Το υπερτροφικό μοντέλο διοίκησης και παραγωγής του Νέου ΕΚΚ επαναλαμβάνεται και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.
Στον τομέα διαχείρισης και διοίκησης του νέου μοντέλου του ΦΕΣΤΙΒΑΛ και στην εποχή ισχνών αγελάδων και του ΔΝΤ είναι περιττό να μιλάμε για ένα τόσο πολυέξοδο και δύσκαμπτο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ με τόσες διευθύνσεις. Οι συγγραφείς του νομοσχεδίου δεν έχουν ακούσει μάλλον για το λεγόμενο LEAN MANAGEMENT, δηλαδή τα μικρά και ευέλικτα σχήματα διοίκησης επιχειρήσεων.
Ας αναφερθεί ότι δεν υπάρχει κάποια αναθεώρηση των σκοπών και των στόχων του Οργανισμού του Φεστιβάλ. Λογικά έπρεπε να υπάρξει αναδρομολόγηση των πόρων του Φεστιβάλ προς το ΕΚΚ και την παραγωγή ταινιών. Δεν είναι δυνατόν να διαθέτει ο Οργανισμός του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ετήσιους πόρους € 7-10 εκατομ./έτος (πέρυσι € 12 εκατ.) και το ΕΚΚ περίπου με τα μέχρι τώρα γνωστά νούμερα περίπου € 3,5 εκατομ./έτος.
Αυτό αποτελεί ακόμα μια παγκόσμια πρωτοτυπία με ελληνική σφραγίδα! Πρώτα πρέπει να έχουμε πόρους να παράξουμε αξιόλογες ταινίες και μετά να τις «μοστράρουμε» στα φεστιβάλ.
Ας αναφερθεί εδώ ότι η «Μπερλινάλε»/Διεθνές Φεστιβάλ Βερολίνου, ένα από τα 3 μεγαλύτερα στον κόσμο (πλάϊ στις Κάννες και Βενετία) διαθέτει πόρους ύψους € 17 εκατομ./έτος, εκ των οποίων τα € 9 εκατομμύρια περίπου προέρχονται από το Γερμανικό Κράτος και τα υπόλοιπα από χορηγίες και εισιτήρια. Δηλαδή το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καταβροχθίζει από το κράτος τα ίδια με την Μπερλινάλε!
Αυτά τα € 17 εκατομμύρια της Μπερλινάλε στέκονται απέναντι / πλάϊ σε τουλάχιστον € 300 εκατομμύρια, που διοχετεύονται από το γερμανικό κράτος, την τηλεόραση κλπ στην παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών κάθε είδους και διάρκειας (σπουδαστικές, μικρού μήκους, μεσαίου και μεγάλου μήκους, ντοκιμαντέρ, πειραματικές, μυθοπλασίας, εμψύχωσης/κινουμένων σχεδίων).
Πρόκειται αυτή η ανισότητα στους πόρους ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ από την Πολιτεία προς το ΕΚΚ και στους ΠΟΡΟΥΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΔΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ να συνεχιστεί και στο μέλλον εις βάρος των πόρων παραγωγής? Κάθε γνώστης αλλά και σώφρων άνθρωπος θα είχε κάνει κάτι για να διορθώσει αυτή την ανωμαλία στους αριθμούς!
Επίσης και εδώ κρίνεται απαραίτητη η Συμμετοχή Κινηματογραφιστών σε Γενική Συνέλευση και Επιτροπές με συγκεκριμένα κριτήρια (όπως πχ. συμμετοχή σε παραγωγή ταινιών τα τελευταία 10 χρόνια, βραβευμένη πορεία στον κινηματογράφο κλπ., να υπάρχει εποπτεία και εσωτερικός έλεγχος στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ) και να γίνει δέσμευση για ανεξάρτητη, διάφανη πλήρωση των θέσεων του Προέδρου, των μελών του Δ.Σ. του Οργανισμού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με διαφάνεια και ανεξαρτησία στις δομές, τρόπο διοίκησης και λειτουργίας του. Στις θέσεις αυτές θα πρέπει όλοι να προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ ή μέσω προκήρυξης παρόμοιο με την ΕΡΤ Α.Ε. και σημαντικά κριτήρια πρέπει να αποτελούν, ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαθέτουν προηγούμενη εμπειρία στον κινηματογραφικό τομέα είτε στην Ελλάδα, είτε διεθνώς και να παρουσιάσουν πριν την εκλογή τους το ΟΡΑΜΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ανοικτό hearing.
Το καταστατικό του Οργανισμού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ο εσωτερικός του Κανονισμός τους να καταρτιστούν από ανεξάρτητη ΟΜΑΔΑ έγκριτων νομικών, οικονομολόγων, κινηματογραφιστών εγνωσμένου τόσο εθνικού όσο και διεθνούς κύρους, οι οποίοι θα δεσμευτούν από την αρχή γραπτώς, ότι με κανέναν τρόπο και για κανένα λόγο μελλοντικά δεν θα έχουν οιαδήποτε εμπλοκή στην στελέχωση, διοίκηση και τρόπο λειτουργίας του.
Δεν είναι δυνατόν να διοριστεί πρώτα ένα ΔΣ και ένας Γενικός Διευθυντής και αυτός μετά να συντάξει έναν Κανονισμό Λειτουργίας του ΦΕΣΤΙΒΑΛ κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του!
Αυτοί που θα επιλεγούν να διοικήσουν το ΦΕΣΤΙΒΑΛ θα πρέπει απλά να υπηρετήσουν τις από το νόμο προβλεπόμενες διατάξεις και τον από την ανεξάρτητη επιτροπή συνταχθέντα κανονισμό λειτουργίας του.
ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ
Σκηνοθέτης, Παραγωγός
Ιδρυτικό Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου
Διπλωματούχος, Πρ. Αναπλ. Καθηγητής Σκηνοθεσίας & Σεναρίου και Μέλος της Συγκλήτου στην Ανωτάτη Κρατική Ακαδημία και Τηλεόρασης του Μονάχου
Το υπερτροφικό μοντέλο διοίκησης και παραγωγής του Νέου ΕΚΚ επαναλαμβάνεται και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Στον τομέα διαχείρισης και διοίκησης του νέου μοντέλου του ΦΕΣΤΙΒΑΛ και στην εποχή ισχνών αγελάδων και του ΔΝΤ είναι περιττό να μιλάμε για ένα τόσο πολυέξοδο και δύσκαμπτο ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ με τόσες διευθύνσεις. Οι συγγραφείς του νομοσχεδίου δεν έχουν ακούσει μάλλον για το λεγόμενο LEAN MANAGEMENT, δηλαδή τα μικρά και ευέλικτα σχήματα διοίκησης επιχειρήσεων. Ας αναφερθεί ότι δεν υπάρχει κάποια αναθεώρηση των σκοπών και των στόχων του Οργανισμού του Φεστιβάλ. Λογικά έπρεπε να υπάρξει αναδρομολόγηση των πόρων του Φεστιβάλ προς το ΕΚΚ και την παραγωγή ταινιών. Δεν είναι δυνατόν να διαθέτει ο Οργανισμός του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης ετήσιους πόρους € 7-10 εκατομ./έτος (πέρυσι € 12 εκατ.) και το ΕΚΚ περίπου με τα μέχρι τώρα γνωστά νούμερα περίπου € 3,5 εκατομ./έτος. Αυτό αποτελεί ακόμα μια παγκόσμια πρωτοτυπία με ελληνική σφραγίδα! Πρώτα πρέπει να έχουμε πόρους να παράξουμε αξιόλογες ταινίες και μετά να τις «μοστράρουμε» στα φεστιβάλ. Ας αναφερθεί εδώ ότι η «Μπερλινάλε»/Διεθνές Φεστιβάλ Βερολίνου, ένα από τα 3 μεγαλύτερα στον κόσμο (πλάϊ στις Κάννες και Βενετία) διαθέτει πόρους ύψους € 17 εκατομ./έτος, εκ των οποίων τα € 9 εκατομμύρια περίπου προέρχονται από το Γερμανικό Κράτος και τα υπόλοιπα από χορηγίες και εισιτήρια. Δηλαδή το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καταβροχθίζει από το κράτος τα ίδια με την Μπερλινάλε! Αυτά τα € 17 εκατομμύρια της Μπερλινάλε στέκονται απέναντι / πλάϊ σε τουλάχιστον € 300 εκατομμύρια, που διοχετεύονται από το γερμανικό κράτος, την τηλεόραση κλπ στην παραγωγή κινηματογραφικών ταινιών κάθε είδους και διάρκειας (σπουδαστικές, μικρού μήκους, μεσαίου και μεγάλου μήκους, ντοκιμαντέρ, πειραματικές, μυθοπλασίας, εμψύχωσης/κινουμένων σχεδίων). Πρόκειται αυτή η ανισότητα στους πόρους ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ από την Πολιτεία προς το ΕΚΚ και στους ΠΟΡΟΥΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΔΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΑΙΝΙΩΝ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ να συνεχιστεί και στο μέλλον εις βάρος των πόρων παραγωγής? Κάθε γνώστης αλλά και σώφρων άνθρωπος θα είχε κάνει κάτι για να διορθώσει αυτή την ανωμαλία στους αριθμούς! Επίσης και εδώ κρίνεται απαραίτητη η Συμμετοχή Κινηματογραφιστών σε Γενική Συνέλευση και Επιτροπές με συγκεκριμένα κριτήρια (όπως πχ. συμμετοχή σε παραγωγή ταινιών τα τελευταία 10 χρόνια, βραβευμένη πορεία στον κινηματογράφο κλπ., να υπάρχει εποπτεία και εσωτερικός έλεγχος στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ) και να γίνει δέσμευση για ανεξάρτητη, διάφανη πλήρωση των θέσεων του Προέδρου, των μελών του Δ.Σ. του Οργανισμού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης με διαφάνεια και ανεξαρτησία στις δομές, τρόπο διοίκησης και λειτουργίας του. Στις θέσεις αυτές θα πρέπει όλοι να προσλαμβάνονται μέσω ΑΣΕΠ ή μέσω προκήρυξης παρόμοιο με την ΕΡΤ Α.Ε. και σημαντικά κριτήρια πρέπει να αποτελούν, ότι οι υποψήφιοι θα πρέπει να διαθέτουν προηγούμενη εμπειρία στον κινηματογραφικό τομέα είτε στην Ελλάδα, είτε διεθνώς και να παρουσιάσουν πριν την εκλογή τους το ΟΡΑΜΑ ΤΟΥΣ ΣΕ ανοικτό hearing. Το καταστατικό του Οργανισμού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και ο εσωτερικός του Κανονισμός τους να καταρτιστούν από ανεξάρτητη ΟΜΑΔΑ έγκριτων νομικών, οικονομολόγων, κινηματογραφιστών εγνωσμένου τόσο εθνικού όσο και διεθνούς κύρους, οι οποίοι θα δεσμευτούν από την αρχή γραπτώς, ότι με κανέναν τρόπο και για κανένα λόγο μελλοντικά δεν θα έχουν οιαδήποτε εμπλοκή στην στελέχωση, διοίκηση και τρόπο λειτουργίας του. Δεν είναι δυνατόν να διοριστεί πρώτα ένα ΔΣ και ένας Γενικός Διευθυντής και αυτός μετά να συντάξει έναν Κανονισμό Λειτουργίας του ΦΕΣΤΙΒΑΛ κομμένο και ραμμένο στα μέτρα του! Αυτοί που θα επιλεγούν να διοικήσουν το ΦΕΣΤΙΒΑΛ θα πρέπει απλά να υπηρετήσουν τις από το νόμο προβλεπόμενες διατάξεις και τον από την ανεξάρτητη επιτροπή συνταχθέντα κανονισμό λειτουργίας του. ΣΠΥΡΟΣ Ν. ΤΑΡΑΒΗΡΑΣ Σκηνοθέτης, Παραγωγός Ιδρυτικό Μέλος της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου Μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Διπλωματούχος, Πρ. Αναπλ. Καθηγητής Σκηνοθεσίας & Σεναρίου και Μέλος της Συγκλήτου στην Ανωτάτη Κρατική Ακαδημία και Τηλεόρασης του Μονάχου