Ο σχεδιασμός και η υποστήριξη των ελληνικών καλλιτεχνικών δυνάμεων στο εξωτερικό, δεν πρέπει να είναι προϊόν τυχαίο και ευκαιριακό, ούτε να εναποτεθεί στις πλάτες ενός επιδοτούμενου φορέα ή ενός ιδρύματος. Το Υπουργείο και το τμήμα του, σχέσεων με το εξωτερικό πρέπει να αναλάβει τον σχεδιασμό και την υποστήριξη δράσεων που συστηματικά θα σημάνουν την παρουσία μας στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Ως τότε το Υπουργείο πρέπει να αναρωτηθεί και να απαντήσει στα εξής: > Που βρίσκεται η παρουσία παραστάσεων του Εθνικού στα μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ και δίκτυα θεάτρων;> Που είναι η συμμετοχή του Φεστιβάλ Αθηνών στα εξίσου σημαντικά δίκτυα φεστιβάλ και με ποιό επιτελείο; > Που είναι η ενίσχυση [και η ενίσχυση δεν είναι πάντα οικονομική] σημαντικών πρωτοβουλιών όπως π.χ. φέτος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, να ταξιδέψουν στο εξωτερικό ελληνικές παραστάσεις π.χ. όπως του Λειβαθηνού στον 'Νταντόν', σε αντίστοιχα καλλιτεχνικά γεγονότα και διοργανώσεις ή 'Στέγες' του εξωτερικού > Ως πότε την ελληνική ομογένεια θα την φλομώνουν οι Λοϊζίδηδες και τα μπουζούκια;> Τι γίνονται τα πολιτιστικά μας ιδρύματα στο εξωτερικό; > Τι απέγιναν θεσμοί όπως το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου, η Βαλκανική Πλατφόρμα,το Μεσογειακό Δίκτυο Θεάτρου και τόσα άλλα που έχω να θυμάμαι από το παρελθόν που έσβυσαν μετά την πρώτη τους φορά, σαν το παρθενικό ταξίδι του Τιτανικού, πολλές φορές καταπίνοντας πολλά χρήματα; > Τι έκανε ο ΟΠΕΠ εκτός από το να πλουτίσει τους διευθυντές του , όπως παλαιότερα τα αντίστοιχα τμήματα του ΕΟΤ,που έστησαν όλα αυτά τα ιδιωτικά γραφεία εξυπηρέτησης και 'μάνατζερ' που μας ταλαιπωρούν μέχρι σήμερα; > Που και πότε επενέβηκε το κράτος απαιτώντας ανταλλακτικά οφέλη από φορείς που απορρόφησαν πακτωλούς χρημάτων,π.χ. ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, να στείλουν και αυτοί κάτι από τον ελληνικό πολιτισμό έξω αντί να λειτουργούμε συνεχώς σαν μεταπράτες;
>Ως πότε ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΜΕ ΣΑ ΡΑΓΙΑΔΕΣ, που έχουμε ανάγκη τον Μαρτάλεν , τον Βαρλικόφσκι ή τον Μπομπ Ουίλσον να μας εγκυρώσουν, ενώ ότι εμείς έχουμε πολύτιμο, έστω και μικρό, πρέπει να το θάβουμε και να το ταλαιπωρούμε, μέχρι να το ξεζουμίσει ένα δημοσιουπαλληλίστικο σύστημα και να χάσει κάθε ακμάδα και ενδιαφέρον....Εγώ προσωπικά, γιατί έχει αξία και ο καθένας να καταθέτει την προσωπική του περιπέτεια, σαν ελληνίδα του εξωτερικού, που σπούδασ όμως θέατρο πρώτα εδώ, και μετείχα της 'ελληνικής παιδείας' όπως λέμε, αποφάσισα ότι δεν μπορώ να κάνω θέατρο σαν σκηνοθέτις παρά μόνον στην 'γλώσσα' μου....Το 1990 έφτιαξα ένα 'νεανικό' όπως λέμε σήμερα θίασο, παρ' όλο που συμμετείχαν σε αυτόν άνθρωποι όπως ο χειμωνάς, η Αναγνωστάκη, η Διζικιρίκη, και άλλοι....Τον λειτούργησα 10 χρόνια, ως το 2000, συμμετέχοντας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα όπως το ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ νυν CULTURE, και άλλα πολλά...Βγήκα τρεις φορές στο εξωτερικό, 'ιδίοις αναλώσοις' όπως λέει και ο φίλος Αναστασάκης...Σε αυτά τα 10 χρόνια ΔΕΝ ΕΛΑΒΑ ΔΡΑΧΜΗ από το ελληνικό κράτος, έτσι λίγα μπορώ να περιγράψω από το 'καθεστώς επιχορηγήσεων'...όμως έχω να καταθέσω ότι όταν η Ευρωπαϊκή Ενωση, μετά από ένα τυχαίο βραβείο με τίμησε να συμμετέχω ενεργά στην νομιμοπαρασκευαστική επιτροπή για το πρόγραμμα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2ο13-2025, δεν βρέθηκα ποτέ πιό μόνη και αναποτελεσματική....τόσο που ξεσκόνισα το Αμερικανικό μου διαβατήριο...Αν λοιπόν αυτός ο πολιτισμός θέλει να υπάρξει και εννοώ για τον σύγχρονο ελληνικό, και γενικότερα αν αυτή η χώρα θέλει να υπάρξει, όχι σαν ένα μεταπρατικό προτεκτοράτο,πρέπει να σταματήσει να επαφίεται στον 'πατριωτισμό των ελλήνων'και να 'επιστρέψει΄στους πολίτες του, που τόσα χρόνια το πληρώνουν, αν μη τι άλλο την αξιοπρέπεια τους. Αν νομίζουμε ότι με το να έρθουν εδώ δυό-τρεις διευθυντές φεστιβάλ, να φάνε, να πιούν και να δουν και πέντε βίντεο ή δύο παραστάσεις, ή με το να ταξιδέψουν μία -δύο ομάδες στο εξωτερικό, χωρίς promo και στήριξη, θα κάνουμε εξωτερική πολιτική πολιτισμού, είμαστε αλλού νυχτωμένοι..ως τότε ας αρκεστούμε στο να έρχονται με φουσκωμένο εισιτήριο οι ξένοι θίσασοι, με μεταπράτες ταϊσμένους παλαιόθεν από το δημόσιο χρήμα και να φέρνουν παραστάσεις 'beau pour l' orient'!
Από εδώ και μπρος, αρχίζουν οι προτάσεις....Και σίγουρα υπάρχουν από ανθρώπους με πείρα....Και εγώ προσωπικά έχω μπόλικες και συγκεκριμένες...Αλλά ξέρετε κάτι αγαπητοί φίλοι και εσείς κρατούντες των γραμμάτων και τεχνών; Αυτές οι προτάσεις και αντίστοιχα και το βάρος υλοποίησης τους, βαραίνουν ΜΟΝΟΝ ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, και είναι ανήθικο , ενώ τόσοι σύμβουλοι και υπάλληλοι, και κρατικοδίαιτοι τόσα χρόνια κρίνονται ανα[ποτελεσματικοί,-αλλιώς γιατί είμαστε ανύπαρκτοι στο εξωτερικό;- ΕΙΝΑΙ ΑΝΗΘΙΚΟ επαναλαμβάνω, να δίνονται αυτές οι προτάσεις ΔΩΡΕΑΝ! Αυτές οι προτάσεις έχουν πληρωθεί με χρόνια συντριβής στα κανάλια και τους διαδρόμους του Υπουργείου σας...Συστήσατε πάλι μια δωρεάν επιτροπή και τα πορίσματα κρίθηκαν ικανοποιητικά....Μα το ερώτημα δεν είναι αυτό! Είναι ποιοί ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ θα τις υλοποιήσουν! Ειδάλλως εδώ θα είμαστε να τα λέμε για χρόνια.....
Ο σχεδιασμός και η υποστήριξη των ελληνικών καλλιτεχνικών δυνάμεων στο εξωτερικό, δεν πρέπει να είναι προϊόν τυχαίο και ευκαιριακό, ούτε να εναποτεθεί στις πλάτες ενός επιδοτούμενου φορέα ή ενός ιδρύματος. Το Υπουργείο και το τμήμα του, σχέσεων με το εξωτερικό πρέπει να αναλάβει τον σχεδιασμό και την υποστήριξη δράσεων που συστηματικά θα σημάνουν την παρουσία μας στα καλλιτεχνικά δρώμενα. Ως τότε το Υπουργείο πρέπει να αναρωτηθεί και να απαντήσει στα εξής: > Που βρίσκεται η παρουσία παραστάσεων του Εθνικού στα μεγάλα διεθνή Φεστιβάλ και δίκτυα θεάτρων;> Που είναι η συμμετοχή του Φεστιβάλ Αθηνών στα εξίσου σημαντικά δίκτυα φεστιβάλ και με ποιό επιτελείο; > Που είναι η ενίσχυση [και η ενίσχυση δεν είναι πάντα οικονομική] σημαντικών πρωτοβουλιών όπως π.χ. φέτος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, να ταξιδέψουν στο εξωτερικό ελληνικές παραστάσεις π.χ. όπως του Λειβαθηνού στον 'Νταντόν', σε αντίστοιχα καλλιτεχνικά γεγονότα και διοργανώσεις ή 'Στέγες' του εξωτερικού > Ως πότε την ελληνική ομογένεια θα την φλομώνουν οι Λοϊζίδηδες και τα μπουζούκια;> Τι γίνονται τα πολιτιστικά μας ιδρύματα στο εξωτερικό; > Τι απέγιναν θεσμοί όπως το Ευρωπαϊκό Βραβείο Θεάτρου, η Βαλκανική Πλατφόρμα,το Μεσογειακό Δίκτυο Θεάτρου και τόσα άλλα που έχω να θυμάμαι από το παρελθόν που έσβυσαν μετά την πρώτη τους φορά, σαν το παρθενικό ταξίδι του Τιτανικού, πολλές φορές καταπίνοντας πολλά χρήματα; > Τι έκανε ο ΟΠΕΠ εκτός από το να πλουτίσει τους διευθυντές του , όπως παλαιότερα τα αντίστοιχα τμήματα του ΕΟΤ,που έστησαν όλα αυτά τα ιδιωτικά γραφεία εξυπηρέτησης και 'μάνατζερ' που μας ταλαιπωρούν μέχρι σήμερα; > Που και πότε επενέβηκε το κράτος απαιτώντας ανταλλακτικά οφέλη από φορείς που απορρόφησαν πακτωλούς χρημάτων,π.χ. ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, να στείλουν και αυτοί κάτι από τον ελληνικό πολιτισμό έξω αντί να λειτουργούμε συνεχώς σαν μεταπράτες; >Ως πότε ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΜΕ ΣΑ ΡΑΓΙΑΔΕΣ, που έχουμε ανάγκη τον Μαρτάλεν , τον Βαρλικόφσκι ή τον Μπομπ Ουίλσον να μας εγκυρώσουν, ενώ ότι εμείς έχουμε πολύτιμο, έστω και μικρό, πρέπει να το θάβουμε και να το ταλαιπωρούμε, μέχρι να το ξεζουμίσει ένα δημοσιουπαλληλίστικο σύστημα και να χάσει κάθε ακμάδα και ενδιαφέρον....Εγώ προσωπικά, γιατί έχει αξία και ο καθένας να καταθέτει την προσωπική του περιπέτεια, σαν ελληνίδα του εξωτερικού, που σπούδασ όμως θέατρο πρώτα εδώ, και μετείχα της 'ελληνικής παιδείας' όπως λέμε, αποφάσισα ότι δεν μπορώ να κάνω θέατρο σαν σκηνοθέτις παρά μόνον στην 'γλώσσα' μου....Το 1990 έφτιαξα ένα 'νεανικό' όπως λέμε σήμερα θίασο, παρ' όλο που συμμετείχαν σε αυτόν άνθρωποι όπως ο χειμωνάς, η Αναγνωστάκη, η Διζικιρίκη, και άλλοι....Τον λειτούργησα 10 χρόνια, ως το 2000, συμμετέχοντας σε Ευρωπαϊκά Προγράμματα όπως το ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ νυν CULTURE, και άλλα πολλά...Βγήκα τρεις φορές στο εξωτερικό, 'ιδίοις αναλώσοις' όπως λέει και ο φίλος Αναστασάκης...Σε αυτά τα 10 χρόνια ΔΕΝ ΕΛΑΒΑ ΔΡΑΧΜΗ από το ελληνικό κράτος, έτσι λίγα μπορώ να περιγράψω από το 'καθεστώς επιχορηγήσεων'...όμως έχω να καταθέσω ότι όταν η Ευρωπαϊκή Ενωση, μετά από ένα τυχαίο βραβείο με τίμησε να συμμετέχω ενεργά στην νομιμοπαρασκευαστική επιτροπή για το πρόγραμμα ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ 2ο13-2025, δεν βρέθηκα ποτέ πιό μόνη και αναποτελεσματική....τόσο που ξεσκόνισα το Αμερικανικό μου διαβατήριο...Αν λοιπόν αυτός ο πολιτισμός θέλει να υπάρξει και εννοώ για τον σύγχρονο ελληνικό, και γενικότερα αν αυτή η χώρα θέλει να υπάρξει, όχι σαν ένα μεταπρατικό προτεκτοράτο,πρέπει να σταματήσει να επαφίεται στον 'πατριωτισμό των ελλήνων'και να 'επιστρέψει΄στους πολίτες του, που τόσα χρόνια το πληρώνουν, αν μη τι άλλο την αξιοπρέπεια τους. Αν νομίζουμε ότι με το να έρθουν εδώ δυό-τρεις διευθυντές φεστιβάλ, να φάνε, να πιούν και να δουν και πέντε βίντεο ή δύο παραστάσεις, ή με το να ταξιδέψουν μία -δύο ομάδες στο εξωτερικό, χωρίς promo και στήριξη, θα κάνουμε εξωτερική πολιτική πολιτισμού, είμαστε αλλού νυχτωμένοι..ως τότε ας αρκεστούμε στο να έρχονται με φουσκωμένο εισιτήριο οι ξένοι θίσασοι, με μεταπράτες ταϊσμένους παλαιόθεν από το δημόσιο χρήμα και να φέρνουν παραστάσεις 'beau pour l' orient'! Από εδώ και μπρος, αρχίζουν οι προτάσεις....Και σίγουρα υπάρχουν από ανθρώπους με πείρα....Και εγώ προσωπικά έχω μπόλικες και συγκεκριμένες...Αλλά ξέρετε κάτι αγαπητοί φίλοι και εσείς κρατούντες των γραμμάτων και τεχνών; Αυτές οι προτάσεις και αντίστοιχα και το βάρος υλοποίησης τους, βαραίνουν ΜΟΝΟΝ ΤΟΝ ΚΑΘΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, και είναι ανήθικο , ενώ τόσοι σύμβουλοι και υπάλληλοι, και κρατικοδίαιτοι τόσα χρόνια κρίνονται ανα[ποτελεσματικοί,-αλλιώς γιατί είμαστε ανύπαρκτοι στο εξωτερικό;- ΕΙΝΑΙ ΑΝΗΘΙΚΟ επαναλαμβάνω, να δίνονται αυτές οι προτάσεις ΔΩΡΕΑΝ! Αυτές οι προτάσεις έχουν πληρωθεί με χρόνια συντριβής στα κανάλια και τους διαδρόμους του Υπουργείου σας...Συστήσατε πάλι μια δωρεάν επιτροπή και τα πορίσματα κρίθηκαν ικανοποιητικά....Μα το ερώτημα δεν είναι αυτό! Είναι ποιοί ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ θα τις υλοποιήσουν! Ειδάλλως εδώ θα είμαστε να τα λέμε για χρόνια.....