Αρχική Εθνικός Μηχανισμός Διαχείρισης Κρίσεων και Αντιμετώπισης Κινδύνων, Αναδιάρθρωση της ΓΓΠΠ, Αναβάθμιση Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας, Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος και άλλες διατάξειςΆρθρο 01 – Έννοιες – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Δρ. Γαβριήλ Ξανθόπουλος | 13 Ιανουαρίου 2020, 01:44
Η εκπόνηση ενός σύγχρονου νομοσχεδίου για την πολιτική προστασία μπορεί να θεωρηθεί σαν ένα θετικό βήμα για την αντιμετώπιση των φυσικών και τεχνολογικών κινδύνων και τη μείωση των επιπτώσεων. Υπό αυτή την έννοια η πρωτοβουλία του Υπουργείου είναι σημαντική. Δυστυχώς όμως φοβάμαι ότι δεν θα αποφέρει το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η έμφαση του νομοσχεδίου βρίσκεται στην καταστολή (παρά τις ασαφείς αναφορές στην πρόληψη). Η συνολικότερη προσέγγιση αποτελεί μία περαιτέρω προσπάθεια ενίσχυσης της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ) και του Πυροσβεστικού Σώματος (ΠΣ) στην ίδια κατεύθυνση στην οποία κινήθηκαν όλες οι νομοθετικές πρωτοβουλίες κατά την τελευταία εικοσαετία, από τη στιγμή που το ΠΣ ανέλαβε την ευθύνη της δασοπυρόσβεσης το 1998. Υπενθυμίζω ότι, ειδικότερα στο τομέα των δασικών πυρκαγιών, που αποτελεί το αντικείμενο εξειδίκευσής μου, κατά την περίοδο 1998-2019, παρά το ότι οι δαπάνες υπερδιπλασιάστηκαν, η μέση καμένη δασική έκταση στη χώρα παρέμεινε ουσιαστικά στο ίδιο επίπεδο, ενώ η χώρα βίωσε αύξηση των καταστροφών και μεγάλα τραγικά συμβάντα. Στο νομοσχέδιο, που κατά τη γνώμη μου δεν αντανακλά μια αντικειμενική προσέγγιση στην κατεύθυνση της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας αλλά και της αποδοτικότητας (δηλαδή της επίτευξης του στόχου με το χαμηλότερο δυνατό κόστος), γίνεται μια προσπάθεια περαιτέρω υπέρμετρης ενίσχυσης αυτών των φορέων (ΓΓΠΠ και ΠΣ) που αυξάνει την πολυπλοκότητα και το κόστος (π.χ. δημιουργούνται τρία νέα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου (άρθρα 38, 40, 43)) χωρίς όμως να εξασφαλίζει κάπως ότι τα αποτελέσματα θα αποτιμώνται με κάποιον αντικειμενικό τρόπο από τρίτους και όχι τους ίδιους τους κρινόμενους, ώστε να υπάρχουν διορθωτικές κινήσεις όπου θα παρουσιάζονται δυσλειτουργίες. Κατά τη γνώμη μου, η έλλειψη ουσιαστικής αξιολόγησης και αναγνώρισης των προβλημάτων κατά την προηγούμενη εικοσαετία επέτρεψε τη συνέχιση αδυναμιών που οδήγησαν στις καταστροφές. Επισημαίνω ότι στο παρόν νομοσχέδιο δεν φαίνεται να έχουν ληφθεί υπόψη τα συμπεράσματα και οι προτάσεις του πορίσματος της «Ανεξάρτητης Επιτροπής για την ανάλυση των υποκείμενων αιτίων και τη διερεύνηση των προοπτικών διαχείρισης των μελλοντικών πυρκαγιών δασών και υπαίθρου στην Ελλάδα» υπό τον καθ. Johann Goldammer, η οποία ορίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση μετά την καταστροφή στην ανατολική Αττική της 23/7/2018 και παρέδωσε το έργο της τον Φεβρουάριο του 2019 . Στο πόρισμα αυτό, προτείνεται ως λύση μια ολοκληρωμένη διαχείριση των δασικών πυρκαγιών με ισορροπία μεταξύ πρόληψης, καταστολής και αποκατάστασης. Επίσης προτείνεται αξιοποίηση και πραγματική συνεργασία όλων των φορέων (Ένοπλες Δυνάμεις, Δασική Υπηρεσία, ΟΤΑ, κλπ.) με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να συμβάλλουν ουσιαστικά και αποτελεσματικά σε περίοδο κρίσης. Το άρθρο 175 «Συνεργασία Πυροσβεστικού Σώματος και Γενικής Διεύθυνσης Δασών» αποτελεί απόδειξη της αντίθετης προσέγγισης του παρόντος νομοσχεδίου.