Άρθρο 1 Γενικές αρχές

1. Η ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης αποτελεί υποχρέωση του Κράτους. Το Κράτος οφείλει να λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα για την ενίσχυση της παραγωγής και της προώθησης των κινηματογραφικών έργων.

2. Ο Υπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού έχει τη γενική αρμοδιότητα και εποπτεία για όσα θέματα σχετικά με την κινηματογραφική τέχνη ρυθμίζονται από τον παρόντα νόμο.

3. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών, μεταβιβάζονται στο Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού αρμοδιότητες άλλων υπουργείων για θέματα κινηματογράφου.

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 23:37 | Βασίλης Κεσίσογλου
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 0  0

    Πιστεύω ότι δεν πρέπει το Υπουργείο και ο Νόμος να υποχρεώνει κάποια ιδιωτική επιχείρηση (εν προκειμένω τα κανάλια) να παράγουν ταινίες, αν προηγουμένως δεν τους έχει εξασφαλίσει τρόπο να τις προβάλλουν. Και το ολιγοπώλιο της αγοράς στην πράξη δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά από την Πολιτεία.
    Όμως η δωρεάν διαφήμιση της τάξεως των 300.00 ευρώ για κάθε ελληνική ταινία, ευνοεί πολύ περισσότερο όλους! Κι αυτό θα αποδειχθεί στην πορεία.
    Επίσης, το ποσό των χρηματικών κρατικών βραβείων είναι της τάξης των 400.000 ευρώ μόνο, κι είναι από τα ελάχιστα χρήματα που μέχρι τώρα πήγαιναν αδιαμφισβήτητα σε καλό σκοπό: την ενίσχυση των καλών ταινιών. Μπορεί το κράτος να ‘χει στρίμωγμα τώρα, αλλά ο Νόμος πρέπει να κοιτάζει μπροστά και μακρυά.
    Η διαδικασία απονομής βέβαια πρέπει να αλλάξει. Ίσως η Ακαδημία να ψηφίζει, ίσως στο εγγύς μέλλον ένα Οπτικοακουστικό Επιμελητήριο που θα περιλαμβάνει σε μεγάλο αριθμό τους αξιόλογους επαγγελματίες κάθε ειδικότητας.

    Ακόμα, ο κινηματογράφος και οι σχετικές επιχειρήσεις πρέπει να ενταχθούν στον αναπτυξιακό Νόμο, με δημιουργία κινήτρων, αφορολόγητων αποθεματικών, ενίσχυσης των επενδύσεων. Σε συνδυασμό με το tax shelter, θα προσελκύσει και νέα κεφάλαια, και τα κανάλια, σε νέες παραγωγές.
    Ή μήπως έχουμε πια ξεχάσει τι σημαίνει ανάπτυξη, από τον πολύ κρατισμό;

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 22:25 | ΣΤΡΑΤ. ΘΕΟΔΩΡΑΤΟΥ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 0  0

    Ουφ! Όλοι αυτοί οι θλιβεροί με τα ψευδώνυμα…

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 22:49 | Βασίλης Κεσίσογλου
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 18  10

    Το κείμενο των 5 Προέδρων και Συμβούλων αντιμετωπίζει κατά τη γνώμη μου καλύτερα και βαθύτερα το θέμα του Νέου Νόμου, καθώς είναι σαφές πώς συντάχθηκε από άτομα με πείρα της κινηματογραφικής αγοράς, και των ελληνικών ιδιαιτεροτήτων της, καθώς και με σφαιρική γνώση των προβλημάτων του χώρου, πράγμα που δυστυχώς δεν μπορώ να πω για τους συντάκτες ενός Νομοσχεδίου, που σχεδόν “φωτογραφίζει” τα συμφέροντα των παραγωγών, και ιδιαίτερα των μεγάλων εμπορικών, όχι των ανεξάρτητων με το ανήσυχο πνεύμα.

    Επιδεινώνει ή αδιαφορεί για τη θέση των αιθουσών, που κινδυνεύουν να κλείσουν, των σκηνοθετών, των σεναριογράφων, της ιστορικής ταινιοθήκης, της τέχνης του κινηματογράφου αλλά και της εκπαίδευσης.

    Τηλεγραφικά καταθέτω τα εξής:

    Δεν χρειάζεται ο νόμος να παραχωρεί υποχρεωτικά το final cut στον παραγωγό. Εφόσον ο Ευρωπαϊκός κιν/φος είναι η μόνη οικονομική δραστηριότητα που έχει εξαιρεθεί από τις Διεθνείς Συμφωνίες (GATTS) του Παγκ. Οργαν. Εμπορίου, θα ήταν καλύτερα να αναγνωρίζει ο Νόμος την διευθέτηση του θέματος στις διμερείς συμβάσεις μεταξύ παραγωγού και σκηνοθέτη, ώστε να υπάρξει χώρος για κάθε είδους ταινίες, δηλαδή “ν’ ανθίσουν όλα τα λουλούδια”.

    Η κατάργηση του Ελληνικού Φεστιβάλ είναι λάθος, γιατί θα καταλήξουμε να ξοδεύουμε εκατομμύρια για την προβολή ξένων παραγωγών, πράγμα που κάνουν πολύ φθηνότερα το “Πανόραμα του Ευρωπαϊκού Κιν/φου” και οι “Νύχτες Πρεμιέρας”. Επίσης θα στερηθεί το Φεστιβάλ τους Έλληνες κινηματογραφιστές που ανεβαίνουν στη Θεσσαλονίκη και δίνουν ψυχή στην εκδήλωση. Στην ουσία με την διάταξη αυτή το Φεστιβάλ χάνει τον λόγο της ύπαρξης του, όπως την οραματίστηκαν οι ιστορικοί εμπνευστές και δημιουργοί του.

    Με την υπό θέσπιση επιστροφή του φόρου, σύμφωνα με τα πραγματικά εισιτήρια των τελευταίων ετών, θα συμβούν τα εξής οξύμωρα:
    Οι ανεξάρτητοι παραγωγοί, δημιουργοί έργων καλλιτεχνικής, πνευματικής, και αισθητικής αξίας, θα πάρουν περίπου 200.000 ευρώ.
    Οι μεγάλοι παραγωγοί των εμπορικών ταινιών θα πάρουν περίπου 2.300.000 ευρώ.
    Οι μονές αίθουσες, που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα επιβίωσης, θα πάρουν περίπου 600.000 ευρώ.
    Οι ισάριθμες αίθουσες πολλαπλών οθονών περίπου 1.9000.000 ευρώ.
    Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου περίπου 5.600.000 (αύξηση 40%)
    Το Υπουργείο Πολιτισμού για ενίσχυση Φεστιβάλ κλπ. 1.400.000 ευρώ (μείωση κατά 40% σε σχέση με τα μέχρι τώρα ισχύοντα).
    Πιστεύω ότι οι ανεξάρτητοι παραγωγοί, οι μονές αίθουσες και το Υπουργείο θα πρέπει να ενισχυθούν περισσότερο από ότι προβλέπει το προτεινόμενο νομοσχέδιο.
    Να αναφερθεί ρητά στον Νόμο ότι καταργούνται οι παρακρατήσεις 10% υπέρ των υπαλλήλων του Υπ. Οικονομικών που ίσχυαν με την έως τώρα παρωχημένη διάταξη.

    Η κατάργηση των Γενικών Συνελεύσεων του Φεστιβάλ και του ΕΚΚ είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Η παραμονή όμως δύο αιρετών μελών στο ΔΣ του ΕΚΚ κρίνεται απαραίτητη. ¨οχι μόνο δεν θα δημιουργήσει προβλήματα, αλλά θα ελέγχει τυχόν αυθαιρεσίες και θα εκτονώνει τους κινηματογραφιστές που τώρα εξαναγκάζονται σε οριστική σιγή. Ομοίως, η συγκέντρωση πολλών εξουσιών σε ένα πρόσωπο στο ΕΚΚ καλό είναι να ψαλλιδιστεί κάπως.

    Η Hellas Film και το Hellenic Film Commission καλύτερα να συγχωνευθούν. Οι ωφέλειες για τις εξαγωγές ταινιών μπορεί να είναι τεράστιες, αν συνδυαστούν με τις επαφές και δημόσιες σχέσεις που θα αποκτήσει το Film Commission εξυπηρετώντας τις ξένες παργωγές, συχνά με σταρ σκηνοθέτες και ηθοποιούς, στη χώρα μας. Για τον ίδιο λόγο, το Film Commission πρέπει να υπάγεται στο ΕΚΚ, απλά να συμμετέχει και στέλεχος του Τουρισμού, εφόσον αυτός θα το χρηματοδοτεί, και αυτός θα ωφελείται από τα αποτελέσματα του έργου του.

    Να ενεργοποιηθεί Γραφείο Σεναρίων ή Ινστιτούτο σεναρίου στο ΕΚΚ, που θα βοηθάει ενεργά στην σεναριακή βελτίωση των υπό έγκριση ταινιών, αφού το σενάριο είναι το μόνο σκέλος της παραγωγής που ολοκληρώνεται πριν βρεθεί χρηματοδότηση, και είναι γενικά “ριγμένο”.

    Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος να συνεχίσει να ενισχύεται από το ΥΠΠΟΤ, και να συνεργάζεται με το Εθνικό Κινηματογραφικό Αρχείο (ΕΚΑ), ενδεχομένως μέσω συμβάσεων, μια και είναι η μόνη που διαθέτει την απαραίτητη τεχνογνωσία και τον κατάλληλο εξοπλισμό. Να γίνεται υποχρεωτική κατάθεση (legal deposit) μιάς άριστης κόπιας ή ψηφιακού αντιτύπου υψηλών προδιαγραφών, αλλιώς ούτε τώρα δεν θα λειτουργήσει το ΕΚΑ, που ιδρύθηκε πριν 24 χρόνια. Επίσης να κατατίθεται το αρνητικό.

    Να επιβληθεί ειδικό τέλος της τάξεως των 0,20 ευρώ στα ενοικιαζόμενα DVD (όχι στα πωλούμενα), αφού είναι γνωστό ότι η πανεύκολη και ιδιαίτερα διαδεδομένη παράνομη αντιγραφή και διάδοση τους μειώνει σημαντικά τα κινηματογραφικά έσοδα.

    Κανάλια:
    Η ΕΡΤ να καταβάλει το 1,5% επί του ανταποδοτικού τέλους (όχι επί των διαφημίσεων).
    Η συνδρομητική τηλεόραση το ήμισυ του 1,5% επί των συνδρομών, και 4 λεπτά δωρεάν διαφημιστικό χρόνο για κάθε ταινία.
    Τα υπόλοιπα κανάλια να καταβάλουν 1,5% επί των ακαθάριστων εσόδων τους υπέρ της διανομής των ελληνικών ταινιών, με 8 λεπτά δωρεάν διαφημιστικό χρόνο για κάθε ταινία. Στη ρύθμιση αυτή συμμετέχει και η ΕΡΤ.
    Έτσι οι ταινίες γίνονται ξανά ελκυστικές στους διανομείς, το κοινό ενημερώνεται επαρκώς, και γίνεται ο κύριος μοχλός ανάπτυξης του ελληνικού κινηματογράφου ξανά.
    Έτσι μόνο θα εφαρμοστεί ο Νόμος. Διότι τα κανάλια δεν βρίσκουν εύκολα αίθουσες για να παίξουν τις ταινίες τους, αφού η αγορά ελέγχεται από τους ιδιοκτήτες των πολυαιθουσών, που είναι και μεγαλοπαραγωγοί και διανομείς. Και καλά κάνουν οι άνθρωποι, αλλά ο Νόμος οφείλει να μεριμνά και για τους λιγότερο ισχυρούς, για να υπάρχει ευνομούμενη δημοκρατία.
    Από μετρητά όλα τα κανάλια να καταβάλλουν 1,5%ο (ενάμισυ τοις χιλίοις) για το παρελθόν και το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου, δηλ. Περίπου 1.500.000 ευρώ (από το 1 δισεκατομμύριο των εσόδων τους) τον χρόνο για το Εθνικό Κινηματογραφικό Αρχείο (συμπεριλαμβανομένης της Ταινιοθήκης της Ελλάδος), της Κρατικής Σχολής Κινηματογράφου που θα στεγασθεί στο Ολυμπιακό Κέντρο Άνω Λιοσίων όπως προβλέπει σχετικός νόμος, και που θα ενταχθεί στην Ακαδημία Τεχνών όταν αυτή ιδρυθεί.
    Επίσης ένα μέρος από το παραπάνω ποσό να πηγαίνει υπέρ του Ταμείου Αρωγής Κινηματογραφιστών.
    Τέλος, κάθε τηλεοπτικός σταθμός, δημόσιος ή ιδιωτικός, να υποχρεώνεται να παίζει τουλάχιστον μία ελληνική ταινία παραγωγής μετά το 1970 κάθε 1 ή 2 μήνες, καταβάλλοντας το αντίστοιχο εύλογο μίσθωμα που ισχυει στην αγορά.

    Είναι σημαντικό το ΥΠΠΟΤ να θεσπίσει μια διαδικασία που θα επιτρέχει τον συγκερασμό των απόψεων των κινηματογραφιστών, ώστε ο Νόμος πραγματικά να πετύχει !!!

    Και παράλληλα με τον Νέο Νόμο, να προωθήσετε κύριε Γερουλάνε ένα Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Κινηματογράφος» στο ΕΣΠΑ, ύψους 40 εκατομμυρίων ευρώ, για να αναπτυχθούν οι υποδομές και η νέα τεχνολογία του κινηματογράφου και στην Ελλάδα του 21ου αιώνα!

    Βασίλης Κεσίσογλου

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 22:39 | Ο ΘΕΟΣ ΒΟΗΘΟΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 5  11

    Η πιο μεγάλη ώρα είναι τωρα….0000 τελος χρονου από τις 8 ολοκληρες ημερες που τοσο γενναιοδωρα μας διαθεσατε…για να διαβουλευτουμε, παραμυθιαζομενοι πως καποιος-οι μας ακουνε…never mind
    Η συνολικη μας αποψη για το Σ/Ν? συνοψιζεται στις σοφες λαικες παροιμιες…
    1.Τι ειχες Γιαννημ’, τι ειχα παντα…και «ηταν στραβο το αμπελι το’φαγε κι ο γαιδαρος…καληνυχτα και καλη τυχη

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 22:15 | Θεσσαλονίκη
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 10  5

    Για το ΚΑΜΕΡΑ ΣΤΙΛΕΤΟ
    Εσύ ρε φίλε πού κρυβεσαι πισω απο την ανωνυμια σου,γιατι δεν μας λες ποσα λεφτα πηρες απο το Ε.Κ.Κ. για να βριζεις εδω καταξιομενους κηνιματογραφιστες οπος τον ΑΛΞ.ΑΒΡΑΝΑ με βραβια,και σου ανεβαζουν τα σχολια,ενο δεν ανεβαζουν κειμενο του Νικου Κουνδουρου.?? Αυριο ομος αν δεν το ανεβασουν τωρα τηα το εχουν ολα τα BLOG.!

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 22:50 | ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΕΞΠΗΡ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 10  14

    Ευχαριστούμε τους 5 πρώην σοφούς του ΕΚΚ γιατί χωρίς την πεφωτισμένη δεσποτεία τους δεν θα είχαμε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε τα αριστουργήματά μας:

    ΑΚΙΡΑ ΚΟΥΡΟΣΑΒΑ
    ΒΙΜ ΒΕΝΤΕΡΣ
    Σ. ΚΑΠΛΑΝΟΓΛΟΥ
    ΜΠΕΡΝΑΝΤΟ ΜΠΕΡΤΟΛΟΥΤΣΙ
    ΕΡΙΚ ΡΟΜΕΡ
    Φ. Φ. ΚΟΠΟΛΑ
    ΚΑΡΛ ΝΤΡΑΓΕΡ
    ΖΑΝ ΒΙΓΚΟ
    ΣΕΣΙΛ ΝΤΕ ΜΙΛ
    ΤΖΟΝ ΦΟΡΝΤ
    ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ
    ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΙΑΝΙΔΗΣ

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 21:39 | SoS
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 13  10

    ΚΑΜΕΡΑ ΣΤΙΛΕΤΟ Ένας άγνωστος που προσβάλει τους πάντες χωρίς ουσία. . .

    Φαίνεται πως μερικοί ενοχλούνται όταν ακολουθούνται Δημοκρατικές διαδικασίες διαλογού. !!!!

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 21:38 | Παύλος Τσιαντός
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 5  13

    Προσυπογράφω το σχόλιο του Φώτου Λαμπρινού 3/11,17:23 καθώς και του Βασίλη Κοσμόπουλου 3/11,21:35. Είμαστε ακριβώς στο ξεκίνημα. Από εδώ και πέρα θα δοθεί το περιεχόμενο στην επερχόμενη αλλαγή. Θέλουμε να συμβαδίζουμε ισότιμα με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι. Ελπίζουμε να έχουμε το ΥΠΠΟ αρωγό.
    Παύλος Τσιαντός
    Σκηνοθέτης/Παραγωγός

  • 4 Νοεμβρίου 2010, 21:18 | Λευτέρης Δανίκας
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 2  17

    Προσυπογράφω κι εγώ το εντυπωσιακό από πολλές απόψεις κείμενο των 5, πλην από τα της εκπροσώπησης των αιρετών στα ΔΣ και στις επιτροπές του ΕΚΚ και του ΦΘ. Αντιπροτείνω την αξιοκρατική στελέχωσή τους με απόφαση του Υπουργού, από σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους, αλλά και δημιουργούς του χώρου, που έχουν διακριθεί και βραβευθεί κυρίως σε διεθνή φεστιβάλ και από διεθνείς επιτροπές…