Ο ΟΤΕ Α.Ε. αναγνωρίζει την σημασία και την συμβολή της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης στον ελληνικό πολιτισμό. Είναι γεγονός ότι με την εξέλιξη της τεχνολογίας έχουν πολλαπλασιαστεί οι τρόποι παραγωγής, χρήσης και εκμετάλλευσης κινηματογραφικών έργων και σήμερα είναι δυνατή τόσο η παραγωγή κινηματογραφικών έργων με νέους ψηφιακούς τρόπους, όσο και η μετάδοση κινηματογραφικών έργων μέσω π.χ. IPTV, streaming media, κλπ. Το γεγονός αυτό δηλώνει ότι ο κινηματογραφικός κλάδος συνδέεται πλέον με τον κλάδο ηλεκτρονικών επικοινωνιών και υπάρχουν αλληλεπιδράσεις. Θεωρούμε ότι το παρόν σχέδιο Νόμου θα πρέπει να αποσαφηνίσει που υφίσταται τέτοια αλληλεπίδραση, ώστε όπου είναι δίκαιο και εφαρμοστέο να ρυθμιστεί ο τρόπος και η ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης και από τον κλάδο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, κατά το μέρος που του αναλογεί.
Ο ΟΤΕ Α.Ε. αποτελεί – μεταξύ άλλων - πάροχο υπηρεσιών IPTV, καθώς και πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου. Με αυτές τις ιδιότητες, βρίσκει την διατύπωση της παραγράφου 4 του άρθρου 8 πέρα από τους σκοπούς του νομοθέτη. Πιο συγκεκριμένα:
Ο όρος «οπτικοακουστικό υλικό» δεν απαντάται στο βασικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την παροχή δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σύμφωνα όμως με την παρ. 2. α) του άρθρου 2 του Νόμου 3444/2006 (ΦΕΚ 46Α/2-3-2006)
«ως οπτικοακουστικό υλικό ορίζεται η επί κάθε μέσου καταγραφή: (αα) ήχου ή ήχων (μονού ή πολλαπλών), με ή χωρίς άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα ή (ββ) κινουμένων εικόνων, με ή χωρίς συνοδεύοντα ήχο ή άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα, καθώς και οι πάσης φύσεως πληροφορίες που περιγράφουν με ακρίβεια το υλικό (μετα−δεδομένα περιγραφής) ή υποστηρίζουν τη διαχείριση του υλικού μετα−δεδομένα διαχείρισης) ή περιγράφουν σε βάθος τη δομή του υλικού (μετα−δεδομένα δομής).»
Ο παραπάνω ορισμός είναι ιδιαίτερα ευρύς και περικλείει όλα τα έργα κινούμενης εικόνας και ήχου, ανεξάρτητα από το μέσο καταγραφής. Εφόσον ακολουθηθεί ελλείψει άλλου πιο συγκεκριμένου ορισμού, τότε στο οπτικοακαουστικό υλικό εμπίπτουν ενδεικτικά τα ringtones, realtones, wallpapers, screensavers, γενικά οι υπηρεσίες οπτικής και ηχητικής πληροφόρησης, ακόμη και τα προσωπικά αρχεία εικόνας και ήχου που ανταλλάσσονται ηλεκτρονικά μεταξύ δύο προσώπων ή αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κλπ., τα οποία δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με το πνεύμα και σκοπούς του παρόντος νομοσχεδίου.
Κατά την άποψή μας και όσον αφορά στη συμμετοχή των ιδιωτικών επιχειρήσεων (συμπεριλαμβανομένων των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών) που αναφέρονται στο άρθρο 8, σκοπός του νομοσχεδίου πρέπει να είναι η επιβολή υποχρεώσεων διάθεσης εσόδων ή η επιβολή παροχής ισότιμων υπηρεσιών, για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης, σε επιχειρήσεις που δημόσια μεταδίδουν τηλεοπτικό περιεχόμενο οποιουδήποτε είδους και μορφής και ανεξάρτητα από τον τρόπο μετάδοσης. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι η διατύπωση της συγκεκριμένης παραγράφου για επιβολή υποχρέωσης διάθεσης του 1,5% των ετήσιων εσόδων από τη διακίνηση, διάθεση ή πάσης φύσεως εκμετάλλευση οπτικοακουστικού υλικού υπερβαίνει κατά πολύ το σκοπό του νομοσχεδίου. Θεωρούμε ότι οι ιδιωτικές εταιρείες παροχής ηλεκτρονικών επικοινωνιών πρέπει να συνεισφέρουν (με τρόπους που θα καθοριστούν σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 8) αναλογικά το 1,5% των εσόδων τους από συναφείς δραστηριότητες, όπως π.χ. η παραγωγή, διάθεση, μετάδοση κλπ. κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών προγραμμάτων σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2010/13/ΕΕ και όχι γενικά οπτικοακουστικού υλικού.
Επιπροσθέτως, θεωρούμε απαραίτητο να παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παροχή συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών να επιλέγουν μόνες τους σε ποιες κινηματογραφικές ταινίες από αυτές που πληρούν τα κριτήρια θα διαθέτουν τα χρήματα που τους αναλογούν, ή ακόμη, να αποτελούν οι ίδιες παραγωγούς ή συμπαραγωγούς ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών, φυσικά με έλεγχο ως προς την ορθή τήρηση των υποχρεώσεών τους.
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνουμε ότι οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών, πέραν του γεγονότος ότι καταβάλλουν τίμημα (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας) για την αγορά και μετάδοση τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών έργων, ήδη συνεισφέρουν στη δημόσια χρηματοδότηση, μέσω των ειδικών τελών (τέλη επί των συνολικών τους εσόδων στην ΕΕΤΤ στα οποία περιλαμβάνονται τα έσοδα από τις συναφείς με την παρ. 4 δραστηριότητες, αυξημένα τέλη αδειοδότησης από τις αρμόδιες αρχές για την παροχή υπηρεσιών μετάδοσης/αναμετάδοσης κλπ.) που τους έχουν επιβληθεί με τη διάταξη του άρθρου 12 του Κανονισμού Γενικών Αδειών (ΥΑ 390/3, ΦΕΚ Β 748/2006), αλλά και μέσω των φόρων. Επίσης επισημαίνουμε ότι η διάταξη του άρθρου 9, παρ. 10 του ν.2644/1998 για την συνδρομητική τηλεόραση προέβλεπε το άνω ποσοστό (1,5%) μειωμένο κατά το ήμισυ (0,75%). Οποιαδήποτε νέα, πρόσθετη, ή δυσανάλογη επιβολή μέτρων στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, αποτελεί όχι μόνο διπλή επιβολή ειδικών τελών, αλλά θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, την παρεμπόδιση του ανταγωνισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα επιδράσει αρνητικά στην ανάπτυξη των νέων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών (επενδύσεις), εξέλιξη ιδιαίτερα δυσάρεστη λαμβάνοντας υπόψη την ευρύτερη οικονομική κατάσταση της χώρας μας και το εθνικό συμφέρον.
OTE A.E.
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΚΗΦΙΣΙΑΣ 99
ΜΑΡΟΥΣΙ 151 24
Ο ΟΤΕ Α.Ε. αναγνωρίζει την σημασία και την συμβολή της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης στον ελληνικό πολιτισμό. Είναι γεγονός ότι με την εξέλιξη της τεχνολογίας έχουν πολλαπλασιαστεί οι τρόποι παραγωγής, χρήσης και εκμετάλλευσης κινηματογραφικών έργων και σήμερα είναι δυνατή τόσο η παραγωγή κινηματογραφικών έργων με νέους ψηφιακούς τρόπους, όσο και η μετάδοση κινηματογραφικών έργων μέσω π.χ. IPTV, streaming media, κλπ. Το γεγονός αυτό δηλώνει ότι ο κινηματογραφικός κλάδος συνδέεται πλέον με τον κλάδο ηλεκτρονικών επικοινωνιών και υπάρχουν αλληλεπιδράσεις. Θεωρούμε ότι το παρόν σχέδιο Νόμου θα πρέπει να αποσαφηνίσει που υφίσταται τέτοια αλληλεπίδραση, ώστε όπου είναι δίκαιο και εφαρμοστέο να ρυθμιστεί ο τρόπος και η ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης και από τον κλάδο ηλεκτρονικών επικοινωνιών, κατά το μέρος που του αναλογεί. Ο ΟΤΕ Α.Ε. αποτελεί – μεταξύ άλλων - πάροχο υπηρεσιών IPTV, καθώς και πάροχο υπηρεσιών διαδικτύου. Με αυτές τις ιδιότητες, βρίσκει την διατύπωση της παραγράφου 4 του άρθρου 8 πέρα από τους σκοπούς του νομοθέτη. Πιο συγκεκριμένα: Ο όρος «οπτικοακουστικό υλικό» δεν απαντάται στο βασικό νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την παροχή δικτύων και υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Σύμφωνα όμως με την παρ. 2. α) του άρθρου 2 του Νόμου 3444/2006 (ΦΕΚ 46Α/2-3-2006) «ως οπτικοακουστικό υλικό ορίζεται η επί κάθε μέσου καταγραφή: (αα) ήχου ή ήχων (μονού ή πολλαπλών), με ή χωρίς άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα ή (ββ) κινουμένων εικόνων, με ή χωρίς συνοδεύοντα ήχο ή άλλου τύπου συνοδευτικά δεδομένα, καθώς και οι πάσης φύσεως πληροφορίες που περιγράφουν με ακρίβεια το υλικό (μετα−δεδομένα περιγραφής) ή υποστηρίζουν τη διαχείριση του υλικού μετα−δεδομένα διαχείρισης) ή περιγράφουν σε βάθος τη δομή του υλικού (μετα−δεδομένα δομής).» Ο παραπάνω ορισμός είναι ιδιαίτερα ευρύς και περικλείει όλα τα έργα κινούμενης εικόνας και ήχου, ανεξάρτητα από το μέσο καταγραφής. Εφόσον ακολουθηθεί ελλείψει άλλου πιο συγκεκριμένου ορισμού, τότε στο οπτικοακαουστικό υλικό εμπίπτουν ενδεικτικά τα ringtones, realtones, wallpapers, screensavers, γενικά οι υπηρεσίες οπτικής και ηχητικής πληροφόρησης, ακόμη και τα προσωπικά αρχεία εικόνας και ήχου που ανταλλάσσονται ηλεκτρονικά μεταξύ δύο προσώπων ή αποστέλλονται μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου κλπ., τα οποία δεν σχετίζονται σε καμία περίπτωση με το πνεύμα και σκοπούς του παρόντος νομοσχεδίου. Κατά την άποψή μας και όσον αφορά στη συμμετοχή των ιδιωτικών επιχειρήσεων (συμπεριλαμβανομένων των παρόχων ηλεκτρονικών επικοινωνιών) που αναφέρονται στο άρθρο 8, σκοπός του νομοσχεδίου πρέπει να είναι η επιβολή υποχρεώσεων διάθεσης εσόδων ή η επιβολή παροχής ισότιμων υπηρεσιών, για την ενίσχυση της ελληνικής κινηματογραφικής τέχνης, σε επιχειρήσεις που δημόσια μεταδίδουν τηλεοπτικό περιεχόμενο οποιουδήποτε είδους και μορφής και ανεξάρτητα από τον τρόπο μετάδοσης. Ως εκ τούτου, θεωρούμε ότι η διατύπωση της συγκεκριμένης παραγράφου για επιβολή υποχρέωσης διάθεσης του 1,5% των ετήσιων εσόδων από τη διακίνηση, διάθεση ή πάσης φύσεως εκμετάλλευση οπτικοακουστικού υλικού υπερβαίνει κατά πολύ το σκοπό του νομοσχεδίου. Θεωρούμε ότι οι ιδιωτικές εταιρείες παροχής ηλεκτρονικών επικοινωνιών πρέπει να συνεισφέρουν (με τρόπους που θα καθοριστούν σύμφωνα με την παρ. 7 του άρθρου 8) αναλογικά το 1,5% των εσόδων τους από συναφείς δραστηριότητες, όπως π.χ. η παραγωγή, διάθεση, μετάδοση κλπ. κινηματογραφικών ή τηλεοπτικών προγραμμάτων σύμφωνα με τις διατάξεις της Οδηγίας 2010/13/ΕΕ και όχι γενικά οπτικοακουστικού υλικού. Επιπροσθέτως, θεωρούμε απαραίτητο να παρέχεται η δυνατότητα στις ιδιωτικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παροχή συνδρομητικών τηλεοπτικών υπηρεσιών μέσω δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών να επιλέγουν μόνες τους σε ποιες κινηματογραφικές ταινίες από αυτές που πληρούν τα κριτήρια θα διαθέτουν τα χρήματα που τους αναλογούν, ή ακόμη, να αποτελούν οι ίδιες παραγωγούς ή συμπαραγωγούς ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών, φυσικά με έλεγχο ως προς την ορθή τήρηση των υποχρεώσεών τους. Σε κάθε περίπτωση επισημαίνουμε ότι οι πάροχοι ηλεκτρονικών επικοινωνιών, πέραν του γεγονότος ότι καταβάλλουν τίμημα (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας) για την αγορά και μετάδοση τηλεοπτικών ή κινηματογραφικών έργων, ήδη συνεισφέρουν στη δημόσια χρηματοδότηση, μέσω των ειδικών τελών (τέλη επί των συνολικών τους εσόδων στην ΕΕΤΤ στα οποία περιλαμβάνονται τα έσοδα από τις συναφείς με την παρ. 4 δραστηριότητες, αυξημένα τέλη αδειοδότησης από τις αρμόδιες αρχές για την παροχή υπηρεσιών μετάδοσης/αναμετάδοσης κλπ.) που τους έχουν επιβληθεί με τη διάταξη του άρθρου 12 του Κανονισμού Γενικών Αδειών (ΥΑ 390/3, ΦΕΚ Β 748/2006), αλλά και μέσω των φόρων. Επίσης επισημαίνουμε ότι η διάταξη του άρθρου 9, παρ. 10 του ν.2644/1998 για την συνδρομητική τηλεόραση προέβλεπε το άνω ποσοστό (1,5%) μειωμένο κατά το ήμισυ (0,75%). Οποιαδήποτε νέα, πρόσθετη, ή δυσανάλογη επιβολή μέτρων στους παρόχους ηλεκτρονικών επικοινωνιών, αποτελεί όχι μόνο διπλή επιβολή ειδικών τελών, αλλά θα έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους των υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών, την παρεμπόδιση του ανταγωνισμού σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα επιδράσει αρνητικά στην ανάπτυξη των νέων δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών (επενδύσεις), εξέλιξη ιδιαίτερα δυσάρεστη λαμβάνοντας υπόψη την ευρύτερη οικονομική κατάσταση της χώρας μας και το εθνικό συμφέρον. OTE A.E. ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΚΗΦΙΣΙΑΣ 99 ΜΑΡΟΥΣΙ 151 24