Αρχική Πρόσβαση ανασφάλιστων στο δημόσιο σύστημα υγείαςΆρθρο 10: Τελική διάταξηΣχόλιο του χρήστη ΣΟΥΚΗ ΕΛΕΝΗ - ΚΟΥΤΣΟΝΙΚΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ | 10 Μαΐου 2015, 12:33
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Σκοπός 1. Το αγαθό της υγείας είναι δημόσιο και κοινωνικό και η απόκτησή του δεν μπορεί και δεν πρέπει να επηρεάζεται από την οικονομική κατάσταση ή την κοινωνική θέση των πολιτών. 2. Η παρέμβαση της πολιτείας σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες είναι απαραίτητη στην ανάπτυξη συστημάτων ασφάλισης υγείας και στην ανάληψη της ευθύνης για τη διατήρηση και προαγωγή της υγείας των πολιτών. Άρθρο 1 1. Η παροχή Υπηρεσιών Υγείας στους ανασφάλιστους πολίτες, που πληρούν τις προϋποθέσεις δωρεάν πρόσβασης, θα γίνεται κυρίως από τις Δημόσιες Δομές Υγείας, προκειμένου να αποφευχθεί η προκλητή ζήτηση και να είναι οικονομικά βιώσιμη η παροχή στο σύνολο των ανασφάλιστων. Οι υπηρεσίες υγείας που παρέχουν οι Δημόσιες Δομές Υγείας θα πρέπει να είναι ποιοτικά αναβαθμισμένες, διαθέσιμες και προσπελάσιμες στον καθένα, σε κάθε σημείο της περιοχής ευθύνης των Δημόσιων Δομών Υγείας, στη διάρκεια όλου του 24ώρου και να είναι εξασφαλισμένη η συνέχεια της προσφοράς τους (από την πρόληψη έως τη θεραπεία και την αποκατάσταση του προβλήματος υγείας του ανασφάλιστου πληθυσμού). Σε περίπτωση που η Δημόσια Δομή Υγείας, του τόπου κατοικίας του δικαιούχου δωρεάν πρόσβασης, αδυνατεί να παρέχει τις απαιτούμενες υπηρεσίες υγείας, και η μετακίνησή του σε Δημόσια Δομή Υγείας που διαθέτει ολοκληρωμένες παροχές υγείας είναι δύσκολη έως αδύνατη αλλά και κρίσιμη για την κατάσταση της υγείας του ασθενή, να υπάρχει δυνατότητα παροχής ενός minimum πακέτου «επειγουσών» υπηρεσιών υγείας με 0% συμμετοχή του δικαιούχου δωρεάν πρόσβασης από Ιδιωτικές Δομές Υγείας, με σκοπό τη μείωση των περιφερειακών ανισοτήτων στην πρόσβαση και προσπέλαση των υπηρεσιών υγείας. Την ευθύνη παραπομπής και τον αιτούμενο αριθμό των ιατρικών πράξεων θα την έχει ειδική Επιστημονική Επιτροπή της αντίστοιχης Δημόσιας Δομής Υγείας. 2. Στους ανασφάλιστους πολίτες που πληρούν τις προϋποθέσεις δωρεάν πρόσβασης, κατόπιν σχετικού ελέγχου της αρμόδιας Υπηρεσίας Πρόνοιας του οικείου Δήμου, χορηγείται Κάρτα Υγείας Ανασφάλιστου (ΚΥΑ). Δεν απαιτείται Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου (ΒΥΑ), γιατί δεν έχει καμία πρακτική χρησιμότητα και μόνο σπατάλη πόρων επιφέρει. Αρκεί η χορήγηση μόνο μιας κάρτας με τον ΑΜΚΑ. Η ΚΥΑ χορηγείται ανεξαρτήτως εισοδηματικού κριτηρίου, διότι σε ένα δημόσιο σύστημα υγείας δε μπορεί να απουσιάζει το χαρακτηριστικό της κοινωνικής αλληλεγγύης. Άρθρο 2 1. Δικαιούχοι δωρεάν νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, είναι οι παρακάτω αναφερόμενες κατηγορίες πληθυσμού, εφόσον διαπιστωθεί κατόπιν σχετικού ελέγχου της αρμόδιας Υπηρεσίας Πρόνοιας του οικείου Δήμου, ότι δεν δικαιούνται ασφαλιστική κάλυψη άμεσα ή έμμεσα από οποιονδήποτε ασφαλιστικό φορέα, διαμένουν νόμιμα στη χώρα και διαθέτουν νομιμοποιητικά έγγραφα διαμονής. Για τους μη διαθέτοντες νομιμοποιητικά έγγραφα πολίτες που χρήζουν «επείγουσας» ιατρικής φροντίδας, θα πρέπει άμεσα να παρέχονται οι απαιτούμενες υπηρεσίες υγείας και στη συνέχεια να συμπληρώνεται από τον ίδιο τον ασθενή (ή τους συνοδούς του σε περίπτωση που αδυνατεί) Υπεύθυνη Δήλωση με τα προσωπικά στοιχεία του ασθενή και με τη συνδρομή της Κοινωνικής Υπηρεσίας του Νοσοκομείου ή του Κέντρου Υγείας να γίνεται ενημέρωση της αρμόδιας Υπηρεσίας Πρόνοιας του οικείου Δήμου για τις ανάλογες ενέργειες (επικοινωνία με Πρεσβεία, τμήμα Ασφαλείας, κ.λ.π.). Η ασθένεια κάθε πολίτη αφορά το σύνολο του πληθυσμού της χώρας, όχι μόνο για λόγους αρχών, αλλά η θεραπεία του ασθενή που πάσχει από μεταδοτική νόσο π.χ. γρίπη, προστατεύει το σύνολο του πληθυσμού της χώρας (κοινωνικό όφελος). 2. Περιττό και προκαλεί σύγχυση. 3. Σε περίπτωση ύπαρξης Ιδιωτικής Ασφάλισης Υγείας, η ΚΥΑ θα παρέχει ό,τι δεν παρέχει η Ιδιωτική Ασφάλιση Υγείας. Άρθρο 3 Οι δικαιούχοι νοσηλευτικής και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης ανασφάλιστων είναι οι ακόλουθες κατηγορίες: 1. «Έλληνες πολίτες ή ελληνικής καταγωγής ομογενείς ……………………….. (……………………………………………………….ιθαγένειας)», που έχουν χάσει την ασφαλιστική τους ικανότητα για οποιοδήποτε λόγο (διακοπή έμμεσης ασφαλιστικής κάλυψης λόγω ηλικιακού ορίου (φοιτητές), χρέη προς ασφαλιστικά ταμεία, ανεργία, κ.λ.π.). 2.«Πολίτες κρατών–μελών της Ε.Ε., ………………………………………… (………………….. …………………………………….ή προστατευόμενα τέκνα)». 3. «Οι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας ………………………………………… (……………………………………………………...… ή προστατευόμενα τέκνα)». 19. «Πολίτες τρίτων χωρών,……………………………. κατ΄εφαρμογήν των διατάξεων της παρ. 4 του άρθρου 24 του Ν. 3907/2011 (ΦΕΚ 7Α/26.1. 2011). Οι κατηγορίες 4 έως 18 είναι πλεονασμός, διότι, πέρα από το γεγονός ότι παραπέμπουν σε άνιση μεταχείριση και πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας μεταξύ του συνόλου των πολιτών (διακρίσεις ανά επαγγελματική κατηγορία, κ.λ.π.), εμπεριέχονται όλοι στις παραπάνω κατηγορίες. Άρθρο 4 Τα απαραίτητα κατά περίπτωση δικαιολογητικά για την έκδοση ΚΥΑ αναζητούνται αυτεπάγγελτα από την αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του οικείου Δήμου μετά από ηλεκτρονικό αίτημα του ανασφάλιστου και περιορίζονται στα πλέον απαραίτητα: ● Δελτίο αστυνομικής ταυτότητας ή δελτίο ταυτότητας ομογενή ή άδεια παραμονής ή διαβατήριο ή οποιουδήποτε νομιμοποιητικό έγγραφο διαμονής στη χώρα (δελτίο αιτούντος διεθνούς προστασίας, δελτίο ταυτότητας Αλλοδαπού Πολιτικού Φυγάδα, κ.λ.π.). ● ΑΜΚΑ (οπωσδήποτε), με το οποίο ελέγχεται και η ασφαλιστική του ικανότητα. ● ΑΦΜ, με το οποίο ελέγχεται η επαγγελματική του δραστηριότητα (αν υπάρχει). ● Πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης. ● Αποδεικτικό μόνιμης κατοικίας από τον οικείο Δήμο (όπου απαιτείται) Άρθρο 5 Στόχος της αρμόδιας Υπηρεσίας Πρόνοιας του οικείου Δήμου είναι να δοθεί η δυνατότητα ασφαλιστικής κάλυψης όλων των ανασφάλιστων πολιτών του Δήμου και συγχρόνως να μην εξαιρεθεί κανείς ανασφάλιστος από την παροχή για καθαρά γραφειοκρατικούς λόγους. Ενίσχυση των Κοινωνικών Υπηρεσιών των Δήμων και των Δημόσιων Δομών Υγείας με Κοινωνικούς Λειτουργούς & Διερμηνείς– Διαμεσολαβητές. Ενίσχυση των Δημόσιων Δομών Υγείας με ιατρικό, νοσηλευτικό και παραϊατρικό προσωπικό. Άρθρο 6 Η διαδικασία χορήγησης Κάρτας Υγείας Ανασφάλιστου (ΚΥΑ) είναι η παρακάτω: Υποβολή ηλεκτρονικά αιτήματος για χορήγηση Κάρτας Υγείας Ανασφάλιστου (ΚΥΑ) προς την αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του οικείου Δήμου. Το αίτημα (ηλεκτρονική φόρμα) θα περιέχει τα κάτωθι στοιχεία του αιτούντος: ● ονοματεπώνυμο ● αριθμό αστυνομικής ταυτότητας ή άδειας παραμονής ή διαβατηρίου ή οποιουδήποτε νομιμοποιητικού εγγράφου διαμονής. ● ΑΜΚΑ ● ΑΦΜ ● Προστατευόμενα μέλη ● Διεύθυνση μόνιμης κατοικίας ● Επισύναψη πρόσφατης φωτογραφίας σε ηλεκτρονική μορφή του αιτούντος και των προστατευόμενων μελών (αν απαιτείται) Η διασταύρωση, ο έλεγχος των στοιχείων του αιτούντος ΚΥΑ και η αναζήτηση περαιτέρω πιστοποιητικών και απαραίτητων εγγράφων θα γίνεται αυτεπάγγελτα από την αρμόδια Υπηρεσία Πρόνοιας του οικείου Δήμου, η οποία θα έχει ηλεκτρονική διασύνδεση με το σύστημα ΑΤΛΑΣ της ΗΔΙΚΑ Α.Ε. Η ζήτηση συμπληρωματικών στοιχείων από τον ενδιαφερόμενο και η ενημέρωση για το αποτέλεσμα του αιτήματος θα γίνεται ηλεκτρονικά. Τα ΚΕΠ θα υποβοηθούν ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες ανασφάλιστων πολιτών, που δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης και χρήσης Ηλεκτρονικού Υπολογιστή, στη συμπλήρωση και αποστολή του ηλεκτρονικού αιτήματος. Για το λόγο αυτό απαιτείται ενίσχυση των ΚΕΠ με προσωπικό. Σε περίπτωση θετικής απάντησης, η παραλαβή της ΚΥΑ από τον δικαιούχο δωρεάν πρόσβασης θα λαμβάνει χώρα από τα ΚΕΠ, με σειρά προτεραιότητας (βάσει αρ. πρωτ. ηλεκτρονικού αιτήματος) ή από το ταχυδρομείο. Άρθρο 7 Η ΚΥΑ να ανανεώνεται ηλεκτρονικά ανά έτος, να καταργείται άμεσα σε περίπτωση που ο πολίτης αποκτήσει ασφαλιστική ικανότητα και να έχει αναδρομική ισχύ, αν απαιτείται, προκειμένου να καλυφθούν παροχές υγείας για προηγηθέν «επείγον» πρόβλημα υγείας του ανασφάλιστου. Άρθρο 8 Οπωσδήποτε να υπάρχει η δυνατότητα διασταύρωσης και ελέγχου όλων των υπηρεσιών υγείας, που παρέχονται ανά πάσα στιγμή στον δικαιούχο δωρεάν πρόσβασης. Άρθρο 9 1. Στους δικαιούχους ΚΥΑ ………………………….., δωρεάν πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια φροντίδα υγείας, κατ΄αναλογία των …….. 9.ζ. Και σε Ιδιωτικές Δομές Υγείας 9.θ. Χορήγηση πρόσθετων ειδών (π.χ. γυαλιά οράσεως) 2. Χορήγηση φαρμάκων και από τα Ιδιωτικά Φαρμακεία, γιατί σε περίπτωση παραλαβής των φαρμάκων από τα Φαρμακεία των Νοσοκομείων, η ταλαιπωρία θα είναι μεγάλη για το δικαιούχο. Άρθρο 10 Χορήγηση Κάρτας Υγείας Ανασφάλιστου (ΚΥΑ). Δεν απαιτείται Βιβλιάριο Υγείας Ανασφάλιστου (ΒΥΑ). Άρθρο 11 Τα μέτρα πολιτικής για την υγεία πρέπει να συνοδεύονται από αντίστοιχη οικονομική μελέτη «βιωσιμότητας» των στόχων, που τίθενται στη συγκεκριμένη Κοινή Υπουργική Απόφαση για τους ανασφάλιστους, σε σχέση με τις πραγματικές οικονομικές δυνατότητες της χώρας και χωρίς να αναιρείται ο κοινωνικός ρόλος του κράτους πρόνοιας. Πηγές χρηματοδότησης 1. Διασφάλιση πρόσθετης πηγής χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό ή πρόγραμμα της Ε.Ε. 2. Ορθολογικότερη διαχείριση των πόρων (ανθρώπινων & υλικών) των Δημόσιων Δομών Υγείας α. Έμφαση σε μια ολοκληρωμένη πρωτοβάθμια φροντίδα με το θεσμό του οικογενειακού ιατρού, η οποία είναι οικονομικότερη σε σχέση με τη δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια περίθαλψη και περιορίζει τον αριθμό των ατόμων που νοσούν και χρήζουν περαιτέρω περίθαλψης σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια νοσηλευτικά ιδρύματα. β. Λειτουργική διασύνδεση και στενή συνεργασία μεταξύ των επιπέδων φροντίδας υγείας των Δημόσιων Δομών Υγείας (πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια), η οποία θα βελτιώσει την ποιότητα και θα μειώσει το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. γ. Περιορισμός παραοικονομίας στις Δημόσιες Δομές Υγείας (μηχανοργάνωση, προμήθειες, κ.λ.π.) ΣΟΥΚΗ ΕΛΕΝΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΙΚΡΟΒΙΟΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ν.Μ. ΑΓΡΙΝΙΟΥ ΚΟΥΤΣΟΝΙΚΑ ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΤΕ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ Ν.Μ. ΑΓΡΙΝΙΟΥ