο ΕΟΤ, με το εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό του και την μακρά αδιάλειπτη παρουσία του στο τουριστικό γίγνεσθαι έχει αποδείξει, ότι είναι ο μόνος αξιόπιστος φορέας που μπορεί να εκτελεί Ειδικά Τουριστικά έργα, να υποστηρίζει με τις υπηρεσίες του τη δημιουργία τουριστικών υποδομών και ανωδομών και εν τέλει να διαμορφώνει το τουριστικό προϊόν (άμεσα ή έμμεσα). Οι επιχειρούμενες κατά καιρούς προσπάθειες για υλοποίηση αναπτυξιακών Τουριστικών έργων από άλλους φορείς υλοποίησης δεν απέδωσαν. Παράδειγμα αποτελεί η ΕΤΑ, η οποία παρόλο που έγινε προσπάθεια να λειτουργήσει ως φορέας υλοποίησης Τουριστικής ανάπτυξης, δεν έχει επιτύχει να υλοποιήσει Τουριστικά έργα περιοριζόμενη στην διαχείριση και παραχώρηση εκτάσεων ιδιοκτησίας του ΕΟΤ, σε ιδιωτικούς φορείς. ΠΡΟΤΑΣΗ Επειδή οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν μοιάζει να στηρίζονται αφενός σε διαπίστωση ελλείψεων ή προβλημάτων του υπάρχοντος συστήματος και αφετέρου σε πρόβλεψη για ωφέλειες από το προτεινόμενο σύστημα , ενώ αντίθετα οι Υπηρεσίες του ΕΟΤ με γνώση και αντικειμενικότητα έχουν εντοπίσει εμφανείς ελλείψεις και ανακολουθίες του Σχεδίου Νόμου, ως ανωτέρω αναγράφονται, θεωρούμε δείγμα ευθύνης την απόσυρση του.