Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη RONTIS HELLAS AEBE - Πολιτόπουλος Αναστάσιος | 15 Ιουλίου 2024, 11:22
Παρατηρήσεις – Θέσεις Rontis Hellas επί του αναρτηθέντος Σχεδίου Νόμου και πιο συγκεκριμένα του Άρθρου 66: - Ο όρος Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα είναι πάρα πολύ ευρύς και περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές υποκατηγορίες με διαφορές και ιδιαιτερότητες. Ενδεικτικά, περιλαμβάνει από αναλώσιμα έως εμφυτεύσιμα και εξοπλισμό. Περιλαμβάνει ήδη που απαιτούν συνοδό εξοπλισμό, τεχνική υποστήριξη, συχνή άμεση χρονική ανταπόκριση προμηθευτή για την αντιμετώπιση εκτάκτων & επειγόντων περιστατικών, παρακαταθήκες, εκπαίδευση χρηστών κ.ο.κ. Περιλαμβάνει ανταλλακτικά και υπηρεσίες συντήρησης – επισκευών. Περιλαμβάνει ήδη που πωλούνται και στον ΕΟΠΥΥ και στα Νοσοκομεία και άλλα που πωλούνται μόνο στα Νοσοκομεία. Το κράτος οφείλει να συγκεκριμενοποιήσει προς τους προμηθευτές τί ακριβώς επιδιώκει και είναι απλά παράλογο να ισχύει κάτι γενικό και αυστηρά οριζόντια και άκριτα για όλες τις επιμέρους κατηγορίες - Εφαρμογή rebate σε κλάδο που έχει υποστεί ήδη δραστικό κούρεμα προϋπολογισμού? Σε κλάδο που έχει υποστεί κούρεμα των ομολόγων (με τα οποία πληρώθηκε για προμήθειες 3 ετών προς τα Νοσοκομεία) λόγω PSI ακόμα και στο ποσό του ΦΠΑ της πώλησης? Που υποχρεώνεται ήδη να καταβάλει ετησίως Τέλος Ετοιμότητας στον ΕΟΦ (το οποίο και υπολογίζεται βάσει πωλήσεων)? Που οι πωλήσεις του υπόκεινται ήδη σε κρατήσεις υπέρ τρίτων ακόμα και 2% υπέρ οργανισμών ψυχικής υγείας? - Εφαρμογή rebate σε κλάδο που έχει σταθερές τιμές παραπάνω από δεκαετία (καμία ανατίμηση δεν έχει επιτραπεί!)? Σε κλάδο οι τιμές του οποίου είναι από τις χαμηλότερες στην Ευρώπη? - Εφαρμογή rebate σε κλάδο που προμηθεύει το δημόσιο τομέα κατά βάση μέσω διαγωνισμών και συμβάσεων ή μέσω διατιμημένων υποχρεωτικά από το κράτος τιμών στο Παρατηρητήριο ή μέσω ερευνών αγοράς και συλλογής προσφορών? - Εφαρμογή rebate σε κλάδο που δεν μπορεί να τιμολογήσει έγκαιρα τις πωλήσεις του με ευθύνη του αγοραστή? Σε κλάδο που ακόμα δεν πληρώνεται έγκαιρα? Σε κλάδο που εμπράκτως και καθημερινά στηρίζει το Εθνικό Σύστημα Υγείας? - Για όλους τους παραπάνω ενδεικτικούς και όχι εξαντλητικούς λόγους είμαστε κάθετα αρνητικοί σε μία τέτοια προσέγγιση - Η αναδρομικότητα στην εφαρμογή αυτής της προσέγγισης είναι έξω από κάθε λογική και εμπορική πρακτική. Είναι το λιγότερο «εκβιαστική». Αν επιθυμεί το κράτος να εφαρμόσει τέτοια πρακτική οφείλει να την ανακοινώσει έγκαιρα και προκαταβολικά ώστε ο κάθε προμηθευτής να τη λάβει υπόψιν του προτού καθορίσει την οριστική τιμολογιακή και εκπτωτική πολιτική του και τους όρους με τους οποίους θα συμμετέχει σε κάθε μελλοντική διαγωνιστική διαδικασία, προσφορά κ.ο.κ. και να μην βρίσκεται προ «αναδρομικών τετελεσμένων». Αναδρομική εφαρμογή δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή για συμβάσεις που τρέχουν ήδη ή ακόμα για προσφορές και διαγωνιστικές διαδικασίες που εκκρεμούν. Ο προσφέρων δικαιούται να γνωρίζει εκ των προτέρων όλα τα δεδομένα όταν διαμορφώνει την εμπορική και τιμολογιακή του πολιτική και όχι εκ των υστέρων - Το Υπουργείο όφειλε να εξηγήσει έγκαιρα το λόγο που προέβη σε μια τέτοια κίνηση (για την εφαρμογή του rebate), γιατί γίνεται στην πράξη εν κρυπτώ, χωρίς να ενημερώσει θεσμικούς εταίρους (όπως είναι οι προμηθευτές) και τί επιδιώκει με αυτή. Ο λόγος είναι η αύξηση δαπανών? Η υπέρβαση του προϋπολογισμού? Το κράτος οφείλει το ίδιο να βρει το λόγο και όχι να μετακυλήσει το βάρος των όποιων αστοχιών στους προμηθευτές. Αν έχουν ξεφύγει οι δαπάνες σε συγκεκριμένες υποκατηγορίες προμηθειών, οφείλει το ίδιο να τις εντοπίσει. Αν δεν μπορεί το ίδιο, μπορούν οι προμηθευτές να το βοηθήσουν. Αν έχει αυξηθεί το κόστος λόγω αυξημένων χειρουργικών πράξεων σε σχέση με τα προηγούμενα έτη (περίοδος covid) όπως και θα έπρεπε να ήταν ήδη αναμενόμενο και να έχει προβλεφθεί, οι προμηθευτές είναι πάντα διαθέσιμοι να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις ελέγχου των δαπανών, χωρίς οριζόντια και άδικα μέτρα - Το συγκεκριμένο μέτρο θα προκαλέσει μεγάλη επιβάρυνση στα σχετικά τμήματα προμηθειών των νοσοκομείων και στα λογιστήρια των επιχειρήσεων. Τα πρώτα δυστυχώς αδυνατούν ακόμα και σήμερα να ανταποκριθούν στην ομαλή ροή εργασιών και στα βασικά απαιτούμενα. Για τους προμηθευτές η εφαρμογή τέτοιου μέτρου εκτός του προφανούς κόστους θα υπαγορεύει και επιπλέον κρυφό κόστος διαχείρισης και εφαρμογής - Εφαρμογή rebate θα προκαλέσει μελλοντικές ανατιμήσεις ειδών, απόσυρση ποιοτικών προϊόντων από την Ελληνική αγορά, εμφάνιση ακόμα χαμηλότερης ποιότητας προϊόντων (που στο τέλος αποδεικνύεται πάντα ότι δεν είναι τα φθηνότερα για τον αγοραστή), τεράστιες αδυναμίες στις εταιρείες του κλάδου που κινούνται ήδη με οριακά αποτελέσματα και γενικότερα περαιτέρω ανωμαλία στην ομαλή τροφοδοσία του κλάδου και του Εθνικού Συστήματος Υγείας Σε περίπτωση που το κράτος απορρίψει τις πολλαπλές και δικαιολογημένες αντιρρήσεις στην εφαρμογή του μέτρου της έκπτωσης (rebate) και το εφαρμόσει: - Πρώτα θα πρέπει να διασφαλιστεί η έγκαιρη τιμολόγηση των παραδιδόμενων προϊόντων, απαραιτήτως και αυστηρά εντός συγκεκριμένου και συμφωνημένου αριθμού ημερών (πχ. 30) από την παραλαβή τους, την οποία τα Νοσοκομεία οφείλουν επιτέλους να αναγνωρίζουν στην πράξη με τις δέουσες ενέργειες κατά την παραλαβή. Όχι να κρύβονται πίσω από Πρωτόκολλα Παραλαβής, έλλειψη σφραγίδων, απουσία μελών επιτροπών, ανεπαρκώς εξουσιοδοτημένες υπογραφές κατά την παραλαβή ή εσκεμμένα ανώνυμες υπογραφές και άλλες δικαιολογίες για μη αναγνώριση παραλαβών ακόμα και προϊόντων που έχουν εμφυτευθεί αποδεδειγμένα σε ασθενείς βάσει του προγράμματος των χειρουργείων…Αν δεν χρησιμοποιούνται ή αν δεν είναι αποδεκτή η αποστολή των ειδών από τον προμηθευτή, θα πρέπει το κάθε νοσοκομείο να υποχρεούται να τα επιστρέψει άμεσα στον αποστολέα και να τον εγκαλέσει. Αν δεν γίνει αυτό όμως, ο προμηθευτής θα μπορεί να προχωρήσει σε τιμολόγηση. Εφόσον διασφαλιστεί η έγκαιρη τιμολόγηση αυτών μετά την παράδοσή και ενδεχομένως και χρήση τους, ΜΕΤΑ και μόνο τότε να μπορεί η συγκεκριμένη προμήθεια να υπολογιστεί για την όποια αναδρομική έκπτωση. - Πρώτα θα πρέπει να εφαρμόζεται ο νόμος και οι Ευρωπαϊκές οδηγίες, δηλαδή η έγκαιρη αποπληρωμή των προμηθειών και ΜΕΤΑ να γίνεται αναδρομικά η παροχή της όποιας ενδεχόμενης αναδρομικής έκπτωσης. Όχι πριν την έγκαιρη αποπληρωμή. Πρώτα να πληρώνει (έγκαιρα) ο αγοραστής και μετά να υπολογίζεται το όποιο rebate. Χωρίς έγκαιρη αποπληρωμή να μην δικαιούται ο αγοραστής πρόσβαση σε αναδρομική έκπτωση. Εναλλακτικά, αν ο αγοραστής αποπληρώνει με καθυστέρηση τον προμηθευτή, θα έπρεπε το ποσό του rebate να συμψηφιστεί με τόκους υπερημερίας που οφείλει ο αγοραστής - Aν εφαρμοστεί η όποια αναδρομική έκπτωση, από το σχετικό ποσό υπολογισμού θα πρέπει να αφαιρεθούν οι πωλήσεις του προμηθευτή που έγιναν είτε βάσει διαγωνιστικών διαδικασιών & σχετικών συμβάσεων, είτε μέσω εναλλακτικών διαδικασιών, οι οποίες προσομοιάζουν σε μεγάλο βαθμό μία διαγωνιστική διαδικασία ή ενσωματώνουν την αυστηρή αξιολόγηση και σύγκριση προσφορών εκ μέρους του αγοραστή. Πιο συγκεκριμένα αναφερόμαστε σε προμήθειες που γίνονται μέσω: o Διαδικασία προμηθειών μέσω i-Supplies (πλατφόρμα συλλογής προσφορών) o Διαδικασία προμηθειών μέσω Cosmoone (πλατφόρμα συλλογής προσφορών) o Διαδικασία προμηθειών μέσω Προμηθέας (πλατφόρμα συλλογής προσφορών) o Διαδικασία προμηθειών μέσω Προσκλήσεων εκδήλωσης ενδιαφέροντος (με κλειστό φάκελο) o Διαδικασία προμηθειών μέσω συλλογής προσφορών με άλλα μέσα (email) o Διαδικασία προμηθειών βάσει Κατηγοριών Παρατηρητηρίου Τιμών (πρακτικά διατίμηση τιμών) - Γιατί θα πρέπει το όποιο rebate (αν τελικά εφαρμοστεί) να υπολογίζεται βάσει του γενικού τζίρου του προμηθευτή ανά νοσοκομείο και όχι βάσει του τζίρου ανά κατηγορία προϊόντων? Δεν είναι όλες οι προϊοντικές κατηγορίες ίδιες, δεν έχουν τις ίδιες ιδιαιτερότητες (πρβλ. συνοδός εξοπλισμός, τεχνική υποστήριξη, συχνή άμεση χρονική ανταπόκριση προμηθευτή για την αντιμετώπιση εκτάκτων & επειγόντων περιστατικών, παρακαταθήκες, εκπαίδευση χρηστών κ.ο.κ) - Θα πρέπει να αναφέρεται στο σχέδιο νόμου το ακριβές ποσοτικό εύρος και η κλίμακα του επιδιωκόμενου & υπαγορευόμενου από το κράτος ποσοστού έκπτωσης (rebate) ώστε να αποφευχθούν μελλοντικές αυθαίρετες αποφάσεις με «απλές» υπουργικές αποφάσεις - Αν εφαρμοστεί η πρακτική των υποχρεωτικών εκπτώσεων (rebate), θα πρέπει να εφαρμοστεί παράλληλα και η δυνατότητα συμψηφισμού του ποσού της έκπτωσης (rebate) με αντίστοιχες δαπάνες σε έρευνα & ανάπτυξη (όπως ακριβώς στον φαρμακευτικό κλάδο)