• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Σισμάνογλου' | 9 Ιουλίου 2024, 15:36

    Το προτεινόμενο Άρθρο 66 εισάγει έναν μηχανισμό εκπτώσεων (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και άλλες δημόσιες υγειονομικές μονάδες. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικοί λόγοι για τους οποίους αυτό το άρθρο μπορεί να θεωρηθεί προβληματικό: 1. Επιπλοκές στην αγορά και στον ανταγωνισμό: o Η επιβολή ενός κλιμακούμενου ποσού έκπτωσης μπορεί να προκαλέσει στρεβλώσεις στην αγορά, περιορίζοντας τον ανταγωνισμό. Οι μικρότεροι προμηθευτές, οι οποίοι δεν διαθέτουν την οικονομική ευελιξία των μεγαλύτερων επιχειρήσεων, ενδέχεται να βρεθούν σε μειονεκτική θέση. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές καταστάσεις, με μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις στις τιμές και στην ποιότητα των προϊόντων. 2. Αβεβαιότητα και αύξηση διοικητικού κόστους: o Ο τρόπος υπολογισμού του rebate βασίζεται στον όγκο του τζίρου του προηγούμενου τριμήνου, γεγονός που εισάγει αβεβαιότητα για τους προμηθευτές. Αυτό μπορεί να προκαλέσει δυσκολίες στον προγραμματισμό και στην κοστολόγηση των προϊόντων. Επιπλέον, η διαδικασία υπολογισμού, επιβολής και είσπραξης του rebate ενδέχεται να απαιτεί σημαντικούς διοικητικούς πόρους, αυξάνοντας έτσι το κόστος λειτουργίας των νοσοκομείων και των προμηθευτών. 3. Κίνδυνος καθυστερήσεων στην προμήθεια προϊόντων: o Η δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών μεταξύ φορέων και προμηθευτών μπορεί να δημιουργήσει επιπλοκές και καθυστερήσεις στις πληρωμές. Σε περίπτωση μη έγκαιρης απόδοσης του ποσού έκπτωσης, προβλέπεται διαδικασία είσπραξης μέσω του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, κάτι που θα μπορούσε να επιβαρύνει τους προμηθευτές και να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην προμήθεια κρίσιμων ιατροτεχνολογικών προϊόντων. 4. Πιθανή μείωση της ποιότητας των προϊόντων: o Η πίεση για παροχή υψηλών εκπτώσεων ενδέχεται να ωθήσει ορισμένους προμηθευτές να μειώσουν την ποιότητα των προϊόντων τους προκειμένου να διατηρήσουν την κερδοφορία τους. Αυτό μπορεί να έχει αρνητικές επιπτώσεις στην παροχή υγειονομικής περίθαλψης, με σοβαρές συνέπειες για την υγεία των ασθενών. 5. Έλλειψη ευελιξίας και προσαρμοστικότητας: o Η γενική εφαρμογή του rebate σε όλα τα νοσοκομεία και τους προμηθευτές, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές ανάγκες και συνθήκες κάθε μονάδας υγείας, μπορεί να είναι περιοριστική και να μην ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες του συστήματος υγείας. 6. Παράλογο και ανορθολογικό o Είναι παράλογο και ανορθολογικό να εφαρμοστεί ποσό έκπτωσης (rebate) στα ιατροτεχνολογικα προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία μέσω δημόσιας σύμβασης, ήτοι διαγωνιστικών διαδικασιών. Μέσω των διαγωνιστικών διαδικασιών, οι προμηθευτές μειώνουν σε μεγάλο βαθμό το ποσοστό κέρδους με σκοπό να μειοδοτήσουν, συνεπώς μια πρακτική rebate θα οδηγήσει σε μη βιώσιμα αποτελέσματα και σε μελλοντική αύξηση των τιμών. Συμπερασματικά, το προτεινόμενο Άρθρο 66 θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αγορά, θα προκαλέσει διοικητικές επιπλοκές, θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην προμήθεια προϊόντων και θα επηρεάσει αρνητικά την ποιότητα των ιατροτεχνολογικών προϊόντων. Είναι σημαντικό να εξεταστούν εναλλακτικές λύσεις που θα προωθούν την οικονομική βιωσιμότητα, χωρίς να δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στην παροχή υγειονομικής περίθαλψης. τόσο στα νοσοκομεία όσο και στους προμηθευτές.