Αρχική Εκσυγχρονισμός του δικαίου για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνωνΜΕΡΟΣ A΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 Σκοπός (άρθρο 1 Οδηγίας 2010/53/ΕΕ)Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών | 28 Φεβρουαρίου 2023, 11:40
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Νεφροπαθών τοποθετείται επί του Σχεδίου Νόμου «Εκσυγχρονισμός του δικαίου για τη δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων». Το νομοσχέδιο, παρόλο τον πηχαίο τίτλο του, δόθηκε σε διαβούλευση για διάστημα μόλις πέντε ημερών και εντός του εορταστικού τριημέρου της αποκριάς (ελπίζουμε να είναι τυχαίο), γεγονός το οποίο ακυρώνει την όποια διάθεση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου υγεία να προχωρήσει στην αναμόρφωση του ΕΟΜ και του πολύπαθου τομέα της δωρεάς και μεταμόσχευσης οργάνων. Από την ανάγνωση του ανωτέρω Σχεδίου Νόμου διαπιστώνουμε ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί σημαντικές καινοτόμες ρυθμίσεις, οι οποίες προβλέπονταν στο Σχέδιο Νόμου το οποίο είχε συζητηθεί προ μηνός στο Υπουργικό Συμβούλιο. Χωρίς αυτές τις ρυθμίσεις που απορούμε γιατί δεν έχουν ενταχθεί στο παρόν νομοσχέδιο είναι βέβαιο ότι τίποτε δεν θα αλλάξει στον πολύπαθο χώρο των μεταμοσχεύσεων και ο ΕΟΜ θα συνεχίσει να δυσλειτουργεί με ότι αυτό συνεπάγεται για την επίτευξη του στόχου των μεταμοσχεύσεων. Καταρχήν στο άρθρο 6 «Δωρεά από Ζώντα Δότη» δεν έχει προβλεφθεί η ρύθμιση που αφορά στη δωρεά εν ζωή από αλτρουιστή δότη (Καλό Σαμαρείτη), που αποτελεί καινοτομία για τη χώρα μας και συναντάται σε πολλές χώρες του εξωτερικού. Η πρόβλεψη του αλτρουϊστή δότη μπορεί να βοηθήσει πολύ στις περιπτώσεις «αλυσίδας» μεταμόσχευσης, όπου η αλυσίδα ξεκινάει με τον «Καλό Σαμαρείτη» και έτσι τελικώς μεταμοσχεύεται ένας αριθμός ατόμων που μπορεί να ξεπεράσει τους δέκα (!). Με τον τρόπο αυτόν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν μεταμοσχεύσεις που αλλιώς δεν θα ήταν εφικτές. Άλλωστε, εφόσον ο νόμος κατοχυρώνει την ανωνυμία της δωρεάς, δεν τίθεται ζήτημα «συναλλαγής», αφού ο αλτρουιστής δότης δεν γνωρίζει ποιος θα πάρει το προσφερόμενο όργανο. Προτείνουμε λοιπόν να προστεθεί στο άρθρο 6 του Σχεδίου ότι επιτρέπεται η δωρεά από ζώντα δότη που δεν πληροί τις προϋποθέσεις του συναισθηματικού δότη, αφού γνωμοδοτήσει θετικά η Επιτροπή Ζώντα Δότη και δοθεί άδεια από τον ΕΟΜ υπό την προϋπόθεση ότι η δωρεά θα διατίθεται προς την εθνική λίστα. Επί του άρθρου 9 προτείνουμε και απορούμε πως δεν έχει προβλεφθεί ο θεσμός του επαγγελματία συντονιστή μεταμοσχεύσεων σε όλες τις μονάδες εντατικής θεραπείας των νοσοκομείων της χώρας με μοναδική αρμοδιότητα την προώθηση των μεταμοσχεύσεων και τη δωρεά οργάνων. Ο θεσμός αυτός είναι γνωστό ότι ξεκίνησε από την Ισπανία εκτοξεύοντας τον αριθμό των μεταμοσχεύσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα και έχει υιοθετηθεί και σε άλλες χώρες. Επί του άρθρου 10 προτείνουμε να προβλεφθεί ο θεσμός του «πληρεξουσίου υγείας», δηλαδή του προσώπου που έχει οριστεί από τον ασθενή να λαμβάνει για λογαριασμό του αποφάσεις σε θέματα υγείας, όταν ο ίδιος δεν είναι σε θέση να το κάνει. Ο Θεσμός αυτός προβλέπεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και μπορεί να αποδειχθεί ιδιαίτερα χρήσιμος για τη δωρεά σε περιπτώσεις που ο ασθενής είχε εξουσιοδοτήσει πχ τη/το σύντροφό του να λαμβάνει τέτοιες αποφάσεις, ενώ οι συγγενείς από συναισθηματικούς λόγους είναι αντίθετοι προς τη δωρεά. Με το σχέδιο νόμου, όπως έχει αναρτηθεί στη διαβούλευση, στις περιπτώσεις αυτές η δωρεά δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί. Ως προς τη χρηματοδότηση του ΕΟΜ που αναφέρεται στο άρθρο 38 του εν’ λόγω Σχεδίου, που διαπιστώνουμε ότι παραλείπεται η φράση «πάγια» που προσδιορίζει την τακτική επιχορήγηση του οργανισμού από τον τακτικό προϋπολογισμό, η οποία είχε προβλεφθεί από το νομοθέτη στο άρθρο 26 του ν. 3984/2011 για ευνόητους λόγους {(Όπως φαίνεται στη σύνταξη του άρθρου συμμετείχαν και εξαίρετοι ταχυδακτυλουργοί) . . Στην ουσία η χρηματοδότηση του ΕΟΜ επαφίεται σε μεγάλο βαθμό να γίνεται με Υπουργικές Αποφάσεις για τις οποίες θα πρέπει τουλάχιστον να προβλέπεται συγκεκριμένη χρονική προθεσμία έκδοσής τους. Ουσιαστικά σε τίποτα δεν ενισχύεται ο Οργανισμός σε σχέση με το σημερινό καθεστώς. Γενικώς, ακόμα και οι όποιες θετικές αλλαγές που επιφέρει το Σχέδιο θα αναιρεθούν στην πράξη εφόσον ο ΕΟΜ δεν θα είναι ανεξάρτητος φορέας με το δικό του Κανονισμό Λειτουργίας το δικό του οργανόγραμμα και με τη σύσταση προσωποπαγών θέσεων , όπως ζητούμε όλα αυτά τα χρόνια και η λειτουργία του θα επαφίεται στις διαθέσεις και την εξουσία του εκάστοτε υπουργού. Κλείνοντας, σεβόμενος τη σοβαρότητα του νομοθετήματος δεν χρειάζεται να αναφερθώ στην παροιμία για τον τρόπο βαφής των αυγών. Για τον Π.Σ.Ν Ο Πρόεδρος Γρηγόρης Λεοντόπουλος. Μέλος του Δ.Σ. του ΕΟΜ.