Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΜΕΡΟΣ Α΄ ΕΘΝΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ (ΕΠΑΨΥ) | 17 Ιουλίου 2024, 16:20
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το κύριο θέμα του νομοσχεδίου είναι η διακυβέρνηση του συστήματος με στόχο την κάλυψη του πληθυσμού μέσω των δικτύων που δημιουργεί, όπου εντάσσονται όλες οι υπάρχουσες μονάδες ψυχικής υγείας. Επισημαίνουμε παρακάτω τις ελλείψεις και αντινομίες του υπάρχοντος συστήματος που δεν θίγει το νομοσχέδιο: • Η μεταρρύθμιση δεν μπορεί να θεωρηθεί επιτυχής και ολοκληρωμένη, χωρίς την εμπλοκή όλων των ενδιαφερομένων πλευρών, συμπεριλαμβανομένων των ίδιων των ωφελούμενων και των οικογενειών τους. Η ενεργός συμμετοχή τους σε όλα τα επίπεδα είναι πολύτιμη διότι προσθέτει την προσωπική εμπειρία. • Ο δημόσιος τομέας ψυχικής υγείας σήμερα είναι πλήρως απορρυθμισμένος, υποστελεχωμένος, με προσωπικό αποθαρρυμένο και με άνιση προσφορά υπηρεσιών, με έλλειψη κλινών στις νοσοκομειακές μονάδες και με απουσία κοινοτικής εμπλοκής στα Κέντρα Ψυχικής Υγείας που λειτουργούν, τα περισσότερα, ως απλά εξωτερικά ιατρεία. • Η κατάργηση των εναπομεινάντων ψυχιατρικών νοσοκομείων δεν συνοδεύεται από μια συνεκτική πρόταση για το μετασχηματισμό τους. Επιπλέον, έχει παρατηρηθεί πως η κατάργηση των ψυχιατρικών νοσοκομείων συνοδεύεται από αύξηση των ιδιωτικών κλινών. Για το λόγο αυτό είναι σημαντική η αύξηση των κλινών στα γενικά νοσοκομεία, όπως και η δημιουργία κοινοτικών μονάδων για ημερήσια νοσηλεία. • Οι υπάρχουσες μονάδες ψυχικής υγείας έχουν δημιουργηθεί χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψη οι ανάγκες του πληθυσμού, με σημαντικές αποκλίσεις στη γεωγραφική κατανομή τους, όπως και στο είδος των μονάδων που πρέπει να ιδρυθούν. • Η παρεχόμενη δυνατότητα σε ιδιωτικούς φορείς ψυχικής υγείας του να ιδρύουν μονάδες ψυχικής υγείας υψηλής εξειδίκευσης οι οποίοι απαιτούν τεχνογνωσία υψηλού επιπέδου και απαιτεί υψηλού επιπέδου εξειδικευμένο προσωπικό, φαίνεται πως θα δημιουργήσει μονάδες οι οποίες θα είναι μόνο κατ’ όνομα εξειδικευμένες. Επιπλέον, η απουσία πρόνοιας για τους ανασφάλιστους πάσχοντες, που αντιπροσωπεύουν σημαντικό ποσοστό των χρονίως πασχόντων θα δημιουργήσει ασθενείς δύο ταχυτήτων, με ιδιαίτερη προτίμηση των ασφαλισμένων. • Θεωρούμε σημαντική έλλειψη την κατάργηση των τομέων ψυχικής υγείας όπως είχαν χωροθετηθεί από προηγούμενους νόμους, που είναι απαραίτητοι ενδιάμεσοι φορείς μεταξύ περιφέρειας και μονάδων ψυχικής υγείας. Αυτό δημιουργεί έναν «ελλείποντα κρίκο» ιδιαίτερα εκτός μητροπολιτικών περιοχών. • Είναι ιδιαίτερα σημαντική η θέσπιση της αξιολόγησης σε όρους αποτελεσματικότητας και εκβάσεων και της διασφάλισης της ποιότητας στο σύστημα ψυχικής υγείας, που θα πρέπει να αποτελούν απαραίτητους όρους για τη βιωσιμότητα και τη λειτουργία των μονάδων ψυχικής υγείας. Στα θετικά του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου θα επισημαίναμε τρία πράγματα: • Πρώτον πως πρώτη φορά επιχειρείται αποκέντρωση του συστήματος προς την περιφέρεια με μεταφορά αρμοδιοτήτων προς τις περιφερειακές διοικήσεις. • Δεύτερον, η δημιουργία του μητρώου στο οποίο θα ενταχθούν οι ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται στην ψυχική υγεία, με προϋποθέσεις στις οποίες ελπίζουμε να περιλαμβάνονται και δείκτες αποτελεσματικότητας και ποιότητας, είναι ένα θετικό βήμα που μπορεί να βάλει τάξη στον κυκεώνα των 92 (!!!) φορέων που λειτουργούν. • Τέλος, θετικά κρίνουμε την εισαγωγή των εφαρμογών πληροφορικής που θα περιλαμβάνουν δείκτες έκβασης και ποιότητας, χρήσιμους για την αξιολόγηση των μονάδων ψυχικής υγείας, αλλά και του συστήματος γενικά.