Το βασικό πρόβλημα του νόμου είναι η υπαγωγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας στις λειτουργικές ανάγκες μιας υπό κατασκευή βιομηχανίας. Μιας βιομηχανίας με βιομηχάνους τους παραγωγούς και έρμαια της βιομηχανικής παραγωγής τους σκηνοθέτες δημιουργούς -αφού έτσι τους ορίζει το αρθρο 2 παραγραφος 6- . Το να θέλει μια χώρα να κάνει τη πολιτιστική της παραγωγή βαριά βιομηχανία -όπως εχει και παλαιότερα ειπωθεί- δεν είναι κακό, αντιθέτως μάλιστα. Όταν όμως η αρχή -επί του προκειμένου το υπουργειο με το συγκεκριμενο νόμο- ευαγγελίζεται την στήριξη της κινηματογραφικής πρωτοπορείας, την ανάδειξη νέων δημιουργών και γενικά την παραγωγή πολιτισμού, ΤΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑ ΞΕΧΩΡΊΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Η οικονομική ενίσχυση αντιστροφως αναλογα με το πόσα εισητήρια κόβει μια ταινία ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΤΑΙΝΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ Η ΠΡΩΤΗ. Συγκεκριμένα:
ΑΡΘΡΟ 4:Πρεπει να διαχωριστουν οι τρόποι ενίσχυσεις των νεων δημιουργών για τις πρώτες δύο ή έστω την πρώτη τους μεγάλου μήκους ταινία. ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΟΣΟΣΤΟΣΗ εκείνη, απο το συνολο των κονδυλίων για τον κινηματογράφο,ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. Θεωρώ οτι από το νόμο και όχι απο τον κανονισμό το "νέου" ΕΚΚ θα πρέπει να κατοχυρώνονται οι προϋποθέσεις για την χρηματοδότηση της πρώτης ταινίας νέου δημιουργού. Προϋποθέσεις μάλιστα που θα απεγκλωβίζουν το νεο δημιουργο από την παντοδυναμία του παραγωγού. Ακόμα πιο υποστηρικτικό θα ήταν, να δωθούν επι πλέον κινητρα στους παραγωγούς για την παραγωγή πρωτης και δευτερης ταινίας νεου σκηνοθέτη.
ΑΡΘΡΟ 20: Ποιες οι προυποθέσεις για την εγγραφή στο μητρώο παραγωγών? Οι προυποθέσεις για την εγγραφή στο μητρώο παραγωγών δεν αναφέρονται και αφήνουν ανοιχτό παραθυρο για επικινδυνες μεθοδευσεις που θα επιτρεπει δεσποτικες και μοναρχικές λειτουργείες στους παραγωγούς. Να συμπεριληφθει στο νόμο ότι ο σκηνοθέτης μπορεί στη δική του ταινία και χωρις καμία άλλη προϋπόθεση να ειναι συμπαραγωγός αν ο ιδιος το θελήσει συμπεριλαμβάνωντας στη χρηματοδότηση της παραγωγής μέρος ή ολον της συμμετοχής του στην υλοποίηση της ταινίας. Να αποτελει δηλαδη η σκηνοθετική δουλεια δυνατότητα συμμετοχης στην παραγωγη. Το ίδιο να ισχύει και για το σενάριο.
ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ,FINAL CUT : Ρητή αναφορα στο νόμο της απαγόρευσης της λογοκρισίας
Από τη στιγμή που το νομοσχέδιο θεωρεί δημιουργό του οπτικοακουστικού προϊόντος το σκηνοθέτη, μονο αυτος μπορει να έχει καλλιτεχνικά, ηθικα και νομικά, ευθύνη για την τελική του μορφή. Οποιαδήποτε αλλη παρεμβαση θα θεωρείται λογοκρισία. Οποιος θέλει να λειτουργει σα HOLLYWOOD, και να ειναι η ταινία ιδιοκτησία του παραγωγού, τότε να μην ενισχύεται με τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ: Να διατηρηθει ο θεσμος, αλλά να διαφοροποιήθει συθέμελα ο τροπος λειτουργειας του. Οι προτάσεις των πέντε πρώην προέδρων του εκκ είναι πολύ κοντα σε ενα δόκιμο μοντέλο που θα αποφεύγει τις ομαδοποιήσεις και τις κλειστες "παρέες".(Τι παράδοξο να συμφωνεις με τους προέδρους πριν γίνουν και οταν ειναι πρώην) Ενα μοντέλο κοντα σ΄αυτό της Αμερικάνικης ακαδημίας κινηματογραφου οπου όλα τα μέλη της κινηματογραφικής κοινότητας -σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, τεχνικοί όλων των ειδικοτήτων, με βάση την επαγγελματική τους πιστοποίηση θα συμμετεχουν στην ψηφοφορία για την ανάδειξη των καλύτερων ταινιών συνολικά και για κάθε ειδικότητα.
ΕΙΔΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ: Τωρα που το Υπουργείο πολιτισμου ειναι το ίδιο με το τουρισμου δόκιμο θα ήταν να δίνει ο νόμος κίνητρα χρηματοδότησης σε ταινίες που προβάλλουν τη χώρα ως τουριστικό προορισμό και ενισχύουν την τουριστική και εμπορική δραστηριότητα μιας περιοχής, από τους τοπικούς φορεις είτε της αυτοδιοίκησης (δήμους, νομαρχίες, επαρχίες) είτε άλλους εμπορικούς και επαγγελματικούς φορείς (επιμελητήρια, συλλογους επαγγελματιών κλπ).
ΕΚΚ - ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ. Το one man show που επιτρέπουν οι αρμοδιότητες του γενικού διευθυντη εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους μονομέρειας, μη αντικειμενικής και ισως και φασιστικής σε ακραίες περιπτώσεις λειτουργείας χρηματοδότησης των ταινιών. Το γεγονός της δημόσιας διαβούλευσης του νόμου δειχνει ότι το υπουργείο δεν πιστεύει στις αυθεντίες. Γιατι τοτε προσπαθεί να επιβάλλει μια τέτοια και ειδικά σε μια καλλιτεχνική κοινοτητα? Θα πρέπει από το νόμο να προβλευθούν μηχανισμοί ελέγχου του γενικού διευθυντη.
1,5% : Πολυ καλό που συμπεριεληφθηκαν και τα συνδρομητικα στο 1,5%Προβλεψη ποινών σε όποιον τηλεοπτικό ή συνδρομητικό σταθμο δεν υπακούει στο νόμο, ακόμα και με αφαίρεση αδείας. Να μην χαριστουν τα χρωστούμενα μεχρι στιγμής. Οι Έλληνες πολίτες ακόμα και με διακανόνισμο στο τέλος πληρώνουν στο κρατος οτι χρωστούν. Γιατί οι τηλεοπτικοι σταθμοι να επιτραπεί να σταθουν πάνω απο όλους τους υπόλοιπους Ελληνες. Κανονικά τα χρήματα που τόσα χρονια παρανόμως δεν αποδίδονται θα πρεπει να απαιτηθουν με τις ανάλογες προσαυξήσεις.
Χρήστος Γόδας
Το βασικό πρόβλημα του νόμου είναι η υπαγωγή της καλλιτεχνικής δημιουργίας στις λειτουργικές ανάγκες μιας υπό κατασκευή βιομηχανίας. Μιας βιομηχανίας με βιομηχάνους τους παραγωγούς και έρμαια της βιομηχανικής παραγωγής τους σκηνοθέτες δημιουργούς -αφού έτσι τους ορίζει το αρθρο 2 παραγραφος 6- . Το να θέλει μια χώρα να κάνει τη πολιτιστική της παραγωγή βαριά βιομηχανία -όπως εχει και παλαιότερα ειπωθεί- δεν είναι κακό, αντιθέτως μάλιστα. Όταν όμως η αρχή -επί του προκειμένου το υπουργειο με το συγκεκριμενο νόμο- ευαγγελίζεται την στήριξη της κινηματογραφικής πρωτοπορείας, την ανάδειξη νέων δημιουργών και γενικά την παραγωγή πολιτισμού, ΤΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑ ΞΕΧΩΡΊΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΟ ΠΡΑΓΜΑΤΑ. Η οικονομική ενίσχυση αντιστροφως αναλογα με το πόσα εισητήρια κόβει μια ταινία ΔΕΝ ΑΡΚΕΙ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΒΡΕΘΟΥΝ ΟΙ ΠΟΡΟΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΤΑΙΝΙΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ Η ΠΡΩΤΗ. Συγκεκριμένα: ΑΡΘΡΟ 4:Πρεπει να διαχωριστουν οι τρόποι ενίσχυσεις των νεων δημιουργών για τις πρώτες δύο ή έστω την πρώτη τους μεγάλου μήκους ταινία. ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΠΟΥ ΘΑ ΟΡΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΟΣΟΣΤΟΣΗ εκείνη, απο το συνολο των κονδυλίων για τον κινηματογράφο,ΠΟΥ ΘΑ ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΓΙΑ ΝΕΟΥΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΣ. Θεωρώ οτι από το νόμο και όχι απο τον κανονισμό το "νέου" ΕΚΚ θα πρέπει να κατοχυρώνονται οι προϋποθέσεις για την χρηματοδότηση της πρώτης ταινίας νέου δημιουργού. Προϋποθέσεις μάλιστα που θα απεγκλωβίζουν το νεο δημιουργο από την παντοδυναμία του παραγωγού. Ακόμα πιο υποστηρικτικό θα ήταν, να δωθούν επι πλέον κινητρα στους παραγωγούς για την παραγωγή πρωτης και δευτερης ταινίας νεου σκηνοθέτη. ΑΡΘΡΟ 20: Ποιες οι προυποθέσεις για την εγγραφή στο μητρώο παραγωγών? Οι προυποθέσεις για την εγγραφή στο μητρώο παραγωγών δεν αναφέρονται και αφήνουν ανοιχτό παραθυρο για επικινδυνες μεθοδευσεις που θα επιτρεπει δεσποτικες και μοναρχικές λειτουργείες στους παραγωγούς. Να συμπεριληφθει στο νόμο ότι ο σκηνοθέτης μπορεί στη δική του ταινία και χωρις καμία άλλη προϋπόθεση να ειναι συμπαραγωγός αν ο ιδιος το θελήσει συμπεριλαμβάνωντας στη χρηματοδότηση της παραγωγής μέρος ή ολον της συμμετοχής του στην υλοποίηση της ταινίας. Να αποτελει δηλαδη η σκηνοθετική δουλεια δυνατότητα συμμετοχης στην παραγωγη. Το ίδιο να ισχύει και για το σενάριο. ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ,FINAL CUT : Ρητή αναφορα στο νόμο της απαγόρευσης της λογοκρισίας Από τη στιγμή που το νομοσχέδιο θεωρεί δημιουργό του οπτικοακουστικού προϊόντος το σκηνοθέτη, μονο αυτος μπορει να έχει καλλιτεχνικά, ηθικα και νομικά, ευθύνη για την τελική του μορφή. Οποιαδήποτε αλλη παρεμβαση θα θεωρείται λογοκρισία. Οποιος θέλει να λειτουργει σα HOLLYWOOD, και να ειναι η ταινία ιδιοκτησία του παραγωγού, τότε να μην ενισχύεται με τα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων. ΚΡΑΤΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ: Να διατηρηθει ο θεσμος, αλλά να διαφοροποιήθει συθέμελα ο τροπος λειτουργειας του. Οι προτάσεις των πέντε πρώην προέδρων του εκκ είναι πολύ κοντα σε ενα δόκιμο μοντέλο που θα αποφεύγει τις ομαδοποιήσεις και τις κλειστες "παρέες".(Τι παράδοξο να συμφωνεις με τους προέδρους πριν γίνουν και οταν ειναι πρώην) Ενα μοντέλο κοντα σ΄αυτό της Αμερικάνικης ακαδημίας κινηματογραφου οπου όλα τα μέλη της κινηματογραφικής κοινότητας -σκηνοθέτες, σεναριογράφοι, τεχνικοί όλων των ειδικοτήτων, με βάση την επαγγελματική τους πιστοποίηση θα συμμετεχουν στην ψηφοφορία για την ανάδειξη των καλύτερων ταινιών συνολικά και για κάθε ειδικότητα. ΕΙΔΙΚΑ ΚΙΝΗΤΡΑ: Τωρα που το Υπουργείο πολιτισμου ειναι το ίδιο με το τουρισμου δόκιμο θα ήταν να δίνει ο νόμος κίνητρα χρηματοδότησης σε ταινίες που προβάλλουν τη χώρα ως τουριστικό προορισμό και ενισχύουν την τουριστική και εμπορική δραστηριότητα μιας περιοχής, από τους τοπικούς φορεις είτε της αυτοδιοίκησης (δήμους, νομαρχίες, επαρχίες) είτε άλλους εμπορικούς και επαγγελματικούς φορείς (επιμελητήρια, συλλογους επαγγελματιών κλπ). ΕΚΚ - ΓΕΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ. Το one man show που επιτρέπουν οι αρμοδιότητες του γενικού διευθυντη εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους μονομέρειας, μη αντικειμενικής και ισως και φασιστικής σε ακραίες περιπτώσεις λειτουργείας χρηματοδότησης των ταινιών. Το γεγονός της δημόσιας διαβούλευσης του νόμου δειχνει ότι το υπουργείο δεν πιστεύει στις αυθεντίες. Γιατι τοτε προσπαθεί να επιβάλλει μια τέτοια και ειδικά σε μια καλλιτεχνική κοινοτητα? Θα πρέπει από το νόμο να προβλευθούν μηχανισμοί ελέγχου του γενικού διευθυντη. 1,5% : Πολυ καλό που συμπεριεληφθηκαν και τα συνδρομητικα στο 1,5%Προβλεψη ποινών σε όποιον τηλεοπτικό ή συνδρομητικό σταθμο δεν υπακούει στο νόμο, ακόμα και με αφαίρεση αδείας. Να μην χαριστουν τα χρωστούμενα μεχρι στιγμής. Οι Έλληνες πολίτες ακόμα και με διακανόνισμο στο τέλος πληρώνουν στο κρατος οτι χρωστούν. Γιατί οι τηλεοπτικοι σταθμοι να επιτραπεί να σταθουν πάνω απο όλους τους υπόλοιπους Ελληνες. Κανονικά τα χρήματα που τόσα χρονια παρανόμως δεν αποδίδονται θα πρεπει να απαιτηθουν με τις ανάλογες προσαυξήσεις. Χρήστος Γόδας