Αρχική Σύσταση Ελληνικής ΑκτοφυλακήςΆρθρο 2 ΑποστολήΣχόλιο του χρήστη ΕΝΩΣΗ ΑΠΟΣΤΡΑΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΛΙΜΕΝΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ | 10 Δεκεμβρίου 2010, 20:42
Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σχολιασμός Νομοσχεδίου για την «Σύσταση Αρχηγείου Λ.Σ. κ.λπ.» από Αντιναύαρχο – Επίτιμο Αρχηγό Λ.Σ. Γεώργιο ΒΑΣΟΠΟΥΛΟ Είναι απορίας άξιο γιατί η Κυβέρνηση μετά τόσες παλινωδίες που έχουν φέρει πλήρη σύγχυση στον ναυτιλιακό χώρο και παρά την αντίθεση όλων των φορέων της ναυτιλίας, επιχειρεί με το προτεινόμενο Νομοσχέδιο να αποκόψει τον εξειδικευμένο βραχίωνα του Διοικητικού φορέα της Εμπ. Ναυτιλίας που είναι το Λ.Σ. και τα στελέχη του από τα ναυτιλιακά μας πράγματα και να το εκτρέψει σε καθαρώς αστυνομικά καθήκοντα. Από μεθαύριο εκατοντάδες Αξιωματικοί Λ.Σ. με οικονομικές, νομικές, πολυτεχνικές, ναυτιλιακές σπουδές καθώς και 158 τουλάχιστον, με εξειδικευμένες μεταπτυχιακές ναυτιλιακές σπουδές, την μοναδική ίσως επένδυση του Κράτους στην Εμπορική Ναυτιλία, θα μετακομίσουν από τις επιτελικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και των Διεθνών Ναυτιλιακών, Οργανισμών στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξεως (ΠΡΟ-ΠΟ) προς δόξα της αξιοκρατίας και της επιχειρηματικότητας. Ενδεχομένως κάποιοι από αυτούς να παραμείνουν προσωρινά στην ναυτιλία με το νόθο καθεστώς των αποσπάσεων μέχρι να τους αντικαταστήσουν πλεονάζοντες του ΟΣΕ κ.λπ. ή και κάποιοι άλλοι υπάλληλοι, οι οποίοι όμως ούτε την ναυτοσύνη, ούτε τις εμπειρίες θα έχουν, αλλά προπαντός δεν θα είναι διαθέσιμοι επί 24ώρου βάσεως χωρίς αργίες, απεργίες, υπερωρίες κ.λπ. στον ιδιόμορφο τομέα της Εμπ. Ναυτιλίας. Δυστυχώς το ανιστόρητο εγχείρημα της αποκοπής της Εμπ. Ναυτιλίας, πρώτης βιομηχανίας της χώρας, «Χρυσοτόκου όρνιθας» της εθνικής οικονομίας με καθαρές συναλλαγματικές προσόδους των είκοσι δισεκατομμυρίων ΕΥΡΩ από τον παραδοσιακό και εξειδικευμένο φορέα της το Λ.Σ. επιχειρείται για δεύτερη φορά μέσα σε λίγα χρόνια. Η δεκαετία του 1980 όταν υπό το ψευδεπίγραφο ιδεολόγημα της αποστρατικοποιήσεως επιχειρήθηκε ο εξοβελισμός του Λ.Σ. από το Υ.Ε.Ν. δεν απέχει πολύ. Αποτέλεσμα βοηθούσης και της τότε ναυτιλιακής κρίσεως καθώς και μερικών αστόχων νομοθετικών ενεργειών, υπήρξε η διαγραφή των πλοίων από το Εθνικό Νηολόγιο να λάβει την μορφή ΕΞΟΔΟΥ και η δύναμη του να περιορισθεί από χιλιάδες σε μερικές εκατοντάδες. Οι τότε Υπουργοί ναυτιλίας συνειδητοποίησαν την κατάσταση και ο Πρωθυπουργός Ανδρέας ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ διέταξε «ανακρούσατε πρύμνα». Στον Αξιότιμο κ. Πρωθυπουργό και τους προσυπογράφοντες το Σχέδιο κ.κ. Υπουργούς ιδιαίτερα στους επί της Οικονομίας και Εθνικής Αμύνης, θα ήθελα μετά λόγου γνώσεως και αισθήματος ευθύνης να θέσω υπόψη τους τα εξής: 1. Ότι το Λιμενικόν Σώμα σαν αποκλειστικός χειριστής των ναυτιλιακών μας πραγμάτων (one stop shop) είναι έργο ενός πολιτικού με όραμα του Ελευθ. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ο οποίος έγκαιρα διέγνωσε την σημασία της Εμπ. Ναυτιλίας μας στα πολιτικά, οικονομικά και αμυντικά μας πράγματα και έβαλε τις βάσεις του Διοικητικού της φορέα με κύριο εκφραστή το Λ.Σ. 2. Ο Γεώργιος ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ στο πρώτο Ναυτιλιακό Συνέδριο τον Αύγουστο του 1964 πέραν από τους επαίνους για την Εμπ. Ναυτιλία των Ελλήνων είχε πει ότι α) «τα πλοία έχουν προπέλα» και β) «Το πρόβλημα της Ναυτιλίας είναι ότι δεν χωρά στην μικρή μας χώρα», όσον αφορά το δεύτερο μάλλον δεν ισχύει καθόσον στην εξέλιξη του χρόνου στην μικρή μας χώρα χώρεσε η πρώτη ναυτιλία του κόσμου. Εκεί που φαίνεται υπάρχει κάποιο πρόβλημα είναι κάποιες υφέρπουσες ιδεοληψίες τις οποίες εκμεταλλεύεται το παρασκήνιο. 3. Την επιστολή – έκθεση της 14-1-1988 του Υπουργού Εμπ. Ναυτιλίας Ευαγ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ προς τον Πρωθυπουργό Ανδρέα ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ σχετικά με ένα ενιαίο ΥΕΝ –ΛΣ Τμήμα της οποίας παραθέτω. Η μελέτη της επιστολής είναι χρήσιμη για τους χειριζόμενους τα ναυτιλιακά μας πράγματα καθόσον εκ των πραγμάτων μπορεί πολλές φορές να μην έχουν άμεσες προσλαμβάνουσες του ναυτιλιακού χώρου και να ενδίδουν σε παρασκηνιακές εισηγήσεις. Δυστυχώς το παρασκήνιο έχει εξαιρετική ικανότητα να κρύβει πίσω από λογικοφανείς προτάσεις τις δικές του ιδιοτέλειες, οι οποίες σε βάθος χρόνου πάντα είναι επιζήμιες για την εθνική οικονομία και το δημόσιο συμφέρον. ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΕΥΑΓ. ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ Πειραιάς 14-1-1988 Προς Τον κ. Πρωθυπουργό Κύριε Πρωθυπουργέ, Θεωρώ καθήκον για ένα σοβαρό θέμα που αφορά το Υπουργείο του οποίου τη διεύθυνση είχατε την καλοσύνη να μου αναθέσετε, να σας εκθέσω τα παρακάτω. Ι. ……………………………………………………………….. ΙΙ. Ειδικότερα για το Λιμενικό Σώμα έχω να παρατηρήσω: α. Η ένταξη στις τάξεις του Λ.Σ. προαπαιτεί πτυχίο Πανεπιστημιακού επιπέδου (Νομικής, Πολυτεχνείου, ΑΣΟΕΕ, Παντείου) ή Διπλώματος Εμπορικού Ναυτικού, καθώς και γνώση ξένων γλωσσών. β. Πέρα από τη Πανεπιστημιακή μόρφωσή τους και της ξένης γλώσσας που είναι κάτοχοι, φοιτούν στη Σχολή Λιμενικών Δοκίμων όπου εξειδικεύονται σε θέματα Διοίκησης, Ναυτιλιακής Νομοθεσίας και πρακτικής. Η ολιγόχρονη παραμονή τους στη Σχολή Λιμενικών Δοκίμων επ’ ουδενί δεν αποβλέπει στη στρατιωτικοποίησή τους, αλλά κυρίως στην εξειδίκευσή τους στα ναυτιλιακά πράγματα για την καλύτερη επιτυχία της αποστολής τους. Πρόκειται δηλαδή απ’ ότι έχω μέχρι σήμερα εγκύρως διαπιστώσει για μια υψηλής στάθμης επιμόρφωση και εξειδίκευση, που ανάλογή της ευχής έργο θα ήταν να υπήρχε και στους άλλους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης. γ. Στους κατώτερους βαθμούς της ιεραρχίας υπηρετούν υποχρεωτικά σε Λιμενικές Αρχές και άλλες εκτελεστικές Υπηρεσίες στις οποίες έρχονται σε άμεση επαφή με το ναυτεργατικό στοιχείο, το πλοίο και το θαλάσσιο περιβάλλον με αποτέλεσμα να αποκτούν ουσιαστικές εμπειρίες της ναυτιλιακής πρακτικής που είναι αναγκαίες για την επιτυχή αντιμετώπιση των ναυτιλιακών προβλημάτων όταν θα κληθούν να στελεχώσουν τις επιτελικές Διευθύνσεις Υ.Ε.Ν. ΙΙΙ. – Λαμβανομένων υπόψη των ανωτέρω τυπικών και ουσιαστικών προσόντων των στελεχών Λ.Σ. πιστεύουμε, ότι σαφώς υπερτερούν των πολιτικών υπαλλήλων «το γε νυν έχον» γιατί οι πολιτικοί υπάλληλοι δεν έχουν εκ των πραγμάτων αυτή την πρακτική εμπειρία για το πλοίο, το ναυτεργάτη και το θαλάσσιο περιβάλλον που διαθέτουν τα στελέχη Λ.Σ. ίσως και γιατί παραγκωνισμένοι και παραμελημένοι μέχρι πρότινος δεν είχαν την ευκαιρία ν’ αναπτύξουν τις δικές τους λειτουργικές δυνάμεις και εμπειρίες. Αιτιολογία που επιβάλλει τη στελέχωση των Διευθύνσεων του ΥΕΝ με προσωπικό Λ.Σ. είναι κυρίως η διατήρηση του «ενιαίου» Διοικητικού φορέα της Ναυτιλίας, όπως προλέχθηκε, στον οποίο στηρίχτηκε η ανάπτυξη της μεγάλης εμπορικής ναυτιλίας. Το Λιμενικό Σώμα κρίνεται ότι είναι ικανό ν’ ανταποκριθεί στην αποστολή του. Εδώ και 65 χρόνια επανδρωμένο με στελέχη διαφόρων κατηγοριών, από το λιμενοφύλακα ως τον ειδικό τεχνικό και τον ανώτατο αξιωματικό γενικής ευθύνης καλύπτει τις ανάγκες του Υπουργείου και τις αυξημένες υποχρεώσεις που του επιβάλλει ο ρόλος του. Οι αξιωματικοί γενικών υπηρεσιών είναι κάτοχοι πτυχίου ανώτατης σχολής και μιας ξένης γλώσσας, εισάγονται στο Σώμα ύστερα από 18μηνη εξειδικευμένη εκπαίδευση, στην επαγγελματική σχολή Λιμενικών Δοκίμων, προς εκπλήρωση της αποστολής του Υπουργείου. Πρέπει, επίσης να διευκρινιστεί, ότι το ΥΕΝ παρουσιάζει κάποια ιδιαιτερότητα σε σχέση με τα άλλα Υπουργεία και στην ουσία αποτελεί, ως εκ του αντικειμένου του, μικρογραφία πολλών άλλων Υπουργείων (θέματα ναυτικής εκπαίδευσης, εργασίας, πρόνοιας, τεχνικά, οικονομικά, εθνικής άμυνας κ.λπ.). Τυχόν διάσπαση του «ενιαίου» του Διοικητικού φορέα, θα έχει δυσμενείς επιπτώσεις στη σημερινή ευελιξία και αποτελεσματικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται τα προβλήματα της Ναυτιλίας, σε όλες τις ώρες του εικοσιτετραώρου, ανεξαρτήτως εργασίμων ημερών ή αργιών και ιδιαίτερα σε ότι αφορά το συντονισμό, την επικοινωνία και τη συναντίληψη μεταξύ των επιτελικών και εκτελεστικών Υπηρεσιών. Ανεξάρτητα από το γεγονός ότι τον εφοπλιστικό κόσμο τον βρήκα ανάστατο με τη φημολογούμενη διάσπαση του Υπουργείου σε χωριστά βιλαέτια με κυρίαρχο αίσθημα την αποδιάλυση – αποδιοργάνωση του Υπουργείου, οφείλοντας να δηλώσω ότι και αν ακόμη συμφωνούσαν στη λεγόμενη «πολιτικοποίηση – αποστρατιωτικοποίηση» εκείνος που δεν θα συμφωνούσε θα ήμουν εγώ. Γιατί έτσι βλέπω τα πράγματα και φρονώ ότι δεν γελιέμαι. Όσον αφορά τέλος τη χρησιμοποίηση της Εμπορικής Ναυτιλίας σαν αμυντικού όπλου, επισημαίνεται ότι ο Διοικητικός φορέας της εμπορικής ναυτιλίας είναι εκείνος μέσω του οποίου ενεργοποιείται αυτή σε καιρό πολέμου για την εξυπηρέτηση αναγκών εθνικής άμυνας. Αυτό διότι από του συστήματος «του ενισχυμένου συναγερμού» ολόκληρο το προσωπικό Λ.Σ. του Υ.Ε.Ν. υπάγεται στο ΓΕΕΘΑ μέσω του Γ.Ε.Ν. (σε καιρό κρίσης, συγκρούσεων, ή πολέμου, το ΥΕΝ γίνεται Γ.Ε.Ν.). Το προσωπικό αυτό, επανδρώνοντας από τον καιρό της ειρήνης τις διάφορες Υπηρεσίες του Υ.Ε.Ν. και ασκούμενο καθημερινά πάνω σε ρεαλιστικά δεδομένα κινητοποίησης έχει την κατάλληλη προετοιμασία, ετοιμότητα και γνώσεις για την επιτυχή πραγματοποίηση αποστολών εθνικής άμυνας. Σε περίοδο πολέμου η αποτελεσματική εφαρμογή των Σχεδίων κινητοποίησης ιδίως δε εκείνων που αφορούν τις θαλάσσιες μεταφορές, απαιτεί λειτουργία κυκλώματος ΓΕΕΘΑ – ΓΕΝ – Λιμενικών Αρχών – Δ.Θ.Κ.Μ. – Διευθύνσεων ΥΕΝ. Το κύκλωμα αυτό εφόσον διακοπεί (λ.χ. από παρεμβολή στελεχών που δεν έχουν στρατιωτική ιδιότητα) μπορεί να εμφανίσει σημαντικές αδυναμίες στις επιχειρήσεις άμυνας. Με τον προσήκοντα σεβασμό Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ