Το σύστημα μοριοδότησης ταινιών που εισάγεται και οι μονάδες αξιολόγησης που καθορίζουν τον «συντελεστή ταινίας» αντιμετωπίζουν τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο έναντι του παραγωγού και άλλων συντελεστών (ιδιαίτερα ηθοποιών- με όλο το σεβασμό γαι τη συμβολή τους στην δημιουργία μιας ταινίας εξαιρετικά υποτιμητικά!
Κάποια παραδείγματα από ταινία μυθοπλασίας:
Είναι εξαιρετικά απογοητευτικό να μοριοδοτείται ο Σκηνοθέτης (που δουλεύει πολλές φορές για χρόνια στην προετοιμασία μιας ταινίας, στα γυρίσματα, και μήνες ή χρόνια στην αποπεράτωση της) με 3 Μονάδες, ο Σεναριογράφος / Διαλογίστας, που συγγράφει τον βασικό πυλώνα=δημιουργία μιας ταινίας, το σενάριο (οι αμερικανοί, όταν ομιλούν για το σενάριο λένε ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ και Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ, "STORY IS KING") και ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ να λαμβάνει τις ίδιες μονάδες αξιολόγησης με τον ΠΡΩΤΟ ΡΟΛΟ (3), που συμμετέχει μόνο στις 8-12 εβδομάδες γυρισμάτων, όταν υπάρχει πληθώρα ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνικών συντελεστών, που καλούνται να υλοποιήσουν το όραμα του σκηνοθέτη (η και του παραγωγού αν μιλάμε για Χόλιγουντ) και ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΡΟΛΟΣ να λαμβάνει όσους ο ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ (2)!!!
Ο δε Διευθυντής Φωτογραφίας, ο Μοντέρ ή ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ (π.χ ο Μορίς Ζαρ, Τζον Γουΐλλιαμς, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Εννιο Μορικόνε κλπ) να λαμβάνουν τις ίδιες μονάδες όπως ο ΤΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ (=1).
Αυτά είναι απογοητευτικά λάθη και ελπίζουμε να μην θεσπιστούν ως νόμος του Ελληνικού Κράτους για την Κινηματογραφική Τέχνη γιατί θα μας εκθέσουν και διεθνώς ανεπανόρθωτα!
Για τους τόπους αποπεράτωσης και μεταπαραγωγής οι ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (1+1) είναι εξαιρετικά λίγες και δεν υπάρχει περίπτωση σε περίπτωση διεθνών συμπαραγωγών να αποτελέσουν κίνητρα για προσέλκυση εταιρειών και παραγωγών για να κάνουν γυρίσματα η να χρησιμοποιήσουν εργαστήρια στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα απώλεια χρηματικών πόρων, μη διασφάλισ θέσεων εργασίας κλπ.
β) Για ταινία ντοκιμαντέρ απαιτούνται τουλάχιστον 9 Μονάδες σε σύνολο 14:
Δημιουργική Ομάδα Μονάδες Αξιολόγησης
Σκηνοθέτης 2
Σεναριογράφος 1 _____________________________________________________
ΣΥΝΟΛΟ 3
Ομάδα Τεχνικής Δημιουργίας Μονάδες Αξιολόγησης
Εικόνα (διευθ. Φωτογραφίας, κάμεραμαν, 1ος βοηθός) 1
Ηχος (ηχολήπτης, 1ος βοηθός) 1
Μοντάζ (μοντέρ, 1ος βοηθός) 1
Λοιπές ειδικότητες συντελεστών 4
(απαιτείται τουλάχιστον το 50% των συντελεστών)
_______________________________________________________
ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΩ ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ /ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟ τις κινητήριες δυνάμεις και την ψυχή ενός ντοκιμαντέρ σε σχέση με τους άλλους καλλιτεχνικούς συντελεστές είναι ανισομερής.
Θα έπρεπε ο σκηνοθέτης να λαμβάνει 7, ο σεναριογράφος 4, ο Διευθυντής Φωτογραφίας 4, ο Μοντέρ 3, οι άλλες ειδικότητες από 1.
Για τα κινούμενα σχέδια παραπέμπω στα πολύ εύστοχα σχόλια του εξαιρετικού σκηνοθέτη, φίλου και συνεργάτη Αθανασίου Βακάλη, σε αυτήν την πλατφόρμα διαβούλευσης, ο οποίος διαθέτειεικοσαετή πείρα στα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ σε ταινίες κινουμένων σχεδίων.
Γενικότερα χρειάζεται προσεκτικότερος ανασχεδιασμός, επειδή υπάρχουν πολλά λάθη.
ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ
Σκηνοθέτης, Παραγωγός
Ιδρυτικό Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Διπλωματούχος, Πρ. Αναπλ. Καθηγητής Σκηνοθεσίας & Σεναρίου και Μέλος της Συγκλήτου στην Ανωτάτη Κρατική Ακαδημία και Τηλεόρασης του Μονάχου
Το σύστημα μοριοδότησης ταινιών που εισάγεται και οι μονάδες αξιολόγησης που καθορίζουν τον «συντελεστή ταινίας» αντιμετωπίζουν τον σκηνοθέτη και σεναριογράφο έναντι του παραγωγού και άλλων συντελεστών (ιδιαίτερα ηθοποιών- με όλο το σεβασμό γαι τη συμβολή τους στην δημιουργία μιας ταινίας εξαιρετικά υποτιμητικά! Κάποια παραδείγματα από ταινία μυθοπλασίας: Είναι εξαιρετικά απογοητευτικό να μοριοδοτείται ο Σκηνοθέτης (που δουλεύει πολλές φορές για χρόνια στην προετοιμασία μιας ταινίας, στα γυρίσματα, και μήνες ή χρόνια στην αποπεράτωση της) με 3 Μονάδες, ο Σεναριογράφος / Διαλογίστας, που συγγράφει τον βασικό πυλώνα=δημιουργία μιας ταινίας, το σενάριο (οι αμερικανοί, όταν ομιλούν για το σενάριο λένε ΤΟ ΣΕΝΑΡΙΟ και Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ, "STORY IS KING") και ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ να λαμβάνει τις ίδιες μονάδες αξιολόγησης με τον ΠΡΩΤΟ ΡΟΛΟ (3), που συμμετέχει μόνο στις 8-12 εβδομάδες γυρισμάτων, όταν υπάρχει πληθώρα ηθοποιών και άλλων καλλιτεχνικών συντελεστών, που καλούνται να υλοποιήσουν το όραμα του σκηνοθέτη (η και του παραγωγού αν μιλάμε για Χόλιγουντ) και ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΡΟΛΟΣ να λαμβάνει όσους ο ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟΣ (2)!!! Ο δε Διευθυντής Φωτογραφίας, ο Μοντέρ ή ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΗΣ ΤΑΙΝΙΑΣ (π.χ ο Μορίς Ζαρ, Τζον Γουΐλλιαμς, Βαγγέλης Παπαθανασίου, Εννιο Μορικόνε κλπ) να λαμβάνουν τις ίδιες μονάδες όπως ο ΤΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ (=1). Αυτά είναι απογοητευτικά λάθη και ελπίζουμε να μην θεσπιστούν ως νόμος του Ελληνικού Κράτους για την Κινηματογραφική Τέχνη γιατί θα μας εκθέσουν και διεθνώς ανεπανόρθωτα! Για τους τόπους αποπεράτωσης και μεταπαραγωγής οι ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (1+1) είναι εξαιρετικά λίγες και δεν υπάρχει περίπτωση σε περίπτωση διεθνών συμπαραγωγών να αποτελέσουν κίνητρα για προσέλκυση εταιρειών και παραγωγών για να κάνουν γυρίσματα η να χρησιμοποιήσουν εργαστήρια στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα απώλεια χρηματικών πόρων, μη διασφάλισ θέσεων εργασίας κλπ. β) Για ταινία ντοκιμαντέρ απαιτούνται τουλάχιστον 9 Μονάδες σε σύνολο 14: Δημιουργική Ομάδα Μονάδες Αξιολόγησης Σκηνοθέτης 2 Σεναριογράφος 1 _____________________________________________________ ΣΥΝΟΛΟ 3 Ομάδα Τεχνικής Δημιουργίας Μονάδες Αξιολόγησης Εικόνα (διευθ. Φωτογραφίας, κάμεραμαν, 1ος βοηθός) 1 Ηχος (ηχολήπτης, 1ος βοηθός) 1 Μοντάζ (μοντέρ, 1ος βοηθός) 1 Λοιπές ειδικότητες συντελεστών 4 (απαιτείται τουλάχιστον το 50% των συντελεστών) _______________________________________________________ ΟΙ ΑΝΩΤΕΡΩ ΜΟΝΑΔΕΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΕ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ /ΣΕΝΑΡΙΟΓΡΑΦΟ τις κινητήριες δυνάμεις και την ψυχή ενός ντοκιμαντέρ σε σχέση με τους άλλους καλλιτεχνικούς συντελεστές είναι ανισομερής. Θα έπρεπε ο σκηνοθέτης να λαμβάνει 7, ο σεναριογράφος 4, ο Διευθυντής Φωτογραφίας 4, ο Μοντέρ 3, οι άλλες ειδικότητες από 1. Για τα κινούμενα σχέδια παραπέμπω στα πολύ εύστοχα σχόλια του εξαιρετικού σκηνοθέτη, φίλου και συνεργάτη Αθανασίου Βακάλη, σε αυτήν την πλατφόρμα διαβούλευσης, ο οποίος διαθέτειεικοσαετή πείρα στα μεγαλύτερα στούντιο του Χόλιγουντ σε ταινίες κινουμένων σχεδίων. Γενικότερα χρειάζεται προσεκτικότερος ανασχεδιασμός, επειδή υπάρχουν πολλά λάθη. ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ Σκηνοθέτης, Παραγωγός Ιδρυτικό Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Διπλωματούχος, Πρ. Αναπλ. Καθηγητής Σκηνοθεσίας & Σεναρίου και Μέλος της Συγκλήτου στην Ανωτάτη Κρατική Ακαδημία και Τηλεόρασης του Μονάχου