• Σχόλιο του χρήστη 'Σταύρος Σούγιαννης Bioanalytica AE' | 17 Ιουλίου 2024, 14:35

    Η πρόταση για επιβολή έκπτωσης στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα Δημόσια Νοσοκομεία του ΕΣΥ, οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου είναι πολύ ασαφής και παντελώς αναιτιολόγητη. Ο όρος ιατροτεχνολογικά προϊόντα περιλαμβάνει ένα τεράστιο εύρος προϊόντων από νοσοκομειακά αναλώσιμα υλικά μέχρι πολύπλοκα διαγνωστικά μηχανήματα. Οι κατηγορίες ιατροτεχνολογικών προϊόντων έχουν πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά και δεν θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σαν ένα ενιαίο σύνολο. Τα σχόλια που ακολουθούν επικεντρώνονται σε διαγνωστικά (IVD) αντιδραστήρια με συνοδό εξοπλισμό. Τα διαγνωστικά τμήματα των Νοσοκομείων της χώρας προμηθεύονται για δεκαετίες αντιδραστήρια «με συνοδό εξοπλισμό» με χρέωση ανά εκτελούμενη εξέταση. Η επιλογή της προμηθεύτριας εταιρείας γίνεται με την χαμηλότερη τιμή ανά ζητούμενη εξέταση στην οποία συμπεριλαμβάνεται το κόστος του συνοδού εξοπλισμού (υψηλού κόστους αναλυτές) τα απαιτούμενα αναλώσιμα -αντιδραστήρια, το κόστος των ανταλλακτικών ,η εξασφάλιση της σωστής λειτουργίας τους καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης, η εκπαίδευση ,η συνεχής υποστήριξη των χρηστών ,το κόστος διασύνδεσης με τα πληροφορικά συστήματα των νοσοκομείων κλπ. Η προμήθεια γίνεται: A) Με ενεργές συμβάσεις που έχουν προκύψει από διαγωνιστικές διαδικασίες βάσει του Ν.4412/2016. Είναι προφανές ότι οι συμβάσεις αυτές είναι νομικά έγγραφα που δεσμεύουν τις συμβαλλόμενες πλευρές ως προς τους όρους, τις τιμές, τις ποσότητες, τη διάρκεια προμήθειας και τις πιθανές παρατάσεις της, καθώς και τους όρους πληρωμής. Είναι αναμφισβήτητο ότι στην περίπτωση αυτή δεν είναι δυνατό να αλλοιωθεί μονομερώς κανένα από τα σημεία της σύμβασης, πωλλώ δε μάλλον η επιβολή πρόσθετης έκπτωσης η οποία καταστρατηγεί και αλλοιώνει τη διαγωνιστική διαδικασία/σύμβαση και αυθαίρετα επιβάλει στον ένα συμβαλλόμενο μια απρόβλεπτη επιβάρυνση. B) Με άτυπη παράταση των ληγμένων συμβάσεων (λόγω αδυναμίας των Νοσοκομείων να διεκπεραιώσουν νέους διαγωνισμούς ). Στην περίπτωση αυτή οι προμηθευτές καλούνται να συνεχίσουν τι προβλεπόμενες από τις συμβάσεις υπηρεσίες τηρώντας τις αρχικές τιμές των συμβάσεων, οι οποίες έχουν καθοριστεί προ πολλών ετών ενώ έχουν εκτοξευθεί για αυτούς τα κόστη αγοράς αντιδραστηρίων-αναλωσίμων από τους κατασκευαστές , και αυτά των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το Δημόσιο όχι μόνο επωφελείται διαγνωστικών λύσεων σε τιμές στις περισσότερες περιπτώσεις σταθερές για πολλά έτη αλλά αντιμετωπίζει αυτές τις προμήθειες σαν εξωσυμβατικές αποπληρώνοντας τες σε χρόνο που υπερβαίνει κατά πολύ τον προβλεπόμενο από το Εθνικό και Ενωσιακό Δίκαιο. Ο χρόνος αποπληρωμής των νοσοκομειακών οφειλών στους προμηθευτές του κλάδου ( DSO ) αγγίζει ήδη τις 340 ημέρες προκαλώντας στους προμηθευτές πρόσθετο χρηματοδοτικό κόστος. Η επιβολή οποιασδήποτε μορφής rebate θα επιβαρύνει τις προμηθεύτριες εταιρείες και ιδιαίτερα των διαγνωστικών ο οποίες δεν έχουν συνέλθει ακόμα από τις οδυνηρές συνέπειες του PSI,τις ζημιές του που αποσβένονται σε βάθος 30 ετών, τους αναιτιολόγητα υπερβολικούς χρόνους αποπληρωμής των Νοσοκομειακών προμηθειών και την έλλειψη καθολικών διαγωνιστικών διαδικασιών στα νοσοκομεία. Είναι προφανές ότι η πλειοψηφία των προμηθευτών διαγνωστικών με συνοδό εξοπλισμό δεν θα μπορέσει να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε αύξηση του κόστους και : Θα επέλθει αναγκαστική υποβάθμιση των παρεχόμενων από αυτές υπηρεσιών, αδυναμία υποστήριξης άτυπων συμβάσεων λόγω αύξησης κόστους και μειώσεων θέσεων εργασίας ,παράλληλη μείωση του ανταγωνισμού, ανάπτυξη ολιγοπωλίων και κατά συνέπεια αύξηση των τιμών προμήθειας για το Δημόσιο. Είναι αποδεδειγμένο από πολλαπλές ανεξάρτητες διεθνείς μελέτες ότι το κόστος των διαγνωστικών εξετάσεων για τα συστήματα υγείας είναι ελάχιστο συγκρινόμενο με το κόστος νοσηλείας-θεραπείας που προκύπτει από έλλειψη η μη έγκαιρη η εσφαλμένη διάγνωση. Για τους λόγους αυτούς προτείνεται η εξαίρεση των αντιδραστηρίων για διαγνωστική χρήση με συνοδό εξοπλισμό από την επιβολή οποιασδήποτε έκπτωσης (rebate). Προτείνεται επίσης η άμεση δρομολόγηση καθολικών διαγωνιστικών διαδικασιών που θα δημιουργήσει ένα υγιές και βιώσιμο επιχειρηματικό περιβάλλον για τις προμηθεύτριες εταιρείες και θα οδηγήσει το Δημόσιο στην επιλογή των πλέον εξελιγμένων τεχνολογιών στις πλέον συμφέρουσες τιμές σε όφελος των Ασθενών και του Συστήματος Υγείας.