Αρχική Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2014/40/ΕΕ περί προσέγγισης νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών για προϊόντα καπνού και συναφή προϊόνταΆρθρο 24 – Πώληση, διαφήμιση και χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικού τσιγάρου και περιεκτών επαναπλήρωσης, καθώς και φυτικών προϊόντων για κάπνισμαΣχόλιο του χρήστη Atmos Lab | 11 Μαΐου 2016, 17:37
Δεν υπάρχει τίποτε πιο άνισο από την ίση μεταχείριση των ανίσων. Αριστοτέλης. Το ηλεκτρονικό τσιγάρο αντιμετωπίζεται στο άρθρο 24 ως καπνικό προϊόν, εσφαλμένα και άδικα, αναφορικά με την πώληση, διαφήμιση και χρήση του. Το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι ένα ξεχωριστό προϊόν, που δεν περιέχει καπνό, δεν επιτελείται καύση στη χρήση του, δε συνεπάγεται τις βλαβερές συνέπειες του παθητικού καπνίσματος. Όλες οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τσιγάρου, απευθύνονται αποκλειστικά σε ενήλικους καπνιστές και μόνον. Αυτοβούλως, εδώ και χρόνια, η αγορά ηλεκτρονικού τσιγάρου αυτορυθμίστηκε με σκοπό την προστασία των ανηλίκων. Άρα, ήδη, χωρίς μάλιστα την υποχρέωση της νομοθετικής επιταγής, οι επαγγελματίες της αγοράς επέδειξαν κοινωνική υπευθυνότητα και ευαισθησία αποδεικνύοντας την ευσυνειδησία τους. Η απαγόρευση διαφήμισης του ηλεκτρονικού τσιγάρου σύμφωνα με τις διατάξεις απαγόρευσης του καπνίσματος σε δημόσιους χώρους, είναι λανθασμένη για τους εξής λόγους: α) Οδηγεί σε παραπλάνηση τη συνείδηση του κοινού και ειδικότερα τους καπνιστές, ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο είναι το ίδιο προϊόν με τον καπνό αφού ο νόμος εφαρμόζει ίση μεταχείριση έναντι καπνού και ηλεκτρονικού τσιγάρου. β) Στερεί την πληροφόρηση προς τους καπνιστές, οι οποίοι υπενθυμίζω ότι υφίστανται μία βαρύτατη επιβάρυνση της υγείας τους, αναφορικά με ένα μέσο υποκατάστασης της βλαβερής συνήθειας του καπνίσματος, το οποίο αποδεδειγμένα (μετά από εκατοντάδες έρευνες διεθνούς κύρους, παγκόσμιας εμβέλειας) είναι εκατοντάδες φορές λιγότερο βλαβερό από το κάπνισμα. γ) Η διαφήμιση, πέραν της προώθησης εμπορικών προϊόντων, αποτελεί μέσο ενημέρωσης για τα νέα προϊόντα, βελτιωμένης απόδοσης, μειωμένης επιβάρυνσης της υγείας. Με άλλα λόγια, η απαγόρευση διαφήμισης σε μία κατηγορία προϊόντων υψηλής τεχνολογίας όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, τα οποία κάθε χρόνο βελτιώνουν τη λειτουργία τους ώστε να είναι περισσότερο ασφαλή για το χρήστη (π.χ. έλεγχος της ισχύος της θερμαινόμενης αντίστασης), λιγότερο επιβλαβή για το χρήστη (π.χ. έλεγχος θερμοκρασίας θέρμανσης) κ.ο.κ. συνεπάγεται λογοκρισία και αποσιώπηση πληροφοριών που είναι χρήσιμες και άπτονται της υγείας των ατμιστών και κατ’επέκταση των καπνιστών. Όπως ακριβώς όλα τα άλλα καταναλωτικά προϊόντα, έτσι και το ηλεκτρονικό τσιγάρο θα πρέπει να έχει την ευχέρεια να παρέχει ενημέρωση για την εφαρμογή νέων τεχνικών που θα το καταστήσουν 100% πιο ασφαλές από τον καπνό. Η απαγόρευση χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου στους χώρους που απαγορεύεται το κάπνισμα, αποτελεί ολίσθημα επιζήμιο για τη δημόσια υγεία των πρώην καπνιστών που έχουν αντικαταστήσει τον καπνό με το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Για απλούς λόγους: α) Δεν υπάρχει ούτε μία επιστημονική έρευνα που να αποδεικνύει ότι υπάρχουν βλαβερές συνέπειες στο παθητικό άτμισμα, από τη χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου δηλαδή. Μάλιστα, η πιο πρόσφατη έρευνα http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-04/ac-nsf041916.php καθιστά σαφές ότι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση στην ποιότητα του αέρα εσωτερικού αέρα ακόμα και μετά μισής ώρας συνεχόμενης άτμισης. β) Παράλληλα, με την αναγκαστική υποχρέωση των χρηστών ηλεκτρονικού τσιγάρου να συνυπάρχουν με καπνιστές στους χώρους που επιτρέπεται η χρήση καπνού, προκαλείται μία άκρως βέβαιη και αποδεδειγμένη επί δεκαετίες επιβάρυνση της υγείας τους λόγω του παθητικού καπνίσματος. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας, 3000 θάνατοι ετησίως στην Ελλάδα οφείλονται στο παθητικό κάπνισμα και δεκάδες χιλιάδες καρδιοπαθών, πνευμονοπαθών και άλλων σχετιζόμενων με τον καπνό ασθενειών. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας σε μελέτη του αναφέρει ότι 4 ώρες σε χώρο με καπνιστές ισοδυναμεί με συμβίωση με καπνιστή για 1 μήνα. Άρα, η υποχρέωση διά νόμου, της υποχρεωτικής συνύπαρξης καπνιστών και χρηστών ηλεκτρονικού τσιγάρου, βλάπτει μονομερώς την υγεία των ατμιστών με ό,τι αυτό συνεπάγεται. γ) Επιπρόσθετα, τίθεται σημαντικό θέμα για την ψυχική υγεία των χρηστών του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Όλοι οι χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου είναι πρώην καπνιστές που κατάφεραν να ξεπεράσουν την ισχυρότατη αυτή και βλαπτική συνήθεια. Αν ο νόμος τους υποχρεώσει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο με τους καπνιστές, τίθενται σε μεγάλο πειρασμό γιατί η απεξάρτηση από το κάπνισμα διαρκεί επί χρόνια. Άρα υποβόσκει ο κίνδυνος υποτροπής στον καπνό, ιδίως μετά τη συνήθεια συνεύρεσης με καπνιστές. Είναι σαν να υποχρεώνεις κάποιον πρώην αλκοολικό που αποφάσισε να πίνει χυμούς φρούτων, στο ίδιο τραπέζι με κάποιους που παρήγγειλαν και πίνουν φιάλες ουίσκι και βότκα. Αυτή η δοκιμασία στην οποία το άρθρο επιθυμεί να υποβάλει το χρήστη ηλεκτρονικού τσιγάρου έχει σίγουρη βλαπτική επίδραση στην ψυχική και σωματική υγεία και τελικά αύξηση του αριθμού των καπνιστών με την επιστροφή στον καπνό. Βάσει των ανωτέρω επιχειρημάτων, κρίνεται αναγκαία η τροποποίηση του εν λόγω άρθρου κατά τρόπο που θα διαχωρίζει σαφώς το ηλεκτρονικό τσιγάρο από τον καπνό. Η διαφήμιση του ηλεκτρονικού τσιγάρου θα πρέπει να επιτρέπεται με την προϋπόθεση ότι γίνεται σαφής αναφορά: α) Στο ότι δεν αποτελεί επίσημη μέθοδο απεξάρτησης από τη νικοτίνη, δεν είναι θεραπεία ιατρική δηλαδή β) Στο ότι απευθύνεται αποκλειστικά σε ενήλικους καπνιστές. Με τον τρόπο αυτό προστατεύονται τόσο οι ανήλικοι όσο και οι μη καπνιστές. Η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου θα πρέπει να επιτρέπεται παντού εκτός των χώρων που προορίζονται για ανήλικους όπως σχολεία, εκπαιδευτήρια, παιδότοποι, νοσοκομεία παίδων κ.α. Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν επιπτώσεις στην υγεία των μη χρηστών ηλεκτρονικού τσιγάρου από το άτμισμα, η οποιαδήποτε απαγόρευση θα ήταν δυσανάλογα αυστηρή και άνευ περιεχομένου.