ΣΥΛΛΟΓΟΣ
ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1958
Αθήνα, 27 Φεβρουαρίου 2014
Η μεταφορά εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από τoν ΕΟΤ στο Υπουργείο Τουρισμού μετατρέπει το Υπουργείο από φορέα χάραξης της πολιτικής και ελέγχου της υλοποίησης της σε φορέα χάραξης και ταυτόχρονα υλοποίησης της τουριστικής πολιτικής.
Δηλαδή, το Υπουργείο Τουρισμού θα είναι ελέγχων και ελεγχόμενος, με συνέπεια να μην διασφαλίζονται οι επιχειρήσεις που παρέχουν τουριστικές υπηρεσίες από αυθαιρεσίες της διοίκησης αλλά και να μην διασφαλίζεται η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος σε βάρος των τουριστών-πελατών.
Η κατάργηση του εθνικού οργανισμού τουρισμού ως φορέα υλοποίησης τουριστικής πολιτικής αποτελεί μοναδική περίπτωση στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε. καθώς και η ύπαρξη αυτοτελούς υπουργείου για τον Τουρισμό.
• Η μεταφορά της αρμοδιότητας της πάταξης του φαινομένου της άγρας πελατών αξιολογείται από το νομοθέτη ως σημαντική αρμοδιότητα που αναβαθμίζει τον επιτελικό ρόλο του Υπουργείο Τουρισμού;
Οι αρμοδιότητες της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Ο.Τ. δεν μπορούν να μεταφερθούν με νόμο. Με τη μεταφορά – κατάργηση της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Ο.Τ. τίθεται σε κίνδυνο η ολοκλήρωση των τεχνικών έργων που ήδη εκτελούνται από τον Ε.Ο.Τ..
Ο χρόνος διαπίστευσης του Υπουργείου Τουρισμού δεν μπορεί να προσδιοριστεί με νόμο εντέλλοντας τον αρμόδιο για την διαπίστευση φορέα. Το ΕΣΥΔ δεν μπορεί να παρακάμψει τη χρονοβόρα διαδικασία εξακρίβωσης της τήρησης των προβλεπόμενων διεθνώς προτύπων διαπίστευσης.
Για την κατάταξη των τουριστικών καταλυμάτων σε κατηγορίες αστέρων και κλειδιών πρέπει να πληρούνται οι τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές καθώς και τα βαθμολογούμενα κριτήρια.
Η υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού που επιβλέπει τις εργασίες κατασκευής καλύπτει μόνο τις τεχνικές προδιαγραφές. Οι λειτουργικές προδιαγραφές και τα βαθμολογούμενα κριτήρια που έχουν πολύ μεγάλη σημασία διότι αφορούν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, δεν μπορούν να βεβαιωθούν με υπεύθυνη δήλωση του επιχειρηματία, γιατί δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει το σύνολο των προδιαγραφών που προβλέπονται από την τουριστική νομοθεσία και να έχει τη βούληση να τα εφαρμόσει.
Πότε, πως και από ποιούς θα ελεγχθεί η ακρίβεια των δηλώσεων αυτών;
• Ποια είναι τα αρμοδίως εξουσιοδοτημένα όργανα του Υπουργείου Τουρισμού που θα επιβάλλουν τα πάσης φύσεως πρόστιμα σε όλη την χώρα σύμφωνα με τη διάταξη αυτή;
Ποιος νόμος παρέχει την εξουσιοδότηση αυτή;
Σύμφωνα με το Ν. 3270/2004 (άρθρο 4 παρ. 6 εδ. δ) το Υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη την αρμοδιότητα για την εξέταση των ενστάσεων επί των επιβαλλομένων προστίμων, συνεπώς η παράγραφος 2 του άρθρου αυτού είναι περιττή.
Και σε αυτήν την περίπτωση ταυτίζεται ο ελέγχων με τον ελεγχόμενο, γεγονός που δεν εξασφαλίζει την αμεροληψία στην όλη διαδικασία.
• Η σύσταση στο Υπουργείο Τουρισμού Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού (Π.Υ.Τ.) αντίκειται ευθέως στις διατάξεις του άρθρου 101 του Συντάγματος.
Πέραν της αντισυνταγματικότητας, η γεωγραφική κατανομή των υπηρεσιών αυτών όπως προβλέπεται από το παρόν σχέδιο νόμου, θα δημιουργήσει αναστάτωση στην τουριστική αγορά πολλών περιοχών και προβλήματα στην περιφερειακή τουριστική ανάπτυξη της χώρας.
• Η σύσταση θέσεων στις Περιφερειακές Υπηρεσίες και στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού γίνεται χωρίς να έχει προηγηθεί καμία ειδική έρευνα και να συνυπολογιστούν οι ανάγκες, το ήδη υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, ο όγκος και το είδος της δουλειάς που πρέπει να διεκπεραιωθεί καθώς και η οικονομική επιβάρυνση που θα προκαλέσει το εγχείρημα αυτό.
Η διάταξη αυτή είναι περιττή, αφού θα ακολουθήσει Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιοργάνωση του Υπουργείου Τουρισμού. Από το Προεδρικό Διάταγμα αυτό πρέπει να καθοριστούν το σύνολο των υπηρεσιών, των αρμοδιοτήτων και των θέσεων εργασίας του Υπουργείου.
• Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. μπορούν να υφίστανται επειδή δεν αποτελούν υπηρεσίες κεντρικού οργάνου διοίκησης (Υπουργείου) αλλά υπηρεσίες ενός ΝΠΔΔ που μπορεί να έχει περιφερειακή διάρθρωση.
Επιπλέον, η κατανομή τους σε γεωγραφικά διαμερίσματα έχει γίνει σύμφωνα με τον τουριστικό χάρτη και τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς και όχι με βάση τη διοικητική διαίρεση της χώρας, όπως επιχειρείται να κατανεμηθούν με το παρόν.
Η κατάργησή των Περιφερειακών Υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ. (Π.Υ.Τ.) και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους θα προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην τουριστική αγορά και στις τουριστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές χωρικής αρμοδιότητας των υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ που με τη διάταξη αυτή καταργούνται.
Υπενθυμίζουμε ότι με το ΠΔ 313/2001 καταργήθηκαν οι Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. και οι αρμοδιότητές μεταφέρθηκαν στις περιφέρειες. Τα ανυπέρβλητα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, η εμπλοκή στις τουριστικές επενδύσεις και η κάμψη της περιφερειακής τουριστικής ανάπτυξης υποχρέωσαν την Πολιτεία να επαναφέρει τις αρμοδιότητες στον Ε.Ο.Τ. και να επανασυστήσει τις περιφερειακές του υπηρεσίες με το Ν. 3270/2004.
Με την κατάργηση των γραφείων υποστήριξης σε νησιωτικές περιοχές και ιδίως του γραφείου υποστήριξης Αργοστολίου, σε περίοδο που η Κεφαλονιά έχει πληγεί σημαντικά από τον πρόσφατο μεγάλο σεισμό, ο συντάκτης του σχεδίου νόμου παραβιάζει την υποχρέωσή του η οποία προβλέπεται από ρητή διάταξη του Συντάγματος και ορίζει τα εξής: «Ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση όταν δρα κανονιστικά έχουν την υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών».
Σε ότι αφορά στο προσωπικό του Ε.Ο.Τ. το οποίο υπηρετεί στις υπηρεσίες που καταργούνται δεν μεταφέρεται στο σύνολό του στις συνιστώμενες υπηρεσίες αλλά μέρος του θα οδηγηθεί σε απόλυση.
Μετά την αδικαιολόγητη κατάργηση 100 θέσεων του Ε.Ο.Τ. και την απομάκρυνση αντίστοιχου αριθμού υπαλλήλων του, θα ακολουθήσει μέσα σε διάστημα μόλις τεσσάρων μηνών και νέο κύμα απολύσεων από τον ίδιο φορέα, πράγμα που δεν έχει συμβεί, ούτε προβλέπεται να συμβεί σε άλλη υπηρεσία του δημοσίου.
Για να τηρηθεί στοιχειωδώς η ισονομία που προβλέπεται από το άρθρο 4 του Συντάγματος θα πρέπει να ισχύσει για το σύνολο του προσωπικού του Ε.Ο.Τ. που υπηρετεί στις υπηρεσίες των οποίων οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στο Υπουργείο Τουρισμού ό,τι προβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου αυτού για το προσωπικό της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του Ε.Ο.Τ..
Δηλαδή, θα πρέπει να προβλεφθεί ότι «το σύνολο του προσωπικού των καταργούμενων υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ το οποίο υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος μεταφέρεται στο Υπουργείο Τουρισμού με ταυτόχρονη μεταφορά των θέσεων που κατέχει με Διαπιστωτική Πράξη του Υπουργού Τουρισμού».
• Ο Σύλλογος των Υπαλλήλων του Ε.Ο.Τ. ζητά να αποσυρθεί το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού και να επανέλθει μετά από διάλογο με τη συμμετοχή του Συλλόγου μας και όλων των άλλων φορέων και προσωπικοτήτων που γνωρίζουν και έχουν σημαντική προσφορά στον Τουρισμό, οι οποίοι αγνοήθηκαν από τους συντάκτες του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου.
Είναι κοινή διαπίστωση ότι ο Τουρισμός είναι δυστυχώς ο μοναδικός τομέας που αποδίδει στην οικονομία σήμερα και χρειάζεται τη συμβολή όλων μας για να ενισχυθεί.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Κωνσταντίνος Ράντος Σπυρίδων Ευαγγελάτος
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ ΕΤΟΣ ΙΔΡΥΣΕΩΣ 1958 Αθήνα, 27 Φεβρουαρίου 2014 Η μεταφορά εκτελεστικών αρμοδιοτήτων από τoν ΕΟΤ στο Υπουργείο Τουρισμού μετατρέπει το Υπουργείο από φορέα χάραξης της πολιτικής και ελέγχου της υλοποίησης της σε φορέα χάραξης και ταυτόχρονα υλοποίησης της τουριστικής πολιτικής. Δηλαδή, το Υπουργείο Τουρισμού θα είναι ελέγχων και ελεγχόμενος, με συνέπεια να μην διασφαλίζονται οι επιχειρήσεις που παρέχουν τουριστικές υπηρεσίες από αυθαιρεσίες της διοίκησης αλλά και να μην διασφαλίζεται η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος σε βάρος των τουριστών-πελατών. Η κατάργηση του εθνικού οργανισμού τουρισμού ως φορέα υλοποίησης τουριστικής πολιτικής αποτελεί μοναδική περίπτωση στο σύνολο των κρατών μελών της Ε.Ε. καθώς και η ύπαρξη αυτοτελούς υπουργείου για τον Τουρισμό. • Η μεταφορά της αρμοδιότητας της πάταξης του φαινομένου της άγρας πελατών αξιολογείται από το νομοθέτη ως σημαντική αρμοδιότητα που αναβαθμίζει τον επιτελικό ρόλο του Υπουργείο Τουρισμού; Οι αρμοδιότητες της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Ο.Τ. δεν μπορούν να μεταφερθούν με νόμο. Με τη μεταφορά – κατάργηση της τεχνικής υπηρεσίας του Ε.Ο.Τ. τίθεται σε κίνδυνο η ολοκλήρωση των τεχνικών έργων που ήδη εκτελούνται από τον Ε.Ο.Τ.. Ο χρόνος διαπίστευσης του Υπουργείου Τουρισμού δεν μπορεί να προσδιοριστεί με νόμο εντέλλοντας τον αρμόδιο για την διαπίστευση φορέα. Το ΕΣΥΔ δεν μπορεί να παρακάμψει τη χρονοβόρα διαδικασία εξακρίβωσης της τήρησης των προβλεπόμενων διεθνώς προτύπων διαπίστευσης. Για την κατάταξη των τουριστικών καταλυμάτων σε κατηγορίες αστέρων και κλειδιών πρέπει να πληρούνται οι τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές καθώς και τα βαθμολογούμενα κριτήρια. Η υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού που επιβλέπει τις εργασίες κατασκευής καλύπτει μόνο τις τεχνικές προδιαγραφές. Οι λειτουργικές προδιαγραφές και τα βαθμολογούμενα κριτήρια που έχουν πολύ μεγάλη σημασία διότι αφορούν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, δεν μπορούν να βεβαιωθούν με υπεύθυνη δήλωση του επιχειρηματία, γιατί δεν είναι δυνατόν να γνωρίζει το σύνολο των προδιαγραφών που προβλέπονται από την τουριστική νομοθεσία και να έχει τη βούληση να τα εφαρμόσει. Πότε, πως και από ποιούς θα ελεγχθεί η ακρίβεια των δηλώσεων αυτών; • Ποια είναι τα αρμοδίως εξουσιοδοτημένα όργανα του Υπουργείου Τουρισμού που θα επιβάλλουν τα πάσης φύσεως πρόστιμα σε όλη την χώρα σύμφωνα με τη διάταξη αυτή; Ποιος νόμος παρέχει την εξουσιοδότηση αυτή; Σύμφωνα με το Ν. 3270/2004 (άρθρο 4 παρ. 6 εδ. δ) το Υπουργείο Τουρισμού έχει ήδη την αρμοδιότητα για την εξέταση των ενστάσεων επί των επιβαλλομένων προστίμων, συνεπώς η παράγραφος 2 του άρθρου αυτού είναι περιττή. Και σε αυτήν την περίπτωση ταυτίζεται ο ελέγχων με τον ελεγχόμενο, γεγονός που δεν εξασφαλίζει την αμεροληψία στην όλη διαδικασία. • Η σύσταση στο Υπουργείο Τουρισμού Περιφερειακών Υπηρεσιών Τουρισμού (Π.Υ.Τ.) αντίκειται ευθέως στις διατάξεις του άρθρου 101 του Συντάγματος. Πέραν της αντισυνταγματικότητας, η γεωγραφική κατανομή των υπηρεσιών αυτών όπως προβλέπεται από το παρόν σχέδιο νόμου, θα δημιουργήσει αναστάτωση στην τουριστική αγορά πολλών περιοχών και προβλήματα στην περιφερειακή τουριστική ανάπτυξη της χώρας. • Η σύσταση θέσεων στις Περιφερειακές Υπηρεσίες και στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού γίνεται χωρίς να έχει προηγηθεί καμία ειδική έρευνα και να συνυπολογιστούν οι ανάγκες, το ήδη υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό, ο όγκος και το είδος της δουλειάς που πρέπει να διεκπεραιωθεί καθώς και η οικονομική επιβάρυνση που θα προκαλέσει το εγχείρημα αυτό. Η διάταξη αυτή είναι περιττή, αφού θα ακολουθήσει Προεδρικό Διάταγμα για την αναδιοργάνωση του Υπουργείου Τουρισμού. Από το Προεδρικό Διάταγμα αυτό πρέπει να καθοριστούν το σύνολο των υπηρεσιών, των αρμοδιοτήτων και των θέσεων εργασίας του Υπουργείου. • Οι Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. μπορούν να υφίστανται επειδή δεν αποτελούν υπηρεσίες κεντρικού οργάνου διοίκησης (Υπουργείου) αλλά υπηρεσίες ενός ΝΠΔΔ που μπορεί να έχει περιφερειακή διάρθρωση. Επιπλέον, η κατανομή τους σε γεωγραφικά διαμερίσματα έχει γίνει σύμφωνα με τον τουριστικό χάρτη και τις ανάγκες της τουριστικής αγοράς και όχι με βάση τη διοικητική διαίρεση της χώρας, όπως επιχειρείται να κατανεμηθούν με το παρόν. Η κατάργησή των Περιφερειακών Υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ. (Π.Υ.Τ.) και η μεταφορά των αρμοδιοτήτων τους θα προκαλέσει μεγάλη αναστάτωση στην τουριστική αγορά και στις τουριστικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις περιοχές χωρικής αρμοδιότητας των υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ που με τη διάταξη αυτή καταργούνται. Υπενθυμίζουμε ότι με το ΠΔ 313/2001 καταργήθηκαν οι Περιφερειακές Υπηρεσίες του Ε.Ο.Τ. και οι αρμοδιότητές μεταφέρθηκαν στις περιφέρειες. Τα ανυπέρβλητα προβλήματα που δημιουργήθηκαν, η εμπλοκή στις τουριστικές επενδύσεις και η κάμψη της περιφερειακής τουριστικής ανάπτυξης υποχρέωσαν την Πολιτεία να επαναφέρει τις αρμοδιότητες στον Ε.Ο.Τ. και να επανασυστήσει τις περιφερειακές του υπηρεσίες με το Ν. 3270/2004. Με την κατάργηση των γραφείων υποστήριξης σε νησιωτικές περιοχές και ιδίως του γραφείου υποστήριξης Αργοστολίου, σε περίοδο που η Κεφαλονιά έχει πληγεί σημαντικά από τον πρόσφατο μεγάλο σεισμό, ο συντάκτης του σχεδίου νόμου παραβιάζει την υποχρέωσή του η οποία προβλέπεται από ρητή διάταξη του Συντάγματος και ορίζει τα εξής: «Ο κοινός νομοθέτης και η διοίκηση όταν δρα κανονιστικά έχουν την υποχρέωση να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών περιοχών». Σε ότι αφορά στο προσωπικό του Ε.Ο.Τ. το οποίο υπηρετεί στις υπηρεσίες που καταργούνται δεν μεταφέρεται στο σύνολό του στις συνιστώμενες υπηρεσίες αλλά μέρος του θα οδηγηθεί σε απόλυση. Μετά την αδικαιολόγητη κατάργηση 100 θέσεων του Ε.Ο.Τ. και την απομάκρυνση αντίστοιχου αριθμού υπαλλήλων του, θα ακολουθήσει μέσα σε διάστημα μόλις τεσσάρων μηνών και νέο κύμα απολύσεων από τον ίδιο φορέα, πράγμα που δεν έχει συμβεί, ούτε προβλέπεται να συμβεί σε άλλη υπηρεσία του δημοσίου. Για να τηρηθεί στοιχειωδώς η ισονομία που προβλέπεται από το άρθρο 4 του Συντάγματος θα πρέπει να ισχύσει για το σύνολο του προσωπικού του Ε.Ο.Τ. που υπηρετεί στις υπηρεσίες των οποίων οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στο Υπουργείο Τουρισμού ό,τι προβλέπεται στην παράγραφο 5 του άρθρου αυτού για το προσωπικό της Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης και Αδειοδότησης Τουριστικών Επενδύσεων του Ε.Ο.Τ.. Δηλαδή, θα πρέπει να προβλεφθεί ότι «το σύνολο του προσωπικού των καταργούμενων υπηρεσιών του Ε.Ο.Τ το οποίο υπηρετεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος μεταφέρεται στο Υπουργείο Τουρισμού με ταυτόχρονη μεταφορά των θέσεων που κατέχει με Διαπιστωτική Πράξη του Υπουργού Τουρισμού». • Ο Σύλλογος των Υπαλλήλων του Ε.Ο.Τ. ζητά να αποσυρθεί το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Τουρισμού και να επανέλθει μετά από διάλογο με τη συμμετοχή του Συλλόγου μας και όλων των άλλων φορέων και προσωπικοτήτων που γνωρίζουν και έχουν σημαντική προσφορά στον Τουρισμό, οι οποίοι αγνοήθηκαν από τους συντάκτες του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου. Είναι κοινή διαπίστωση ότι ο Τουρισμός είναι δυστυχώς ο μοναδικός τομέας που αποδίδει στην οικονομία σήμερα και χρειάζεται τη συμβολή όλων μας για να ενισχυθεί. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ Κωνσταντίνος Ράντος Σπυρίδων Ευαγγελάτος