Αρχική Προσαρμογή της Ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2014/40/ΕΕ περί προσέγγισης νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων των κρατών μελών για προϊόντα καπνού και συναφή προϊόνταΆρθρο 24 – Πώληση, διαφήμιση και χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικού τσιγάρου και περιεκτών επαναπλήρωσης, καθώς και φυτικών προϊόντων για κάπνισμαΣχόλιο του χρήστη Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικού Τσιγάρου - Σ.Ε.Ε.Η.Τ. | 12 Μαΐου 2016, 09:16
Εκφράζουμε την απόλυτη διαφωνία μας με το άρθρο αυτό, το οποίο όχι μόνο δεν περιλαμβάνεται στην οδηγία 40/2014/ΕΕ αλλά το κυριότερο ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΕΙ το πνεύμα της οδηγίας αυτής και την ΑΚΥΡΩΝΕΙ. Η οδηγία διαχωρίζει σαφώς τα ηλεκτρονικά τσιγάρα και τους περιέκτεςεπαναπλήρωσης από τα καπνικά προϊόντα, γιατί : α). Εισάγει ειδικές ρυθμίσεις για αυτά Β. Θέτει πλήθος περιορισμών για τα περιεχόμενα και εκπεμπόμενα συστατικά, απαγορεύοντας την παρουσία επιβλαβών ουσιών πέραν της νικοτίνης, ακριβώς για να μειώσει κάθε πιθανότητα βλαβερών συνεπειών. Γ. δεν επιβάλει την ανάρτηση εικονιδίων ή φράσεων που αναφέρονται στα Παραρτήματα Ι και ΙΙ του σχεδίου νόμου. Δ. Δεν απαιτεί για τα ηλεκτρονικά τσιγάρα καμία προειδοποίηση επικινδυνότητας, πέραν της προειδοποίησης ότι η νικοτίνη είναι εθιστική ουσία. Έτσι η οδηγία αποδέχεται ότι τα ηλεκτρονικά τσιγάρα είναι σημαντικά λιγότερο επιβλαβή από τα καπνικά προϊόντα. Η Ελλάδα, χώρα με τους περισσότερους (σε ποσοστό) καπνιστές στην ΕΕ, με το άρθρο αυτό, επιλέγει να αποσιωπήσει από τους καπνιστές την χαμηλότερη επικινδυνότητα των ηλεκτρονικών τσιγάρων και έτσι να τους κρατήσει ΔΕΣΜΙΟΥΣ της συνήθειας του καπνίσματος. Το άρθρο αυτό, εξισώνει τα καπνικά προϊόντα με τα ηλεκτρονικά τσιγάρα στην συνείδηση των καπνιστών , δίνοντας το λάθος μήνυμα, ότι οι δύο κατηγορίες προϊόντων είναι ίδιες και έτσι εγκλωβίζει τους καπνιστές στην συνήθεια του καπνίσματος. Ζητούμε από την Πολιτεία να εφαρμόζει συνεπή πολιτική εναντίον της μάστιγας του καπνίσματος , άλλως δίνεται η εντύπωση ότι υποκύπτει στις πιέσεις των μεγάλων συμφερόντων που θα ήθελαν τη διατήρηση και εξέλιξη του καπνισματος Παράγραφος 1 Η άποψή μας είναι ότι πρέπει να επιτρέπεται η ενημέρωση – διαφήμιση της εναλλακτικής δυνατότητας χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου από τους καπνιστές με παράλληλη προφύλαξη ειδικών ομάδων πληθυσμού όπως οι ανήλικοι κλπ. Δεν αποτελεί στόχο του κλάδου η προσέγγιση μη καπνιστών και φυσικά των νέων. Υπενθυμίζουμε ότι ο κλάδος από το 2011 αυτορυθμίστηκε και απαγόρευσε την πώληση ηλεκτρονικών τσιγάρων σε ανηλίκους. Με τον ίδιο τρόπο που η πολιτεία, προστατεύει τους ανηλίκους από την διαφήμιση αλκοολούχων ποτών θα μπορούσε να προστατεύσει και την διαφήμιση των ηλεκτρονικών τσιγάρων σε ανηλίκους. Η διαφήμιση, πέραν της προώθησης εμπορικών προϊόντων, αποτελεί μέσο ενημέρωσης για τα νέα προϊόντα, βελτιωμένης απόδοσης, μειωμένης επιβάρυνσης της υγείας. Με άλλα λόγια, η απαγόρευση διαφήμισης σε μία κατηγορία προϊόντων τεχνολογίας όπως τα ηλεκτρονικά τσιγάρα, τα οποία κάθε χρόνο βελτιώνουν τη λειτουργία τους ώστε να είναι περισσότερο ασφαλή για το χρήστη (π.χ. έλεγχος της ισχύος της θερμαινόμενης αντίστασης). Θεωρούμε ότι πρέπει η παράγραφος να τροποποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη ότι εφαρμόζεται στα προϊόντα διακοπής ή περιορισμού του καπνίσματος. Δεν είμαστε αντίθετοι στην θεσμοθέτηση περιορισμών για συγκεκριμένους λόγους και για ομάδες πληθυσμού , η γενικευμένη απαγόρευση χωρίς να έχει ωφέλεια για το πληθυσμό στερεί τη δυνατότητα στους καπνιστές για την ενημέρωση για μια εναλλακτική λύση, σημαντικά λιγότερο επιβλαβή από το κάπνισμα. Παράγραφος 2 Η γενική απαγόρευση χρήσης σε δημόσιους χώρους του ηλεκτρονικού τσιγάρου που όλες οι σχετικές έγκυρες μελέτες έχουν αποδείξει ότι δεν ενοχοποιείται για τα μειονεκτήματα του παθητικού καπνίσματος, είναι υπερβολική, δημιουργεί εσφαλμένη εντύπωση για το προϊόν και τις επιπτώσεις του στην υγεία. Δεδομένης της αδυναμίας επιβολής των προβλεπόμενων από το Ν.3730/2008 και τους άλλους συναφείς νόμους, είναι προτιμότερο και ασφαλέστερο να υπάρχει η διέξοδος του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Παρακαλούμε σημειώστε ότι όλες οι προηγμένες υγειονομικά χώρες της Ευρώπης (ΑΓΓΛΙΑ ΓΑΛΛΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ, ΙΣΠΑΝΙΑ) επιτρέπουν την δημόσια χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου είναι προφανές ότι υπάρχουν σοβαροί λόγοι που το επιτρέπουν. Η απαγόρευση χρήσης του ηλεκτρονικού τσιγάρου στους χώρους που απαγορεύεται το κάπνισμα, αποτελεί ολίσθημα επιζήμιο για τη δημόσια υγεία των πρώην καπνιστών που έχουν αντικαταστήσει τον καπνό με το ηλεκτρονικό τσιγάρο. Για απλούς λόγους: α) Δεν υπάρχει ούτε μία επιστημονική έρευνα που να αποδεικνύει ότι υπάρχουν βλαβερές συνέπειες στο παθητικό άτμισμα, από τη χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου δηλαδή. Μάλιστα, η πιο πρόσφατη έρευνα http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-04/ac-nsf041916.php καθιστά σαφές ότι δεν υπάρχει καμία επιβάρυνση στην ποιότητα του εσωτερικού αέρα ακόμα και μετά μισής ώρας συνεχόμενης άτμισης. β) Η αναγκαστική υποχρέωση των χρηστών ηλεκτρονικού τσιγάρου να συνυπάρχουν με καπνιστές στους χώρους που επιτρέπεται η χρήση καπνού, προκαλεί μία άκρως βέβαιη και αποδεδειγμένη επί δεκαετίες επιβάρυνση της υγείας τους λόγω του παθητικού καπνίσματος. Σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας, 3000 θάνατοι ετησίως στην Ελλάδα οφείλονται στο παθητικό κάπνισμα και δεκάδες χιλιάδες καρδιοπαθών, πνευμονοπαθών και άλλων σχετιζόμενων με τον καπνό ασθενειών. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας σε μελέτη του αναφέρει ότι 4 ώρες σε χώρο με καπνιστές ισοδυναμεί με συμβίωση με καπνιστή για 1 μήνα. Άρα, η υποχρέωση διά νόμου, της υποχρεωτικής συνύπαρξης καπνιστών και χρηστών ηλεκτρονικού τσιγάρου, βλάπτει μονομερώς την υγεία των ατμιστών με ό,τι αυτό συνεπάγεται. γ) Επιπρόσθετα, τίθεται σημαντικό θέμα για την ψυχική υγεία των χρηστών του ηλεκτρονικού τσιγάρου. Όλοι οι χρήστες ηλεκτρονικού τσιγάρου είναι πρώην καπνιστές που κατάφεραν να ξεπεράσουν την ισχυρότατη αυτή και βλαπτική συνήθεια. Αν ο νόμος τους υποχρεώσει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο με τους καπνιστές, τίθενται σε μεγάλο πειρασμό γιατί η απεξάρτηση από το κάπνισμα διαρκεί επί χρόνια. Άρα υποβόσκει ο κίνδυνος υποτροπής στον καπνό, ιδίως μετά τη συνήθεια συνεύρεσης με καπνιστές. Είναι σαν να υποχρεώνεις κάποιον πρώην αλκοολικό που αποφάσισε να πίνει χυμούς φρούτων, στο ίδιο τραπέζι με κάποιους που παρήγγειλαν και πίνουν φιάλες ουίσκι και βότκα. Αυτή η δοκιμασία στην οποία το άρθρο επιθυμεί να υποβάλει το χρήστη ηλεκτρονικού τσιγάρου έχει σίγουρη βλαπτική επίδραση στην ψυχική και σωματική υγεία και τελικά αύξηση του αριθμού των καπνιστών με την επιστροφή στον καπνό. Κρίνεται επομένως αναγκαία η τροποποίηση του εν λόγω άρθρου κατά τρόπο που θα διαχωρίζει σαφώς το ηλεκτρονικό τσιγάρο από τον καπνό. Η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου θα πρέπει να επιτρέπεται παντού εκτός των χώρων που προορίζονται για ανήλικους όπως σχολεία, εκπαιδευτήρια, παιδότοποι, ΜΜΜ κ.α. Από τη στιγμή που δεν υπάρχουν επιπτώσεις στην υγεία των μη καπνιστών/ατμιστών από το άτμισμα, η οποιαδήποτε απαγόρευση θα ήταν δυσανάλογα αυστηρή και άνευ περιεχομένου, εκτός αν η πρόθεση του Υπουργού είναι η επιστροφή των ατμιστών στο κάπνισμα.