Αρχική Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2014/40/ΕΕ περί προσέγγισης νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών για προϊόντα καπνού και συναφή προϊόνταΆρθρο 20 – Κοινοποίηση νέων προϊόντων καπνούΣχόλιο του χρήστη Σωματείο Ενοικιαστών Περιπτέρων Θεσσαλονίκης | 11 Μαΐου 2016, 16:59
Σωματείο Ενοικιαστών Περιπτέρων Θεσσαλονίκης Αλκμήνης 24 Θεσσαλονίκη Μέλος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μισθωτών Περιπτέρων & Αναπηρικών Κυλικείων Α.Μ. 2935 2310304170 www.peripsiloukapnou.gr e-mail: peripterouhos@gmail.com Το Σωματείο Ενοικιαστών Περιπτέρων Θεσσαλονίκης είναι από το 1981 το σημείο αναφοράς των περιπτερούχων της πόλης μας αλλά και ολόκληρης της Β. Ελλάδος. Παρακολουθεί, ενημερώνει και προστατεύει τα μέλη του σχετικά με όλες τις εξελίξεις του κλάδου αλλά και της γενικότερης οικονομικής κατάστασης της χώρας Ακολουθώντας την πολιτική προστασίας των μελών μας άλλα και του κλάδου μας, επιθυμούμε να τοποθετηθούμε σχετικά με το άρθρο 20 του νόμου που τέθηκε προς διαβούλευση. Είναι γνωστό σε όλους ότι τα καπνικά προϊόντα αποτελούν παραδοσιακά βασικό πυλώνα βιωσιμότητας αλλά και επισκεψιμότητας των καταναλωτών στα περίπτερα μας. Είναι επίσης γνωστό ότι τα τελευταία έξι χρόνια τα καπνικά προϊόντα έχουν υποστεί 7 απανωτές αυξήσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, προκαλώντας εξαιτίας της αύξησης της τιμής τους, την μείωση της κατανάλωσης στο ήμισυ, απώλειες στα κρατικά έσοδα, και εκτίναξη του λαθρεμπορίου στο 30% περίπου της κατανάλωσης. Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, είναι να έχουν κλείσει πάνω από 10.000 σημεία πώλησης καπνικών προϊόντων, δημιουργώντας περαιτέρω μείωση εσόδων τόσο στα κρατικά ταμεία λόγω μη καταβολής φόρων, όσο και στα ασφαλιστικά. Mε ικανοποίηση πληροφορηθήκαμε ότι τα δυο τελευταία χρόνια κυκλοφορούν ήδη στην Ευρώπη νέα καπνικά προίόντα τα οποία περιμένουμε με ανυπομονησία και στην χώρα μας. Η εισαγωγή τους όμως στην Ελλάδα δυσκολεύεται από το άρθρο 20, το οποίο ουσιαστικά απειλεί να βάλει ταφόπλακα στις όποιες προσδοκίες μας για επαναφορά των περιπτέρων μας στην ανάπτυξη και την βιωσιμότητα. Το άρθρο 20 βάζει μια σειρά από όρους και προϋποθέσεις στην διαδικασία αδειοδότησης των νέων αυτών προϊόντων, όπως η δημιουργία κοινής υπουργικής επιτροπής, η οποία μπορεί μόνο να καθυστερήσει την εισαγωγή και κυκλοφορία των νέων προϊόντων καπνού, αν όχι να καταστεί απαγορευτικός παράγοντας στην κυκλοφορία τους. Την ίδια στιγμή που το σύνολο των προηγμένων Ευρωπίων κρατών με συνοπτικές διαδικασίες έχει επιτρέψει την κυκλοφορία των νέων προϊόντων με μία απλή κοινοποίηση στα κατά τόπους Υπουργεί Υγείας, το άρθρο 20 έρχεται να μπλέξει σε δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες την κυκλοφορία των νέων αυτών προϊόντων, πάρα τις αντίθετες οδηγίες που προβλέπει η Ε.Ε.. Επίσης δεν δείχνει την ίδια ευαισθησία στα υπόλοιπα νικοτινούχα προϊόντα και ειδικά στα ηλεκτρονικά τσιγάρα, για τα οποία δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο και πουλιούνται ανεξέλεγκτα και χωρίς να λαμβάνετε υπόψη ο νόμος 3730/2008. Και ερωτούμε: αν η Ευρωπαϊκή Ένωση πίστευε ότι τα νέα προϊόντα καπνού αποτελούν πρόβλημα για τη δημόσια υγεία, θα ήταν ποτέ δυνατόν να υιοθετούσε ως βασική ρύθμισή της μία απλή διαδικασία κοινοποίησης; Δεν θα τα ρύθμιζε από μόνη της και υποχρεωτικά το ίδιο αυστηρά όσο και τα τσιγάρα ή τον καπνό; Επίσης, διαβάζοντας το κείμενο της οδηγίας διαπιστώνουμε ότι με όσα ήδη προβλέπονται εκεί ήδη το Υπουργείο μετά από την κοινοποίηση θα έχει πλήρη και επαρκή εικόνα για κάθε προϊόν και θα είναι σε θέση να επιβάλλει κυρώσεις αν αυτές πρέπει να επιβληθούν. Ποιος ο λόγος λοιπόν για την παράλογη αδειοδότηση και την διακριτική μεταχείριση των νέων προϊόντων καπνού σε σχέση με τα ηλεκτρονικά τσιγάρα; Με την ελπίδα ότι το Υπουργείο Υγείας θα λάβει σοβαρά υπόψη την παρέμβαση μας αλλά και το καθεστώς που ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ζητούμε την τροποποίηση του άρθρου 20 και την προσαρμογή στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες και στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς και των επιχειρήσεων μας που αργοπεθαίνουν. Με εκτίμηση Ο πρόεδρος ο Γεν. Γραμματέας Μοχωρίδης Βενιζέλος Παπαϊωάννου Δημήτρης