Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη Χρήστος Γιαλαμάς | 17 Ιουλίου 2024, 16:26
Το προτεινόμενο άρθρο είναι αντίθετο στο ενωσιακό δίκαιο και το Σύνταγμα. Είναι ανεφάρμοστο για μια σειρά από λόγους. Πρώτον, δεν μπορεί να εφαρμοσθεί στις διαδικασίες ανάθεσης δημοσίων σύμβασεων (διαγωνιστικές διαδικασίες), διότι καθιστά αλυσιτελές το κριτήριο της συμφερότερης από οικονομικής άποψης προσφοράς. Αναλυτικότερα, η δεύτερη κατά σειρά χαμηλότερη τιμή κατά τη διαδικασία εξέτασης των οικονομικών προσφορών, ενδέχεται μετά την επιβολή της έκπτωσης (κλιμακούμενο ποσοστό ανά προμηθευτή αναλόγως του τζίρου) να είναι όντως στη συγκεκριμένη περίπτωση συμφερότερη. Δεύτερον, ανατρέπει άρδην τον προγραμματισμό δεκάδων εταιριών, οι οποίες έχουν υπογράψει δημόσιες συμβάσεις. Παραβιάζεται η θεμελιώδης αρχή pacta sunt servanda, καθ' ότι επέρχεται αναδρομική μείωση του ήδη συμφωνηθέντος χρηματικού ανταλλάγματος. Αυτό, όπως αντιλαμβάνεται ευχερώς οποιοσδήποτε, είναι θεμελιωδώς μη νόμιμο και αντίκειται επιπρόσθετα στην αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου. Δεν είναι δυνατόν, υπό οιαδήποτε εκδοχή, να ανατρέπεται εκ των υστέρων το δικαιοπρακτικό θεμέλιο μιας σύμβαση και δη μιας δημόσιας σύμβασης. Δικαιοπολιτικά, οι διατάξεις του συγκεκριμένου άρθρου κινούνται προς την απολύτως εσφαλμένη κατεύθυνση. Αντί να επιτύχουν το στόχο που φέρεται να επιδιώκουν, είναι απολύτως βέβαιο ότι θα φέρουν το απολύτως αντίθετο αποτέλεσμα, καθόσον όλοι οι συμμετέχοντες οικονομικοί φορείς θα αυξήσουν τις προσφορές τους, συμπεριλαμβάνοντας και ένα αόριστο (κατά τη στιγμή υποβολής της προσφοράς) ποσοστό έκπτωσης. Είναι εξαιρετικά ουσιώδες να επισημανθεί ότι το περιθώριο κέρδους στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων είναι πολύ συγκεκριμένο, καθ' ότι είναι συγκεκριμένες οι τιμές των κατασκευαστικών οίκων, που έχουν αυξηθεί ραγδαίως τα τελευταία έτη. Ταυτόχρονα, οι συνθήκες ανταγνισμού που δημιουργούνται στις διαγωνιστικές διαδικασίες συμπιέζουν στο μέγιστο βαθμό το ποσοστό κέρδους. Επιπρόσθετα, μία μεγάλη κατηγορία αυτών των προϊόντων παραχωρείται απλώς προς χρήση στα Νοσοκομεία, ως συνοδός εξοπλισμός, δωρεάν και η διαδικασία ανάθεσης αφορά αποκλειστικά και μόνον στα αναλώσιμα και τα αντιδραστήρια που χρησιμοποιούνται για τη διενέργεια εξετάσεων. Εν ολίγοις, οι εταιρίες προβαίνουν σε υψηλής αξίας επενδύσεις, αναμένοντας να κάνουν απόσβεση αυτών, με μακροχρόνιο σχεδιασμό, γεγονός απολύτως αποτρεπτικό για οποιαδήποτε σκέψη επιβολής rebate. Τέλος, σε περίπτωση που υιοθετηθεί οποιουδήποτε είδους εκδοχή του rebate, μετά βεβαιότητας θα δημιουργηθούν τεράστια προβλήματα στην εκκαθάριση της εξόφλησς των τιμολογίων (που ήδη καθυστερούν δραματικά) λόγω της πρόβλεψης, εν τω μεταξύ, της δυνατότητας συμψηφισμού με το ποσοστό έκπτωσης, το οποίο δεν θα έχει ακόμη συγκεκριμενοποιηθεί της στιγμή έκδοσης του τιμολογίου.