Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΜΕΡΟΣ Α΄ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Βασίλειος Αυγερινός | 17 Ιουλίου 2024, 13:34
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΑΡΘΡΟ 66 Α. ΘΕΜΑΤΑ ΟΥΣΙΑΣ [1] Επί του ερωτήματος που έθεσε ο κ. Υπουργός Υγείας «Γιατί αν μην ενταχθεί και ο Κλάδος Ι/Π στο rebate όπως άλλοι κλάδοι του συστήματος Υγείας, πχ τα φάρμακα» η απάντηση είναι ότι: 1. Γνωρίζει πολύ καλά ο κ. Υπουργός ότι περίπου ένα χρόνο πριν επιβληθεί, με δική του πάλι υπογραφή ως Υπουργού Υγείας το 2013 και με αναδρομική ισχύ, o μηχανισμός rebate + clawback στα φάρμακα και σε άλλους παρόχους Υγείας, είχε ήδη προηγηθεί τον Μάρτιο 2012 η κραυγαλέα πρωτόγνωρη ένταξη στη διαδικασία του PSI+ της Ειδικής Σειράς Ατόκων Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου που είχαν δοθεί στους Προμηθευτές Ι/Π ως εξόφληση των οφειλών των Δημοσίων Νοσοκομείων κατά τα έτη 2007-2008 και 2009. Ξεχάστηκε προφανώς μετά από μόλις 12 χρόνια τι συνέβη στις εταιρείες αμιγώς ελληνικών συμφερόντων αμέσως μετά από το τεράστιο haircut και την ανταλλαγή με Νέα Ομόλογα Ε.Δ. σταδιακής ωρίμανσης σε 30έτη !!!!, όταν μεγάλος αριθμός από αυτές έκλεισαν εντελώς και ένα άλλο μεγάλο μέρος αποκλείστηκε εντελώς από τη Τραπεζική χρηματοδότηση και υπολειτουργούσε ως “ζόμπι” , όπως τις αποκαλούσαν δυστυχώς πρόσωπα που ουδόλως είχαν αντιληφθεί τι είχε συμβεί. Όσες από αυτές κατάφεραν να επιβιώσουν από τον ανηλεή διωγμό και αφού οι επιχειρηματίες είχαν υποθηκεύσει το σύνολο της περιουσίας αυτών και των οικογενειών τους στις Τράπεζες, εντάχθηκαν σε διάφορα πακέτα (πλατφόρμες) δανείων και προσπαθούν τώρα με δυσβάστακτους όρους να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους, όπως από τον Ιούλιο 2022 με την ασύμμετρη αύξηση του Euribor. Με την επιβολή οποιουδήποτε ποσοστού rebate, εκτιμάται οι εταιρείες αυτές θα κλείσουν πλέον οριστικά. 2. Κανένας άλλος κλάδος του Τομέα Υγείας στην Ελλάδα δεν υπόκειται στο άκρως στρεβλό σύστημα της αποστολής παρακαταθηκών των Ι/Π στα Νοσοκομεία, του συνοδού εξοπλισμού και χρησιδανεισμού των μηχανημάτων, της τεράστιας καθυστέρησης αποστολής στις εταιρείες εντολών τιμολόγησης, ακόμα και 12 μήνες μετά τη χρήση των Ι/Π (αυτό που αποκαλείται “δημόσιο χρέος σε αναμονή”), εξόφληση των οφειλών κατά μέσο όρο τουλάχιστον 8 μηνών, κλπ. 3. Κανένας άλλος κλάδος του Τομέα Υγείας στην Ελλάδα δεν υπόκειται σε τόσες, ποικίλες και καθημερινές σχεδόν διαγωνιστικές διαδικασίες των Δημοσίων Νοσοκομείων για τη προμήθεια των Ι/Π που έχουν ανάγκη για τη εύρυθμη λειτουργία τους. Ήδη αυτές οι διαδικασίες, σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα συμμόρφωσης με το Παρατηρητήριο Τιμών εδώ και πολλά χρόνια, διασφαλίζουν ότι από τις ελληνικές εταιρείες ο ανταγωνισμός στη διαμόρφωση των τιμών λειτουργεί στον ύψιστο βαθμό και δεν υπάρχουν περιθώρια καμίας πλεονάζουσας κερδοφορίας που να δικαιολογεί την επιβολή υποχρεωτικής έκπτωσης. Μία απλή επισκόπηση των δημοσιευμένων ισολογισμών των εταιρειών αυτών θα δείξει περίτρανα του λόγου το αληθές. 4. Το σύνολο σχεδόν των αμιγώς ελληνικών συμφερόντων ελληνικών εταιρειών προσφεύγει στο Τραπεζικό σύστημα για factoring των απαιτήσεών τους από τα Δημόσια Νοσοκομεία εξ αιτίας των παραγόντων που αναλύθηκαν στη προαναφερθείσα παράγραφο 2. Είναι γνωστό σε όλους πόσο απρόθυμες είναι οι Τράπεζες για χρηματοδότηση τιμολογίων με αβεβαιότητα ως προς τον χρόνο είσπραξης , πόσο δε μάλλον όταν θα υπάρχει επιπλέον και αβεβαιότητα για το εισπρακτέο ποσό από την απαίτηση. [2] Σχετικά με την ενημέρωση του Υπουργού Υγείας σχετικά με την αναγκαιότητα εφαρμογής του μέτρου της επιβολής rebate προκύπτει από την υπέρβαση του προϋπολογισμού το 2024 YTD για Ι/Π κατά 32.000.000, εκ των οποίων τα 17.000.000 € από υπέρβαση στη μισθοδοσία και τα 15.000.000 € από τα Ι/Π προϊόντα η απάντηση είναι ότι: 1. Τι σχέση έχει η υπέρβαση στη μισθοδοσία με τα Ι/Π ? Δεν είναι δουλειά του Υπουργείου και των υπηρεσιών του να ελέγξει από που προκύπτουν οι υπερβάσεις αυτές και να τις θεραπεύσει? 2. Από την φερόμενη ως υπέρβαση στα Ι/Π, σε ποια προϊόντα αφορά, διότι υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις από κατηγορία σε κατηγορία. Ακόμα, έχει γίνει η ποιοτική ανάλυση κατά πόσο η υπέρβαση αυτή οφείλεται στη αύξηση του όγκου της δουλειάς στα Δημόσια Νοσοκομεία, όπως π.χ. η λειτουργία των απογευματινών χειρουργείων, αντιμετώπιση πιο σοβαρών περιστατικών τα οποία απαιτούν αυξημένο αριθμό ή/και κόστος Ι/Π, μετακίνηση ασθενών από τον Ιδιωτικό Τομέα στον Δημόσιο, κλπ. ? Συμπερασματικά κρίνουμε ότι το άρθρο 66 πρέπει να αποσυρθεί, και εφόσον γίνουν σοβαρές προσπάθειες από τη Πολιτεία επίλυσης των χρόνιων προβλημάτων, όπως ενδεικτικά αναφέρονται στη παράγραφο 2, σε συνδυασμό με τον εξορθολογισμένο τρόπο κατάρτισης των σχετικών ετήσιων προϋπολογισμών με βάση τις πραγματικές ανάγκες των Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων, δεν θα υπάρχει καμία αναγκαιότητα λήψης αναγκαστικών μέτρων που δυσχεραίνουν τη σωστή λειτουργία της αγοράς και δημιουργούν προβλήματα στο κοινωνικό πρόσωπο του Κράτους. Β. ΝΟΜΙΚΟ ΜΕΡΟΣ Το προτεινόμενο άρθρο 66 παραβιάζει κατάφωρα και κραυγαλέα την θεμελιώδη αρχή της ισότητας σύμφωνα με το άρθρο 4 του Συντάγματος. Παραβιάζεται επίσης κατάφωρα η αρχή της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων στις διαδικασίες δημόσιων προμηθειών. Η προτεινόμενη ρύθμιση στο άρθρο 66 δεν προσδιορίζει με σαφήνεια ούτε τα ακριβή κριτήρια επιβολής του rebate ούτε καθορίζει το ανώτατο ύψος του δημιουργούμενων έτσι συνθηκών άνισης μεταχείρισης μεταξύ των διαγωνιζομένων. Επίσης παραβιάζεται κατάφωρα η διάταξη του άρθρου 5 παρ. 1 του Συντάγματος στο οποίο αναφέρεται η οικονομική ελευθερία των υποψήφιων αναδόχων. Επίσης παραβιάζεται κατάφωρα το άρθρο 25 του Συντάγματος και συγκεκριμένα η αρχή του κράτους δικαίου καθότι επιβάλλεται το rebate σε δημόσια σύμβαση ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΑ δηλαδή από 01.01.2024 ανατρεπομένου του οικονομικού προγραμματισμού των αναδόχων παραβιαζόμενων ευθέως των οικονομικών όρων της διακήρυξης του διαγωνισμού. Επειδή το rebate όπως προτείνεται από την παραπάνω διάταξη [άρθρο 66 του σχεδίου Νόμου] δημιουργεί ασάφεια και αβεβαιότητα προς την τελική τιμή που θα εισπράξει ο προμηθευτής από την διαγνωστική διαδικασία διότι υποχρεούται να προβεί σε ποσοστό έκπτωσης το οποίο είναι άγνωστο κατά την υποβολή της προσφοράς. Η επιβολή του rebate που προτείνεται εξοντώνει τις εταιρίες ολοκληρωτικά με αποτέλεσμα την εξαφάνισή τους. Η δυνατότητα του συμψηφισμού της οφειλής από την υποχρέωση έκπτωσης με ισόποσες οφειλές των νοσοκομείων προς τους προμηθευτές με ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις είναι παράνομη και αντίθετη προς τις διατάξεις του Νόμου [άρθρο 440 και επόμενα του Αστικού Κώδικα]. Η προτεινόμενη εξουσιοδότηση είναι κατάφωρα παράνομη καθότι αντίκειται στο άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 66 ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΣΥΡΘΕΙ ΑΜΕΣΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΔΙΟΤΙ, ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΠΑΡΑΝΟΜΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΟΥ, ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΤΑ ΑΚΡΙΒΩΣ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΦΕΡΕΤΑΙ ΝΑ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ, ΕΧΟΝΤΑΣ ΔΩΣΕΙ ΤΗ ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΣΤΙΣ ΕΤΟΙΜΟΘΑΝΑΤΕΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ Ι/Π ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ ΜΕ ΥΠΑΙΤΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΤΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ. Αθήνα, 17.07.2024 Για την HospiDYNE A.E. Ο Νομικός Σύμβουλος Βασίλειος Αυγερινός Δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω ΑΥΓΕΡΙΝΟΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Αλ. Σούτσου 26 & Λυκαβηττού Αθήνα, 10671 2103600829