Ο Ν.1597/1986 -εκείνος ο παρωχημένος-, στο Άρθρο 6, παρ. 1, σε αντίθεση με αυτόν -τον αναπτυξιακό-, για το ίδιο θέμα αναφέρει επί λέξει: «Οι ειδικότητες των μελών καθορίζονται από τον παραγωγό ή το διευθυντή παραγωγής, το σκηνοθέτη και το διευθυντή φωτογραφίας ανάλογα με τις ανάγκες της ταινίας.»
Αν υποθέσουμε κατ’ αρχάς ότι μαζί με την εξάλειψη του διαζευκτικού “ή” παρασύρθηκε και ο δ. παραγωγής, μπορεί κάποιος να εξηγήσει με ικανοποιητικό τρόπο γιατί συνέβη το ίδιο και με το δ. φωτογραφίας; Ποιοι δηλ. ήσαν οι αντικειμενικοί λόγοι που οδήγησαν στην αλλαγή εκείνης της διατύπωσης;
Μήπως η έως σήμερα εμπειρία έχει καταδείξει ότι ο μάλλον όχι-και-τόσο-νοήμων δ. φωτογραφίας δεν αντιλαμβάνεται επαρκώς τις ανάγκες τις ταινίας; Μήπως ο όχι-και-τόσο-νοήμων δ. φωτογραφίας είναι ίσως επιπλέον κι ένας κακόβουλος συνεργάτης που υποσκάπτει το καλλιτεχνικό όραμα του σκηνοθέτη; Μήπως τελικά ο σίγουρα όχι-και-τόσο-νοήμων και οπωσδήποτε κακόβουλος δ. φωτογραφίας αποτελεί τον αναγκαίο εχθρό του παραγωγού, αφού οπωσδήποτε επιθυμεί την οικονομική, ενδεχομένως και τη φυσική καταστροφή του; Μήπως όλα τα παραπάνω μαζί!;
Και αν τελικά δε μπορεί κανείς να απαντήσει σ’ αυτές τις απορίες ενός όχι-και-τόσο-νοήμωνος δ. φωτογραφίας, μπορεί τουλάχιστον να πει γιατί δεν έχει βγει ούτε ένας σκηνοθέτης να σχολιάσει το συγκεκριμένο άρθρο λέγοντας ότι στην πραγματικότητα ο ίδιος δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει τις τεχνικές ανάγκες της ταινίας του, γιατί απλά δεν είναι αυτός ο ρόλος του…;
Χρήστος Αλεξανδρής
Διευθυντής Φωτογραφίας
Ο Ν.1597/1986 -εκείνος ο παρωχημένος-, στο Άρθρο 6, παρ. 1, σε αντίθεση με αυτόν -τον αναπτυξιακό-, για το ίδιο θέμα αναφέρει επί λέξει: «Οι ειδικότητες των μελών καθορίζονται από τον παραγωγό ή το διευθυντή παραγωγής, το σκηνοθέτη και το διευθυντή φωτογραφίας ανάλογα με τις ανάγκες της ταινίας.» Αν υποθέσουμε κατ’ αρχάς ότι μαζί με την εξάλειψη του διαζευκτικού “ή” παρασύρθηκε και ο δ. παραγωγής, μπορεί κάποιος να εξηγήσει με ικανοποιητικό τρόπο γιατί συνέβη το ίδιο και με το δ. φωτογραφίας; Ποιοι δηλ. ήσαν οι αντικειμενικοί λόγοι που οδήγησαν στην αλλαγή εκείνης της διατύπωσης; Μήπως η έως σήμερα εμπειρία έχει καταδείξει ότι ο μάλλον όχι-και-τόσο-νοήμων δ. φωτογραφίας δεν αντιλαμβάνεται επαρκώς τις ανάγκες τις ταινίας; Μήπως ο όχι-και-τόσο-νοήμων δ. φωτογραφίας είναι ίσως επιπλέον κι ένας κακόβουλος συνεργάτης που υποσκάπτει το καλλιτεχνικό όραμα του σκηνοθέτη; Μήπως τελικά ο σίγουρα όχι-και-τόσο-νοήμων και οπωσδήποτε κακόβουλος δ. φωτογραφίας αποτελεί τον αναγκαίο εχθρό του παραγωγού, αφού οπωσδήποτε επιθυμεί την οικονομική, ενδεχομένως και τη φυσική καταστροφή του; Μήπως όλα τα παραπάνω μαζί!; Και αν τελικά δε μπορεί κανείς να απαντήσει σ’ αυτές τις απορίες ενός όχι-και-τόσο-νοήμωνος δ. φωτογραφίας, μπορεί τουλάχιστον να πει γιατί δεν έχει βγει ούτε ένας σκηνοθέτης να σχολιάσει το συγκεκριμένο άρθρο λέγοντας ότι στην πραγματικότητα ο ίδιος δεν είναι σε θέση να εκτιμήσει τις τεχνικές ανάγκες της ταινίας του, γιατί απλά δεν είναι αυτός ο ρόλος του…; Χρήστος Αλεξανδρής Διευθυντής Φωτογραφίας