Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: "ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ, ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ"Άρθρο 5 Υποβολή υποψηφιότητας και διαδικασία κρίσης/τοποθέτησης σε θέσεις ιατρών Εθνικού Συστήματος Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4498/2017Σχόλιο του χρήστη Γεώργιος Θωμαϊδης | 30 Οκτωβρίου 2022, 10:08
Σχόλιο για τα κριτήρια επιλογής και εξέλιξης : Στα κριτήρια εξέλιξης των Ιατρών ΕΣΥ, είναι σημαντικό να δοθεί μεγαλύτερο βάρος στη συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα και στη διεξαγωγή ιατρικής έρευνας. Τα νοσοκομεία του Εθνικού συστήματος υγείας αποτελούν μία ανεξάντλητη πηγή υλικού για την ιατρική έρευνα. Επίσης η νομοθεσία επιτρέπει εύκολα την διεξαγωγή της με μία απλή έγκριση του επιστημονικού και του διοικητικού συμβουλίου του νοσοκομείου στην πράξη. Ωστόσο τόσο οι υποψήφιοι επιμελητές όσο και οι υπάρχοντες επιμελητές και διευθυντές, αποθαρρύνονται από την εκτέλεση της Ιατρικής έρευνας, διότι ούτε αμείβεται, ούτε καν δίνει επιπλέον ή ειδική άδεια, ούτε δίνει τη δυνατότητα να προωθήσει την επιστημονική τους εξέλιξη. Στην παρούσα φάση, τα διδακτορικά και οι δημοσιεύσεις στις οποίες αυτά κυρίως οδηγούν, και τα οποία αξιολογούνται για το διορισμό αλλά όχι για την εξέλιξη στο ΕΣΥ, δεν αποτελούν τη μοναδική μορφή ιατρικής έρευνας και δημοσιεύσεων, ούτε ανέλιξης των ερευνητών: στο Harvard, πάνω από 70% των γιατρών με ειδικότητα που έλαβαν θέσεις μεταξύ 2019- 2021 ως καθηγητές, δεν έχει κάνει διδακτορικό αλλά έχει να επιδείξει σημαντικό ιστορικό διεξαγωγής επιστημονικής έρευνας και δημοσίευσης των αποτελεσμάτων (https://fa.hms.harvard.edu/recently-appointed-professors ). Η αφοσίωση στην επιστημονική έρευνα είναι το κύριο κίνητρο για την πραγματοποίησή της, ωστόσο τόσο η οικονομική κατάσταση των γιατρών, όσο και το γεγονός ότι αποτελεί δαπάνη χρόνου χωρίς αντίστοιχη αύξηση των πιθανοτήτων ταχύτερης ανέλιξης, δεν επιτρέπει την ουσιαστική επιδίωξη και υλοποίηση επιστημονικής έρευνας μέσα στο ΕΣΥ στην πράξη. Μία νομοθεσία που θα ευνοούσε την ιατρική έρευνα στα νοσοκομεία, θα βοηθούσε τόσο στην συνολική ανύψωση του επιπέδου επιστημονικής έρευνας στη χώρα, στην ανάπτυξη της συνεργασίας μεταξύ των επιμέρους τμημάτων καθώς επίσης και στην βελτίωση του επιπέδου εκπαίδευσης και των ειδικευόμενων γιατρών. Για το λόγο αυτού θα ήθελα να προτείνω τα εξής. 1. Την αποσαφήνιση και απλοποίηση της υπάρχουσας νομοθεσίας για τη λειτουργία επιστημονικού εργαστηρίου στις κλινικές του Εθνικού συστήματος υγείας και τη δυνατότητα ίδρυσης τέτοιου εργαστηρίου, για τη συλλογική διεξαγωγή ιατρικής έρευνας, τη συγκέντρωση αποτελεσμάτων ανάλυσης δεδομένων κλπ. 2. Την επιτάχυνση του χρόνου εξέλιξης των επιμελητών, ανάλογα με τη συμμετοχή τους σε α) ερευνητικά προγράμματα μεταξύ των οποίων και σε διεθνείς ή εθνικές πολυκεντρικές μελέτες καθώς επίσης και β) με βάση τις επιστημονικές δημοσιεύσεις στις οποίες συμμετέχουν. Διευκρίνιση: Επειδή στις πολυκεντρικές μελέτες μετέχει πάρα πολύ μεγάλος αριθμός ερευνητών και η διαδικασία επιλογής και συμμετοχής είναι καθαυτό απαιτητική, είναι πιο σημαντικό να δοθεί μεγάλη βαρύτητα στην καθαυτό συμμετοχή, στο μέγεθος της μελέτης και όχι στο εάν κάποιος είναι πρώτος, δεύτερος ή τελευταίος συγγραφέας. 3. Θα ήταν δυνατόν π.χ. για κάθε 8 επιστημονικές δημοσιεύσεις τις οποίες θα κάνει κάποιος ως επιμελητής ή ως διευθυντής (όπου μετέχει κάποιος ως πρώτο ή δεύτερο επιστημονικό όνομα ή ως υπεύθυνος ή ως μέλος ομάδας πολυκεντρικής μελέτης ή ως reviewer σε ανασκόπηση πολυκεντρικής μελέτης), σε αξιολογούμενο περιοδικό, να υπάρχει επιτάχυνση του χρόνου ανέλιξης από τη μία βαθμίδα σε άλλη κατά τρία χρόνια, για κάθε 5 κατά 2 και για κάθε 3 επιστημονικές δημοσιεύσεις κατά ένα χρόνο. 4. Η επίβλεψη για την ορθή πραγματοποίηση της έρευνας, εφόσον λειτουργεί εργαστήριο ή έχει αδειοδοτηθεί άδεια συμμετοχής σε μονοκεντρική ή πολυκεντρική μελέτη πριν ή μετά την έναρξη εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας, μπορεί να γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από το αρμόδιο γραφείο ελέγχου ποιότητας των υπηρεσιών υγείας της αρμόδιας ΥΠΕ ή άλλη επιτροπή του υπουργείου υγείας. 5. Για τη συγγραφή επιστημονικών εργασιών, για τις εξετάσεις για μεταπτυχιακά και για την εκπόνηση διδακτορικής διατριβής, προτείνεται η αύξηση των ημερών εκπαιδευτικής άδειας στις 15 ημέρες ανά εξάμηνο, από τον διευθυντή της Κλινικής. Οι ημέρες μπορούν να είναι ως 20 για τον πρώτο συγγραφέα ή για τον επιβλέποντα, εφόσον υπάρχει αποδεδειγμένο ιστορικό συμμετοχής σε τουλάχιστον μια επιστημονική δημοσίευση ή τουλάχιστον 5 διεθνή posters, αποδεδειγμένη εργασία σε εξέλιξη (πειραματικό υλικό ή δεδομένα, ερευνητική ομάδα με επικοινωνία με τον διευθυντή και επώνυμο ιστότοπο με φωτογραφίες και τεκμηριωμένα βιογραφικά, συγκεκριμένη συμμετοχή στη συγγραφή κλπ). Γεώργιος Θωμαϊδης, Επιμελητής Β’ Ψυχιατρικής Γενικού Νοσοκομείου Κατερίνης https://scholar.google.com/citations?user=CjPiEnAAAAAJ&hl=en