Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΣΥΠΙΕ Επιφάνης Ευάγγελος | 16 Ιουλίου 2024, 21:17
Ο καθορισμός του οποιοδήποτε ποσού έκπτωσης για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, μας βρίσκει κάθετα αρνητικούς. Εκφράσαμε τις αντιρρήσεις και τους προβληματισμούς μας ως σύλλογος και σε κατ’ ιδίαν συνάντηση στο υπουργείο Υγείας. Τις αναρτούμε και σε δημόσια διαβούλευση Αν και η προς διαβούλευση διάταξη δεν είναι λογικά αυτή που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή ίσως είναι χρήσιμα κάποια σχόλια με επιφύλαξη μέχρι να δούμε τη νέα της μορφή καθώς και την Υ.Α. που θα την εφαρμόσει. 1) Καταλαμβάνει όλες τις δημόσιες συμβάσεις ανεξαρτήτως του τρόπου σύναψης αυτών. Περιλαμβάνει διαγωνιστικές διαδικασίες που διενεργήθηκαν τόσο μέσω ΕΣΗΔΗΣ (άρα προϋπολογισμού άνω των €30.000) όσο και με διαδικασία «απευθείας ανάθεσης» του άρθρου 118 του Ν.4412/2016. Η διαδικασία «απευθείας ανάθεσης» είναι επίσης διαγωνιστική, αφού διενεργείται κατά κανόνα με ανοιχτές προσκλήσεις υποβολής προσφορών στις οποίες μετέχει όποιος επιθυμεί και η κατακύρωση γίνεται στον μειοδότη. Άλλωστε, η διαδικασία απευθείας ανάθεσης αναγνωρίζεται από τον ίδιο τον Ν.4412/2016 ως νόμιμος τρόπος σύναψης δημόσιας σύμβασης. Δεν είναι καθόλου ασυνήθιστο οι τιμές που επιτυγχάνονται στην «απευθείας ανάθεση» να είναι χαμηλότερες από αυτές των διαδικασιών μέσω ΕΣΗΔΗΣ. Σε όλες δε τις περιπτώσεις οι σχετικές προμήθειες πραγματοποιούνται εντός προκαθορισμένου προϋπολογισμού και μόνο κατόπιν προηγούμενης δέσμευσης υφιστάμενης πίστωσης. 2) Είναι μάλλον αυτονόητα τα νομικά προβλήματα μιας τέτοιας ρύθμισης ως αντίθετης σε διατάξεις υπέρτερης ισχύος (Σύνταγμα, ΕΣΔΑ, ενωσιακό δίκαιο και δη οδηγίες περί δημοσίων συμβάσεων, καθυστέρησης πληρωμών σε εμπορικές συναλλαγές κτλ.) και θα εκτεθούν στα ένδικα βοηθήματα με τα οποία θα προσβληθεί η Υ.Α. και οι πράξεις επιβολής rebate που θα εκδίδονται από κάθε νοσοκομείο. Τα νομικά προβλήματα επιτείνονται από τον αναδρομικό χαρακτήρα της ρύθμισης, τον διαφαινόμενο μόνιμο χαρακτήρα της και την παντελή απουσία οποιασδήποτε έκτακτης και αδήριτης δημοσιονομικής αναγκαιότητας για μια τέτοια ρύθμιση «μνημονιακού χαρακτήρα». 3) Μόνη η θέση της ρύθμισης σε διαβούλευση ενδέχεται να οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς με αύξηση των τιμών, αφού οι προσφέροντες σε παντός τύπου διαγωνιστικές διαδικασίες ι/π λογικά θα δίνουν υψηλότερες τιμές από αυτές που έδιναν πριν την διαβούλευση, πιστεύοντας ότι με τον τρόπο αυτό θα αντισταθμίσουν τις δυσμενείς και άγνωστες, προς το παρόν γι’ αυτούς, συνέπειες του rebate. Ενδέχεται δε, να υπάρξει και περιορισμός προσφορών σε διαγωνιστικές διαδικασίες στις οποίες οι προϋπολογισμοί θα αξιολογούνται, με βάση τα νέα δεδομένα, ως χαμηλοί. 4) Με την ίδια λογική (αντιστάθμισης του rebate), είναι πιθανό οι προμηθευτές να αντιδράσουν με σωρεία αγωγών κατά των δημοσίων νοσοκομείων για πληρωμή ανεξόφλητων τιμολογίων με τόκους υπερημερίας ή και εξοφλημένων τιμολογίων που πληρώθηκαν μετά το πέρας των 60 ημερών από την παραλαβή τους. Το επιτόκιο υπερημερίας ήδη από το 2023 ανέρχεται σε ποσοστό ανώτερο του 12%, η δε σχετική ενωσιακή νομοθεσία προστατεύει τον δανειστή-προμηθευτή, ενώ η χώρα μας είναι ήδη υπόδικη για παραβίαση αυτής. 5) Το rebate το οποίο εφαρμόζετε από τον ΕΟΠΥΥ ήταν ένα μνημονικό μέτρο, θεωρητικά προσωρινό, το οποίο δίστιχός παρέμεινε μόνιμα. Ταλαιπωρεί τους πάρωρους, αρκετοί εκ των οποίων δεν μπορούν πλέων να πουλήσουν στον ΕΟΠΥΥ γιατί οι τιμές μετά από τις εκπτώσεις δεν έχουν καμία λογική Προσπάθεια δικαιολόγησης της ρύθμισης αυτής με το rebate και το clawback που εφαρμόζεται στους παρόχους του ΕΟΠΠΥ είναι ατυχής, αφού πρόκειται για διαφορετικές αγορές που λειτουργούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Από τη μία έχουμε τιμές που διαμορφώνονται από την ίδια την αγορά με την υποβολή προσφορών στα πλαίσια μειοδοτικά ανταγωνιστικών διαδικασιών, από την άλλη αποζημίωση με ρητά καθορισμένες σε ΦΕΚ τιμές και απουσία ανταγωνισμού. 6) Είναι γεγονός ότι σε ορισμένους κωδικούς ι/π υπάρχει πολλαπλασιασμός της δαπάνης που οφείλεται σε θέσπιση «φωτογραφικών» προδιαγραφών στις διακηρύξεις νοσοκομείων. Αυτό έχει ως άμεση συνέπεια τη μη ανάπτυξη ανταγωνισμού, αφού εξαιτίας των προδιαγραφών αυτών αποκλείονται, ήδη από την τεχνική αξιολόγηση, όλοι οι προσφέροντες πλην αυτού τα προϊόντα του οποίου «φωτογραφίζονται». Φρονούμε ότι υποχρέωση του Υπουργείου Υγείας και της ΕΚΑΠΥ είναι η αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πράγμα που θα οδηγούσε σε σημαντική μείωση της δαπάνης και μάλιστα σε βαθμό που θα υπερέβαινε τον όποιο επιδιωκόμενο με την προς διαβούλευση ρύθμιση στόχο.