Αρχικά, το όλο Σ/Ν φαίνεται – στο σύνολο- να δημιουργεί λιγότερα προβλήματα από όσα λύνει, συνεπώς, συγχαρητήρια για την πραγματικά καλή δουλειά που έχετε κάνει μέχρι τώρα.
Επιτρέψτε μου να προβώ σε μια-δύο παρατηρήσεις που αφορούν στο servicing αλλοδαπών παραγωγών στην Ελλάδα.
Κινηματογραφία - Τουρισμός
Στην Ελληνική περίπτωση τα συμφέροντα του Τουρισμού δεν ταυτίζονται πάντα με τα συμφέροντα της κινηματογραφίας.
Το “My Life in Ruins” της Νia Vardalos αφορά στην Ελλάδα και προβάλλεται παντού ως μια ταινία για την Ελλάδα. Ο Ελληνικός Τουρισμός είναι ευχαριστημένος με την δωρεάν διαφήμιση
αλλά το 90% του “My Life in Ruins” γυρίστηκε στην Αλικάντε της Ισπανίας. Κέρδισε ο Ελληνικός τουρισμός, έχασε η Ελληνική κινηματογραφία, κέρδισε η Ισπανική κινηματογραφία.
Στο “Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλλι” σχεδόν όλο το συνεργείο, τα μηχανήματα και το υλικό ήρθαν από την Αγγλία, αλλά η Κεφαλλονιά ευνοήθηκε τουριστικά. Κέρδισε ο τουρισμός, έχασε η κινηματογραφία.
Στο “Μάμμα Μία” σχεδόν όλο το συνεργείο, τα μηχανήματα και το υλικό ήρθαν από την Αγγλία αλλά οι Σποράδες ευνοήθηκαν τουριστικά. Κέρδισε ο τουρισμός, έχασε η κινηματογραφία.
Συνεπώς, σε ό,τι αφορά στις αλλοδαπές παραγωγές, αυτό που είναι καλό για τον Ελληνικό Τουρισμό δεν είναι απαραίτητα καλό για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το Σ/Ν δεν φαίνεται να προβαίνει σε επαρκείς διευκρινήσεις και/ή ανάλυση ως προς την διάκριση και τον χειρισμό των δύο πεδίων σε σχέση με “αλλοδαπές παραγωγές”.
Κίνητρα
Ο κοινός τόπος των παραπάνω αλλοδαπών παραγωγών είναι ότι τα συνεργεία και τα υλικά τους ήρθαν από κράτη που προσφέρουν “κίνητρα”: η Αγγλική κυβέρνηση (και με ανάλογο τρόπο η Ισπανική) επιστρέφει στον Αμερικανό ή άλλο παραγωγό το 25% του κόστους + VAT ανεξάρτητα από το αν η Αγγλική ανάδοχος εταιρεία κάνει γυρίσματα στην Αγγλία ή αλλού στον κόσμο.
Το ίδιο μοντέλο υιοθέτησε πρόσφατα η Γερμανία και είδε τις αλλοδαπές παραγωγές που γυρίζονται εκεί να εκτινάσσονται σε >200 εκατομμύρια δολάρια μέσα από το DFFF (Deutcher Filmfoenederfors)
Peter Dinges, head of the German Film Board (FFA), which administers the fund, said he was surprised how quickly the government grants had had an impact. "We set out to improve the economic conditions for the German film industry and create lasting momentum for film production in Germany -- the two goals were accomplished faster than we thought possible," he said.
1. Reuters: New fund brings German film industry back to life.
http://www.reuters.com/article/idUSL0165096120080205?pageNumber=1)
2. DFFF: http://www.ffa.de/content_dfff/dfff_leitfaden.phtml?language=en
Και φυσικά ωφελείται και ο Γερμανικός τουρισμός μέσα από όλα αυτά.
Αλλά στην δική μας περίπτωση, διαβάζοντας το σ/ν δεν μπορώ να διακρίνω το είδος, το εύρος ή την ποιότητα των κινήτρων που θα φέρουν αλλοδαπές παραγωγές στην χώρα με σύστημα και σε βάθος χρόνου. Στην μόνη σχετική αναφορά, διαβάζουμε τα εξής:
Άρθρο 10.2.γ. (Το Ε.Κ.Κ.) να συμμετέχει με οποιοδήποτε τρόπο στην παραγωγή ή/και να επιδοτεί αλλοδαπές οπτικοακουστικές παραγωγές, τα γυρίσματα των οποίων πραγματοποιούνται εξ ολοκλήρου ή κατά ένα μέρος στην Ελληνική επικράτεια, καθώς και να παρέχει κάθε σχετική διευκόλυνση,
Θα θέλαμε να προβείτε σε διευκρινήσεις και λεπτομέρειες σχετικές με την συμμετοχή, επιδότηση και διευκόλυνση που θα παρέχει το ΕΚΚ στις αλλοδαπές κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα.
Ελληνικό Film Commission
Το τμήμα της αγοράς που εξυπηρετεί αλλοδαπές παραγωγές στην Ελλάδα δημιουργήθηκε στα τελευταία δέκα χρόνια μέσα “κενό” νόμων και θεσμών και πολύ νωρίτερα από ό,τι η Πολιτεία είναι σε θέση να αντιληφθεί ή να πράξει. Στα τελευταία δέκα χρόνια οι λίγες εταιρείες που
δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον χώρο δημιούργησαν τα δικά τους δίκτυα πελατών και διεθνών επαφών και κοπιάζουν πολύ τόσο να τα διατηρήσουν όσο και να προσελκύσουν πελάτες μέσα σε ένα διεθνές κλίμα που είναι ιδιαίτερα αρνητικό για την Ελλάδα στους τελευταίους 12-14 μήνες.
Διαβάζουμε στο σ/ν:
Άρθρο 17.1.α. Η Διεύθυνση Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (του ΕΚΚ): Προβάλλει την Ελλάδα στο εξωτερικό ως τόπο κατάλληλο για την πραγματοποίηση πάσης φύσεως οπτικοακουστικών παραγωγών.
Αν η ΔΔΟΠ (Ελληνικό Film Commission) αποτελέσει “οργανισμό-ομπρέλα” που στόχο έχει να ταξιδέψει ανά τον κόσμο και να διαφημίσει την χώρα με τρόπο, βάθος και εύρος που οι περιορισμένοι πόροι των ιδιωτικών εταιρειών δεν μπορούν τότε καλώς. Ένας τέτοιος οργανισμός
λείπει από την χώρα, καλά θα κάνει να ιδρυθεί και μπράβο σας που το προβλέπετε.
Άρθρο 17.1.β. Ενισχύει διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές πάσης φύσεως, τα γυρίσματα των οποίων πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και μεσολαβεί για την παροχή ενημέρωσης, υπηρεσιών και διευκολύνσεων.
Εδώ...χρειαζόμαστε διευκρινήσεις: με δεδομένο – πλην ελαχίστων εξαιρέσεων - ότι τα συνεργεία και τα υλικά των αλλοδαπών παραγωγών έρχονται ούτως ή άλλως από το εξωτερικό, η δική μας η δουλειά στα τελευταία δέκα χρόνια από τα πράγματα περιορίζεται σε “παροχή ενημέρωσης, υπηρεσιών και διευκολύνσεων” προς τους πελάτες μας επειδή δεν μας μένει και τίποτα άλλο να κάνουμε.
Αν η ΔΔΟΠ/Ελληνικό Film Commission θελήσει να λειτουργήσει παρέχοντας τις ίδιες υπηρεσίες με εμάς των ιδιωτικών εταιρειών, τότε ποιος θα πληρώσει μια ιδιωτική εταιρεία για δουλειά που η Πολιτεία παρέχει δωρεάν? (Τα συνεργεία και τα μηχανήματα της αλλοδαπής παραγωγής έρχονται ούτως ή άλλως από το εξωτερικό, συνεπώς δεν υπάρχει επιχειρηματικό αντικείμενο σε αυτό το τμήμα της δουλειάς)
Εν κατακλείδι
Εμάς μας πήρε δέκα χρόνια για να στήσουμε ένα δίκτυο επαφών από το Τόκυο μέχρι την Βομβάη, το Τορόντο και το Λος Αντζελες. Αλλες εταιρείες έχουν άλλα δίκτυα και άλλους πελάτες. Επί δέκα χρόνια τώρα όλοι μας περιμένουμε υπομονετικά από την Πολιτεία να μας δώσει τα εργαλεία για να πούμε στα δίκτυά μας “ελάτε και από εδώ”.
Δέκα χρόνια αργότερα αντιλαμβανόμαστε ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να δούμε το εμπορικό δίκτυο και τον συλλογικό πλούτο των επαφών μας να καταρρέουν επειδή μια Κρατική οντότητα πιθανότατα φιλοδοξεί να παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες με εμάς... δωρεάν?
Αν αντιλαμβανόμαστε σωστά, τότε εξηγήστε μας τα οφέλη της προτεινόμενης ρύθμισης.
Αν αντιλαμβανόμαστε λάθος, τότε προβείτε σε λεπτομέρειες και διευκρινήσεις ώστε να δούμε πώς μπορούμε να αλληλοσυμπληρωθούμε με σκοπό την αποτελεσματικότερη προσέλκυση αλλοδαπών παραγωγών στην Ελλάδα.
Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ξεκάθαρο σχέδιο τότε ευχαρίστως να σας φέρουμε σε επαφή με Film Commissions του εξωτερικού ώστε να δείτε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν για την ωφέλεια των κινηματογραφιών των χωρών τους. Ασχολούμαστε με αυτό το πεδίο δέκα χρόνια τώρα και
έχουμε σχετικές επαφές παντού στον κόσμο.
Σας ευχαριστώ,
Χρήστος Αλεξ. Γιώτης
Διαχειριστικός Διευθυντής
FilmGreece – Production & Location Services
www.filmgreece.com
Αρχικά, το όλο Σ/Ν φαίνεται – στο σύνολο- να δημιουργεί λιγότερα προβλήματα από όσα λύνει, συνεπώς, συγχαρητήρια για την πραγματικά καλή δουλειά που έχετε κάνει μέχρι τώρα. Επιτρέψτε μου να προβώ σε μια-δύο παρατηρήσεις που αφορούν στο servicing αλλοδαπών παραγωγών στην Ελλάδα. Κινηματογραφία - Τουρισμός Στην Ελληνική περίπτωση τα συμφέροντα του Τουρισμού δεν ταυτίζονται πάντα με τα συμφέροντα της κινηματογραφίας. Το “My Life in Ruins” της Νia Vardalos αφορά στην Ελλάδα και προβάλλεται παντού ως μια ταινία για την Ελλάδα. Ο Ελληνικός Τουρισμός είναι ευχαριστημένος με την δωρεάν διαφήμιση αλλά το 90% του “My Life in Ruins” γυρίστηκε στην Αλικάντε της Ισπανίας. Κέρδισε ο Ελληνικός τουρισμός, έχασε η Ελληνική κινηματογραφία, κέρδισε η Ισπανική κινηματογραφία. Στο “Μαντολίνο του λοχαγού Κορέλλι” σχεδόν όλο το συνεργείο, τα μηχανήματα και το υλικό ήρθαν από την Αγγλία, αλλά η Κεφαλλονιά ευνοήθηκε τουριστικά. Κέρδισε ο τουρισμός, έχασε η κινηματογραφία. Στο “Μάμμα Μία” σχεδόν όλο το συνεργείο, τα μηχανήματα και το υλικό ήρθαν από την Αγγλία αλλά οι Σποράδες ευνοήθηκαν τουριστικά. Κέρδισε ο τουρισμός, έχασε η κινηματογραφία. Συνεπώς, σε ό,τι αφορά στις αλλοδαπές παραγωγές, αυτό που είναι καλό για τον Ελληνικό Τουρισμό δεν είναι απαραίτητα καλό για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το Σ/Ν δεν φαίνεται να προβαίνει σε επαρκείς διευκρινήσεις και/ή ανάλυση ως προς την διάκριση και τον χειρισμό των δύο πεδίων σε σχέση με “αλλοδαπές παραγωγές”. Κίνητρα Ο κοινός τόπος των παραπάνω αλλοδαπών παραγωγών είναι ότι τα συνεργεία και τα υλικά τους ήρθαν από κράτη που προσφέρουν “κίνητρα”: η Αγγλική κυβέρνηση (και με ανάλογο τρόπο η Ισπανική) επιστρέφει στον Αμερικανό ή άλλο παραγωγό το 25% του κόστους + VAT ανεξάρτητα από το αν η Αγγλική ανάδοχος εταιρεία κάνει γυρίσματα στην Αγγλία ή αλλού στον κόσμο. Το ίδιο μοντέλο υιοθέτησε πρόσφατα η Γερμανία και είδε τις αλλοδαπές παραγωγές που γυρίζονται εκεί να εκτινάσσονται σε >200 εκατομμύρια δολάρια μέσα από το DFFF (Deutcher Filmfoenederfors) Peter Dinges, head of the German Film Board (FFA), which administers the fund, said he was surprised how quickly the government grants had had an impact. "We set out to improve the economic conditions for the German film industry and create lasting momentum for film production in Germany -- the two goals were accomplished faster than we thought possible," he said. 1. Reuters: New fund brings German film industry back to life. http://www.reuters.com/article/idUSL0165096120080205?pageNumber=1) 2. DFFF: http://www.ffa.de/content_dfff/dfff_leitfaden.phtml?language=en Και φυσικά ωφελείται και ο Γερμανικός τουρισμός μέσα από όλα αυτά. Αλλά στην δική μας περίπτωση, διαβάζοντας το σ/ν δεν μπορώ να διακρίνω το είδος, το εύρος ή την ποιότητα των κινήτρων που θα φέρουν αλλοδαπές παραγωγές στην χώρα με σύστημα και σε βάθος χρόνου. Στην μόνη σχετική αναφορά, διαβάζουμε τα εξής: Άρθρο 10.2.γ. (Το Ε.Κ.Κ.) να συμμετέχει με οποιοδήποτε τρόπο στην παραγωγή ή/και να επιδοτεί αλλοδαπές οπτικοακουστικές παραγωγές, τα γυρίσματα των οποίων πραγματοποιούνται εξ ολοκλήρου ή κατά ένα μέρος στην Ελληνική επικράτεια, καθώς και να παρέχει κάθε σχετική διευκόλυνση, Θα θέλαμε να προβείτε σε διευκρινήσεις και λεπτομέρειες σχετικές με την συμμετοχή, επιδότηση και διευκόλυνση που θα παρέχει το ΕΚΚ στις αλλοδαπές κινηματογραφικές παραγωγές στην Ελλάδα. Ελληνικό Film Commission Το τμήμα της αγοράς που εξυπηρετεί αλλοδαπές παραγωγές στην Ελλάδα δημιουργήθηκε στα τελευταία δέκα χρόνια μέσα “κενό” νόμων και θεσμών και πολύ νωρίτερα από ό,τι η Πολιτεία είναι σε θέση να αντιληφθεί ή να πράξει. Στα τελευταία δέκα χρόνια οι λίγες εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον χώρο δημιούργησαν τα δικά τους δίκτυα πελατών και διεθνών επαφών και κοπιάζουν πολύ τόσο να τα διατηρήσουν όσο και να προσελκύσουν πελάτες μέσα σε ένα διεθνές κλίμα που είναι ιδιαίτερα αρνητικό για την Ελλάδα στους τελευταίους 12-14 μήνες. Διαβάζουμε στο σ/ν: Άρθρο 17.1.α. Η Διεύθυνση Διεθνών Οπτικοακουστικών Παραγωγών (του ΕΚΚ): Προβάλλει την Ελλάδα στο εξωτερικό ως τόπο κατάλληλο για την πραγματοποίηση πάσης φύσεως οπτικοακουστικών παραγωγών. Αν η ΔΔΟΠ (Ελληνικό Film Commission) αποτελέσει “οργανισμό-ομπρέλα” που στόχο έχει να ταξιδέψει ανά τον κόσμο και να διαφημίσει την χώρα με τρόπο, βάθος και εύρος που οι περιορισμένοι πόροι των ιδιωτικών εταιρειών δεν μπορούν τότε καλώς. Ένας τέτοιος οργανισμός λείπει από την χώρα, καλά θα κάνει να ιδρυθεί και μπράβο σας που το προβλέπετε. Άρθρο 17.1.β. Ενισχύει διεθνείς οπτικοακουστικές παραγωγές πάσης φύσεως, τα γυρίσματα των οποίων πραγματοποιούνται στην Ελλάδα και μεσολαβεί για την παροχή ενημέρωσης, υπηρεσιών και διευκολύνσεων. Εδώ...χρειαζόμαστε διευκρινήσεις: με δεδομένο – πλην ελαχίστων εξαιρέσεων - ότι τα συνεργεία και τα υλικά των αλλοδαπών παραγωγών έρχονται ούτως ή άλλως από το εξωτερικό, η δική μας η δουλειά στα τελευταία δέκα χρόνια από τα πράγματα περιορίζεται σε “παροχή ενημέρωσης, υπηρεσιών και διευκολύνσεων” προς τους πελάτες μας επειδή δεν μας μένει και τίποτα άλλο να κάνουμε. Αν η ΔΔΟΠ/Ελληνικό Film Commission θελήσει να λειτουργήσει παρέχοντας τις ίδιες υπηρεσίες με εμάς των ιδιωτικών εταιρειών, τότε ποιος θα πληρώσει μια ιδιωτική εταιρεία για δουλειά που η Πολιτεία παρέχει δωρεάν? (Τα συνεργεία και τα μηχανήματα της αλλοδαπής παραγωγής έρχονται ούτως ή άλλως από το εξωτερικό, συνεπώς δεν υπάρχει επιχειρηματικό αντικείμενο σε αυτό το τμήμα της δουλειάς) Εν κατακλείδι Εμάς μας πήρε δέκα χρόνια για να στήσουμε ένα δίκτυο επαφών από το Τόκυο μέχρι την Βομβάη, το Τορόντο και το Λος Αντζελες. Αλλες εταιρείες έχουν άλλα δίκτυα και άλλους πελάτες. Επί δέκα χρόνια τώρα όλοι μας περιμένουμε υπομονετικά από την Πολιτεία να μας δώσει τα εργαλεία για να πούμε στα δίκτυά μας “ελάτε και από εδώ”. Δέκα χρόνια αργότερα αντιλαμβανόμαστε ότι είναι εξαιρετικά πιθανό να δούμε το εμπορικό δίκτυο και τον συλλογικό πλούτο των επαφών μας να καταρρέουν επειδή μια Κρατική οντότητα πιθανότατα φιλοδοξεί να παρέχει τις ίδιες υπηρεσίες με εμάς... δωρεάν? Αν αντιλαμβανόμαστε σωστά, τότε εξηγήστε μας τα οφέλη της προτεινόμενης ρύθμισης. Αν αντιλαμβανόμαστε λάθος, τότε προβείτε σε λεπτομέρειες και διευκρινήσεις ώστε να δούμε πώς μπορούμε να αλληλοσυμπληρωθούμε με σκοπό την αποτελεσματικότερη προσέλκυση αλλοδαπών παραγωγών στην Ελλάδα. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει ξεκάθαρο σχέδιο τότε ευχαρίστως να σας φέρουμε σε επαφή με Film Commissions του εξωτερικού ώστε να δείτε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν για την ωφέλεια των κινηματογραφιών των χωρών τους. Ασχολούμαστε με αυτό το πεδίο δέκα χρόνια τώρα και έχουμε σχετικές επαφές παντού στον κόσμο. Σας ευχαριστώ, Χρήστος Αλεξ. Γιώτης Διαχειριστικός Διευθυντής FilmGreece – Production & Location Services www.filmgreece.com