Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη Johnson & Johnson Medical Greece Μ.Α.Ε. | 17 Ιουλίου 2024, 14:55
Με αφορμή το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης», το οποίο είναι σε διαβούλευση θα θέλαμε να θέσαμε υπόψη σας τα ακόλουθα σχετικά με το άρθρο 66 και τον καθορισμό ποσού κλιμακούμενης έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφής. Η προμήθεια ιατροτεχνολογικών προϊόντων μέσω δημοσίων συμβάσεων από τα δημόσια νοσοκομεία και φορείς είναι μία δυναμική διαδικασία, η οποία ελέγχεται νομοθετικά προκειμένου να εξασφαλίζεται η διαφάνεια, η ίση μεταχείριση και η επίτευξη των χαμηλότερων τιμών για το δημόσιο. Παράλληλα, ειδικά για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα ισχύει Παρατηρητήριο Τιμών, στο οποίο αναρτώνται οι χαμηλότερες τιμές που κάθε φορά επιτυγχάνονται για το κάθε είδος από τους δημόσιους φορείς δίνοντας τη δυνατότητα στο δημόσιο να προμηθεύεται τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα στις εκάστοτε χαμηλότερες τιμές της αγοράς. Ειδικότερα, οι δημόσιες προμήθειες ιατροτεχνολογικών προϊόντων γίνονται με δημόσιους διαγωνισμούς που διέπονται από αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο και είναι στην πλειονότητα τους μειοδοτικοί. Οι όροι της δημόσιας σύμβασης τίθενται με τη διακήρυξη και ως εκ τούτου οποιαδήποτε εκ των υστέρων αλλαγή των όρων αυτών συνιστά ανεπίτρεπτη τροποποίηση των όρων της σύμβασης και κατάργηση συμβατικής υποχρέωσης που προκύπτει από νόμιμη διαγωνιστική διαδικασία. Στα πλαίσια αυτά, η υπό διαβούλευση διάταξη του άρθρου 66, που προβλέπει αναδρομική ισχύ από 01/01/2024, καταλαμβάνοντας προμήθειες για τις οποίες οι διαγωνισμοί έχουν ήδη διενεργηθεί είναι αντίθετη τόσο με το εθνικό όσο και με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Το γεγονός ότι οι δημόσιοι διαγωνισμοί προμήθειας ιατροτεχνολογικών προϊόντων είναι μειοδοτικοί, ενώ όπως προαναφέρθηκε ισχύει παράλληλα και το Παρατηρητήριο τιμών εξασφαλίζει έλεγχο του κόστους προμήθειας για το δημόσιο και αντίστοιχα καθιστά το επιβαλλόμενο rebate ένα δυσανάλογα επιβαλλόμενο μέτρο για τους προμηθευτές, οι οποίοι ήδη προσφέρουν τα προϊόντα τους στις χαμηλότερες τιμές της αγοράς. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, οι διατάξεις του rebate επί φαρμακευτικών προϊόντων εξαιρούν τα προϊόντα αυτά που έχουν ενταχθεί σε διαγωνιστική διαδικασία. Συγκεκριμένα, στο άρθ. 35 παρ. 2 του Ν. 3918/2011 προβλέπεται ότι «εξαιρούνται τα φαρμακευτικά προϊόντα που θα ενταχθούν στη διαγωνιστική διαδικασία εφόσον η τιμή με την οποία θα κατακυρωθούν στο διαγωνισμό είναι μικρότερη από αυτήν που προκύπτει επιστροφή επί της νοσοκομειακής τιμής». Επιπλέον, η επιβολή rebate στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα, των οποίων η προμήθεια γίνεται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, πλήττει την αρχή της διαφάνειας, καθώς οι προμηθευτές καλούνται να συμμετέχουν στο διαγωνισμό χωρίς να γνωρίζουν ακριβώς τους όρους, καλούμενοι να δώσουν μία εκ των υστέρων έκπτωση, το ύψος της οποίας δεν γνωρίζουν και δεν μπορούν να προϋπολογίσουν, καθότι δεν γνωρίζουν εκ των προτέρων τον όγκο των πωλήσεων τους από τον οποίο εξαρτάται η κλιμακούμενη έκπτωση του rebate Για τους ανωτέρω λόγους, η επιβολή rebate στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα δημόσια νοσοκομεία μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών όχι μόνο δεν είναι πρόσφορο μέτρο, καθότι το δημόσιο συμφέρον διασφαλίζεται από τον ανταγωνισμό που αναπτύσσεται στα πλαίσια της μειοδοτικής διαγωνιστικής διαδικασίας και του Παρατηρητηρίου τιμών, αλλά προσκρούει και σε θεμελιώδεις συνταγματικές και άλλες νομοθετικές διατάξεις, όπως σε αυτή την ίδια την αρχή της διαφάνειας της διαγωνιστικής διαδικασίας. Στις δημόσιες προμήθειες ιατροτεχνολογικών προϊόντων όπου υπάρχει θεσμοθετημένο νομοθετικό πλαίσιο δημόσιων διαγωνισμών που εξασφαλίζει την διαφάνεια, τον ανταγωνισμό, την οικονομία κλίμακας ,την προστασία των δημοσίων πόρων και φυσικά την ποιότητα και αποτελεσματικότητα των προμηθευόμενων προϊόντων, πρωταρχικός στόχος του Υπουργείου Υγείας θα πρέπει να είναι η εφαρμογή των διαγωνιστικών διαδικασιών για όλες τις προμήθειες ιατροτεχνολογικών προϊόντων και όχι η εφαρμογή περιοριστικών μέτρων που πλήττουν τους σκοπούς της επιχειρηματικής δραστηριότητας Με την αυστηρή εφαρμογή διαγωνιστικών διαδικασιών στην προμήθεια όλων των ιατροτεχνολογικών προϊόντων και με την ύπαρξη ενός ορθολογικού και επικαιροποιημένου Παρατηρητηρίου Τιμών, το οποίο θα αποτρέπει δυσανάλογες αποκλίσεις τιμών, η εφαρμογή του rebate δεν συνιστά αναγκαίο μέτρο ούτε βέβαια υπαγορεύεται από την αρχή της αναλογικότητας, όντως ένα προδήλως δυσανάλογο και οριζόντιο μέτρο που θα επιβαρύνει τις προμηθεύτριες εταιρείες των δημόσιων νοσηλευτικών ιδρυμάτων που αντιμετωπίζουν ήδη εδώ και καιρό προβλήματα με την καθυστέρηση πληρωμών αρκετούς μήνες πέραν της προβλεπόμενης. Εν κατακλείδι, η θέση της Εταιρείας μας είναι ότι τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα δημόσια νοσοκομεία πρέπει να εξαιρεθούν από την επιβολή rebate και να εφαρμοστεί καθολικά η προμήθεια αυτών μέσω της διενέργειας δημόσιων διαγωνισμών και της σύναψης σχετικών συμβάσεων.