Αρχική Διαρθρωτικές Αλλαγές στο Σύστημα ΥγείαςΆρθρο 1 Πεδίο εφαρμογής – ΟρισμοίΣχόλιο του χρήστη Μπαλαχούτης Ιωάννης | 1 Ιανουαρίου 2011, 18:29
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ηράκλειο 1.1.2011 Αξιότιμε κε Λοβέρδο, αξιότιμες-οι κυρίες-οι Ι. Γενικές διαπιστώσεις Οι προμήθειες στο χώρο της υγείας, οι πραγματοποιούμενοι διαγωνισμοί για τα ζητούμενα είδη αλλά και η διαχείριση των ειδών εντός των νοσοκομείων χαρακτηρίζονται από διαδικασίες που δεν διακρίνουν τη χρηστή διοίκηση, εύκολα δε μπορεί να διακρίνει κάποιος ότι: α.Δεν υπάρχουν ουσιαστικοί κανόνες λειτουργίας, β.Δημιουργείτε σύγχυση συνοδευόμενη από σκοπιμότητα, γ.Κυριαρχεί η αδιαφάνεια, δ.Τα στελέχη τα οποία χειρίζονται τις προμήθειες δεν έχουν γνώση του αντικειμένου και πολύ περισσότερο εξειδίκευση, ε.Η έλλειψη οργάνωσης είναι πανθομολογούμενη, στ.Δεν είναι εφικτό να υπάρξει έλεγχος και απολογισμός και ζ. Πάνω απ’ όλα όμως λείπει το στοιχειώδες, ένας κώδικας συνομιλίας-συνεννόησης, ΤΟ ΕΝΙΑΙΟ ΜΗΤΡΩΟ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΙΔΩΝ, όπου θα περιγράφεται μονοσήμαντα το σύνολο των προμηθευόμενων ειδών. Αναφερόμαστε σε χιλιάδες υγειονομικά είδη, φάρμακα, αντιδραστήρια κλπ, ένας κώδικας συνομιλίας ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, όπως τα Υπουργεία Υγείας, Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, τις Διοικήσεις 150 Νοσοκομείων, τα Ασφαλιστικά ταμεία, χιλιάδες χρήστες, χιλιάδες προμηθευτές, το σύνολο των ελεγκτικών μηχανισμών. Οι πραγματοποιούμενοι διαγωνισμοί για τις ανάγκες προμηθειών στο Ε.Σ.Υ., πολλές φορές, αποτελούν το μέσο για τη νομιμοποίηση παραλήψεων, παρατυπιών και παραβάσεων του νόμου. Παρακολουθούν δε την φαυλότητα που συναντάμε στο δημόσιο τομέα. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, ήταν και είναι η κατασπατάληση δημοσίου χρήματος η οποία συνοδεύεται από την απώλεια της αξιοπρέπειας του ατόμου και οδηγούμαστε στον εκμαυλισμό συνειδήσεων. Οι πάμπολλες επισημάνσεις διαφόρων μελετών, των Ελεγκτών Υγείας και Δημόσιας Διοίκησης, του Ελεγκτικού Συνεδρίου και διαφόρων φορέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το θέμα, επιτρέψτε μου να πω ότι ωχριούν μπροστά στην πραγματικότητα. Ο πιο απλός τρόπος για να διαπιστώσετε το αλαλούμ που συμβαίνει στο χώρο, είναι να ζητήσετε την αποθήκη 31.12.2010 από τρία μεγάλα η μικρά νοσηλευτικά ιδρύματα. Είναι δεδομένο με μαθηματική ακρίβεια ότι δεν υπάρχει περίπτωση να βγάλετε άκρη γιατί απλούστατα τα νοσηλευτικά ιδρύματα δεν ομιλούν την ίδια γλώσσα ενώ επιλύουν τα ίδια προβλήματα, πραγματοποιούν τις ίδιες ιατρικές πράξεις και θεραπεύουν τους ίδιους ασθενείς. ΙΙ. Μέτρα τα οποία πρέπει να ληφθούν για την ανάταξη του συστήματος προμηθειών και διαχείρισης Με δεδομένο ότι το Νομοθετικό πλαίσιο είναι επαρκέστατο, προτείνονται τα παρακάτω: 1. Επικαιροποίηση – ολοκλήρωση του Ενιαίου Μητρώου Υγειονομικών Ειδών, Ιατρικών παρακλινικών εξετάσεων και Ιατρ/κών μηχανημάτων, όπως προβλέπεται στο Ν. 2955/2001, με μια διαφορά: επιβάλλεται η ΔΙΟΡΘΩΣΗ στο Νόμο του όρου ιατροτεχνολογικά προϊόντα ή υλικά, με τον ορθό, ιατροτεχνολογικά ΕΙΔΗ. Επαναλαμβάνω, διαγωνισμοί και διαχείριση πρέπει να γίνονται με βάση το είδος. Η θεσμοθέτηση του Ενιαίου Μητρώου Υγειονομικών Ειδών, Ιατρικών παρακλινικών εξετάσεων και Ιατρικών μηχανημάτων είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της όλης προσπάθειας. Της προσπάθειας γνώσης, ελέγχου του κόστους ειδών και πράξεων, διαχείρισης, απολογισμού και διαφάνειας. Οι εμπλεκόμενοι παράγοντες επιδιώκουν να ομιλούν διαφορετική γλώσσα δημιουργώντας σύγχυση για να επικυριαρχούν στον χώρο, προβάλλοντας τις «αδικαιολόγητες ιδιαιτερότητες» των εμπορικών προϊόντων τους με αποτέλεσμα να τα καθιστούν τάχατες, απαραίτητα υγειονομικά είδη. Δεν αποτελεί ορθή ιατρική πρακτική η μια κλινική να κρίνει ακατάλληλο ένα προϊόν και κάποια άλλη να το χρησιμοποιεί με 100% επιτυχία. Δεν αποτελεί ορθή ιατρική πρακτική η αποδοχή των παρακλινικών εξετάσεων από αναλυτές την τάδε εταιρίας και η απόρριψη των ίδιων αποτελεσμάτων από αναλυτές της δείνα εταιρίας. 2. Σύνταξη ενός κανονισμού προμηθειών και διάθεσης υγειονομικών ειδών, ο οποίος θα ισχύει σε κάθε οργανισμό που πραγματοποιεί προμήθειες στο χώρο της υγείας ή τις διαχειρίζεται. 3. Η δημιουργία των Α.Ε., οι οποίες προβλέπονται από το Ν. 2889/2001, πρέπει να επιταχυνθεί για να: • σταματήσει ο εναγκαλισμός που υπάρχει σήμερα σ’ όλο το φάσμα των προμηθειών και να κοπούν οι ομφάλιοι λώροι τόσο σε περιφερειακό όσο και σε κεντρικό επίπεδο, • επιτευχθεί οικονομία κλίμακας και ελεγχόμενα μεγέθη, • δημιουργηθούν όροι υγιούς ανταγωνισμού στην αγορά, • εξοικονομηθεί διοικητικό προσωπικό κλπ. Σκοπός της όποιας προσπάθειας πρέπει να είναι η λειτουργία των κανόνων της αγοράς και του ανταγωνισμού. Σκοπός πρέπει να είναι ο ανταγωνισμός των προμηθευτών και όχι η αντιπαλότητα του κράτους με τους προμηθευτές. Η πραγματοποιήση διαγωνισμών από ένα και μόνο φορέα ή και από μερικούς για ολόκληρη την επικράτεια, χωρίς την ενιαία γλώσσα συνομιλίας, μάλλον τα αντίθετα αποτελέσματα θα φέρει, θα ενισχυθούν μονοπωλιακές τάσεις στην αγορά. Εξάλλου αυτή η προσπάθεια έχει αποτύχει παταγωδώς από την προηγούμενη κυβέρνηση. Και αν κάποιοι επιμένουν να την επαναφέρουν θα έχουν τα ίδια αποτελέσματα, αφού δεν έχει θεσμοθετηθεί το Ενιαίο Μητρώο Υγειονομικών Ειδών. 4. Δημιουργία φορέα ποιοτικού ελέγχου των ιατροτεχνολογικών προϊόντων. Είναι αδήριτη ανάγκη να γνωρίζει το ΕΣΥ τι προμηθεύεται εκτός από το πόσο. Ένα τέτοιο ρόλο θα μπορούσε να παίξει το ΕΚΕΒΥΛ και όχι να συντάσσει καταλόγους και τιμολόγια εμπορικών προϊόντων. 5. Τέλος, η σύνταξη του Ενιαίου Μητρώου Υγειονομικών Ειδών είναι προαπαιτούμενο για την Ηλεκτρονική διασύνδεση του ΕΣΥ. Δηλαδή, η Επιτροπή προδιαγραφών επικαιροποιεί - συντάσσει το Ενιαίο Μητρώο Υγειονομικών Ειδών υπό τον έλεγχο των Υπουργών Υγείας, Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Ανταγωνιστικότητας, οι Α.Ε. συγκεντρώνουν τα αιτήματα των φορέων και πραγματοποιούν τους διαγωνισμούς με καθορισμένες διαδικασίες χρονοδιαγράμματα κλπ, τα νοσοκομεία ορίζουν τις ποσότητες και διαχειρίζονται, τα Υπουργεία ελέγχουν το κόστος, την ποιότητα και τις ποσότητες. Το Υπουργείο αποκτά τον πολυπόθητο ρόλο του στρατηγείου στα θέματα Υγείας. Χαράσσει πολιτική, δεν λειτουργεί κατασταλτικά εκτός των απαραίτητων περιπτώσεων που είναι και αμείλικτο. Υιοθετεί την πρόληψη και την παίδευση στο θέμα των προμηθειών. ΙΙΙ. Μητρώο Υγειονομικών Ειδών Το μητρώο υγειονομικών ειδών το οποίο συντάχθηκε από μηδενική βάση στα πλαίσια λειτουργίας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Ηρακλείου έχει ολοκληρωθεί και υπάρχει, είναι στην κρίση του οποιουδήποτε. Η κοπιώδης αυτή προσπάθεια παρά τις αφόρητες πιέσεις και τις αντιδράσεις είχε ως αποτέλεσμα τη σύνταξη της πρωτότυπης μελέτης «Ταύτιση-Κωδικοποίηση Αναλώσιμου Υγειονομικού Υλικού», τεσσάρων (4) τόμων, χιλίων (1000) σελίδων, χιλίων διακοσίων εβδομήντα (1270) ειδών και δεκαοκτώ χιλιάδων οκτακοσίων σαράντα έξι (18.246) παραλλαγών και μεγεθών τους, κατατασσόμενα σε εικοσιένα (21) κατηγορίες, πλήθος υποκατηγοριών κλπ. Η μελέτη αυτή πραγματεύεται την ταύτιση, την επιλογή ονομασίας και την κωδικοποίηση των διαφόρων αναλώσιμων υγειονομικών ειδών, που χρησιμοποιούνται στο Πα.Γ.Ν.Η., αλλά και γενικότερα στο χώρο της περίθαλψης, κατά τρόπο απόλυτα σαφή, απλό και μεθοδικό, ευδιάκριτα, σύμφωνα με τη δομή και τη λειτουργία του νοσοκομείου με πεδίο εφαρμογής τόσο τους επιβεβλημένους διαγωνισμούς όσο και τη διαχείριση του υλικού, με όρους διαφάνειας. Η μελέτη αυτή υπερκαλύπτει βέβαια την απαρχαιωμένη ανάλυση του ΕΠΠ και την οποιαδήποτε άλλη λογιστική προσέγγιση. Οι στόχοι της μελέτης ήταν και είναι: • Η καθιέρωση ενιαίας γλώσσας συνομιλίας στο νοσοκομειακό περιβάλλον και ευρύτερα στο χώρο της Υγείας, για το θέμα των προμηθειών δια μέσου των διαγωνισμών και της διαχείρισης του υλικού. • Η ορθολογική οργάνωση του συστήματος προμηθειών-διαχείρισης στο χώρο του Ε.Σ.Υ., • Η αναβάθμιση της ποιότητας των προμηθευόμενων ειδών, • Η αποφυγή κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος, • Η καθιέρωση της διαφάνειας και η τήρηση της νομοθεσίας, • Η γνώση των προμηθευόμενων ειδών απ’ όλους τους παράγοντες και η εμπλοκή τους στο αντικείμενο σύμφωνα με κανόνες, αρχές και διακριτούς ρόλους, τέλος • Η εξοικονόμηση πόρων σε ποσοστό 40%. Για την ολοκλήρωση της ασχολήθηκαν ενεργά πάνω από εκατό πενήντα (150) στελέχη του χώρου. Η μελέτη ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2002 και παραδόθηκε στον τότε Υπουργό Υγείας κο Αλέκο Παπαδόπουλο, καθώς και στη Διεύθυνση Κρατικών Προμηθειών της Γ.Γ. Εμπορίου. Η αξιολόγηση της μελέτης υλοποιήθηκε με τρεις διαφορετικές διαδικασίες για να εξαχθούν τα επιθυμητά συμπεράσματα. Έτσι: Α. Ορίστηκαν στελέχη της εμπιστοσύνης του Υπουργού για τον απαραίτητο έλεγχο, διορθώσεις, προσθήκες, εξαιρέσεις υγειονομικών ειδών κ.λ.π.. Με την υπ. αριθ. ΔΥ1δ/οικ21548/26.2.2002 Υ.Α ορίσθηκε η προτεινόμενη επιτροπή, Β. Αναζητήθηκαν παρατηρήσεις άλλων Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων για το σύνολο και τον τρόπο σύνταξης της μελέτης και Γ. Εξήχθηκαν χρήσιμα συμπεράσματα από τις αντιδράσεις της αγοράς από τους πραγματοποιημένους διαγωνισμούς στο Πα.Γ.Ν.Η.. Στο βραχύ διάστημα λειτουργίας της Επιτροπής (και στην συγκεκριμένη περίπτωση άλλαξε ο Υπουργός) δεν ολοκληρώθηκε η επεξεργασία, ενώ στην τελευταία συνεδρίασή της, Ιούνιος 2002, παρουσία της τότε Υφυπουργού Υγείας κας Ελπίδας Τσουρή, έγινε αποδεκτή η εργασία ως βάση για την οικοδόμηση και ολοκλήρωση του όλου εγχειρήματος, του Ενιαίου Μητρώου Υγειονομικών Ειδών, το οποίο μπορεί να αποτελέσει τον κορμό για διαφανείς και αδιάβλητους διαγωνισμούς, τη βάση διαχείρισης των προμηθευόμενων ειδών αλλά και τον μπούσουλα για την κοστολόγηση ιατρικών πράξεων. Εδώ θα μου επιτρέψετε να σημειώσω ότι οι παρατηρήσεις από το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου της Θεσσαλονίκης, το 251 ΓΝΑ αλλά και από την Γ.Γ. Εμπορίου ήταν ιδιαιτέρως ενθαρρυντικές για την συνέχεια της προσπάθειας. Μ’ αυτή τη μελέτη πραγματοποιήθηκαν οι διαγωνισμοί του Πα.Γ.Ν.Η. στα τέλη του 2001 και τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά. Μείωση 40% των τιμών απ’ ότι προέκυψε σε όσους διαγωνισμούς αποσφραγίστηκαν. Γιατί; Γιατί είχαν καταλάβει οι προμηθευτές ότι είχε δοθεί τέλος στην φαυλότητα, στους πολλαπλούς διαγωνισμούς, στα εξωσυμβατικά υλικά, στην σύγχυση, στις συναλλαγές κάτω από το τραπέζι κλπ. Η προσπάθεια αυτή πραγματοποιήθηκε μέσα στο ΕΣΥ και πρέπει να ολοκληρωθεί μέσα στη λειτουργία του ΕΣΥ, για να απορροφηθούν οι κραδασμοί που θα προκύψουν από την εφαρμογή της. Υπάρχει και το έμψυχο υλικό και τα στελέχη και τα μέσα, αρκεί κάποιος να τα ενεργοποιήσει. Ο σημαντικότερος λόγος είναι ότι πρέπει να υπάρχει η συναίνεση του χρήστη για την ευόδωση της προσπάθειας αφού προηγηθεί ουσιαστικός και εξαντλητικός διάλογος. Θα μου επιτραπεί ακόμη, να μην σχολιάσω κάποιες κακέκτυπες προσπάθειες που έγιναν εκ των υστέρων για να αναπαράγουν τα κακώς κείμενα. ΙV. Εξαγγελθέντα μέτρα, αποτελεσματικότητα Τα δημοσιευθέντα μέτρα στο διάστημα των δεκατεσσάρων μηνών, σε σχέση με το Φάρμακο και τα Υγειονομικά Υλικά, θα μου επιτρέψετε να τα χαρακτηρίσω ως ανεπαρκή αν όχι σε λάθος κατεύθυνση. A. Στο Φάρμακο, δεν αρκεί η διοικητική μείωση του κόστους την στιγμή που μπορεί μέσα από μειοδοτικούς διαγωνισμούς το ΕΣΥ να επιτύχει πολύ μεγαλύτερη μείωση με βάση την δραστική ουσία και όχι την εμπορική συσκευασία όπως γίνεται σήμερα. Ως έκτακτο μέτρο το οποίο αφορά και τα Ασφαλιστικά Ταμεία είναι άριστο. B. Ο καθορισμός τιμών οροφής στα ορθοπεδικά είδη κλπ, η έρευνα τιμών!!!-το παρατηρητήριο τιμών και η κατάρτιση ενιαίου προγράμματος προμηθειών για όλα τα νοσοκομεία, με βάση το κρατικό πρόγραμμα προμηθειών και όσοι διαγωνισμοί προκηρύχτηκαν τώρα πρόσφατα, είναι μέτρα ανεπαρκή, αποσπασματικά, μερικής εφαρμογής, αμφιβόλου νομιμότητας, είναι τα μέτρα της υλοποιούμενης μέχρι σήμερα πολιτικής τα οποία οδηγούν στα φαινόμενα κακοδιαχείρισης, αδικαιολόγητης σπατάλης, διαφθοράς και αδιαφάνειας. Είναι δοκιμασμένα και αναποτελεσματικά μέτρα. Αψευδής μάρτυρας όλων των παραπάνω είναι ότι τα ελλείμματα διογκώνονται και σήμερα. Αν κάποιος θα ήθελε να αντιληφθεί την πραγματική εικόνα, μπορεί να διαπιστώσει ότι στον κωδικό Υλικά οστεοσύνθεσης του Ενιαίου Προγράμματος Προμηθειών, μπορούν να περιγραφούν 2500 κωδικοί με διάφορες τιμές. Η αναφορά για «υλοποίηση ή η παρακολούθηση των προμηθειών του Νοσοκομείου δια μέσου του Εθνικού Προγράμματος Προμηθειών (ΕΠΠ)» είναι παραπλανητική, δεν απαντά στα προβλήματα προμηθειών και διαχείρισης των προμηθευομένων ειδών γιατί η ανάλυση των 109 κωδικών του ΕΠΠ δεν μπορεί να καλύψει τις πραγματικές ανάγκες των χιλίων διακοσίων εβδομήντα (1270) Υγειονομικών ειδών και δεκαοκτώ χιλιάδων οκτακοσίων σαράντα έξι (18.246) παραλλαγών και μεγεθών τους, όταν μάλιστα έχουμε διαφορετικό κόστος αγοράς για το ίδιο είδος σε διαφορετικά μεγέθη. Δεν συμπεριλαμβάνονται τα Αντιδραστήρια, τα φάρμακα κλπ Τα ίδια ακριβώς συμβαίνουν με την κωδικοποίηση που αφορά την Γενική Λογιστική. Οι κωδικοποιήσεις αυτές εξυπηρετούν άλλες ανάγκες που έχουν να κάνουν με την εκτέλεση του Κρατικού Προϋπολογισμού και παραπέμπουν στα γνωστά στατιστικά μεγέθη!!! Σε καμία περίπτωση δεν απαντούν στις σημερινές ανάγκες λειτουργίας των Νοσοκομείων οι οποίες πρέπει να δομηθούν από το μηδέν γιατί το οικοδόμημα είναι σαθρό και διαβρωμένο, είναι η διαδικασία που αναπαραγάγει την διαφθορά και την διαπλοκή. Δηλαδή κανένας έλεγχος, και επανάληψη των φαινομένων σπατάλης, ρεμούλας και αδιαφάνειας. Απλή αναπαραγωγή των ίδιων φαινομένων. Γ. Ακόμη, το Διπλογραφικό Σύστημα όπου έχει εφαρμοστεί σε Νοσοκομεία, δεν έχει λύσει το πρόβλημα των προμηθειών και της διαχείρισης του υλικού. Η εφαρμογή του Διπλογραφικού Συστήματος ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΣΤΑΔΙΟ, μετά από την σύνταξη του Ενιαίου Μητρώου Υγειονομικών Ειδών. Η ιστορία του πύργου της Βαβέλ είναι γνωστή. Αξιότιμε κε υπουργέ, Το σύστημα έχει τις άμυνες του και θέλει να αναπαράγει τα creek statistics. Η επανάληψη της απίστευτης πραγματικότητας είναι πολλαπλά προκλητική, όποια στελέχη και όποια διαδικασία κι αν αφορά. Με ιδιαίτερη τιμή Ιωάννης Ν. Μπαλαχούτης