Ειδικά για το άρθρο 4 του σχεδίου νόμου θέλουμε να παρατηρούμε τα εξής:
1. Δημιουργία θέσεων τουριστικών ακολούθων στις χώρες που δεν λειτουργούν Γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ. Στέγασή τους στις κατά τόπους πρεσβείες και προξενεία και υπογραφή συμβάσεων από τον προϊστάμενο αυτών. Εποπτεία του προσωπικού αυτού από το Υπουργείο Τουρισμού.
Τα άτομα που στελεχώνουν τις διπλωματικές και προξενικές αρχές σε τρίτες χώρες, τα μέλη των μονίμων αντιπροσωπειών στους διεθνείς οργανισμούς και των ειδικών αποστολών σε κάποιο άλλο κράτος ασκούν καθήκοντα δημοσίου χαρακτήρα στην αλλοδαπή για λογαριασμό της πολιτείας στην οποία ανήκουν και εν προκειμένω της Ελλάδας. Ο όρος «ακόλουθος» συνήθως υποδηλώνει κάποιον υπηρεσιακό παράγοντα που ανήκει στο προσωπικό Πρεσβείας ή Προξενείου και μπορεί να είναι διπλωμάτης ή να ανήκει στο διοικητικό ή άλλο προσωπικό. Κάποιες φορές ένας ακόλουθος έχει ειδικές αρμοδιότητες λόγω τεχνογνωσίας σε κάποιο συγκεκριμένο τομέα, όπως για παράδειγμα, μορφωτικός ακόλουθος, στρατιωτικός ακόλουθος, ακόλουθος τύπου και στην συγκεκριμένη περίπτωση τουριστικός ακόλουθος. Επομένως, κατά την άποψή μας, η παραπάνω ρύθμιση, καταρχήν, δεν παρουσιάζει προβλήματα όσον αφορά την τοποθέτηση στη θέση αυτή υπαλλήλων του ΕΟΤ ή του Υπουργείου. Το ίδιο όμως δεν θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο στην περίπτωση στην περίπτωση τοποθέτησης στη θέση αυτή επιτόπιου προσωπικού.
Ταυτόχρονα όμως, διαφαίνεται ότι δημιουργούνται δύο παράλληλες δομές όσον αφορά στην εκπροσώπηση του Ελληνικού Τουρισμού στο εξωτερικό, μία των Γραφείων Εξωτερικού που σύμφωνα με το Ν.4049/2012 αποτελούν Υπηρεσίες του ΕΟΤ και μία των τουριστικών ακολούθων που σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου εποπτεύονται από το Υπουργείο Τουρισμού, με την συνδρομή των κατά τόπους διπλωματικών και προξενικών αρχών (Υπουργείο Εξωτερικών). Αυτό είναι πιθανό να δημιουργήσει σύγχυση και προβλήματα σε θέματα εποπτείας και διαχείρισης.
2. Ως προς τα προσόντα τόσο των Προϊσταμένων των Υπηρεσιών Εξωτερικού ΕΟΤ, όσο και του υπόλοιπου προσωπικού, καθώς και των ατόμων που ενδεχομένως θα καλύψουν θέσεις τουριστικών ακολούθων, θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα αυξημένα, με εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, ιδιαίτερα σε ότι αφορά σε θέματα management και marketing, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που συνεπάγεται ο ιδιαίτερος ρόλος τους να αντιπροσωπεύουν, να προβάλλουν και να προωθούν με αποτελεσματικό τρόπο το ελληνικό τουριστικό προϊόν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Η αγγλική γλώσσα θα πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση σε κάθε περίπτωση και για όλες τις χώρες. Από τα προβλεπόμενα στις παραγράφους (1), (2) και (3) του άρθρου 4 δεν φαίνεται να διασφαλίζονται τα παραπάνω, αντιθέτως δίνεται η δυνατότητα να τοποθετηθεί επικεφαλής Υπηρεσίας Εξωτερικού και κάποιο άτομο που δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις.
Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι, μετά την επιλογή τους και πριν την τοποθέτησή τους, θα πρέπει να υποχρεούνται στην παρακολούθηση σύντομου ενημερωτικού σεμιναρίου γύρω από θέματα διοικητικών διαδικασιών και διαχείρισης, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ομαλή ροή των θεμάτων μεταξύ Υπηρεσιών Εξωτερικού και Κεντρικής Υπηρεσίας. ενώ ουσιαστική προϋπόθεση για την αποτελεσματική οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Εξωτερικού αποτελεί η κατάρτιση του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας τους, όπως προβλέπεται στη παρ.3 του άρθρου 27 του Ν. 4049/2012, με τον οποίο θα ρυθμίζονται όλα τα θέματα που αφορούν στην δομή και τις αρμοδιότητες των, καθώς και τα προσόντα και τα καθήκοντα του υπηρετούντος σε αυτά προσωπικού, η σχέση τους με την Κεντρική Υπηρεσία και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία τους.
3. Οι Υπηρεσίες Εξωτερικού του ΕΟΤ , σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ν4049/2012 λειτουργούν σε επίπεδο Τμήματος της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εξωτερικού του ΕΟΤ. Σχετικά με την παρ. 4, για την πλήρωση κενής οργανικής θέσης των Υπηρεσιών εξωτερικού με μετάθεση, κατά την άποψή μας, απαιτείται σύμφωνη γνώμη και όχι απλή γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 67 και 86 του Ν. 3528/2007.
Επίσης, σχετικά με την περίπτωση 4β. «ανάθεση παράλληλης άσκησης καθηκόντων», η εμπειρία έχει δείξει ότι τα Γραφεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά και να επιτελέσουν το σκοπό τους καταυτό τον τρόπο. Στην ουσία το άτομο που αναλαμβάνει παράλληλα καθήκοντα σε δεύτερο Γραφείο λειτουργεί αποσπασματικά και εστιάζεται κυρίως σε θέματα διαχείρισης. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να αποτελεί ένα καθαρά έκτακτο μέτρο στις περιπτώσεις που κενώνεται για οιονδήποτε λόγο η θέση και έως ότου τοποθετηθεί νέος υπάλληλος, ακολουθώντας την προβλεπόμενη διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων και επιλογής. Οι 2-3 μήνες είναι ένα εύλογο διάστημα για να κινηθεί και να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης νέου υπαλλήλου.
Ειδικά για το άρθρο 4 του σχεδίου νόμου θέλουμε να παρατηρούμε τα εξής: 1. Δημιουργία θέσεων τουριστικών ακολούθων στις χώρες που δεν λειτουργούν Γραφεία εξωτερικού του ΕΟΤ. Στέγασή τους στις κατά τόπους πρεσβείες και προξενεία και υπογραφή συμβάσεων από τον προϊστάμενο αυτών. Εποπτεία του προσωπικού αυτού από το Υπουργείο Τουρισμού. Τα άτομα που στελεχώνουν τις διπλωματικές και προξενικές αρχές σε τρίτες χώρες, τα μέλη των μονίμων αντιπροσωπειών στους διεθνείς οργανισμούς και των ειδικών αποστολών σε κάποιο άλλο κράτος ασκούν καθήκοντα δημοσίου χαρακτήρα στην αλλοδαπή για λογαριασμό της πολιτείας στην οποία ανήκουν και εν προκειμένω της Ελλάδας. Ο όρος «ακόλουθος» συνήθως υποδηλώνει κάποιον υπηρεσιακό παράγοντα που ανήκει στο προσωπικό Πρεσβείας ή Προξενείου και μπορεί να είναι διπλωμάτης ή να ανήκει στο διοικητικό ή άλλο προσωπικό. Κάποιες φορές ένας ακόλουθος έχει ειδικές αρμοδιότητες λόγω τεχνογνωσίας σε κάποιο συγκεκριμένο τομέα, όπως για παράδειγμα, μορφωτικός ακόλουθος, στρατιωτικός ακόλουθος, ακόλουθος τύπου και στην συγκεκριμένη περίπτωση τουριστικός ακόλουθος. Επομένως, κατά την άποψή μας, η παραπάνω ρύθμιση, καταρχήν, δεν παρουσιάζει προβλήματα όσον αφορά την τοποθέτηση στη θέση αυτή υπαλλήλων του ΕΟΤ ή του Υπουργείου. Το ίδιο όμως δεν θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητο στην περίπτωση στην περίπτωση τοποθέτησης στη θέση αυτή επιτόπιου προσωπικού. Ταυτόχρονα όμως, διαφαίνεται ότι δημιουργούνται δύο παράλληλες δομές όσον αφορά στην εκπροσώπηση του Ελληνικού Τουρισμού στο εξωτερικό, μία των Γραφείων Εξωτερικού που σύμφωνα με το Ν.4049/2012 αποτελούν Υπηρεσίες του ΕΟΤ και μία των τουριστικών ακολούθων που σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου εποπτεύονται από το Υπουργείο Τουρισμού, με την συνδρομή των κατά τόπους διπλωματικών και προξενικών αρχών (Υπουργείο Εξωτερικών). Αυτό είναι πιθανό να δημιουργήσει σύγχυση και προβλήματα σε θέματα εποπτείας και διαχείρισης. 2. Ως προς τα προσόντα τόσο των Προϊσταμένων των Υπηρεσιών Εξωτερικού ΕΟΤ, όσο και του υπόλοιπου προσωπικού, καθώς και των ατόμων που ενδεχομένως θα καλύψουν θέσεις τουριστικών ακολούθων, θεωρούμε ότι θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα αυξημένα, με εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες, ιδιαίτερα σε ότι αφορά σε θέματα management και marketing, προκειμένου να μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις που συνεπάγεται ο ιδιαίτερος ρόλος τους να αντιπροσωπεύουν, να προβάλλουν και να προωθούν με αποτελεσματικό τρόπο το ελληνικό τουριστικό προϊόν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον. Η αγγλική γλώσσα θα πρέπει να αποτελεί βασική προϋπόθεση σε κάθε περίπτωση και για όλες τις χώρες. Από τα προβλεπόμενα στις παραγράφους (1), (2) και (3) του άρθρου 4 δεν φαίνεται να διασφαλίζονται τα παραπάνω, αντιθέτως δίνεται η δυνατότητα να τοποθετηθεί επικεφαλής Υπηρεσίας Εξωτερικού και κάποιο άτομο που δεν πληροί αυτές τις προϋποθέσεις. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι, μετά την επιλογή τους και πριν την τοποθέτησή τους, θα πρέπει να υποχρεούνται στην παρακολούθηση σύντομου ενημερωτικού σεμιναρίου γύρω από θέματα διοικητικών διαδικασιών και διαχείρισης, προκειμένου να εξασφαλίζεται η ομαλή ροή των θεμάτων μεταξύ Υπηρεσιών Εξωτερικού και Κεντρικής Υπηρεσίας. ενώ ουσιαστική προϋπόθεση για την αποτελεσματική οργάνωση, στελέχωση και λειτουργία των Υπηρεσιών Εξωτερικού αποτελεί η κατάρτιση του κανονισμού εσωτερικής λειτουργίας τους, όπως προβλέπεται στη παρ.3 του άρθρου 27 του Ν. 4049/2012, με τον οποίο θα ρυθμίζονται όλα τα θέματα που αφορούν στην δομή και τις αρμοδιότητες των, καθώς και τα προσόντα και τα καθήκοντα του υπηρετούντος σε αυτά προσωπικού, η σχέση τους με την Κεντρική Υπηρεσία και κάθε άλλο θέμα σχετικό με τη λειτουργία τους. 3. Οι Υπηρεσίες Εξωτερικού του ΕΟΤ , σύμφωνα με το άρθρο 27 του Ν4049/2012 λειτουργούν σε επίπεδο Τμήματος της Διεύθυνσης Υπηρεσιών Εξωτερικού του ΕΟΤ. Σχετικά με την παρ. 4, για την πλήρωση κενής οργανικής θέσης των Υπηρεσιών εξωτερικού με μετάθεση, κατά την άποψή μας, απαιτείται σύμφωνη γνώμη και όχι απλή γνώμη του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 67 και 86 του Ν. 3528/2007. Επίσης, σχετικά με την περίπτωση 4β. «ανάθεση παράλληλης άσκησης καθηκόντων», η εμπειρία έχει δείξει ότι τα Γραφεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν σωστά και να επιτελέσουν το σκοπό τους καταυτό τον τρόπο. Στην ουσία το άτομο που αναλαμβάνει παράλληλα καθήκοντα σε δεύτερο Γραφείο λειτουργεί αποσπασματικά και εστιάζεται κυρίως σε θέματα διαχείρισης. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να αποτελεί ένα καθαρά έκτακτο μέτρο στις περιπτώσεις που κενώνεται για οιονδήποτε λόγο η θέση και έως ότου τοποθετηθεί νέος υπάλληλος, ακολουθώντας την προβλεπόμενη διαδικασία υποβολής υποψηφιοτήτων και επιλογής. Οι 2-3 μήνες είναι ένα εύλογο διάστημα για να κινηθεί και να ολοκληρωθεί η διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης νέου υπαλλήλου.