• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχαήλ Κυριακίδης' | 16 Ιουλίου 2024, 16:13

    Η επιβολή οποιασδήποτε μορφής rebate στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα μας βρίσκει αντίθετους εν τω συνόλω. Σχετικά με το άρθρο 66. 1) Στο άρθρο 66 παρ. 2 προβλέπεται ότι: «Ως βάση υπολογισμού του ποσού έκπτωσης που αντιστοιχεί σε κάθε προμηθευτή των παραπάνω προϊόντων και ανά νοσοκομείο, ορίζεται ο όγκος του τζίρου ανά προμηθευτή και ανά νοσοκομείο, του προηγούμενου τριμήνου, βάσει του αθροίσματος των τιμολογίων που εκδίδουν οι προμηθευτές προς τα νοσοκομεία της παρ. 1 με τα οποία συμβάλλονται, σε κάθε ένα χωριστά. Ο υπολογισμός, η επιβολή και η είσπραξη του ποσού της έκπτωσης πραγματοποιούνται από τον εκάστοτε φορέα που διενεργεί την προμήθεια». Η διάταξη είναι αντίθετη με την απαίτηση του άρθρου 43 παρ. 2 β’ εδ. του Συντάγματος, η οποία απαιτεί για την νομιμότητα της εξουσιοδότησης να πρόκειται για ειδικότερα, τοπικού ενδιαφέροντος, λεπτομερειακά ή τεχνικά θέματα. Στις περιπτώσεις αυτές, η νομοθετική διάταξη πρέπει να περιέχει την ουσιαστική ρύθμισή του, σε καθορισμένο πλαίσιο, σύμφωνα με το οποίο θα ενεργήσει η Διοίκηση προκειμένου να ρυθμίσει τα μερικότερα θέματα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση εντελώς γενικόλογα και αόριστα ανατίθεται σε κάθε φορέα που διενεργεί δημόσια προμήθεια να προβαίνει στον υπολογισμό, την επιβολή και την είσπραξη του ποσού της έκπτωσης, χωρίς να γίνεται καμία εξειδίκευση των όρων και προϋποθέσεων επιβολής της, δηλ. : κατηγορίες προϊόντων, κλίμακα ποσών και ποσοστών, κ.λπ. 2) Δυνατότητα συμψηφισμού της οφειλής από την υποχρέωση έκπτωσης με ισόποσες οφειλές των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές, χωρίς να λαμβάνονται καν υπόψη οι προϋποθέσεις του νόμου (άρθρα 440, 441 και 442 ΑΚ) που ορίζουν ότι ο συμψηφισμός πραγματοποιείται εφόσον υφίστανται ομοειδείς και ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις οι οποίες δεν υπόκεινται σε ένσταση ή αμφισβήτηση. Σύμφωνα με το άρθρο 75 ΚΕΔΕ (Ν.4978/2022) η δυνατότητα συμψηφισμού των απαιτήσεων των οφειλετών του Δημοσίου με χρέη τους προς αυτό είναι δυνατή μόνο σε περίπτωση εκκαθαρισμένων απαιτήσεων που αποδεικνύονται από τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις ή δημόσια έγγραφα. Το άρθρο 75 ΚΕΔΕ δεν εφαρμόζεται σε περίπτωση που η οφειλή εκκρεμεί στα αρμόδια δικαστήρια. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι προμηθεύτριες επιχειρήσεις – οφειλέτες της υπό ψήφιση έκπτωσης (rebate) δεν μπορούν να προβάλουν οποιαδήποτε ανταπαίτηση τους κατά του Δημοσίου, των νοσοκομείων, και λοιπών δημόσιων φορέων για μακροχρόνιες εκκρεμείς οφειλές, τόκους υπερημερίας, δικαστικές δαπάνες, κ.λπ με αποτέλεσμα ο προβλεπόμενος συμψηφισμός να μην είναι σύννομος (πρβλ. ΣτΕ 2164/2012, 2214/2009, ΑΠ 782/2014). 3) Η ρύθμιση του άρθρου 66 θεσπίζει φόρο σε βάρος των συγκεκριμένων επιχειρήσεων αντίθετα με το άρθρο 78 παρ. 1 του Συντάγματος, και συνιστά αναδρομική δυσμενή μεταβολή της φορολογίας των συγκεκριμένων νομικών προσώπων. 4) H Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επειδή δεν εφαρμόζει τους κανόνες της Οδηγίας 2011/7/ΕΕ για τις καθυστερήσεις πληρωμών, η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο με το άρθρο Πρώτο Παρ. Ζ.5. που υποχρεώνει τις δημόσιες αρχές να εξοφλούν τα τιμολόγιά τους εντός 30 ημερών και 60 ημερών όταν πρόκειται για υγειονομικές αρχές. Η παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της ΕΕ γίνεται λόγω των πρακτικών που εφαρμόζουν τα δημόσια νοσοκομεία όσον αφορά τις πληρωμές προς τους προμηθευτές τους, παραβλέποντας την ισχύουσα ευρωπαίκή και εθνική νομοθεσία για τις καθυστερήσεις πληρωμών. Τα νοσοκομεία δεν τηρούν την υποχρέωση εξόφλησης των οφειλών τους σύμφωνα με την ενωσιακή νομοθεσία, και σε ορισμένες περιπτώσεις ζητούν από τους προμηθευτές να παραιτηθούν από τα δικαιώματά τους για τόκους υπερημερίας προκειμένου να εξοφληθούν. Τον Νοέμβριο του 2023 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέπεμψε την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ για υπόθεση σχετικά με τις υπερβολικές καθυστερήσεις πληρωμών από τα δημόσια νοσοκομεία (INFR(2019) 2298). Όπως επισημαίνεται στα σχετικά έγγραφα των ευρωπαϊκών οργάνων, τα κράτη μέλη – εν προκειμένω η Ελλάδα - έχουν ιδιαίτερη ευθύνη να διασφαλίζουν ότι οι δημόσιες αρχές πληρώνουν εγκαίρως τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προμηθεύονται. Σε αντίθεση με τα παραπάνω, τα δημόσια νοσοκομεία ενθαρρύνονται με την επιβολή πρόσθετης επιβαρύνσεως – της υποχρεωτικής έκπτωσης του άρθρου 66- σε βάρος των προμηθευτών τους χωρίς να υπάρχει καμία πρόβλεψη ούτε διασφάλιση – κατά παράβαση των παραπάνω ευρωπαϊκών κανόνων – για την έγκαιρη και εμπρόθεσμη πληρωμή των ιατροτεχνολογικών προϊόντων που έχουν προμηθευτεί. 5) Ειδικότερα ως προς τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που αφορούν αιματολογικές εξετάσεις, όλες οι δημόσιες συμβάσεις απαιτούν α) την προμήθεια συνοδού εξοπλισμού, ο οποίος παρέχεται από τους προμηθευτές δωρεάν και χωρίς καμία επιβάρυνση των νοσοκομείων β) δεν λαμβάνεται υπόψη ότι για όλα τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα υπάρχει Παρατηρητήριο Τιμών το οποίο καθορίζει κεντρικά πολύ χαμηλές τιμές, που παραμένουν ίδιες για μακρό χρονικό διάστημα από την έναρξη της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας, ενώ επιπλέον σε βάρος όλων των προμηθευτών δημόσιων νοσοκομείων επιβλήθηκε υποχρεωτικό «κούρεμα» οφειλών του Δημοσίου προς αυτούς . 6) Η διάταξη περί υποχρεωτικής έκπτωσης (rebate) δεν λαμβάνει υπόψη την συνήθη συναλλακτική πρακτική της πρακτορείας επιχειρηματικών απαιτήσεων (Factoring τιμολογίων) των προμηθευτών προς τις τράπεζες. Με την διάταξη του άρθρου 66, τα τιμολόγια των επιχειρήσεων δεν θα γίνονται δεκτά από τις τράπεζες σε περίπτωση που η υποχρεωτική έκπτωση (rebate) δεν έχει εξοφληθεί ή θα ζητούνται πολλαπλάσιες εγγυήσεις από τις προμηθεύτριες εταιρείες.