Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 2 ΑντικείμενοΣχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ(Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ)ΡΕΘΥΜΝΟΥ | 11 Ιουλίου 2024, 10:53
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΩΝ ΚΑΙ ΦΙΛΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ (Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ) ΡΕΘΥΜΝΟΥ Ο Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ. Ρεθύμνου, είναι ένα κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό σωματείο και ο μοναδικός ενεργός σύλλογος ψυχικής υγείας που δραστηριοποιείται στην Κρήτη. Είναι μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Οικογενειών για τη Ψυχική Υγεία (Π.Ο.Σ.Ο.Ψ.Υ.) και της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε,Σ.Α.με.Α.). Τακτικά μέλη του είναι μέλη οικογενειών, πρόσωπα με εμπειρία ψυχικής ασθένειας, φίλοι των οικογενειών και ευαισθητοποιημένοι ενεργοί πολίτες. Πρόσεδρα μέλη του είναι άτομα που εργάζονται στο χώρο της ψυχικής υγείας και στην ακαδημαϊκή κοινότητα με συναφές με την ψυχική υγεία αντικείμενο. Πριν αναφερθούμε στο Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» που έχει τεθεί σε Διαβούλευση την περίοδο αυτή, να αναφερθούμε σε μια άλλη Διαβούλευση για την ψυχική υγεία, που έλαβε χώρα τον Φεβρουάριο του 2023, την οποία προκάλεσε η τότε Υφυπουργός Υγείας, κ. Ζωή Ράπτη. Ο Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ. Ρεθύμνου πήρε μέρος σε αυτήν και κατέθεσε τις προτάσεις του, που εξακολουθούν να αποτελούν τις βασικές μας θέσεις. Με τη λήξη της προαναφερόμενης Δημόσιας Διαβούλευσης συντάχθηκε ένα τελικό κείμενο, το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030» που περιλάμβανε 10 άξονες παρεμβάσεων. Μερικούς μήνες μετά απομακρύνεται η κ. Ζωή Ράπτη των καθηκόντων της, αναλαμβάνει αρμόδιος Υφυπουργός υπεύθυνος για την Ψυχική Υγεία ο κ. Δημήτρης Βαρτζόπουλος και δημοσιοποιείται από το Υπουργείο Υγείας το «Ετήσιο Σχέδιο Δράσης Σκοπών», που αφορούσαν μεταξύ άλλων και στην Ψυχική Υγεία, με τίτλο «Μεταρρύθμιση της Ψυχικής Υγείας μέσω της αναδιοργάνωσης του συστήματος». Η ανακοίνωση των σκοπών αυτών αποτελεί στην ουσία προπομπό του Σχεδίου Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης». Ένα πρώτο ερώτημα που προκύπτει, μελετώντας το τελικό κείμενο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Ψυχική Υγεία 2021-2030» και το Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» είναι πού προσβλέπει το Υπουργείο Υγείας… Θα έλεγε κανείς ότι ενώ συντάχθηκε ένα εκτενές κείμενο, αποτέλεσμα της 1ης Διαβούλευσης, στην οποία αναφερθήκαμε, ελάχιστα στοιχεία βλέπουμε να παίρνει το Υπουργείο Υγείας από αυτό επανέρχεται με ένα σχέδιο νόμου σχηματικό, βεβιασμένο, γραφειοκρατικού- διοικητικού τύπου, που δίνει μεταξύ άλλων, πράσινο φως, όπως διαφαίνεται και στην ιδιωτικοποίηση. Το Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» καταργεί το υφιστάμενο οργανωτικό και διοικητικό μοντέλο των Μονάδων Ψυχικής Υγείας -που ενδεχομένως το θεωρεί υπεύθυνο για τις υφιστάμενες σοβαρές δυσλειτουργίες και ανεπάρκειες!! Εισαγάγει τη σύσταση ενός Εθνικού Δικτύου Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, την Πληροφορική Οργάνωση των Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, καθώς και τη Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων. Ένα δεύτερο ερώτημα που προκύπτει, είναι κατά πόσο το Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης», είναι συμβατό και σε συνέπεια με τα δομικά στοιχεία, τις αξίες, τις αρχές και τους στόχους της Ψυχιατρικής Μεταρρύθμισης, αλλά και των Δικαιωμάτων των ανθρώπων με ψυχιατρική εμπειρία, έτσι όπως αυτά ρυθμίζονται από την εθνική μας νομοθεσία που βασίζεται στο Σύνταγμα και στους Ν. 1397/1983, 2071/1992, 2447/96, 2519/1997 και 2716/1999, σε συνδυασμό με διάσπαρτες επιμέρους διατάξεις του Αστικού και Ποινικού Κώδικα, που είναι εναρμονισμένες με κείμενα και κατευθύνσεις του Π.Ο.Υ. και του Ο.Η.Ε. Ένα τρίτο ερώτημα, σχετίζεται με το κατά πόσο εξυπηρετούνται ζωτικές ανάγκες των ανθρώπων με ψυχιατρική εμπειρία, των οικείων τους αλλά και των εργαζομένων, στο πολύπαθο χώρο της Ψυχικής Υγείας. Στο Σχέδιο Νόμου, κατά τη γνώμη μας, δεν προτείνονται μέσα και πλαίσιο που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις πολλαπλές και ιδιαίτερες ανάγκες⁚ α. των ληπτών/-τριών υπηρεσιών ψυχικής υγείας, που μεγάλος αριθμός τους είναι άτομα βαριάς αναπηρίας (65% και άνω) β. των οικογενειών τους, οι οποίες σχεδόν εξ ολοκλήρου αναλαμβάνουν τη στήριξη και φροντίδα των ανθρώπων τους που νοσούν (άτυποι φροντιστές) γ. των εργαζομένων στο χώρο της ψυχικής υγείας που μοχθούν σε μονάδες ψυχικής υγείας υποστελεχωμένες, κτιριακά ανεπαρκείς και συχνά ακατάλληλες. Δεν υπάρχει επίσης πρόβλεψη οι υφιστάμενες δημόσιες υπηρεσίες ψυχικής υγείας να αναβαθμιστούν, ώστε να μπορέσουν α. να αξιοποιήσουν τα δεδομένα της σύγχρονης ψυχιατρικής και των επιτευγμάτων της, β. να παρέχουν υπηρεσίες δωρεάν, σύγχρονες και υψηλού επιπέδου και γ. να κάνουν πράξη την κατάργηση των όποιων ασυλικών πρακτικών και του ανερχόμενου νεοϊδρυματισμού. Στο Σχέδιο Νόμου, ο νέος Εθνικός Οργανισμός Πρόληψης και Αντιμετώπισης Εξαρτήσεων (ΕΟΠΑΕ) που δημιουργείται και που σε αυτόν θα υπαχθούν όλοι ανεξαιρέτως οι υπάρχοντες οργανισμοί κατά των εξαρτήσεων, όπως ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, 18ΑΝΩ, σχεδιάζονται σε μια προοπτική που ισοδυναμεί με δραματικές εξελίξεις, όχι μόνο στη φιλοσοφία ύπαρξης αυτών των δομών, αλλά και στη θεραπευτική διαδικασία, με σοβαρές επιπτώσεις στον στόχο της απεξάρτησης και της ψυχικής υγείας των ωφελούμενων. Δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι το Σχέδιο Νόμου υπό την πίεση μιας πολιτικής λιτότητας και της αδυναμίας αντιμετώπισης του κόστους της Ψυχικής Υγείας από την πολιτεία, συρρικνώνει το δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών κακήν κακώς και διογκώνει τον ιδιωτικό, με ότι αυτό συνεπάγεται. Άκρως δε ανησυχητικό είναι ότι το Σχέδιο Νόμου έχει συνταχθεί ερήμην των άμεσα ενδιαφερομένων και ωφελούμενων και δεν προβλέπει τη συμμετοχή τους στα συνιστάμενα διοικητικά όργανα, όπως προέβλεπε το υφιστάμενο πλαίσιο. Ο Σύλλογος Οικογενειών και Φίλων για την Ψυχική Υγεία (Σ.Ο.Φ.Ψ.Υ.) Νομού Ρεθύμνου λαμβάνοντας υπόψη του τα παραπάνω ενώνει τη φωνή του με αυτούς που ζητούν το Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» να μη φτάσει στη Βουλή και να αποσυρθεί! Μοναδικό κίνητρο στην απόφαση μας αυτή είναι ο δια βίου αγώνας των ανθρώπων μας, των μελών μας που υποφέρουν όχι μόνο εξαιτίας της ασθένειας τους, αλλά και των δευτερογενών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν (αποκλεισμός, στιγματισμός, περιθωριοποίηση, ανεργία, μοναξιά…). Χρειάζεται να κατανοήσουμε ότι κάθε άνθρωπος με ψυχιατρική εμπειρία «δικαιούται» να θεραπεύεται σε ελάχιστα περιοριστικό περιβάλλον με τη λιγότερο παρεμβατική θεραπεία, να ζει και να εργάζεται στην κοινότητα, να λαμβάνει υπηρεσιών κοντά στην κατοικία του, να υπάρχει ποιοτική συνέχεια της φροντίδας του, να εξυπηρετείται σε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών(θεραπευτικών, εργασιακών, κοινωνικών, πολιτισμικών) ώστε να επέλθει η επιθυμητή επανάκαμψη του. Εν κατακλείδι, το Σχέδιο Νόμου «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» δεν εμπεριέχει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου κοινοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας και επανένταξης και αίτημά μας, όπως αναφέραμε και παραπάνω, είναι να αποσυρθεί… Ρέθυμνο 10-07-2024 Από το Δ.Σ