Αρχική ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΜΕ ΤΙΤΛΟ: "ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΠΕΡΙΘΑΛΨΗ, ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ"Άρθρο 31 Επαγγελματικά δικαιώματα επαγγελματιών υγείαςΣχόλιο του χρήστη Φίλιππος | 2 Νοεμβρίου 2022, 07:37
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Η ταξινόμηση και αναβάθμιση του Το επάγγελμα του Ιατρικού Επισκέπτη και της ιατροφαρμακευτικής ενημέρωσης στο σχέδιο νόμου αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας Σχετικά με τη Δημόσια Διαβούλευση καθώς ένας από τους Επιδιωκόμενους στόχους της νομοθετικής παρέμβασης, σύμφωνα με την εισαγωγική αναφορά στη Δημόσια Διαβούλευση της Αναπληρώτριας Υπουργού Υγείας κας Ασημίνας Γκάγκα είναι : ι) η ρύθμιση διαφόρων ζητημάτων που αντιμετωπίζουν οι υπηρεσίες και φορείς αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας, τα οποία έχουν αντανακλαστικές συνέπειες στην οικονομία και την κοινωνία και χρήζουν νομοθετικής ρύθμισης, Θα μπορούσε να ενταχθεί και η ταξινόμηση του επαγγέλματος των ιατρικών επισκεπτών στους επαγγελματίες, εργαζόμενους στο χώρο της υγείας και η ρύθμιση της ιατροφαρμακευτικής ενημέρωσης από τους ιατρικούς επισκέπτες σε χώρους Δημόσιας και Ιδιωτικής Υγείας, των Νοσοκομείων και των Μονάδων Υγείας συνολικά. Σας αναφέρουμε πηγές από τη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με το επάγγελμα του ιατρικού επισκέπτη όπου καταλαβαίνει κάποιος την αναγκαιότητα και τη σημαντικότητά του: [H ελβετική φαρμακευτική εταιρεία (F-Hoffmann-La Roche Ltd) είχε εισαγάγει τα προϊόντα της στην Ιαπωνία από το 1904, μέσω εμπορικών εταιρειών αντιπροσώπων, αλλά είχε πολύ κακές πωλήσεις. Η Roche αποφάσισε να ξεκινήσει άμεση παρουσία στην Ιαπωνία στέλνοντας έναν Γερμανό γιατρό Dr. Rudolf Ebeling, από την εταιρεία τους. Ο Δρ Rudolf προσέλαβε τον Shohei Ninomiya, έναν Διευθυντή Φαρμακοποιό Νοσοκομείου που εκπαιδεύτηκε στην ιατρική και στις αρχές και τις μεθόδους του Ιατρικού Εκπρόσωπου (Medical Representative, MRs) της εποχής εκείνης. Ο κ. Ninomiya έγινε στην Ιαπωνία το 1912 «ο πρόδρομος» στην ιατρική ενημέρωση, που σήμερα ονομάζεται Ιατρικός Επισκέπτης στην Ελλάδα, (www.sgtuniversity.ac.in). Ο William Osler, καθηγητής ιατρικής στο John Hopkins και ο πιο διάσημος Αμερικανός ιατρός της εποχής του, έγραψε το 1902 ότι ο υπάλληλος του φαρμακείου ήταν «επικίνδυνος εχθρός για την ψυχική επιρροή του γενικού ιατρού». Κατά το 1919 ήταν ανάμεικτη η εργασία πωλητή και Ιατρικού Επισκέπτη. Στις Ηνωμένες Πολιτείες το 1920 υπήρχαν περίπου μόνο 2.000 «άτομα της ενημέρωσης» (Ιατρικοί Επισκέπτες), σε σύγκριση με 15.000 στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1930, τα συνταγογραφούμενα φάρμακα έφεραν μεγαλύτερα κέρδη από τα φάρμακα χωρίς ιατρική συνταγή. Έτσι άρχισε να έχει οικονομικό νόημα για τις εταιρείες να επενδύουν περισσότερο σε προσωπικό ενημέρωσης που είχε τις πιστοποιήσεις και τις τεχνικές γνώσεις για τα προϊόντα, για να «κερδίσει» τους γιατρούς. (Brody, 2007). Όμως είναι χαρακτηριστικό ότι τη δεκαετία του 1930 λιγότερο από το 10% των φαρμακευτικών πωλήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες είχαν τη μορφή συνταγογραφούμενων φαρμάκων. Το 1940, εκδόθηκε ένα βιβλίο οδηγιών για τους «άνδρες της λεπτομέρειας», δηλαδή τους σημερινούς Ιατρικούς Επισκέπτες, με τον συγγραφέα του να βασίζεται σε πολλά χρόνια εμπειρίας. Περιγραφή με τις ευθύνες εργασίας του «ατόμου της λεπτομέρειας» εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1949 σε έναν επίσημο κυβερνητικό κατάλογο επαγγελμάτων. Τη δεκαετία του 1950 και μετέπειτα πολλά νέα φάρμακα συνεχώς ανακαλύπτονται και οι φαρμακευτικές εταιρείες μεγαλώνουν σε μέγεθος και σπουδαιότητα (Hawkins, 1959). Κατά τη διάρκεια των ετών 1945 με 1955 παρουσιάζονται σε παγκόσμιο επίπεδο στο προσκήνιο τρείς καθοριστικοί παράγοντες: 1) Η εκρηκτική αύξηση νέων φαρμάκων 2) Η αποτυχία της εκπαίδευσης των ιατρών να καλύψει σε ενημερωτικό, μαθησιακό και εκπαιδευτικό επίπεδο αυτή την εκρηκτική αύξηση των φαρμάκων 3) Η υποχώρηση της ΑΜΑ από την αντικειμενική αξιολόγηση των φαρμάκων (Brody, 2007). Δίχως αυτούς τους παράγοντες είναι απίθανο αν οι φαρμακευτικοί αντιπρόσωποι (Ιατρικοί Επισκέπτες) θα είχαν κληθεί να κατέχουν τον ειδικό ρόλο στην ιατρική σήμερα. Σε μια εποχή που τα νέα φάρμακα εμφανίζονταν πολύ γρήγορα ήταν τρομακτικά δύσκολο στους ιατρούς να είναι ενημερωμένοι. Ο Ιατρικός Επισκέπτης (φαρμακευτικός αντιπρόσωπος) ήταν εκεί για να τους ενημερώσει για τα νέα φαρμακευτικά δεδομένα. Ο Arthur F. Peterson, στο εγχειρίδιο του σχετικά με τις λεπτομέρειες που δημοσιεύτηκε το 1949 και επανεκδόθηκε το 1959, φάνηκε να στοχεύει σε ένα υψηλότερο, αυστηρά επαγγελματικό πρότυπο. Αναφέρθηκε στους άνδρες της λεπτομερούς ενημέρωσης ως «Επαγγελματίες Φαρμακοποιοί ή ίσως Επαγγελματίες στην υπηρεσία του φαρμάκου», περιγράφοντας το έργο τους ως εξής: Ο καλά ενημερωμένος «άνθρωπος της λεπτομερούς ενημέρωσης» είναι ένα από τα πιο σεβαστά και με επιρροή άτομα στα επαγγέλματα της δημόσιας υγείας. Η θέση του είναι εξαιρετικά σημαντική για τη διάδοση επιστημονικών πληροφοριών στους ιατρούς, στα φαρμακευτικά και συναφή επαγγέλματα. Από αυτόν εξαρτάται συχνά η σωτηρία της ζωής ή η ανακούφιση από τον πόνο λόγω της έγκαιρης πρότασης ενός θεραπευτικού προϊόντος και της έξυπνης συζήτησής του με το γιατρό. Η ευκαιρία του να προσφέρει υπηρεσία εξαιρετικής αξίας στους γιατρούς προς όφελος των ασθενών τους αποτελεί από μόνη της πηγή πραγματικής ικανοποίησης. Εξυπηρετεί θετικά την ανθρωπότητα (Peterson, 1959). Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μελέτες για τους άνδρες της λεπτομέρειας (Ιατρικούς Επισκέπτες) που δημοσιεύτηκαν τις δεκαετίες 1950 και 1960, (οι γυναίκες άρχισαν να παρουσιάζονται στο επάγγελμα στην Αμερική στις αρχές του 1970), παρουσιάζουν μια δημοφιλή εικόνα (Hawkins, 1959). Άτομα καλά ενημερωμένα, έντιμα, σωστοί επαγγελματίες εργαζόμενοι (Brody, 2007). Oι γιατροί επιθυμούσαν σε πολύ μεγάλο ποσοστό, 68% να επικοινωνούν μαζί τους και να συζητούν για πληροφορίες, ενημέρωση σε φαρμακευτικά θέματα και νέα δεδομένα σχετικά με το φάρμακο (United States Government Printing Office, 1960).] (Ανδριόπουλος Ι. (2021). Εκπαιδευτικό Υλικό, Κείμενο αναφοράς. Ιατρικός Επισκέπτης/τρια. Αθήνα ΙΝΕ ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και παγκόσμια πρακτική εφαρμογή ο ιατρικός επισκέπτης αποτελεί το συνδετικό κρίκο, “το πρόσωπο” , τον άνθρωπο της εκάστοτε φαρμακευτικής εταιρείας με όλους τους Επαγγελματίες, εργαζόμενους στο χώρο της Δημόσιας και Ιδιωτικής Υγείας, των Νοσοκομείων και των Μονάδων Υγείας συνολικά. Σκοπός της εργασίας του Ιατρικού Επισκέπτη είναι η την αντικειμενική ενημέρωση κυρίως των Ιατρών (και στη συνέχεια των άλλων Επαγγελματιών της Υγείας) για τα φάρμακα – σκευάσματα που συνταγογραφούν με ευθύνη τους. Ως αποτέλεσμα πρέπει να έχει την ορθή χρήση τους, τη μέγιστη απόδοση και επιτυχία σε σχέση με το όφελος και τη θεραπεία του ασθενούς, της ιατρικής πράξης , της οικονομίας του συστήματος υγείας και την προστασία της δημόσιας υγείας. Πρότασή μας να γίνει σε πρώτο στάδιο μια τροποποίηση στο άρθρο 1 παράγραφος 1 της υπ’ αριθμ. Α6/10983/84 (ΦΕΚ 37/Β/24.1.1985) απόφασης του Υπουργείου Υγείας και Πρόνοιας ως εξής: 1. Ιατρική ενημέρωση (ΙΕ) υπό την έννοια των διατάξεων που ακολουθούν είναι η ασκούμενη από φαρμακευτικές επιχειρήσεις παροχή επιστημονικών πληροφοριών στους υγειονομικούς επιστήμονες (ιατρούς, οδοντιάτρους, κτηνιάτρους και φαρμακοποιούς) καθώς και στους επαγγελματίες της υγείας, για τα φάρμακα και τα λοιπά ιατροφαρμακευτικά υλικά και προϊόντα που κυκλοφορούν υπό την ευθύνη, τους με σκοπό τη σωστή χρησιμοποίηση τους όπως έχει γίνει αποδεκτή από τον ΕΟΦ, για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. 1β. Η ανωτέρω παροχή επιστημονικών πληροφοριών και ενημέρωση ασκείται από εξειδικευμένο προσωπικό των φαρμακευτικών επιχειρήσεων που καλείται με τον όρο «Ιατρικός Επισκέπτης». Ως Ιατρικός Επισκέπτης νοείται ο εξειδικευμένος υπάλληλος, επιστημονικός συνεργάτης και σύμβουλος των φαρμακευτικών επιχειρήσεων, στην ιατροφαρμακευτική ενημέρωση, που ως καθήκον του έχει να παρέχει αντικειμενική ιατρική ενημέρωση στους υγειονομικούς επιστήμονες (ιατρούς, οδοντιάτρους, κτηνιάτρους και φαρμακοποιούς) καθώς και στους επαγγελματίες της υγείας, για τα φάρμακα και τα λοιπά ιατροφαρμακευτικά υλικά και προϊόντα που κυκλοφορούν υπό την ευθύνη τους, με σκοπό τη σωστή τους χρησιμοποίηση όπως έχει γίνει αποδεκτή από τον ΕΟΦ, για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Η ανωτέρω κατηγορία εργαζομένων ταξινομείται βάσει του ISCO-08, σε επίπεδο τετραψήφιας ανάλυσης ως εξής: 2269 «Επαγγελματίες του τομέα της υγείας π.δ.κ.α.», ενώ με Υπουργική Απόφαση θα ορισθεί η αμιγής κατηγοριοποίηση του σε αντιστοίχιση με το ΣΤΑΚΟΔ.