• Σχόλιο του χρήστη 'EDWARDS LIFESCIENCES' | 17 Ιουλίου 2024, 10:49

    Αναφορικά με το επικείμενο μέτρο εφαρμογής rebate στα Ιατροτεχνολογικά Προϊόντα στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ, όπως αυτό προβλέπεται στο άρθρο 66 του νομοσχεδίου για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση και έχει αναρτηθεί προς διαβούλευση, εκφράζουμε την αντίθεσή μας για τους εξής λόγους: 1/ Το μέτρο εφαρμογής του rebate θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στη λειτουργία και τη βιωσιμότητα των εταιρειών του κλάδου. Ειδικότερα, οι τιμές των ιατροτεχνολογικών προϊόντων κυμαίνονται ήδη σε σταθερά χαμηλά επίπεδα, λόγω του παρατηρητηρίου τιμών που είναι σχεδιασμένο αποκλειστικά για να μειώνει τις τιμές. Επιπλέον, στις περιπτώσεις που έχει γίνει μειοδοτικός διαγωνισμός οι συμμετέχουσες εταιρείες έχουν δώσει τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, αφήνοντας ένα πολύ μικρό περιθώριο κέρδους, το οποίο με την εφαρμογή του rebate και μάλιστα αναδρομικά θα εξαλειφθεί τελείως. Θα πρέπει επίσης να γίνει ιδιαίτερη μνεία ότι οι εταιρείες του κλάδου για την προμήθεια ιατροτεχνολογικών προϊόντων επωμίζονται και τεράστια έξοδα που έχουν να κάνουν με τη συντήρηση του εξοπλισμού, αλλά και με την εκπαίδευση του προσωπικού των δημοσίων Νοσοκομείων, οι οποίες έως σήμερα παρέχονται χωρίς επιπρόσθετη επιβάρυνση για τον δημόσιο προϋπολογισμό. Για όλους αυτούς τους λόγους, αλλά και σε συνδυασμό με τις τεράστιες καθυστερήσεις πληρωμών που παρατηρούνται, θεωρούμε ότι η εφαρμογή του rebate θα έχει σαν αποτέλεσμα να αποσυρθούν πολλά ποιοτικά προϊόντα από την Ελληνική αγορά και να εμφανιστούν χαμηλότερης ποιότητας προϊόντα, να γίνονται περικοπές στα έξοδα συντήρησης του εξοπλισμού και εκπαίδευσης του προσωπικού των δημοσίων Νοσοκομείων και να μην γίνονται καθόλου επενδύσεις σε νέες καινοτόμες τεχνολογίες. 2/ Το μέτρο εφαρμογής του rebate συνιστά κατάφωρη κατάργηση κάθε συμβατικής υποχρέωσης που προκύπτει από νόμιμες διαγωνιστικές διαδικασίες. Το Ελληνικό Δημόσιο διασφαλίζει τα οικονομικά του συμφέροντα μέσω της συμμετοχής πολλών διαγωνιζομένων εταιρειών σε δημόσιους διαγωνισμούς για τους οποίους υπάρχει συγκεκριμένος προϋπολογισμός, τον οποίο οι συμμετέχουσες εταιρείες δεν μπορούν να υπερβούν, άλλως η προσφορά τους απορρίπτεται εξ αυτού του λόγου. Επομένως, η εφαρμογή του rebate στη προμήθεια ιατροτεχνολογικών προϊόντων που έχουν προκύψει από τη διενέργεια δημόσιων διαγωνισμών θεωρούμε ότι νοθεύει τον ανταγωνισμό, καθότι θα απομακρύνει πολλές εταιρείες από τη συμμετοχή σε αυτούς και θα έχει σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία ολιγοπωλίων. Μάλιστα, οι εταιρείες που θα συμμετέχουν θα προσφέρουν δεδομένα υψηλότερες τιμές, σε σχέση με αυτές που προσέφεραν πριν την εφαρμογή του μέτρου του rebate, καθότι τα περιθώρια κέρδους τους στενεύουν. 3/ Το μέτρο εφαρμογής του rebate είναι αντισυνταγματικό και αντίθετο προς το ενωσϊακό δίκαιο. Ειδικότερα, παραβιάζεται η αρχή της ισότητας (άρθρο 4 Συντάγματος) και ειδικότερα η αρχή της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων στις διαδικασίες δημόσιων προμηθειών, καθότι τα ακριβή κριτήρια επιβολής του rebate είναι αόριστα και δημιουργούν συνθήκες άνισης μεταχείρισης μεταξύ των διαγωνιζομένων. Επιπλέον, παραβιάζεται η οικονομική ελευθερία των υποψήφιων αναδόχων (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος), καθώς καταστρατηγείται το περιθώριο κέρδους που είχαν οι εταιρείες που μειοδότησαν στους δημόσιους διαγωνισμούς, υποβάλλοντας την προσφορά τους χωρίς να γνωρίζουν την αναδρομική εφαρμογή του μέτρου του rebate. Τέλος, θεωρούμε ότι το παρόν μέτρο και ιδιαίτερα η αναδρομική εφαρμογή του παραβιάζει και την αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου και κατ’ επέκταση της αρχής του κράτους δικαίου, η οποία κατοχυρώνεται στο άρθρο 25 του Συντάγματος, καθώς και τη θεμελιώδη αρχή της διαφάνειας που διέπει το δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων.