Κατ΄αρχήν, μία γενική παρατήρηση είναι ότι πριν υπάρξει Νομοσχέδιο για τον Τουρισμό, θα έπρεπε να υπάρξουν Οργανογράμματα, τόσο για το Υπουργείο, όσο και για τον ΕΟΤ.
Όσον αφορά στο άρθρο 4:
- "Στις χώρες όπου δεν λειτουργούν γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ, μπορούν να δημιουργηθούν θέσεις τουριστικούν ακολούθων....ή μπορεί να προσλαμβάνεται επιτόπιο προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή να συνάπτονται συμβάσεις με ανάλογο νομικό καθεστός σύμφωνο με τη νομοθεσία του τόπου απασχόλησης" : η λέξη "δημιουργηθούν" παραπέμπει στην ύπαρξη οργανογράμματος. Το επιτόπιο προσωπικό όμως καταλαμβάνει μη οργανικές θέσεις και υπάγεται στη νομοθεσία της χώρας όπου υπηρετεί. Αν δημιουργηθούν θέσεις, θα έπρεπε να είναι στο πλαίσιο ενός Κανονισμού Λειτουργίας των Γραφείων Εξωτερικού (ο οποίος θα έπρεπε να ενταχθεί στο Οργανόγραμμα). Σ΄αυτόν τον Κανονισμό θα πρέπει να προβλέπονται οι θέσεις ανά γραφείο εξωτερικού, περιγραφή της θέσης εργασίας, πιστοποιημένο προσοντολόγιο (σ΄ένα Γραφείο Εξωτερικού είναι απαραίτητη η γνώση marketing - διαφήμιση, δημ. σχέσεις, media plan, social media, κλπ.)Όταν δεν υπάρχει δε, μόνιμος υπάλληλος ως Προϊστάμενος/Υπόλογος, τότε ο επιτόπιος υπάλληλος θα πρέπει να έχει τουλάχιστον βασική γνώση νομοθεσίας, αφού τα έξοδα επιβαρύνουν Τακτικό Προϋπολογισμό Ελληνικού Δημόσιου Φορέα και απαιτείται η νόμιμη και χρηστή διαχείρισή τους.
- ο όρος "Ακόλουθος" θα πρέπει ν΄αλλάξει, διότι παραπέμπει σε ιδιότητα τόσο μονίμου ή ΙΔΑΧ υπαλλήλου, όσο και υπαλλήλου του Υπουργείου Εξωτερικών, με ότι αυτό συνεπάγεται.
- "Οι συμβάσεις πρόσληψης επιτόπιου προσωπικού συνάπτονται από τον προϊστάμενο των κατά τόπους πρεσβειών ή προξενείων μετά από πρόταση και έγκριση του Υπουργού Τουρισμού": δεν είναι σαφές αν η έγκριση πρόσληψης επιτόπιου προσωπικού στις χώρες που δεν υπάρχουν γραφεία,θα εγκρίνεται από τον Υπουργό Τουρισμού α φ ο ύ έχει εγκριθεί από το ΔΣ του ΕΟΤ (ανώτατου οργάνου του Οργανισμού, υπεύθυνου για την με οποιαδήποτε σχέση εργασίας προσωπικού του ΕΟΤ, όπως πρόσληψη, καταγγελία σύμβασης, κλπ.) δεδομένου ότι τα γραφεία εποπτεύονται από τον ΕΟΤ (Π.Δ. 343/2001, Ν.4049/2012).
Αν η πρόσληψη του ανωτέρω προσωπικού εγκρίνεται από το Υπουργείο και θα εποπτεύεται από αυτό, ποιον προϋπολογισμό θα βαρύνει η δαπάνη μισθοδοσίας του; Τον προϋπολογισμό του Υπουργείου ή τα έξοδα Διοίκησης και Λειτουργίας του Τακτικού Προϋπολογισμού του ΕΟΤ; Οι εγκρίσεις δαπανών θα πρέπει να εγκρίνονται από το Υπουργείο ή από τον ΕΟΤ;
Έτσι, δημιουργούνται δύο διαφορετικές δομές που αφορούν στα Γραφεία Εξωτερικού και στις δράσεις.
Τα προβλήματα με το επιτόπιο προσωπικό υπήρχαν διότι δεν υπήρξε νομοθετική ρύθμιση για να αρθεί η αντίθεση της ελληνικής και της αλλοδαπής νομοθεσίας, κυρίως για τους ήδη υπηρετούντες επιτόπιους υπαλλήλους. Σύμφωνα με την αλλοδαπή νομοθεσία είναι υπάλληλοι αορίστου χρόνου, ενώ με την ελληνική δεν επιτρέπεται η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, σε αορίστου και στο Π.Δ.164/2004 δεν υπήρξε εξαίρεση για τον ΕΟΤ, ανάλογη με εκείνη του Υπουργείου Εξωτερικών όσον αφορά στο προσωπικό που υπηρετεί στις κατά τόπους Πρεσβείες και Προξενεία.
- "εξαιρουμένων επιδομάτων αδείας, Πάσχα και Χριστουγέννων": αφού το επιτόπιο ανήκει στη νομοθεσία της χώρας που υπηρετεί, θα πρέπει να ακολουθείται η συλλογική σύμβαση αυτής της χώρας, η οποία (τουλάχιστον στις Ευρωπαϊκές χώρες) ενέχει θέση Νόμου.
- θα πρέπει να προβλεφθεί αξιολόγηση, τόσο του μονίμου ή ΙΔΑΧ προσωπικού, όσο και του επιτόπιου προσωπικού, σύμφωνα με το έργο του και τα αποτελέσματα αυτού (μετρήσιμα).
- το μόνιμο ή ΙΔΑΧ προσωπικό που θα υπηρετήσει στο εξωτερικό, θα πρέπει πρώτα να αποκτήσει την απαραίτητη εκπαίδευση σε συγκεκριμένα αντικείμενα όπως της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εξωτερικού (συντονισμός-διαχείριση γραφείων/έξοδα Διοίκησης και Λειτουργίας και Δημόσιες Σχέσεις), της Διεύθυνσης Διαφήμισης (παραδοσιακή και διαδικτυακή διαφήμιση, συνέργειες, κλπ.) και της Διεύθυνσης Οικονομικών (διαχείριση δημοσίου χρήματος).
- τέλος η μετάθεση υπαλλήλου της Κεντρικής Υπηρεσίας σε Υπηρεσία Εξωτερικού με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ΕΟΤ, μετά από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου, και χωρίς αίτηση του υπαλλήλου, θα πρέπει να συνοδεύεται και από τη σύμφωνη γνώμη του υπαλλήλου (για οικογενειακούς, προσωπικούς ή λόγους υγείας που θα καθιστούν αδύνατη τη μετάθεσή του)έτσι ώστε να μην χαρακτηριστεί "άρνηση υπηρεσίας", με όλες τις συνέπειες του δημοσιουπαλληλικού κώδικα.
Κατ΄αρχήν, μία γενική παρατήρηση είναι ότι πριν υπάρξει Νομοσχέδιο για τον Τουρισμό, θα έπρεπε να υπάρξουν Οργανογράμματα, τόσο για το Υπουργείο, όσο και για τον ΕΟΤ. Όσον αφορά στο άρθρο 4: - "Στις χώρες όπου δεν λειτουργούν γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ, μπορούν να δημιουργηθούν θέσεις τουριστικούν ακολούθων....ή μπορεί να προσλαμβάνεται επιτόπιο προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή να συνάπτονται συμβάσεις με ανάλογο νομικό καθεστός σύμφωνο με τη νομοθεσία του τόπου απασχόλησης" : η λέξη "δημιουργηθούν" παραπέμπει στην ύπαρξη οργανογράμματος. Το επιτόπιο προσωπικό όμως καταλαμβάνει μη οργανικές θέσεις και υπάγεται στη νομοθεσία της χώρας όπου υπηρετεί. Αν δημιουργηθούν θέσεις, θα έπρεπε να είναι στο πλαίσιο ενός Κανονισμού Λειτουργίας των Γραφείων Εξωτερικού (ο οποίος θα έπρεπε να ενταχθεί στο Οργανόγραμμα). Σ΄αυτόν τον Κανονισμό θα πρέπει να προβλέπονται οι θέσεις ανά γραφείο εξωτερικού, περιγραφή της θέσης εργασίας, πιστοποιημένο προσοντολόγιο (σ΄ένα Γραφείο Εξωτερικού είναι απαραίτητη η γνώση marketing - διαφήμιση, δημ. σχέσεις, media plan, social media, κλπ.)Όταν δεν υπάρχει δε, μόνιμος υπάλληλος ως Προϊστάμενος/Υπόλογος, τότε ο επιτόπιος υπάλληλος θα πρέπει να έχει τουλάχιστον βασική γνώση νομοθεσίας, αφού τα έξοδα επιβαρύνουν Τακτικό Προϋπολογισμό Ελληνικού Δημόσιου Φορέα και απαιτείται η νόμιμη και χρηστή διαχείρισή τους. - ο όρος "Ακόλουθος" θα πρέπει ν΄αλλάξει, διότι παραπέμπει σε ιδιότητα τόσο μονίμου ή ΙΔΑΧ υπαλλήλου, όσο και υπαλλήλου του Υπουργείου Εξωτερικών, με ότι αυτό συνεπάγεται. - "Οι συμβάσεις πρόσληψης επιτόπιου προσωπικού συνάπτονται από τον προϊστάμενο των κατά τόπους πρεσβειών ή προξενείων μετά από πρόταση και έγκριση του Υπουργού Τουρισμού": δεν είναι σαφές αν η έγκριση πρόσληψης επιτόπιου προσωπικού στις χώρες που δεν υπάρχουν γραφεία,θα εγκρίνεται από τον Υπουργό Τουρισμού α φ ο ύ έχει εγκριθεί από το ΔΣ του ΕΟΤ (ανώτατου οργάνου του Οργανισμού, υπεύθυνου για την με οποιαδήποτε σχέση εργασίας προσωπικού του ΕΟΤ, όπως πρόσληψη, καταγγελία σύμβασης, κλπ.) δεδομένου ότι τα γραφεία εποπτεύονται από τον ΕΟΤ (Π.Δ. 343/2001, Ν.4049/2012). Αν η πρόσληψη του ανωτέρω προσωπικού εγκρίνεται από το Υπουργείο και θα εποπτεύεται από αυτό, ποιον προϋπολογισμό θα βαρύνει η δαπάνη μισθοδοσίας του; Τον προϋπολογισμό του Υπουργείου ή τα έξοδα Διοίκησης και Λειτουργίας του Τακτικού Προϋπολογισμού του ΕΟΤ; Οι εγκρίσεις δαπανών θα πρέπει να εγκρίνονται από το Υπουργείο ή από τον ΕΟΤ; Έτσι, δημιουργούνται δύο διαφορετικές δομές που αφορούν στα Γραφεία Εξωτερικού και στις δράσεις. Τα προβλήματα με το επιτόπιο προσωπικό υπήρχαν διότι δεν υπήρξε νομοθετική ρύθμιση για να αρθεί η αντίθεση της ελληνικής και της αλλοδαπής νομοθεσίας, κυρίως για τους ήδη υπηρετούντες επιτόπιους υπαλλήλους. Σύμφωνα με την αλλοδαπή νομοθεσία είναι υπάλληλοι αορίστου χρόνου, ενώ με την ελληνική δεν επιτρέπεται η μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου, σε αορίστου και στο Π.Δ.164/2004 δεν υπήρξε εξαίρεση για τον ΕΟΤ, ανάλογη με εκείνη του Υπουργείου Εξωτερικών όσον αφορά στο προσωπικό που υπηρετεί στις κατά τόπους Πρεσβείες και Προξενεία. - "εξαιρουμένων επιδομάτων αδείας, Πάσχα και Χριστουγέννων": αφού το επιτόπιο ανήκει στη νομοθεσία της χώρας που υπηρετεί, θα πρέπει να ακολουθείται η συλλογική σύμβαση αυτής της χώρας, η οποία (τουλάχιστον στις Ευρωπαϊκές χώρες) ενέχει θέση Νόμου. - θα πρέπει να προβλεφθεί αξιολόγηση, τόσο του μονίμου ή ΙΔΑΧ προσωπικού, όσο και του επιτόπιου προσωπικού, σύμφωνα με το έργο του και τα αποτελέσματα αυτού (μετρήσιμα). - το μόνιμο ή ΙΔΑΧ προσωπικό που θα υπηρετήσει στο εξωτερικό, θα πρέπει πρώτα να αποκτήσει την απαραίτητη εκπαίδευση σε συγκεκριμένα αντικείμενα όπως της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εξωτερικού (συντονισμός-διαχείριση γραφείων/έξοδα Διοίκησης και Λειτουργίας και Δημόσιες Σχέσεις), της Διεύθυνσης Διαφήμισης (παραδοσιακή και διαδικτυακή διαφήμιση, συνέργειες, κλπ.) και της Διεύθυνσης Οικονομικών (διαχείριση δημοσίου χρήματος). - τέλος η μετάθεση υπαλλήλου της Κεντρικής Υπηρεσίας σε Υπηρεσία Εξωτερικού με απόφαση του Γενικού Γραμματέα ΕΟΤ, μετά από γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου, και χωρίς αίτηση του υπαλλήλου, θα πρέπει να συνοδεύεται και από τη σύμφωνη γνώμη του υπαλλήλου (για οικογενειακούς, προσωπικούς ή λόγους υγείας που θα καθιστούν αδύνατη τη μετάθεσή του)έτσι ώστε να μην χαρακτηριστεί "άρνηση υπηρεσίας", με όλες τις συνέπειες του δημοσιουπαλληλικού κώδικα.