• Σχόλιο του χρήστη 'Σ.Ε.Ι.Β.' | 16 Ιουλίου 2024, 17:08

    ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΙΑΤΡΙΚΩΝ & ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ (ΣΕΙΒ) 1. Η επιβολή rebate, η οποία, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του άρ-θρου του νομοσχεδίου, φέρεται ότι αποσκοπεί στην μείωση της ιατρικής δαπάνης των ιατροτεχνολογικών προϊόντων, είναι ως μέτρο τελείως άστοχο, αφού η όποια αύξηση της ιατρικής δαπάνης, όπως είναι γνωστό, δεν είναι απόρροια αντίστοιχης αύξησης των τιμών των ιατροτεχνολογικών προϊόντων. Αντίθετα οι τιμές των ιατρι-κών υλικών παρά τις διαδοχικές αυξήσεις διεθνώς των κατασκευαστικών οίκων, παραμένουν επί σειρά ετών καθηλωμένες λόγω Παρατηρητηρίου Τιμών (όπου έχει καταχωρηθεί η χαμηλότερη τιμή της εγχώριας αγοράς) αλλά και των προϋπολογι-σμών που συντάσσουν οι αναθέτουσες αρχές, χωρίς μάλιστα δυνατότητα ανατιμή-σεων, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό καθεστώς, αφού τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα δεν εμπίπτουν στον δείκτη τιμών καταναλωτή (άρθρο 53 ν. 4412/2016). 2. Με βάση τα δεδομένα αυτά, το συγκεκριμένο άρθρο βάλλοντας κατά των προμηθευτών που συμβάλλονται με το δημόσιο, όχι μόνο κινείται σε λάθος κατεύ-θυνση, αλλά κατατείνει στην οικονομική εξουθένωσή τους και το κλείσιμο ιδιαίτερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αφού οι τιμές των προϊόντων τους, σε αντίθεση με τα λοιπά διακινούμενα στους άλλους τομείς αγαθά, παραμένουν αμετάβλητες επί πολλά έτη, ενώ παράλληλα, όσοι από αυτούς επιβίωσαν και κατάφεραν να συνέλ-θουν μετά το PSI, επιβαρύνονται με τις λοιπές γνωστές παθογένειες του συστήμα-τος προμηθειών υγείας, όπως τις παρακαταθήκες που επιβάλλουν παράνομα οι Διοικήσεις των Νοσοκομείων, τα επί μακρόν ατιμολόγητα υλικά, την παρατεταμένη και συνεχώς επιδεινούμενη καθυστέρηση εξόφλησης οφειλών, χωρίς μάλιστα να καταβάλλονται προς αντιστάθμιση τόκοι υπερημερίας, όπως προβλέπεται με τον ν. 4152/2013 κλπ. 3. Υπό τις παραπάνω προϋποθέσεις δεν υπάρχουν πλέον περιθώρια και οικο-νομικές αντοχές το μέτρο αυτό, ως έχει, να γίνει αποδεκτό από πλευράς των προμη-θευτών, αφού θα οδηγήσει σε κλείσιμο ιδιαίτερα των μικρών επιχειρήσεων, απώ-λεια θέσεων εργασίας κλπ. 4. Το άρθρο αυτό του νομοσχεδίου, πέραν του ότι εξομοιώνει κατά τρόπο οριζόντιο προϊόντα με διαφορετικά λειτουργικά και οικονομικά χαρακτηριστικά, στο βαθμό που καθιερώνει έκπτωση (rebate) επί του συνολικού τζίρου του προμηθευτή ανά Νοσοκομείο από οποιαδήποτε, χωρίς διάκριση, δημόσια σύμβαση προμήθειας ιατροτεχνολογικών προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων δηλαδή και των συμβάσεων που συνάπτονται με βάση τις διαγωνιστικές διαδικασίες που ορίζονται στο ν. 4412/2016, είναι αντίθετο προς το ενωσιακό δίκαιο. Και αυτό γιατί το μέτρο αυτό, όπως τίθεται, συνεπάγεται τη διασάλευση της αυστηρά οριζόμενης διαδικασίας των δημόσιων διαγωνισμών, αφού μετά το πέρας της διαγωνιστικής διαδικασίας και την εκτέλεση της σύμβασης μεταβάλλεται, εκ των υστέρων, προς τα κάτω, η τιμή κατακύρωσης, η οποία όμως, σύμφωνα με τους κανόνες των δημοσίων συμβάσεων, πρέπει να είναι σταθερή και δεσμευτική εξ αρχής, όσον αφορά το ύψος της, τόσο για τον προμηθευτή, όσο και για την αναθέτουσα αρχή. Πέραν τούτου το μέτρο αυτό έχει ως περαιτέρω αποτέλεσμα την ουσιαστική αδυναμία κατάρτισης των οικονομικών προσφορών που υποβάλλονται στις διαγωνιστικές διαδικασίες, αφού στην τιμή προσφοράς οι υποψήφιοι θα πρέπει να συνυπολογίσουν την επιβάρυνση του rebate, το ακριβές ύψος του οποίου θα είναι άγνωστο κατά τον χρόνο κατάθεσης της προσφοράς. Τέλος και το σπουδαιότερο το μέτρο αυτό καταστρατηγεί τα αυστηρώς οριζόμενα στον ν. 4412/2016 κριτήρια ανάθεσης επί δημοσίων διαγωνισμών και οδηγεί, όχι μόνο σε αδυναμία υποβολής αλλά και νόθευσης της πράγματι χαμηλότερης/πλέον συμφέρουσας προσφοράς, η οποία παραμένει, όσο διαρκεί η διαγωνιστική διαδικασία, άγνωστη τόσο για τους διαγωνιζόμενους όσο και για την αναθέτουσα αρχή, δεδομένου ότι εν προκειμένω η τελική τιμή δεν διαμορφώνεται με βάση την τιμή προσφοράς των διαγωνιζομένων, στην οποία θα γίνει η κατακύρωση του διαγωνισμού, αλλά μόνο μετά την εκτέλεση της σύμβασης, αφού το ύψος της εξαρτάται από το συνολικό τζίρο του προμηθευτή επί του οποίου θα γίνει η αντιστοιχούσα έκπτωση, με συνέπεια, πέραν των άλλων, η κατακύρωση, να μη γίνεται σε κάθε περίπτωση, όπως επιβάλλουν οι αρχές, της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και του ανόθευτου ανταγωνισμού, στον πραγματικό μειοδότη. 5. Σε κάθε περίπτωση το ν/σχέδιο, στο βαθμό που, στο κείμενο που δόθηκε από το Υπουργείο στον ΣΕΙΒ, εξαιρεί από το rebate τις προμήθειες των μηχανημάτων που χρησιμοποιούνται για την πρόληψη, διάγνωση ασθενειών κλπ από οποιαδήποτε δημόσια σύμβαση, δεν λαμβάνει υπόψη του ότι η συντριπτική πλειοψηφία των μηχανημάτων που προμηθεύεται το δημόσιο πραγματοποιείται μέσω της παραχώρησης της χρήσης τους ως συνοδού εξοπλισμού με πλέον χαρακτηριστική περίπτωση την προμήθεια μηχανημάτων (πρόληψης, διάγνωσης κλπ) με βάση την οριζόμενη στο άρθρο 7 του ν. 2955/2011 τιμή προσφοράς ανά εξέταση. Σύμφωνα δε με το άρθρο αυτό που αποβλέπει στην αποτίμηση του τελικού διαγνωστικού αποτελέσματος και τη μείωση ως εκ τούτου της δαπάνης, στην τιμή ανά εξέταση περιλαμβάνεται κάθε τι που απαιτείται για την διενέργεια των ζητουμένων εξετάσεων, δηλ. η προμήθεια όλων των αναγκαίων υλικών (αντιδραστήρια και αναλώσιμα), η παραχώρηση της χρήσης των μηχανημάτων καθώς και η συντήρηση και επισκευή τους καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Εν όψει των παραπάνω, για την ταυτότητα του νομικού λόγου αλλά και για λόγους ίσης μεταχείρισης των συναλλασσόμενων προμηθευτών, λαμβανομένου υπόψη ότι η μέθοδος της παραχώρησης που αποτελεί τον πλέον διαδομένο στον τομέα ιατροτεχνολογικών προϊόντων τρόπο προμήθειας συνεπάγεται την χρήση μηχανημάτων ιδιαίτερα σημαντικής αξίας, χωρίς ανάλογη επιβάρυνση του δημοσίου, πρέπει να διευκρινισθεί ότι εξαιρείται από το rebate η προμήθεια των μηχανημάτων μαζί με τα αντίστοιχα υλικά που γίνεται με τη μέθοδο της παραχώρησης της χρήσης τους ως συνοδού εξοπλισμού και την ενσωμάτωση του κόστους τους στην τιμή των υλικών. 6. Το rebate, στο βαθμό που προβλέπεται ότι έχει τρίμηνο απολογιστικό χαρακτήρα, συνεπάγεται πρακτικά την περαιτέρω καθυστέρηση της εξόφλησης των οφειλών των δημόσιων Νοσοκομείων κατά παράβαση της κοινοτικής νομοθεσίας. Και αυτό γιατί ενώ σύμφωνα με το ν. 4152/2013 η πληρωμή των οφειλών των Νοσοκομείων του ΕΣΥ από την προμήθεια ιατρικών υλικών πρέπει να γίνεται εντός 60 ημέρων από την έκδοση των τιμολογίων, στην προκειμένη περίπτωση προκειμένου να γίνει η πληρωμή τους απαιτείται να συγκεντρωθούν τιμολόγια τουλάχιστον τριών μηνών, να ακολουθήσει μετά από αυτό η εκκαθάριση του τζίρου του προμηθευτή του τελευταίου τριμήνου, και στη συνέχεια το Νοσοκομείο (άγνωστο πότε) να εκδώσει πράξη επιβολής rebate ενώ παράλληλα θα έχει το δικαίωμα να μην πληρώσει κανένα τιμολόγιο εάν προηγουμένως δεν εξοφληθεί το rebate. 7. Το μέτρο αυτό καθιστά, αν όχι αδύνατη σε κάθε περίπτωση ιδιαίτερα δυσχερή τη χρηματοδότηση των προμηθευτών μέσω factoring και εκχώρησης των τιμολογίων που εκδίδουν για τις συναλλαγές τους με το δημόσιο, αφού εν προκειμένω τα παραστατικά που θα παραδίνονται ως ενέχυρο στον χρηματοδοτικό φορέα δεν θα είναι, λόγω των όσων αναφέραμε παραπάνω, εκκαθαρισμένα κατά τον χρόνο παράδοσής τους ούτε θα αντιπροσωπεύουν αξία ίση με την αναγραφόμενη τιμή, αλλά θα επιβαρύνονται με το αναλογούν σε αυτά rebate και θα καθίστανται τελικά πληρωτέα άρα και εκχωρητέα, μόνον εφόσον, σε βάθος χρόνου, αφού προηγουμένως εκκαθαριστεί το rebate, έχει καταβληθεί από τον προμηθευτή στο Νοσοκομείο το ποσό της προκύπτουσας έκπτωσης. 8. Απαράδεκτη εξ άλλου είναι η αναδρομικότητα του μέτρου στον βαθμό που περιλαμβάνονται όλα τα τιμολόγια που έχουν εκδοθεί από 1.1.2024, ανεξάρτητα από το χρόνο συνάψεως των συμβάσεων από τις οποίες απορρέουν αυτά, χωρίς μάλιστα οι προμηθευτές να έχουν τη δυνατότητα να καταγγείλουν τις συμβάσεις, πολλές από τις οποίες έχουν ήδη εκτελεστεί, πολλώ δε μάλλον όσες έχουν συναφθεί βάσει δημοσίων διαγωνισμών, αφού σύμφωνα με τα συμβατικά κείμενα και τον ν. 4412/2016 δεν είναι επιτρεπτή η υπαναχώρηση αλλά αντιθέτως καταπίπτει η εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης, ο δε προμηθευτής κηρύσσεται έκπτωτος κλπ (άρθρο 203 ν. 4412/2016). 9. Τέλος η εξουσιοδοτική διάταξη του άρθρου είναι εντελώς αόριστη και ως εκ τούτου πρέπει να συμπληρωθεί ώστε να προσδιοριστούν, όπως συνταγματικά απαιτείται, το ανώτατο ύψος του rebate και το πλαίσιο εντός του οποίου δύναται να καθορίσει ο Υπουργός Υγείας το ποσό με τα επιμέρους ποσοστά της κλιμακωτής έκπτωσης και τους όρους αναπροσαρμογής του.