Αρχική Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισηςΆρθρο 66 Καθορισμός ποσού έκπτωσης (rebate) για τα ιατροτεχνολογικά προϊόντα που προμηθεύονται τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου και τα νοσοκομεία του Δημοσίου οποιασδήποτε μορφήςΣχόλιο του χρήστη Χαράλαμπος Διαμαντόπουλος - Boston Scientific Hellas S.A. | 17 Ιουλίου 2024, 18:19
Θέμα: Σχόλια επί της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης». Με τις προτεινόμενες διατάξεις και συγκεκριμένα με το άρθρο 66 του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Υγείας «Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης» επιχειρείται η αναδρομική επιβολή κλιμακούμενου ποσού έκπτωσης rebate σε κάθε ιατροτεχνολογικό προϊόν που προμηθεύονται με δημόσια σύμβαση, μέσω της ΕΚΑΠΥ ή και απευθείας, τα δημόσια νοσοκομεία, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο και το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου. Ωστόσο, εγείρονται έντονοι προβληματισμοί αναφορικά με την εφαρμογή τους, καθώς ανακύπτουν σοβαρά ζητήματα συμβατότητας των εν λόγω διατάξεων με πληθώρα κανόνων και αρχών τόσο του Συντάγματος όσο και του Ενωσιακού Δικαίου, τα οποία εστιάζονται στα ακόλουθα: 1.Το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων των ιατροτεχνολογικών προϊόντων αφορά τις εν εξελίξει υφιστάμενες διαγωνιστικές διαδικασίες στο πλαίσιο των οποίων τα νοσοκομεία του Εθνικού Συστήματος Υγείας και οι αποκεντρωμένες μονάδες αυτών, το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου καθώς και όλα τα δημόσια νοσοκομεία προμηθεύονται με δημόσια σύμβαση, μέσω της ΕΚΑΠΥ ή και απευθείας ιατροτεχνολογικά προϊόντα. Ως εκ τούτου, η διαμόρφωση του rebate βάσει του αναδρομικού υπολογισμού από 01.01.2024 και των τιμολογίων που αφορούν τις ανωτέρω περιπτώσεις προμήθειας προϊόντων, για τις οποίες έχουν ήδη υπογραφεί οι αντίστοιχες συμβάσεις και η υλοποίηση τους έχει ήδη ξεκινήσει, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ίσης μεταχείρισης, της ασφάλειας του δικαίου, της οικονομικής ελευθερίας και της αναλογικότητας, υπονομεύοντας τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό στις δημόσιες συμβάσεις. Μέσω των σχετικών διαδικασιών οι προμηθευτές μειώνουν ήδη σε μεγάλο βαθμό το ποσοστό κέρδους τους προκειμένου να τους καταστούν ανάδοχοι. Συνεπώς, η επιβολή υποχρεωτικού rebate και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, την οποία, όπως είναι φυσικό, ο προμηθευτής δεν γνώριζε ούτε και μπορούσε να γνωρίζει ότι θα επιβληθεί επί της ήδη καλύτερης τιμής που προσέφερε, πέραν του ότι θα οδηγήσει σε μη βιώσιμα αποτελέσματα, σε αύξηση των τιμών και ενδεχομένως σε στρέβλωση της αγοράς, είναι πρόδηλα παράνομη, καθώς καταστρατηγεί το θεσμικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων, αφού αλλοιώνει τους συμφωνηθέντες αρχικούς όρους προμήθειας των προϊόντων, εισάγοντας ένα νέο οικονομικό βάρος που δεν ήταν γνωστό κατά τον χρόνο υποβολής των προσφορών και σύναψης της σύμβασης. 2.Σε κάθε περίπτωση, η επίτευξη καλύτερων τιμών στην προμήθεια ιατροτεχνολογικών προϊόντων από τα νοσοκομεία εξασφαλίζεται μέσω της προμήθειας αυτών με δημόσιους διαγωνισμούς σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και ίσης μεταχείρισης. Επομένως, η εφαρμογή του μέτρου της καθιέρωσης υποχρεωτικής έκπτωσης (rebate) στα ιατροτεχνολογικά προϊόντα παρέλκει. 3.Παράλληλα, η εξαιρετικά σημαντική καθυστέρηση που παρατηρείται στην εξόφληση των τιμολογίων από τα Νοσοκομεία και η οποία μπορεί να φθάσει ακόμη και σε χρονικό 8-10 μηνών από την παραλαβή και ανάλωση των υλικών, δημιουργεί σημαντικό πρόβλημα ρευστότητας με συνέπεια οι επιχειρήσεις του χώρου να προσφεύγουν σε εκχώρηση των τιμολογίων τους (factoring) κάτι το οποίο όμως σημαίνει ότι ήδη οι εταιρείες εξαναγκάζονται σε περαιτέρω μείωση των προσδοκώμενων εισπράξεων τους καθώς για την εκχώρηση αυτή επωμίζονται επιπλέον κόστος. Λόγω της τεράστιας αυτής καθυστέρησης στην αποπληρωμή των εταιρειών, με τα εκκρεμή ατιμολόγητα του κλάδου να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ, θα δημιουργηθεί ασφυκτική πίεση στην ρευστότητα των επιχειρήσεων με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για την έγκαιρη εκπλήρωση των υποχρεώσεων τους. 4.Υπό τα δεδομένα αυτά, οι εταιρείες ενδέχεται να πάψουν να προσφέρουν τελευταίας τεχνολογίας ιατροτεχνολογικά προϊόντα, με άμεση συνέπεια στην υγεία των ασθενών και την οικονομική επιβάρυνση του συστήματος υγείας. 5.Εν όψει των ανωτέρω, θα πρέπει οπωσδήποτε να εξαιρεθούν από τον υπολογισμό του rebate οι εκκρεμείς δαπάνες (ατιμολόγητες ή μη) που έχουν δημιουργηθεί πριν από την θέσπιση της διάταξης. 6.Περαιτέρω, αρκετά από τα νοσοκομεία που αναφέρονται στο άρθρο 66 του Σχεδίου Νόμου, προμηθεύονται ήδη με έκπτωση ιατροτεχνολογικά προϊόντα από τις εταιρείες του κλάδου. Επομένως, οποιαδήποτε περαιτέρω θεσμοθετημένη έκπτωση σε αυτό θα είναι εξαιρετικά ασύμφορη και επιβαρυντική. 7.Επιπλέον θα πρέπει να υπάρξει ένα χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των τιμολογίων στα οποία θα επιβληθεί η έκπτωση, ενώ η παρεχόμενη δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών μπορεί να δημιουργήσει καθυστερήσεις στις πληρωμές και, συνακόλουθα, στην προμήθεια σημαντικών για τα νοσοκομεία και το σύστημα υγείας ιατροτεχνολογικών προϊόντων.