Το Γραφείο Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας:
α. Υποδέχεται τούς πολίτες οι οποίοι υποβάλουν γραπτώς καταγγελίες ή παράπονα εις βάρος του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος για περιπτώσεις συμπεριφοράς του αρθ.1 §1 σε βάρος τούς ή σε βάρος τρίτων. Αν ο καταγγέλλων αγνοεί την ελληνική γλώσσα και γραφή, του παρέχεται διερμηνεία σε γλώσσα που κατανοεί ώστε να καταγραφεί από υπάλληλο του Γραφείου η καταγγελία του. Στην περίπτωση αυτή η καταγγελία υπογράφεται από τον καταγγέλλοντα, τον διερμηνέα και τον υπάλληλο που την κατέγραψε. Οι εγκαταστάσεις του Γραφείου είναι διαμορφωμένες κατά τρόπο που να εξυπηρετείται η ακώλυτη πρόσβαση ατόμων με αναπηρία.
β. Δέχεται επώνυμες καταγγελίες που υποβάλλονται εγγράφως, μέσω πληρεξουσίου δικηγόρου, ή μέσω ΚΕΠ.
γ. Επιλαμβάνεται αυτεπαγγέλτως για κάθε περίπτωση που αφορά γεγονότα, καταγγελίες ή πληροφορίες για εκδήλωση βάναυσης, βίαιης ή προσβλητικής συμπεριφοράς του προσωπικού των Υπηρεσιών δικαιοδοσίας του σε βάρος πολιτών που αναφέρονται σε δημοσιεύματα του τύπου ή εκπομπές ηλεκτρονικών Μ.Μ.Ε.
δ. Απαντά σε ερωτήματα πολιτών που υποβάλλονται εγγράφως, τηλεφωνικώς, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή τηλεμοιοτύπου.
ε. Αξιολογεί τις καταγγελίες ή τα παράπονα, κατά περίπτωση, και τα διαβιβάζει στις αρμόδιες για τη διερεύνηση και τον περαιτέρω χειρισμό τους Υπηρεσίες ή Αρχές.
στ. Ενημερώνει τους καταγγέλλοντες για τα δικαιώματά τους καθώς και για την προβλεπόμενη διαδικασία υποβολής και εξέτασης καταγγελιών σε βάρος του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού Σώματος και του Λιμενικού Σώματος.
ζ. Καλεί τους καταγγέλλοντες για περαιτέρω διευκρινήσεις σε κάθε περίπτωση που αυτό κρίνεται αναγκαίο για την πληρέστερη δυνατή εκτίμηση των γεγονότων και την πρόοδο της διαδικασίας.
η. Παρακολουθεί την εξέλιξη της διαδικασίας διερεύνησης των καταγγελλόμενων και ενημερώνει σχετικά τους καταγγέλλοντες.
θ. Συνεργάζεται στο πλαίσιο εκπλήρωσης της αποστολής του με τον Εισαγγελέα ανηλίκων, τις Υπηρεσίες Εσωτερικών Υποθέσεων της Ελληνικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος ή άλλες Υπηρεσίες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και των Σωμάτων που υπάγονται σε αυτό, τις Υπηρεσίες Προνοίας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή άλλες αρμόδιες Κρατικές Αρχές ή Ανεξάρτητες Αρχές, Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, Σωματεία και Εκπροσώπους ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων και γενικά με οποιονδήποτε νόμιμο Φορέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής δραστηριοποιείται στο πλαίσιο της προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ή ιδιώτη που εκδηλώνει σχετικό ενδιαφέρον.
ι. Παρέχει άμεση ενημέρωση στους πολίτες που απευθύνονται στο Γραφείο επί θεμάτων αρμοδιότητάς του.
ια. Καταγράφει τις καταγγελίες ή παράπονα και υποβάλλει ετήσια αναλυτική έκθεση στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη.
ιβ. Ενημερώνει τους καταγγέλλοντες για την περάτωση της διαδικασίας εξέτασης της καταγγελίας, το αποτέλεσμα αυτής και για τα περαιτέρω δικαιώματά τους για προσφυγή σε άλλες αρχές η υπηρεσίες.