Αρχική Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030.Σχόλιο του χρήστη Τεχνική Ομάδα Εργασίας Αττικής για την ψυχική υγεία και την ψυχοκοινωνική υποστήριξη | 22 Φεβρουαρίου 2023, 13:01
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Από την Τεχνική Ομάδα Εργασίας Αττικής για την Ψυχική Υγεία και την Ψυχοκοινωνική Υποστήριξη αιτούντων άσυλο και προσφύγων (ιδρύθηκε από την UNHCR και συμμετέχουν εκπρόσωποι φορέων που παρέχουν αυτές τις υπηρεσίες στη συγκεκριμένη ομάδα πληθυσμού) ακολουθούν σχόλια, προτάσεις και ερωτήσεις στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030. Σχόλια Άξονας 2: Επισημαίνεται ότι συχνά οι πρόσφυγες αντιμετωπίζουν την άρνηση παροχής υπηρεσιών ψυχικής υγείας ή ψυχιατρικής εκτίμησης στα ΤΕΠ των νοσοκομείων των νησιών. Στο κοινοτικό δίκτυο υπηρεσιών ψυχικής υγείας, δεν διευκρινίζεται ποιες θα είναι οι δομές φιλοξενίας για τους αιτούντες άσυλο/πρόσφυγες και γεννιέται το ερώτημα αν οι πρόσφυγες θα έχουν πρόσβαση σε προστατευόμενα διαμερίσματα (τόσο οι ανήλικοι όσο και οι ενήλικοι πρόσφυγες με ψυχικές διαταραχές). Σε πολλά σημεία αναφέρεται η τομεοποίηση παρόλα αυτά δεν είναι σαφές αν για τον προσφυγικό πληθυσμό οι δομές θα ειναι τομεοποιημένες με βάση τις ανάγκες του πληθυσμού (τόπο διαμονής). Όσον αφορά την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού δεν αναφέρεται οι ενίσχυση με διερμηνείς, οι οποίοι υποστηρίζουν την πρόσβαση του μεταναστευτικού/προσφυγικού πληθυσμού στη νοσοκομειακή φροντίδα . Άξονας 7: Είναι σημαντικό να ληφθεί υπόψη ο αριθμός των ακούσιων νοσηλειών οι οποίες πραγματοποιούνται σε ασθενείς που διαμένουν σε δομές φιλοξενίας προσφύγων. Η ακούσια νοσηλεία χρησιμοποιείται ως κατασταλτικό μέτρο για καταστάσεις ψυχικής υγείας που θα μπορούσαν να τύχουν διαφορετικής διαχείρισης, μέσω δράσεων πρόληψης, παρουσίας εξειδικευμένου προσωπικού στις δομές φιλοξενίας προσφύγων και τακτικής παρακολούθησης των ασθενών σε εξωτερική βάση με σκοπό την πρόληψη των υποτροπών. Η γεωγραφική τοποθέτηση των δομών φιλοξενίας σε περιοχές όπου είναι δύσκολη η πρόσβαση σε ΠΦΨΥ δυσχεραίνει την τακτική παρακολούθηση των ψυχιατρικών ασθενών και οδηγεί μεταξύ άλλων σε συνεχείς υποτροπές. Προτάσεις Άξονας 1: Επισημαίνεται η αδυναμία στέγασης και υποστήριξης σε διαμερίσματα αυτόνομης διαβίωσης των προσφύγων-ισσών που αντιμετωπίζουν θέματα ψυχικής υγείας και χρήζουν επισταμένης εποπτείας. Δημιουργία κατάλληλων δομών φιλοξενίας και υποστήριξης υπάρχουσων δομών με εξειδικευμένο προσωπικό για μετανοσοκομειακή φροντίδα και πιο μακροπρόθεσμη αυτόνομη διαβίωση ατόμων με ψυχικές νόσους που ανήκουν στον προσφυγικό πληθυσμό. Άξονας 2: Είναι σημαντική η διασφάλιση προσωπικού εξειδικευμένου στην διερμηνεία και την πολιτισμική διαμεσολάβηση σε θέματα ψυχικής υγείας στα δημόσια νοσοκομεία και τις δομές ψυχικής υγείας καθώς και η παροχή εκπαίδευσης στους επαγγελματίες ψυχικής υγείας για ζητήματα που αφορούν τη διαπολιτισμική επάρκεια και τη συνεργασία με διερμηνείς/πολιτισμικούς διαμεσολαβητές ρομά/μεταναστευτικών προσφυγικών κοινοτήτων. Προτείνεται η δημιουργία κρατικής διαπιστευμένης λίστας εκπαιδευμένων σε θέματα ψυχικής υγείας διερμηνέων/ πολιτισμικών διαμεσολαβητών. Για την υποστήριξη των υπαρχουσών και μελλοντικών νοσοκομειακών και εξωνοσοκομειακών δομών ΨΥ είναι βοηθητικό να υπάρχει η δυνατότητα θεσμικής εποπτείας των φορέων με σκοπό την ενίσχυση της θεραπευτικής τους λειτουργίας και την αποφυγή της απορρύθμισης των ομάδων. Άξονας 3: Προτείνεται η δημιουργία μεταβατικών δομών για την φιλοξενία ανηλίκων αιτούντων άσυλο και προσφύγων που έχουν νοσηλευτεί για ψυχικές διαταραχές . Προτείνεται η εφαρμογή προγραμμάτων ημιαυτόνομης (ασφαλούς) διαβίωσης για εφήβους αιτούντες άσυλο, η εφαρμογή των θεσμοθετημένων εναλλακτικών μέτρων όπως η αναδοχή για ασυνόδευτα παιδιά και εφήβους με προσφυγικό προφίλ, κατόπιν διαμόρφωσης ατομικού σχεδίου οικογενειακής αποκατάστασης με βάση το βέλτιστο συμφέρον τους, η διασφάλιση της τακτικής παρακολούθησης κατά την μετεφηβική περίοδο μέχρι το 21ο έτος (όπως στα ορφανά ανήλικα ελληνικής καταγωγής) . Άξονας 7: Όσον αφορά τους ψυχιατρικούς ασθενείς με προσφυγικό προφίλ, προτείνεται η δημιουργία πρωτοκόλλου για την ψυχιατρική εκτίμηση και την αποφυγή προστατευτικής κράτησης ψυχικά πασχόντων που χρήζουν επείγουσας παρέμβασης και φροντίδας. Ερωτήσεις Άξονας 3: Το mhGap έχει δημιουργηθεί για χαμηλές ή μεσαίου εισοδήματος χώρες όπου υπηρεσίες ψυχικής υγείας δεν είναι διαθέσιμης. Πώς θα χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα και για ποιο σκοπό? Τα εργαλεία ψυχολογικής και μαθησιακής αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται στα ΚΕΔΑΣΥ είναι προσαρμοσμένα στον ελληνόφωνο πληθυσμό. Παρόλα αυτά, στα ΚΕΔΑΣΥ παραπέμπονται επίσης παιδιά από μη ελληνόφωνες οικογένειες. Πώς διασφαλίζεται η ορθή αξιολόγηση και οι ορθές συστάσεις της ομάδας του ΚΕΔΑΣΥ για τα συγκεκριμένα παιδιά;