Αρχική Αναμόρφωση του θεσμού του Προσωπικού Ιατρού – Σύσταση Πανεπιστημιακών Κέντρων Υγείας και άλλες διατάξεις του Υπουργείου ΥγείαςΜΕΡΟΣ Α΄ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΙΑΤΡΟΥ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη Επαγγελματική Ένωση Παθολόγων Ελλάδος | 8 Οκτωβρίου 2024, 17:11
Προτάσεις για την αναμόρφωση του “προσωπικού ιατρού” της Επαγγελματικής Ένωσης Παθολόγων Ελλάδος Αρ 5 Παρ γ) περιλαμβάνει ειδικευόμενους Γενικούς Ιατρούς ως νέους Προσωπικούς Ιατρούς. Στην ανάλυση συνεπειών της ρύθμισης η νομοπαρασκευαστική επιτροπή έχει συμπεριλάβει μελέτη του ΟΟΣΑ. Σε αυτή περιγράφεται ένα χαμηλό ποσοστό Παθολόγων και Γενικών Ιατρών επί συνόλου ειδικευμένων. Αναφέρεται 6% επί του συνόλου . Τα στοιχεία αυτά είναι πλασματικά χαμηλά γιατί η Ελλάδα έχει υψηλότερο ποσοστό ειδικών. Συνολικά έχει 6,6 ιατρούς / 1000 άτομα που είναι το υψηλότερο ποσοστό την Ε.Ε. Με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το 2021, αν κάνουμε την αναγωγή στις ειδικότητες, το σύνολο των Παθολόγων, Γενικών ιατρών και Παιδιάτρων είναι από 1,196 / 1000 άτομα στην Αττική, ως 1,35/1000 στην Κρήτη. Τα χαμηλότερα ποσοστά παρατηρούνται στις Κυκλάδες με 0,52/1000 άτομα. Βέβαια τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δεν έχουν σταθμιστεί αφαιρώντας τους νοσοκομειακούς ιατρούς. Παρότι στατιστικά ευημερούν κάποιοι αριθμοί, σε ότι αφορά τους Παθολόγους, η κατάσταση είναι ήδη κρίσιμη ως προς την κάλυψη θέσεων σε όλες τις βαθμίδες υγείας και βαίνει συνεχώς επιδεινούμενη λόγω μη προσέλκυσης νέων ιατρών στην ειδικότητα της Παθολογίας. Η τακτική υποκατάστασης αυτών με παντελώς ανειδίκευτους αγροτικούς ιατρούς σε ακριτικές και άγονες περιοχές, είναι απαράδεκτη και επικίνδυνη για τους κατοίκους του. Να θεσπιστούν άμεσα ισχυρά κίνητρα, οικονομικά και άλλα, με την συμμετοχή της αυτοδιοίκησης για την κάλυψη αυτών από ειδικούς. Προτείνεται ως απολύτως αναγκαίο για την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας να συμμετέχουν μόνο ειδικοί. Αρ 6 : “Πληθυσμιακή κάλυψη” Το σχέδιο νόμου προτείνει 2000 άτομα, αριθμός εξωπραγματικός για τις αυξημένες ηλεκτρονικές υποχρεώσεις και τα 10 λεπτά ραντεβού που ζητά ο ΕΟΠΥΥ. Στην Ιταλία ο ιατρός της πρωτοβάθμιας έχει 1250 ασθενείς, στην Ολλανδία 1600, στην Φιλανδία και την Σουηδία 1200, την Γαλλία 1200 , την Γερμανία 1600 και την Ισπανία 1550. Προτείνεται το μέγιστο να είναι 1500 ασθενείς, να τονιστεί οτι ο μέσος όρος στην Ε.Ε είναι 1750 ασθενείς. Αρ 7 : “Προσωπικοί ιατροί στο ΕΣΥ” Στην παρ 2 προβλέπει οτι οι ιατροί κλάδου ΕΣΥ μπορούν να είναι Προσωπικοί Ιατροί. Η λογική της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας είναι το ιατρικό περιστατικό να εξυπηρετείται χωρίς να επιβαρύνει τα εξωτερικά ιατρεία και τα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών των νοσοκομείων. Οπότε ως προσωπικοί ιατροί θα αναλαμβάνουν ασθενείς εκτός του ωραρίου των υπηρεσίες στις δημόσιες δομές υγείας. Προτείνεται Προσωπικοί Ιατροί, να μπορούν να γίνονται ιατροί των ειδικοτήτων Γενικής Ιατρικής Παθολογίας και Παιδιατρικής που υπηρετούν στο ΕΣΥ, εφόσον ασκούν ιδιωτικό έργο , με το 1/3 των ασθενών που έχει υποχρέωση να αναλάβει ένας προσωπικός γιατρός. Το Αρ 8 : “Για τους αγροτικούς ιατρούς που γίνονται Προσωπικοί Ιατροί” Θεωρούμε αναχρονιστικό τον θεσμό του αγροτικού. Μπορεί να είναι ενταγμένος στην πρωτοβάθμια, (πχ σε επιλεγμένα αγροτικά ιατρεία με ειδικευμένους διασώστες) αλλά δεν μπορεί να είναι Προσωπικοί Ιατροί. Οι Αγροτικοί ιατροί δεν μπορούν να καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες των ασθενών που είναι της ευθύνης του προσωπικού ειδικευμένου και έμπειρου ιατρού. To Αρ 10 Ειδικευόμενοι προσωπικοί ιατροί – Κίνητρο προσέλκυσης Σχετικά με την οικονομική ενίσχυση για τους νέους Παθολόγους και Γενικούς Ιατρούς, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται να λαμβάνουν μικτές απολαβές 40000 για να επιλέγουν την ειδικότητα. Το μέτρο είναι οικονομικά ανεπαρκέστατο για την σύγχρονη οικονομική συγκυρία στην Ελλάδα. Πρέπει να εξασφαλιστεί ειδίκευση με επικέντρωση στην εκπαίδευση και όχι σε διεκπεραίωση. Προτείνεται να βελτιωθούν συνθήκες εργασίας, να θεσμοθετηθεί καθηκοντολόγιο και να τηρηθούν τα ωράρια εργασίας. Χαρακτηριστικά στην Γαλλία οι ειδικευόμενοι κάνουν 4-6 εφημερίες το μήνα, στην Ισπανία 4-7 , στην Ιταλία 5-7. Στην Ελλάδα ο μέσος όρος στους ειδικευόμενους Παθολόγους είναι 7-10 . Επίσης σημαντικό κίνητρο είναι η εξασφάλιση μελλοντικής εργασίας. 1)Προτείνεται να θεσπιστούν ειδικά οικονομικά και άλλα κίνητρα μετά το πέρας της ειδίκευσης των παθολόγων, ώστε να καταλάβουν άμεσα θέσεις σε όλη την επικράτεια. Να γίνει άμεση εξειδίκευση των κινήτρων. 2)Οι ειδικευόμενοι ιατροί δεν μπορούν να καλύπτουν με επάρκεια τις ανάγκες των ασθενών που είναι της ευθύνης του προσωπικού ειδικευμένου και έμπειρου ιατρού. Αρ 16 Σύστημα αξιολόγησης Προσωπικών Ιατρών Η παρ 2 προβλέπει ύπαρξη ποινών - κυρώσεων σε άγνωστο σύστημα αξιολόγησης. Καθώς αυτό είναι σαφές αντικίνητρο και προτείνουμε την αντικαταστασή του από κίνητρα παραγωγικότητας, όπως έχει στην Γαλλία όπου υπάρχει μπόνους εθνικών στόχων στην Πρωτοβάθμια. Όμοια δράση προβλέπεται και στην Ελλάδα αλλά κατευθύνεται προς μη ιατρικούς φορείς πχ φαρμακεία (όπως στο πρόγραμμα Δοξιάδης με την αποζημίωση για προληπτικές δράσεις υγείας). Αναμένουμε ακόμη την νέα εύχρηστη πλατφόρμα του Υπουργείου που αφορά τις προληπτικές δράσεις. Αρ 26, παρ 8 σχεδ. νόμου προβλέπει μπόνους προληπτικών δράσεων. Το προτεινόμενο σύστημα που εμπεριέχει και κυρώσεις, αποτελεί σαφές αντικίνητρο για την ένταξη του ειδικού ιατρού στο θεσμό του προσωπικού ιατρού, και προτείνουμε την αντικατάστασή του από κίνητρα παραγωγικότητας Προτείνεται τα μπόνους προληπτικών δράσεων που θα κατευθυνθούν στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγεία να διανεμηθούν σε όλους τους συμμετέχοντες ιατρούς και όχι στα φαρμακεία που άλλωστε δεν είναι και ο κύριος φορέας της ΠΦΥ. Αρ 31 Χορήγηση σύνταξης λόγω αναπηρίας Ο θεσμός στήριξε την χώρα σε μια υγειονομική κρίση με αυτοθυσία. Είναι σαφέστατος αποτρεπτικός παράγοντας να παραμελείται η υγεία και η συνταξιοδότηση του προσωπικού, για να γίνει ελκυστικό τόσο από νέους ιατρούς, όσο και από τους υπάρχοντες. Προτείνεται μετά γνωμάτευση ΚΕΠΑ να υπάρχει πρόβλεψη για εργατικό ατύχημα για το ιατρικό προσωπικό ΚΑΙ της πρωτοβάθμιας. Επιπλέον Προτάσεις επί του συνόλου 1. Για να μην γίνονται αναγκαστικά προσωπικοί ιατροί ανειδίκευτοι αγροτικοί και ειδικευόμενοι να θεσπιστούν ειδικά ενισχυμένα κίνητρα ώστε να προσελκύσουν ιατρούς στις περιοχές που δεν καλύπτονται. Τα όποια οικονομικό κίνητρα επιλογής ειδικότητας, συστήνεται να είναι αφορολόγητα.Προτείνεται να εφαρμοστεί ο νόμος για το ωράριο εργασίας στους ειδικευόμενους Παθολόγους, με πλαφόν εφημεριών στον ευρωπαϊκό μέσο όρο αντι να οδηγούνται σε εξουθενωτικές συνθήκες εργασίας 2.Μετά το πέρας της ειδικότητάς τους οι νέοι ειδικοί Παθολόγοι να διευκολύνονται να προσλαμβάνονται ως επιμελητές σε κλινικές επιλογής τους . Ζητούμε να θεσπιστούν κίνητρα ειδικά για τους νέους Παθόλους στα νοσοκομεία. 3.Να αυξηθεί μεσοσταθμικά η αμοιβή του Προσωπικού Ιατρού. Προτείνουμε αύξηση της αμοιβής των 30 ευρώ σε ασθενή ανά έτος και μείωση των αντιστοιχούμενων ασθενών στο μέσο όρο της Ε.Ε. Εαν δεν υπάρχει ο επαρκής προϋπολογισμός μπορεί να επιλεγεί ένα σύστημα co-payments . Η πρακτική αυτή συμβαίνει σε πλειάδα χωρών στην Ευρώπη, όπως στην Γερμανία, στην Γαλλία με συμμετοχή ασθενών 30% , στο Βέλγιο με πλήρη συμμετοχή και επιστροφή ποσοστού από τα ταμεία, την Φιλανδία με συμμετοχή του κράτους μετά από ένα ανώτατο ποσό, και την Πορτογαλία με περιστασιακή κρατική συμμετοχή. Επίσης δεν επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του προγράμματος 4.Να μην εγγράφονται ασθενείς στον θεσμό της πρωτοβάθμιας στα φαρμακεία. Οι σχετικές αμοιβές των φαρμακοποιών μπορούν να κατευθυνθούν σε τομείς προληπτικών δράσεων. Σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες η εγγραφή μπορεί να γίνεται από ΚΕΠ, τον ιατρό ή από συγγενικό πρόσωπο. 5.Οι φαρμακοποιοί μπορεί να αποτελούν σημείο επαφής με την ΠΦΥ, σε καμία όμως περίπτωση δεν μπορούν να παρέχουν ιατρικές συμβουλές, να προβαίνουν σε ιατρικές πράξεις ή να χορηγούν οποιαδήποτε φαρμακευτική ουσία χωρίς συνταγή. Αυτό συνέβη σε περίοδο πανδημίας και δεν συντρέχει πλέον κανένας λόγος για συνέχιση τέτοιων πρακτικών Να υπάρχει ειδική εκπαιδευτική άδεια.