Αρχική Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030.Σχόλιο του χρήστη Μενέλαος Θεοδωρουλάκης | 13 Φεβρουαρίου 2023, 19:03
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Αφού σας συγχαρώ για την εκπόνηση του τόσο δομημένου και καλογραμμένου Εθνικού Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030 και σας ευχαριστήσω για την συμπερίληψη πολλών από τις προτάσεις μας ως Ομοσπονδία ΑΡΓΩ θα ήθελα να δεχτείτε τα σχόλια και τις προσθήκες μου . Το βασικό μου σχόλιο είναι ότι πρέπει να συνδεθεί το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030 και με τις προβλέψεις της Σύμβασης του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες και ειδικά με την υποστηριζόμενη λήψη απόφασης και τις συνακόλουθες αλλαγές στο πλαίσιο των περιορισμών στην δικαιοπραξία. Στο παρακάτω κείμενο θα βρείτε τα υπόλοιπα σχόλια και τις προσθήκες μου ανά σελίδα. Τα βασικά σχόλια έχουν να κάνουν με την αφαίρεση των Μονάδων μακράς νοσηλείας και για δυσίατα περιστατικά γιατί αφενός τα πρώτα συνεπάγονται την ασυλοποίηση των νέων ασθενών μακροχρόνιας νοσηλείας και αφετέρου τα δυσίατα περιστατικά δεν ορίζονται πουθενά στην σχετική βιβλιογραφία και αποτελούν στιγματιστικό όρο. Σχετικά με την ανάπτυξη των Μονάδων Αυξημένης ασφάλειας διαφωνώ αν προβλέπεται να ιδρυθούν στα υπάρχοντα ψυχιατρεία γιατί πιστεύω ότι θα συνεχίζουν την ασυλική λογική. Επίσης εστιάζω σε ότι έχει να κάνει με την Υποστηριζόμενη Απασχόληση στην υλοποίηση της οποίας θεωρώ ότι πρέπει να συμμετέχουν και επιλεγμένα Κέντρα Ημέρας με την ήδη διαμορφωμένη μεθοδολογία από το πρόγραμμα "Γέφυρες Απασχόλησης" που σας επισυνάπτω Με εκτίμηση Μενέλαος Θεοδωρουλάκης Σελίδα 73 προσθήκη στο σχετικό κείμενο Λειτουργία Τηλεφωνικής Γραμμής Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης 10306 για τον γενικό πληθυσμό κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σε συνεργασία με την Α΄ Ψυχιατρική Κλινική Πανεπιστημίου Αθηνών και την Ομοσπονδία ΑΡΓΩ. Υλοποίηση του Προγράμματος Κανένας Μόνος στην Πανδημία σε συνεργασία με την Ομοσπονδία ΑΡΓΩ από 22 Κέντρα Ημέρας και 2 Κινητές Μονάδες ΑμΚΕ με παροχή μεταξύ άλλων και εξ αποστάσεως υπηρεσιών σε νοσούντες με covid 19 και ενδυνάμωσης του προσωπικού του ΕΣΥ Σελίδα 150 Ανάπτυξη νέων υπηρεσιών έτσι ώστε να υπάρξει ισόρροπη κατανομή ανά τη χώρα των ειδικών ψυχιατρικών υπηρεσιών. Προτείνεται η σύσταση και λειτουργία Δικτύου Ψυχιατρικών Υπηρεσιών ανά ΥΠε με τη χρήση των υπαρχουσών δομών συμπεριλαμβανομένων των ΨΝ, το οποίο σε μεγάλο βαθμό θα ανταποκρίνεται στο πυραμιδικό μοντέλο του ΠΟΥ. Κάθε Δίκτυο θα περιλαμβάνει [41]: Δημόσιες και ιδιωτικές δομές παροχής ΥΨΥ Ψυχίατρους, ψυχολόγους, άλλους ΕΨΥ καθώς και οικογενειακούς ιατρούς Εξωτερικά Ιατρεία και διαγνωστικές δομές Κλινικές Οξέων ΚΗ Κλινικές δυσίατων περιστατικών (μέσης διάρκειας νοσηλείας) Δεν πρέπει να περιλαμβάνονται τέτοιες κλινικές λόγω του στιγματιστικού τίτλου τους και της προβλεπόμενης διάρκειας νοσηλείας. Κλινικές μακράς νοσηλείας Δεν πρέπει να περιλαμβάνονται τέτοιες κλινικές γιατί συνεχίζουν την ασυλική λογική Τμήματα οργανικών ψυχοσυνδρόμων και ψυχογηριατρική Διαμερίσματα-ξενώνες (ανοικτοί) Οικοτροφεία (ενδονοσοκομειακώνκλειστά) των νέων (προερχομένων από τις κλινικές δυσιάτων) χρονίων ψυχικώς ασθενών εκτός η και εντός του Νοσοκομείου. Κλινικές μέσης ασφαλείας (κλειστές) Ολοκληρωμένες ψυχιατροδικαστικές υπηρεσίες με κλινικές υψηλής ασφαλείας κατ’ αρχάς εντός Νοσοκομείου. Οικοτροφεία αυξημένης ασφάλειας Ειδικές παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες Υπηρεσίες απεξάρτησης Υπηρεσίες υποστηριζόμενης εργασίας και εργασιακής ένταξης (μέσω ΚοιΣΠΕ και ΚΗ) Ένταξη στα Ψυχιατρικά Δίκτυα και των Προνοιακών Δομών του Κράτους. Σελίδα 129 Παρόλο που είναι μια πολύ θετική παρέμβαση σε επίπεδο δικαιωμάτων και ανθρώπινης αξιοπρέπειας η συμμετοχή επαγγελματιών ψυχικής υγείας στην πραγματοποίηση των ακούσιων νοσηλειών. Πρέπει να επισημανθεί ότι στο παρόν δεν μπορούν οι πολυκλαδικές θεραπευτικές ομάδες των ξενώνων και των οικοτροφείων να υλοποιούν τις μεταβάσεις για τις ακούσιες νοσηλείες γιατί δεν απασχολούν σε καθημερινή βάση ψυχίατρο όπως και τα περισσότερα ΚΗ. Είναι ελλειμματική η προσέγγιση του άρθρο θα έπρεπε να εμπλακούν τα ΚΨΥ που έχουν καθημερινά παρουσία ψυχιάτρου. Η εφαρμογή των σχετικών προβλέψεων και της ΚΥΑ δημιουργεί διάφορα προβλήματα που πρέπει να συζητηθούν αναλυτικά. Σελίδα 177 Σε θεσμικό επίπεδο για την απασχόληση των ΛΥΨΥ πρέπει να αναφερθεί ότι έχουν αρθεί με το άρθρο 23 του Ν 4488/17 Απασχόληση λόγω ψυχικών παθήσεων τα βασικά εμπόδια που αντιμετώπιζαν οι ΛΥΨΥ κατά την πρόσληψη τους στην ελεύθερη αγορά και αυτά αφορούσαν την διακοπή του επιδόματος βαριάς αναπηρίας και της όποιας σύνταξης καθώς και την άρση της πιστοποίησης αναπηρίας ως ανίκανος προς πάσα βιοποριστική εργασία που οδηγούσε σε απώλεια δικαιώματος σύνταξης θανάτου γονέα. Αυτή η θεσμική αλλαγή δίνει την δυνατότητα αξιοποίησης του μοντέλου της Υποστηριζόμενης Εργασίας και σε θέσεις εργασίας στην ελεύθερη αγορά αξιοποιώντας αρχικά τα προγράμματα της ΔΥπΑ αλλά και την εταιρική κοινωνική ευθύνη των μεγάλων επιχειρήσεων. Το ΥΥ έχει αποκτήσει πολύ μεγάλη εμπειρία και εξειδίκευση στις παρεμβάσεις υποστηριζόμενης απασχόλησης, μέσω των Κοινωνικών Συνεταιρισμών και έχει υλοποιήσει μέσω ΕΣΠΑ πιλοτικό πρόγραμμα το «Γέφυρες Απασχόλησης» υλοποιήθηκε από την ΠΕΨΑΕΕ με συμμετοχή 15 ΚΗ και ΚοιΣΠΕ. Το πρόγραμμα αυτό έχει ως παραδοτέα την προσαρμογή της σχετικής μεθοδολογίας Individual Placement and Support (IPS) που συνεχίζει να υλοποιείται από δύο ΚΗ στην Αττική. Η εμπειρία αυτή ενισχύεται ιδιαίτερα κατά την τρέχουσα περίοδο, μέσω Ευρωπαϊκού προγράμματος που υλοποιεί εκ μέρους του ΥΥ η ΠΟΚοιΣΠΕ με τίτλο «Ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης για την υποστήριξη των ΚοιΣΠΕ στην κατεύθυνση βελτίωσης της διοικητικής και διαχειριστικής τους ικανότητας» (μετά από έγκριση σκοπιμότητας και προγραμματική συμφωνία με το ΥΥ), η οποία ολοκληρώνεται στο τέλος του 2022.Μέσα από αυτή την παρέμβαση δημιουργείται μία εκδοχή Εξειδικευμένου Μοντέλου Υποστηριζόμενης Απασχόλησης με το μοντέλο του Individual Placement and Support (IPS) στα ελληνικά δεδομένα για τους ΚοιΣΠΕ, με την επιμόρφωση στελεχών τους σε αυτό. Τα δύο παραπάνω έργα με τα παραδοτέα τους διαμορφώνουν την αναγκαία μεθοδολογία για την εφαρμογή της υποστηριζόμενης εργασίας στην Ελλάδα που αναμένετε να θεσμοθετηθεί ως ένας ειδικός τύπος εργασίας για τα άτομα με αναπηρίες μετά την σύσταση σχετικής διυπουργικής επιτροπής από το Υπουργείο Εργασίας. Στο ανωτέρω πλαίσιο, το 2020 στο Ν. 4675/2020 περί της Μεταρρύθμισης της Δημόσιας Υγείας, προβλέφθηκε στο άρθρο 4 η θεσμοθέτηση του Εθνικού Προγράμματος Ψυχοκοινωνικής Ένταξης και Αποκατάστασης για ΑμΣΨΠ μέσω της εργασίας (ως μίας παρέμβασης τριτογενούς πρόληψης) στο πλαίσιο των επιμέρους προγραμμάτων-προγραμμάτων του Εθνικού Σχεδίου Δημόσιας Υγείας και των Δράσεων Πρόληψης «Σπύρος Δοξιάδης». Στο πρόγραμμα αυτό προβλέπονται ολοκληρωμένες παρεμβάσεις που αφορούν στην εργασιακή ένταξη των ατόμων αυτών, στοχεύοντας τη μείωση του φορτίου των ψυχικών διαταραχών στους πάσχοντες, στις οικογένειες τους και στην κοινότητα γενικά. Βάσει του ανωτέρου θεσμικού πλαισίου δύναται να αναπτυχθεί για πρώτη φορά αυτό το Εθνικό Πρόγραμμα και με φορείς υλοποίησης τους ΚοιΣΠΕ και την Πανελλήνια Ομοσπονδία ΚοιΣΠΕ Η παραπάνω μεθοδολογία και οι σχεδιαζόμενες παρεμβάσεις, αναπτύχθηκαν κατόπιν των νεότερων δεδομένων που σχετίζονται με τις εκβάσεις στην ψυχική υγεία. Έχει παρατηρηθεί ότι με την έγκαιρη έναρξη θεραπείας και υποστήριξης πολλά ΑμΣΨΠ καταφέρνουν να εξελιχθούν ολοκληρώνοντας την τριτοβάθμια εκπαίδευση και προχωρούν και σε μεταπτυχιακές σπουδές, με αποτέλεσμα την απόκτηση ικανοτήτων και δεξιοτήτων. Τις εργασιακές ανάγκες αυτών των ατόμων δεν μπορούν να καλύψουν οι ΚοιΣΠΕ μέσω των λίγων υφιστάμενων επιχειρηματικών τους δραστηριοτήτων και εξ αυτού του λόγου απαιτείται η εύρεση θέσεων απασχόλησης στη ελεύθερη αγορά εργασίας μέσω του μοντέλου της υποστηριζόμενης απασχόλησης . Για τον λόγο αυτό το ΥΥ ήθελε να προχωρήσει σε νέες μορφές παρεμβάσεων υποστηριζόμενης απασχόλησης, αξιοποιώντας την πολύχρονη εμπειρία των ΚοιΣΠΕ και όσων ΚΗ έχουν αναπτύξει σχετικές δράσεις και τυποποιώντας μεθοδολογία και διαδικασίες μέσω του προαναφερθέντος προγράμματος που υλοποιεί η Ομοσπονδία των ΚοιΣΠΕ και της μεθοδολογίας του προγράμματος «Γέφυρες Απασχόλησης». Η ανάπτυξη και υλοποίηση του 1ου κύκλου του Εθνικού Προγράμματος τριακοσίων σαράντα (340) ωφελουμένων ΑμΣΨΠ διάρκειας έως 24 μήνες έχει προϋπολογιστεί στο ποσό των 10.000.000 € ενώ η ετήσια δαπάνη από την λειτουργία των δομών και των υπηρεσιών που θα αναπτυχθούν ανέρχεται στο ποσό των 908.000 € μέσω του τακτικού προϋπολογισμού του ΥΥ. Για την ευχερή υλοποίηση του προγράμματος κατά τη διάρκεια των 24 μηνών αλλά κυρίως αναγκαία και ικανή συνθήκη για την διατήρηση του προγράμματος μετά την παρέλευση του ανωτέρω διαστήματος είναι η σύμπραξη με την ΔΥπΑ, με σκοπό την χρηματοδότηση θέσεων απασχόλησης στο ανωτέρω ολιστικό πλαίσιο παρέμβασης. Στην επόμενη ενότητα και στο παράρτημα, αποτυπώνονται αναλυτικά το φυσικό και οικονομικό αντικείμενο του Εθνικού Προγράμματος Η υλοποίηση δύναται να επιτευχθεί με την ενίσχυση του ρόλου των ΚοιΣΠΕ ως Μονάδων Ψυχικής Υγείας και την δημιουργία και λειτουργία Εξειδικευμένων Γραφείων Υποστηριζόμενης Απασχόλησης σε αυτούς καθώς και επιλεγμένων ΚΗ που εξυπηρετούν διαφορετικούς πληθυσμούς από τους ΚοιΣΠΕ και έχουν μεγαλύτερη γεωγραφική κατανομή. Τα ΕΓΥΑ σε συνεργασία με ΥΨΥ, με εργοδότες, με την ΔΥπΑ και άλλους φορείς θα δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις εργασίας περισσότερων ΑμΣΨΠ, με υψηλότερο εκπαιδευτικό επίπεδο και περισσότερες δεξιότητες, τόσο σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα όσο και σε οργανισμούς του δημοσίου τομέα. Η κατεύθυνση αυτή, της μετάβασης εργαζομένων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην ελεύθερη αγορά εργασίας μέσα από την υποστήριξη των ΚοιΣΠΕ προβλέπεται και στο Ν. 2716/1999, όπου ο Συνεταιρισμοί είναι εξ’ορισμού οι φορείς υλοποίησης παρεμβάσεων υποστηριζόμενης απασχόλησης για ΑμΣΨΠ. Η διαδικασία υλοποίησης σε ότι αφορά τους ΚοιΣΠΕ μπορεί να ακολουθήσει την ΚΥΑ υπ’αριθμ. Γ3α,β/Γ.Π.οικ.83874/2020 ΦΕΚ 6004/Β/31-12-2020 με θέμα: «Όροι και προϋποθέσεις επιχορήγησης των Κοινωνικών Συνεταιρισμών Περιορισμένης Ευθύνης του άρθρου 12 του ν. 2716/1999» και την διαδικασία σύναψης προγραμματικών συμβάσεων (ΠΟΚοιΣΠΕ και ΚοιΣΠΕ). Αναλυτικότερα, προτείνεται η οργάνωση και λειτουργία επτά (7) ΕΓΥΑ σε ΚοιΣΠΕ στην Αθήνα (μεγαλύτερη δομή), και σε έξι ακόμα μεγάλες πόλεις με τον συντονισμό της Ομοσπονδίας. Ενώ σε ότι αφορά τα ΚΗ μπορεί να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που δίνει η YA Αριθμ. Γ3α,β/ΓΠ/οικ.49291/19 (ΦΕΚ 2809 Β/4-7-2019) Σύστημα διοικητικής και οικονομικής διαχείρισης, ελέγχου, επιχορήγησης και παρακολούθησης της ποιότητας σε μονάδες ψυχικής υγείας για επέκταση των δραστηριοτήτων. Σελίδα 185 Πίνακας 40: Οι κύριες προτεινόμενες δράσεις για τον Άξονα 8 στους δύο υποάξονες αυτού α/α Άξονας 8 Ενίσχυση της ένταξης ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην αγορά εργασίας & ανάπτυ-ξη προγραμμάτων για την προστασία της ψυχικής υγείας των εργαζομένων Ενίσχυση της ένταξης ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην αγορά εργασίας Δημιουργία διυπουργικής επιτροπής με τα συναρμόδια Υπουργεία & φορείς για την βελτίωση & τον εκσυγρονισμό του ρυθμιστικού πλαισίου υποστήριξης της προσβασιμότητας & της απασχόλησης των Ατόμων με Σοβαρά Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα στην ελεύθερη αγορά εργασίας, τις δημόσιες υπηρεσίες & την δημόσια διοίκηση εν γένει Υλοποίηση «Εθνικού Προγράμματος Ψυχοκοινωνικής Ένταξης ατόμων με σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας μέσω της εργασίας» εντός του Σχεδίου Δράσης Δημόσιας Υγείας «Σπύρος Δοξιάδης» Λειτουργία επτά (7) δεκατεσσάρων (14) Εξειδικευμένων Γραφείων Υποστηριζόμενης Απασχόλησης ΑμΣΨΠ στους ΚοιΣΠΕ και επιλεγμένα ΚΗ, για την εύρεση και διατήρηση θέσεων εργασίας σε ιδιωτικές επιχειρήσεις & δημόσιους οργανισμούς Α. Ενίσχυση της ένταξης ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην αγορά εργασίας α) Δομές: • Δημιουργία και λειτουργία επτά (7) δεκατεσσάρων (14) Εξειδικευμένων Γραφείων Υποστηριζόμενης Απασχόλησης ΑμΣΨΠ στους ΚοιΣΠΕ και επιλεγμένα ΚΗ, για την εύρεση και διατήρηση θέσεων εργασίας σε ιδιωτικές επιχειρήσεις και δημόσιους οργανισμούς. • Δημιουργία και λειτουργία ενός (1) Γραφείου Δικτύου Συνηγορίας και Αυτοεκπροσώπησης εργαζομένων - ΛΥΨΥ με σκοπό την ενίσχυση της φωνής και της εκπροσώπησης τους με έμφαση σε θέματα εργασίας και βελτίωσης πρόσβασης στα κοινωνικά αγαθά. Στο Δίκτυο αυτό θα συμμετέχουν ΚΗ, ΚοιΣΠΕ και ΣΟΨΥ που θα υποστηρίζονται από μια κεντρική επιστημονική ομάδα νομικών που θα απαντά σε εξειδικευμένα ερωτήματα των ΛΥΨΥ και μέσω των κοινωνικών λειτουργών των μονάδων θα απαντώνται τα σχετικά ερωτήματα των ΛΥΨΥ Σελίδα 186 γ. Προγράμματα: • Ανάπτυξη προγράμματος Ολοκλήρωση του ρόλου των ΚοιΣΠΕ μέσω προγράμματος εξειδίκευσης και προτυποποίησης της ήδη παρεχόμενης υποστήριξης στην εργασία εντός αυτών με εφαρμογή μεθοδολογίας IPS και αντίστοιχη διαμόρφωση της μεθοδολογίας για τα ΚΗ. • Ανάπτυξη ψηφιακών εργαλείων και πλατφόρμας για συντονισμό και ευχερή υλοποίηση προγραμμάτων υποστήριξης της εργασίας από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. • Ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων εργαζομένων Γραφείων Υποστηριζόμενης Εργασίας και στελεχών λοιπών φορέων που θα συνεργαστούν, • Διενέργεια 1ου κύκλου «Εθνικού Προγράμματος Ψυχοκοινωνικής Ένταξης ατόμων με σοβαρά προβλήματα ψυχικής υγείας μέσω της εργασίας» εντός του Σχεδίου Δράσης Δημόσιας Υγείας «Σπύρος Δοξιάδης», διάρκειας τριών (3) ετών. Σελίδες 188-189 Αντίστοιχες με τα παραπάνω διορθώσεις