Πόσα τμήματα θεατρολογίας έχει η χώρα; 4 με 5 ....ένα στην Αθήνα, ένα στη Θεσσαλονίκη, ένα στην Πάτρα , ένα στο Ναύπλιο και ένα (περίπου) στην Κρήτη. Βάλτε στη λίστα και 19 δραματικές σχολές και κάποια άλλα τμήματα όπως το Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής ενημέρωσης που διδάσκουν θέατρο και θεατρική πράξη. Δεν προσπαθώ φυσικά να πω ότι είναι κακό που διδάσκεται το θέατρο σε τέτοιο ευρύτατο πλαίσιο. Απλά αυτόματα η γνώση αυξάνει την ανάγκη να δημιουργήσεις το δικό σου έργο, τη δική σου παράσταση, να κάνεις πράξη όλα όσα μαθαίνεις στη σχολή , να εντάξεις τους φιλους σου και τους άμεσους συνεργάτες σου σε μια παραγωγή. Παρότι το θέατρο είναι κατεξοχίν πράξη ομάδας, καμιά από τις παραπάνω σχολές δεν σου διδάσκει πώς να διαχειρίζεσαι την ομάδα και την ατομική φιλοδοξία, η οποία -φιλοδοξία- όταν υπάρχει γνώση αυξάνεται. Έχουν αυξηθει λοιπόν επικινδυνα οι άνθρωποι που έχουν τη γνώση άρα και τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν καλλιτεχνικά. π.χ αν είχαμε στη χώρα 6 σχολές που να διδάσκουν αστρονομία ξαφνικά δεν θα είχαμε τρομερή αύξηση σε ανθρώπους που θα διεκδικούσαν θέση στον τομέα αυτό; Πόσους όμως αστρονόμους μπορεί όμως να απορροφήσει η Ελλάδα; Αυτό ίσως αιτιολογεί την αύξηση.
Στόχος φυσικά δεν είναι να τους μειώσεις ή να τους στερήσεις τη γνώση ενός τόσο γοητευτικού αντικειμένου. Στόχος είναι να τους διδάξεις πώς να λειτουργούν βάσει ενός σχεδίου και να τους ορίσεις πλαίσια που να τους προστατεύουν και να τους δίνουν χώρο και κίνητρο να δρουν συσπειρωμένοι. Πρέπει να βρεθεί λοιπόν πλαίσιο που να προτρέπει την συσπείρωση με βάση κοινό στόχο που να οδηγεί και σε ερευνητικό αποτέλεσμα π.χ οι ομάδες που παρουσίασαν φέτος μεμονωμένες δουλειές στο ίδρυμα κακογιάννη θα μπορούσαν να συσπειρωθούν, το ίδιο και αυτές που μετέχουν κάθε Μάιο στο Bob theatre festival. Συχνά οι ομάδες αυτές έχουν κοινή αισθητική και τεχνική στις παραστάσεις τους που ξεκινά από την ηλικία των συντελεστών , τις σπουδές και την παιδεία που έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Οι περισσότεροι έχουν την ίδια ηλικία και σπούδασαν στις ίδιες σχολές εσωτερικου και εξωτερικού.
Αν οι ομάδες αυτές είχαν κίνητρο στήριξης ηθικής και οικονομικής για κοινή εργασία κάτω από ένα κοινό στόχο π.χ ενωση των ομάδων που λειτουργούν μέσω της devised τεχνικής με σκοπό την εξέλιξη του devised theatre ως τεχνικής είναι μαθηματικά βέβαιο πώς θα συσπειρώνονταν. Χρειάζονται απλά το κίνητρο να είναι σαφές, συγκεκριμένο, γνήσιο και να μην κρύβει από πίσω του τι προσωπικές γνωριμίες έχει ο καθένας με το εκάστοτε υπουργείο πολιτισμού.
Τέλος ο διαχωρισμός των επιχορηγήσεων ανάμεσα σε αυτές που αφορούν εδραιωμένους θιάσους και σε αυτές που αφορούν νέες ομάδες είναι μια λογική μέθοδος που για αρχή μπορεί να διευκολύνει μέχρι να μπουν τα πράγματα σε μια διαδικασία ξεκαθαρίσματος. Δεν μπορεί θέατρα σαν το Αμφιθέατρο ή το Ανοικτό θέατρο που μυρίζουν ΘΕΑΤΡΟ και είναι ταυτισμένη με την ιστορική θεατρική αξία και ποιότητα της χώρας μας να κλείνουν με τόση ευκολία εφόσον οι δημιουργοί τους είναι ακόμα ενεργοί. Είναι ιεροσυλία να γίνεται... Εκτός φυσικά αν είναι αυταπόδεικτο ότι έχουν ξεπέσει καλλιτεχνικά και ηθικά, κάτι που όμως ούτε στη μια ούτε στην άλλη περιπτωση συνέβει.
Συμπερασματικά λοιπόν : το υπουργείο πολιτισμού στηρίζει: α) την ιστορία του θεάτρου και τους ιστορικούς συντελεστές β) στηρίζει τους νέους δημιουργούς γ) στηρίζει την έρευνα του θεάτρου του παρελθόντος δ) στηρίζει την έρευνα του θεάτρου του μέλλοντος και νέων τεχνικών ε) προωθεί την επαφή του εξωτερικού με το θέατρο της χώρας μας και της χώρας μας με το θέατρο του εξωτερικού ενισχύοντας τις συμπράξεις με καλλιτέχνες άλλων χωρών.
Πόσα τμήματα θεατρολογίας έχει η χώρα; 4 με 5 ....ένα στην Αθήνα, ένα στη Θεσσαλονίκη, ένα στην Πάτρα , ένα στο Ναύπλιο και ένα (περίπου) στην Κρήτη. Βάλτε στη λίστα και 19 δραματικές σχολές και κάποια άλλα τμήματα όπως το Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής ενημέρωσης που διδάσκουν θέατρο και θεατρική πράξη. Δεν προσπαθώ φυσικά να πω ότι είναι κακό που διδάσκεται το θέατρο σε τέτοιο ευρύτατο πλαίσιο. Απλά αυτόματα η γνώση αυξάνει την ανάγκη να δημιουργήσεις το δικό σου έργο, τη δική σου παράσταση, να κάνεις πράξη όλα όσα μαθαίνεις στη σχολή , να εντάξεις τους φιλους σου και τους άμεσους συνεργάτες σου σε μια παραγωγή. Παρότι το θέατρο είναι κατεξοχίν πράξη ομάδας, καμιά από τις παραπάνω σχολές δεν σου διδάσκει πώς να διαχειρίζεσαι την ομάδα και την ατομική φιλοδοξία, η οποία -φιλοδοξία- όταν υπάρχει γνώση αυξάνεται. Έχουν αυξηθει λοιπόν επικινδυνα οι άνθρωποι που έχουν τη γνώση άρα και τη φιλοδοξία να δημιουργήσουν καλλιτεχνικά. π.χ αν είχαμε στη χώρα 6 σχολές που να διδάσκουν αστρονομία ξαφνικά δεν θα είχαμε τρομερή αύξηση σε ανθρώπους που θα διεκδικούσαν θέση στον τομέα αυτό; Πόσους όμως αστρονόμους μπορεί όμως να απορροφήσει η Ελλάδα; Αυτό ίσως αιτιολογεί την αύξηση. Στόχος φυσικά δεν είναι να τους μειώσεις ή να τους στερήσεις τη γνώση ενός τόσο γοητευτικού αντικειμένου. Στόχος είναι να τους διδάξεις πώς να λειτουργούν βάσει ενός σχεδίου και να τους ορίσεις πλαίσια που να τους προστατεύουν και να τους δίνουν χώρο και κίνητρο να δρουν συσπειρωμένοι. Πρέπει να βρεθεί λοιπόν πλαίσιο που να προτρέπει την συσπείρωση με βάση κοινό στόχο που να οδηγεί και σε ερευνητικό αποτέλεσμα π.χ οι ομάδες που παρουσίασαν φέτος μεμονωμένες δουλειές στο ίδρυμα κακογιάννη θα μπορούσαν να συσπειρωθούν, το ίδιο και αυτές που μετέχουν κάθε Μάιο στο Bob theatre festival. Συχνά οι ομάδες αυτές έχουν κοινή αισθητική και τεχνική στις παραστάσεις τους που ξεκινά από την ηλικία των συντελεστών , τις σπουδές και την παιδεία που έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Οι περισσότεροι έχουν την ίδια ηλικία και σπούδασαν στις ίδιες σχολές εσωτερικου και εξωτερικού. Αν οι ομάδες αυτές είχαν κίνητρο στήριξης ηθικής και οικονομικής για κοινή εργασία κάτω από ένα κοινό στόχο π.χ ενωση των ομάδων που λειτουργούν μέσω της devised τεχνικής με σκοπό την εξέλιξη του devised theatre ως τεχνικής είναι μαθηματικά βέβαιο πώς θα συσπειρώνονταν. Χρειάζονται απλά το κίνητρο να είναι σαφές, συγκεκριμένο, γνήσιο και να μην κρύβει από πίσω του τι προσωπικές γνωριμίες έχει ο καθένας με το εκάστοτε υπουργείο πολιτισμού. Τέλος ο διαχωρισμός των επιχορηγήσεων ανάμεσα σε αυτές που αφορούν εδραιωμένους θιάσους και σε αυτές που αφορούν νέες ομάδες είναι μια λογική μέθοδος που για αρχή μπορεί να διευκολύνει μέχρι να μπουν τα πράγματα σε μια διαδικασία ξεκαθαρίσματος. Δεν μπορεί θέατρα σαν το Αμφιθέατρο ή το Ανοικτό θέατρο που μυρίζουν ΘΕΑΤΡΟ και είναι ταυτισμένη με την ιστορική θεατρική αξία και ποιότητα της χώρας μας να κλείνουν με τόση ευκολία εφόσον οι δημιουργοί τους είναι ακόμα ενεργοί. Είναι ιεροσυλία να γίνεται... Εκτός φυσικά αν είναι αυταπόδεικτο ότι έχουν ξεπέσει καλλιτεχνικά και ηθικά, κάτι που όμως ούτε στη μια ούτε στην άλλη περιπτωση συνέβει. Συμπερασματικά λοιπόν : το υπουργείο πολιτισμού στηρίζει: α) την ιστορία του θεάτρου και τους ιστορικούς συντελεστές β) στηρίζει τους νέους δημιουργούς γ) στηρίζει την έρευνα του θεάτρου του παρελθόντος δ) στηρίζει την έρευνα του θεάτρου του μέλλοντος και νέων τεχνικών ε) προωθεί την επαφή του εξωτερικού με το θέατρο της χώρας μας και της χώρας μας με το θέατρο του εξωτερικού ενισχύοντας τις συμπράξεις με καλλιτέχνες άλλων χωρών.