• Σχόλιο του χρήστη 'Εμμανουήλ Σαβοϊδάκης' | 17 Ιουλίου 2024, 14:59

    1. Εισαγωγικά επισημαίνεται ότι οι τιμές στον κλάδο δεν έχουν αναπροσαρμοστεί τουλάχιστον εδώ και δέκα χρόνια, ενώ οι προμηθευτές έχουν απορροφήσει την αύξηση του κόστους των πρώτων υλών, των μεταφορών τους και της απαιτούμενης ενέργειας, ειδικότερα κατά το χρονικό διάστημα της πανδημίας. 2. Περαιτέρω, επί της καθαρής αξίας των τιμολογίων, τα οποία εκδίδονται στο πλαίσιο δημοσίων συμβάσεων και πράξεων προμηθειών αξίας άνω των 2.500€, το δημόσιο παρακρατεί ήδη ποσοστό της τάξεως του 2%, προκειμένου να χρηματοδοτήσει από εκεί την ψυχική υγεία (άρθρο 3 του Ν. 3580/2007, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει). 3. Επομένως, η εφαρμογή κλιμακούμενου ποσού έκπτωσης (rebate) επιρρίπτεται σε έναν κλάδο, ο οποίος τα τελευταία χρόνια στηρίζει έμπρακτα το εθνικό σύστημα υγείας και θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα περισσότερων επιχειρήσεων. 4. Εκτός αυτού, η επιβολή rebate αναμένεται να οδηγήσει σε αποτελέσματα αντίθετα από τα αρχικώς επιδιωκόμενα. Ειδικότερα για την κατηγορία προμήθειας αναλωσίμων υλικών ιατροτεχνολογικών προϊόντων με «συνοδό εξοπλισμό» με τιμή ανά τεμάχιο, η εφαρμογή του rebate καθίσταται αδύνατη, καθώς στις προσφερόμενες σήμερα τιμές συμπεριλαμβάνεται το κόστος του συνοδού εξοπλισμού και το κόστος της συντήρησης με τα ανταλλακτικά τους. 5. Δεν πρέπει να διαφύγει της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής ότι σε ένα ευρύ φάσμα ιατροτεχνολογικών προϊόντων και ιδιαίτερα σε εμφυτεύσιμες συσκευές, απαιτείται καθημερινή τεχνική/κλινική υποστήριξη κατά τη διάρκεια των ιατρικών επεμβάσεων, καθώς και στις μελλοντικές επισκέψεις του ασθενούς στο νοσοκομείο για έλεγχο καλής λειτουργίας του εμφυτευμένου προϊόντος. Θα πρέπει να τονιστεί ότι από τις προμηθεύτριες εταιρίες παρέχεται 24ωρη κάλυψη σε έκτακτες κλήσεις, οι οποίες καλύπτονται από το τεχνικό/κλινικό τμήμα των προμηθευτών ιατροτεχνολογικών προϊόντων χωρίς επιπρόσθετη επιβάρυνση για τον δημόσιο προϋπολογισμό. 6. Ενόψει μίας κλιμακούμενης έκπτωσης, οι προμηθευτές δεν αποκλείεται να αναθεωρήσουν την αζήμια σήμερα για το δημόσιο πλαισίωση του εθνικού συστήματος υγείας. Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε αισθητή υποβάθμιση της ποιότητας των υπηρεσιών υποστήριξης των προϊόντων τους και κατ’ επέκταση της ποιότητας των παρεχόμενων από το δημόσιο υπηρεσιών υγείας, κατά παράβαση του άρθρου 21 παρ. 3 του Συντάγματος, το οποίο επιβάλλει την μέριμνα του κράτους για τη λήψη μέτρων προστασίας της υγείας των πολιτών. 7. Πέραν του ζητήματος του συνοδού εξοπλισμού, οι σύγχρονες τεχνολογικές εξελίξεις για το μεγαλύτερο τμήμα των ιατροτεχνολογικών προϊόντων απαιτούν διαρκή εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας σε νεότερες τεχνικές/μεθόδους. Η εκπαίδευση αυτή παρέχεται σήμερα από τους προμηθευτές και δεν επιβαρύνει περαιτέρω το Δημόσιο προϋπολογισμό. Η επιβολή κλιμακωτού rebate αναμένεται να υποβαθμίσει αισθητά και το επίπεδο των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών, με άμεσο αντίκτυπο στον ασθενή. 8. Ως προς το ζήτημα της αναδρομικής επιβολής, έχει ήδη επισημανθεί και σε άλλα σχόλια επί της συγκεκριμένης διάταξης ότι κάτι τέτοιο συνιστά παραβίαση της θεμελιώδους αρχής της ασφάλειας δικαίου που διέπει το δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων, καθώς εισάγονται μεταγενέστερα και μονομερώς από την αναθέτουσα αρχή οικονομικές υποχρεώσεις στον εκάστοτε ανάδοχο, οι οποίες δεν ήταν γνωστές κατά τον χρόνο διενέργειας του διαγωνισμού και σύναψης της δημόσιας σύμβασης προμήθειας. 9. Επιπροσθέτως, το μέτρο της επιβολής rebate δε δύναται να εφαρμοστεί σε τα ατιμολόγητα ιατροτεχνολογικά προϊόντα προηγούμενου χρονικού διαστήματος, που έχουν ήδη εμφυτευθεί στους ασθενείς και εκκρεμεί η αποστολή της παραγγελίας από το εκάστοτε νοσοκομείο. 10. Τέλος, επισημαίνεται ότι η σχεδιαζόμενη νομοθετική ρύθμιση, με την εισαγωγή rebate σε συνέχεια μιας διαγωνιστικής διαδικασίας, θα απομακρύνει εταιρίες ιατροτεχνολογικών προϊόντων από τη συμμετοχή τους σε δημόσιους διαγωνισμούς, και θα οδηγήσει τελικά σε καταστάσεις στρέβλωσης. Κάτι τέτοιο θα ήταν η χειρότερη δυνατή εξέλιξη για τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου. 11. Ακόμα όμως και αν δεν απομακρυνθούν οι εταιρίες από τις διαγωνιστικές διαδικασίες, η επβολή ενός rebate δημιουργεί ασάφεια και αβεβαιότητα ως προς την τελική τιμή που θα εισπράξει ο προμηθευτής, καθώς θα υποχρεωθεί να προβεί σε ένα ποσοστό έκπτωσης, το ακριβές ύψος της οποίας του είναι άγνωστο κατά την χρονική στιγμή υποβολής της προσφοράς του. Η αβεβαιότητα αυτή, ως προς το τελικό περιθώριο κέρδους του, τον οδηγεί αναγκαστικά στο να προσφέρει υψηλότερη τιμή, σε σχέση με την τιμή που τελικά θα προσέφερε εάν είχε (εκ των προτέρων) πλήρη γνώση του περιθωρίου κέρδους του. 12. Παράλληλα, τίθεται και ένα ζήτημα παραβίασης της οικονομικής ελευθερίας των υποψήφιων αναδόχων (άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος), καθώς, δεδομένου του γεγονότος ότι το βασικό κριτήριο επιλογής αναδόχου στις διαγωνιστικές διαδικασίες είναι η επιλογή της χαμηλότερης τιμής προσφοράς, η αβεβαιότητα προσδιορισμού του ανώτατου ύψους της έκπτωσης κατά το διαγωνιστικό στάδιο ακυρώνει εν τοις πράγμασι το επιδιωκόμενο περιθώριο κέρδους των υποψηφίων αναδόχων.