Αρχική Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030.Σχόλιο του χρήστη Τεχνική Ομάδα Εργασίας Αττικής για την Ψυχική Υγεία και την Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη | 21 Φεβρουαρίου 2023, 15:03
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Στην Τεχνική Ομάδα Εργασίας Αττικής για την Ψυχική Υγεία και την Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη που δημιουργήθηκε το 2016 με πρωτοβουλία της UNHCR συμμετέχουν εκπρόσωποι οργανισμών και οργανώσεων που ασχολούνται με αιτούντες άσυλο και πρόσφυγες. Ακολουθούν τα σχόλια της Ομάδας στο υπό διαβούλευση Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030. Άξονας 2: Επισημαίνεται ότι συχνά οι πρόσφυγες αντιμετωπίζουν την άρνηση παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας ή ψυχιατρικής εκτίμησης στα ΤΕΠ των νοσοκομείων των νησιών. Στο κοινοτικό δίκτυο υπηρεσιών ψυχικής υγείας, όταν αναφέρονται στο δεν διευκρινίζεται ποιες θα είναι οι δομές φιλοξενίας για τον προσφυγικό πληθυσμό. Γεννιέται το ερώτημα αν οι πρόσφυγες θα έχουν πρόσβαση σε προστατευόμενα διαμερίσματα (τόσο οι ανήλικοι όσο και οι ενήλικοι πρόσφυγες με ψυχικές διαταραχές). Επιπλέον, δεν διευκρινίζεται η πρόσβαση σε Νοσοκομειακή περίθαλψη. αφού δεν αναφέρεται πουθενά η στελέχωση με διερμηνείς ή πολιτισμικούς διαμεσολαβητές. Σε πολλά σημεία αναφέρεται η τομεοποίηση παρόλα αυτά δεν είναι σαφές αν για το προσφυγικό πληθυσμό οι δομές θα ειναι τομεοποιημένες με βάση τον τόπο διαμονής. Όσον αφορά την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού δεν αναφέρεται η ενίσχυση με διερμηνείς/πολιτισμικούς διαμεσολαβητές, οι οποίοι προαγάγουν την πρόσβαση του προσφυγικού πληθυσμού στη νοσοκομειακή φροντίδα . Άξονας 7: Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ο αριθμός των ακούσιων νοσηλειών οι οποίες πραγματοποιούνται σε ασθενείς που διαμένουν σε δομές φιλοξενίας προσφύγων. Η ακούσια νοσηλεία χρησιμοποιείται ως κατασταλτικό μέτρο για καταστάσεις ψυχικής υγείας που θα μπορούσαν να τύχουν διαφορετικής διαχείρισης, μέσω δράσεων πρόληψης, παρουσίας εξειδικευμένου προσωπικού στις δομές φιλοξενίας προσφύγων και τακτικής παρακολούθησης των ασθενών σε εξωτερική βάση με σκοπό την πρόληψη των υποτροπών. Η γεωγραφική τοποθέτηση των δομών φιλοξενίας σε περιοχές όπου είναι δύσκολη η πρόσβαση σε ΠΦΨΥ δυσχεραίνει την τακτική παρακολούθηση των ψυχιατρικών ασθενών και οδηγεί μεταξύ άλλων σε συνεχείς υποτροπές. Προτάσεις Άξονας 1: Επισημαίνεται η αδυναμία στέγασης και υποστήριξης σε διαμερίσματα αυτόνομης διαβίωσης των προσφύγων-ισσών που αντιμετωπίζουν θέματα ψυχικής υγείας και χρήζουν επισταμένης εποπτείας. Δημιουργία κατάλληλων δομών φιλοξενίας και υποστήριξης υπάρχουσων δομών με εξειδικευμένο προσωπικό για μετανοσοκομειακή φροντίδα και πιο μακροπρόθεσμη αυτόνομη διαβίωση ατόμων με ψυχικές νόσους που ανήκουν στον προσφυγικό πληθυσμό. Άξονας 2: Είναι σημαντική η διασφάλιση προσωπικού εξειδικευμένου στη διερμηνεία και την πολιτισμική διαμεσολάβηση σε θέματα ψυχικής υγείας στα δημόσια νοσοκομεία και τις δομές ψυχικής υγείας καθώς και η παροχή εκπαίδευσης στους επαγγελματίες ψυχικής υγείας για ζητήματα που αφορούν τη διαπολιτισμική επάρκεια και τη συνεργασία με διερμηνείς/πολιτισμικούς διαμεσολαβητές ρομά/μεταναστευτικών προσφυγικών κοινοτήτων. Προτείνεται η δημιουργία κρατικής διαπιστευμένης λίστας εκπαιδευμένων σε θέματα ψυχικής υγείας διερμηνέων/ πολιτισμικών διαμεσολαβητών. Για την υποστήριξη των υπαρχουσών και μελλοντικών νοσοκομειακών και εξωνοσοκομειακών δομών ΨΥ είναι βοηθητικό να υπάρχει η δυνατότητα θεσμικής εποπτείας των φορέων με σκοπό την ενίσχυση της θεραπευτικής τους λειτουργίας και την αποφυγή της απορρύθμισης των ομάδων. Άξονας 3: Προτείνεται η δημιουργία μεταβατικών δομών για την φιλοξενία ανηλίκων αιτούντων άσυλο και προσφύγων που έχουν νοσηλευτεί για ψυχικές διαταραχές . Προτείνεται η εφαρμογή προγραμμάτων ημιαυτόνομης (ασφαλούς) διαβίωσης για εφήβους αιτούντες άσυλο, η εφαρμογή των θεσμοθετημένων εναλλακτικών μέτρων όπως η αναδοχή για ασυνόδευτα παιδιά και εφήβους με προσφυγικό προφίλ, κατόπιν διαμόρφωσης ατομικού σχεδίου οικογενειακής αποκατάστασης με βάση το βέλτιστο συμφέρον τους, η διασφάλιση της τακτικής παρακολούθησης κατά την μετεφηβική περίοδο μέχρι το 21ο έτος (όπως στα ορφανά ανήλικα ελληνικής καταγωγής) . Άξονας 7: Όσον αφορά τους ψυχιατρικούς ασθενείς με προσφυγικό προφίλ, προτείνεται η δημιουργία πρωτοκόλλου για την ψυχιατρική εκτίμηση και την αποφυγή προστατευτικής κράτησης ψυχικά πασχόντων που χρήζουν επείγουσας παρέμβασης και φροντίδας. Ερωτήσεις Άξονας 3: Τα εργαλεία ψυχολογικής και μαθησιακής αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στα ΚΕΔΑΣΥ είναι προσαρμοσμένα στον ελληνόφωνο πληθυσμό. Παρόλα αυτά, στα ΚΕΔΑΣΥ παραπέμπονται επίσης παιδιά από μη ελληνόφωνες οικογένειες. Πώς διασφαλίζεται η ορθή αξιολόγηση και οι ορθές συστάσεις της ομάδας του ΚΕΔΑΣΥ για τα συγκεκριμένα παιδιά;