Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ - ΔΙΕΥΘΥΝΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΠΡΩΤΟΝ ΑΕ | 17 Ιουλίου 2024, 15:30
Η επιβολή οποιασδήποτε μορφής rebate στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα δεν θα μειώσει το γενικό κόστος των δημόσιων νοσηλευτηρίων για αυτά τα προϊόντα. Αντιθέτως, θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία τους, που πιθανόν να οδηγήσουν σε ελλείψεις, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Συνεπώς, θεωρούμε ότι η ζημιά που θα προκληθεί θα είναι μεγαλύτερη από οποιοδήποτε οικονομικό όφελος. Όσον αφορά το άρθρο 66, η θέση της εταιρείας μας είναι ότι δεν είναι ούτε πρακτικά εφαρμόσιμο ούτε ηθικό και δεν ακολουθεί την υφιστάμενη νόμιμη διαδικασία δημόσιων προμηθειών. Αναλυτικά, τα σχόλιά μας παρατίθενται παρακάτω: α) Ο όρος ιατροτεχνολογικά προϊόντα όπως αναφέρεται στο άρθρο είναι πολύ γενικός, αφού συμπεριλαμβάνει ειδικό αναλώσιμο, γενικό αναλώσιμο, αντιδραστήρια, εξοπλισμό κτλ. Αν ο σκοπός είναι να μειώσει τη δαπάνη, αυτό γίνεται με οριζόντιο τρόπο, τιμωρώντας κατηγορίες υλικών στα οποία τα δημόσια νοσηλευτήρια είναι εντός του προϋπολογισμού τους έναντι άλλων κατηγοριών που πιθανώς να έχουν ξεφύγει. β) Το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών στα δημόσια νοσηλευτήρια (άνω των 30.000 ευρώ) προέρχεται από διαγωνιστικές διαδικασίες ή/και διαπραγμάτευση, ακολουθώντας όλες τις νόμιμες διαδικασίες που διέπουν τις δημόσιες προμήθειες. Η επιβολή αναδρομικού rebate δεν συμβαδίζει με την υφιστάμενη νομοθεσία. γ) Το άρθρο δεν συνδέει την καταβολή του rebate με την έγκαιρη πληρωμή προς τους προμηθευτές (εντός των 60 ημερών βάσει ευρωπαϊκού κανονισμού). δ) Το άρθρο θα δημιουργήσει κύμα ανατιμήσεων στην αγορά και σε μελλοντικές διαγωνιστικές διαδικασίες θα είναι αδύνατο για τους προμηθευτές να υπολογίσουν το τελικό τους κόστος και κατ' επέκταση την τιμή πώλησης, με αποτέλεσμα τη μη τήρηση της ίσης μεταχείρισης προς όλους τους προμηθευτές. ε) Πολλές προμήθειες προέρχονται από συμβάσεις προηγούμενων ετών, όπου οι προμηθευτές έχουν ήδη επιβαρυνθεί με συνεχόμενες αυξήσεις των τιμών αγοράς από τους κατασκευαστικούς οίκους. στ) Εξοπλισμός μαζί με τις αντίστοιχες υπηρεσίες και ανταλλακτικά συντήρησης πρέπει οπωσδήποτε να εξαιρεθούν από το νομοσχέδιο λόγω της ιδιομορφίας τους ως προμήθειες, αλλά και επειδή προέρχονται από παλιούς διαγωνισμούς και συμβάσεις και έχουν πολλούς τρόπους χρηματοδότησης (ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης κτλ.). η) Ο τρόπος υπολογισμού του rebate όπως αναφέρεται είναι εξαιρετικά ασαφής και θα επιβαρύνει σημαντικά τα ήδη υποστελεχωμένα λογιστήρια των δημόσιων νοσοκομείων, με αποτέλεσμα να αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση στις πληρωμές. θ) Το μέτρο καθιστά αδύνατη την χρηματοδότηση factoring των τιμολογιων το οποίο είναι απαραίτητο για την βιωσιμότητα των εταιρείων του κλάδου αφού οι καθυστερήσεις πληρωμών από τα δημοσια νοσοκομία οδηγούν στην ανάγκη τέτοιων μορφών χρηματοδότησης. ι) Πριν απο οποιοδήποτε μέτρο θα πρέπει να γίνει έρευνα αν και σε ποιες κατηγορίες υλικών έχει γίνει υπέβαση του προυπολογισμού για να αποφευχθούν άδικα οριζόντια μέτρα. Επίσης αν η οποιαδίποτε υπέρβαση οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό και στην αύξηση δουλείας των νοσοκομείων (από απογευματινά χειρουργεία) θα πρέπει να συνυπολογιστεί. κ) Εδω και μια 10ετία οι εταιρείες του κλάδου είναι αναγκασμένες να ακολουθούν το Παραμήτριο τιμών χωρίς να μπορούν να κάνουν ανατιμήσεις και επιπλέον στηρίζουν συνεχώς τα δημόσια νοσηλευτήρια είτε με παρακαταθήκες υλικών είτε με παραχώρηση εξοπλισμού μέσω χρησιδάνειο κατόπιν αιτημάτων από τα νοσοκομεία . λ) Σε άλλους κλάδους (π.χ. προμήθειες φαρμάκων) εξαιρούνται οι συμβατικές προμήθειες και είναι απόλυτα λογικό, αφού βασική αρχή για μια συμβατική προμήθεια (άνω των 30.000 ευρώ) είναι να προέλθει από μια διαγωνιστική διαδικασία και να έχει συμπεριληφθεί στον ετήσιο προϋπολογισμό του νοσοκομείου. Άρα δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι κάτι τέτοιο πρέπει να ισχύσει και στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα. μ) Είναι αρκετά επικίνδυνο ότι το μέτρο θα οδηγήσει τις εταιρείες σε έκπτωση στην ποιότητα των προϊόντων που παρέχονται στα νοσοκομεία, αφού τελευταίας τεχνολογίας, ποιοτικά αναλώσιμα θα είναι ασύμφορο να προμηθεύονται στην ελληνική αγορά. Εν κατακλείδι, θεωρούμε ότι αν το μέτρο ισχύσει, θα επιφέρει τεράστια προβλήματα σε έναν ήδη επιβαρυμένο κλάδο και το όποιο τελικό οικονομικό όφελος θα είναι πολύ μικρό μπροστά στη ζημιά που θα προκαλέσει στις εταιρείες, στο εργατικό δυναμικό του κλάδου και πιθανόν στην ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στους ασθενείς στα δημόσια νοσηλευτήρια.