Αρχική «Ίδρυση της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας για την Κεντρικοποίηση Προμηθειών των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας Φορέων»Άρθρο 05 – Μητρώο ΠρομηθειώνΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας | 24 Απριλίου 2017, 11:36
1.- Σύγχυση από την πρόβλεψη 2 Μητρώων Τιμών Το ΣχΝ προβλέπει δύο Μητρώα τιμών, δηλαδή το «Μητρώο Εύρους Αποδεκτών Τιμών» και το «Μητρώο Παρατηρητηρίου Ανώτατων Τιμών», το δεύτερο εκ των οποίων, μάλιστα, λειτουργεί περίπου στο πλαίσιο του ήδη ισχύοντος Παρατηρητηρίου Τιμών και, σύμφωνα με το ΣχΝ, περιέχει τιμές που «δεσμεύουν όλα τα είδη διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς και την διαδικασία των απευθείας αναθέσεων από τους φορείς του άρθρου 3» αυτού. Αλλά, αφού το Παρατηρητήριο εξακολουθεί να αποτελεί «οροφή» για όλες τις τιμές προμήθειας Υγείας, δεν εξηγείται διόλου (ούτε και απαιτείται) η τήρηση και του νέου Μητρώου (Εύρους Αποδεκτών Τιμών), που δημιουργεί σύγχυση ως προς τις προθέσεις του νομοθέτη και εύλογα ερωτήματα ως προς τη σκοπιμότητα των συγκεκριμένων (διπλών) ρυθμίσεων. 2.- Έλλειψη κριτηρίων, όρων και προϋποθέσεων για την επιλογή των τιμών & των τεχνικών προδιαγραφών που θα αναρτώνται στα αντίστοιχα Μητρώα Πουθενά στο ΣχΝ αναφέρονται κριτήρια, όροι και προϋποθέσεις επιλογής: α) των τιμών, που η ΕΚΑΠΥ θα λαμβάνει υπ’ όψη της για να τις αναρτά στα δύο Μητρώα (Εύρους Αποδεκτών Τιμών & Παρατηρητηρίου Ανωτάτων Τιμών), ούτε επίσης β) για την επιλογή των τεχνικών προδιαγραφών, οι οποίες θα αποτελούν τα, ανά προϊόν, στοιχεία ταυτότητας, με αποτέλεσμα να ελλείπει παντελώς το νομικό πλαίσιο ορισμού των κρίσιμων αυτών στοιχείων, η δε ΕΚΑΠΥ να δύναται να λειτουργεί κυριαρχικώς και ανεξέλεγκτα, κατά παράβαση όμως των αρχών της νομιμότητας, της διαφάνειας, της ισότιμης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού. 3.- Ιχνηλασιμότητα πηγών ανάρτησης – Κριτήρια κατηγοριοποίησης των προϊόντων Σε συμπλήρωση των όσων αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο, το ΣχΝ δεν μεριμνά για την ανάρτηση σε όλα τα προβλεπόμενα Μητρώα, πλην των κατά τον προορισμό τους στοιχείων (τιμών, προδιαγραφών κ.λπ.) που αυτά θα περιλαμβάνουν, και των πηγών από τις οποίες αντλήθηκαν αυτά, προκειμένου έτσι να ελέγχεται η ορθότητα, η συγκρισιμότητα και, εν τέλει, η νομιμότητα των αναρτημένων στοιχείων, σε αντίθεση με τις υπερκείμενες αρχές της διαφάνειας, της πληροφόρησης, της ισότιμης μεταχείρισης και του υγιούς ανταγωνισμού. Ομοίως, ούτε και κριτήρια κατηγοριοποίησης των προϊόντων αναφέρονται, ώστε να μην καθίσταται σαφές και ευκρινές βάσει ποίων στοιχείων αυτά θα διακρίνονται μεταξύ τους και θα αποτελούν διακριτές ομάδες & υποομάδες, με άμεση συνέπεια τη δημιουργία ασάφειας για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα και σύγχυσης κατά την εφαρμογή του νόμου. Για παράδειγμα, δεν προκύπτει εάν η κατηγοριοποίηση των προϊόντων θα γίνεται π.χ. με βάση τους Κωδικούς του μέχρι σήμερα λειτουργούντος Παρατηρητηρίου (για τους οποίους, όμως, επίσης δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο ρύθμισης) ή με βάση τις κατηγορίες του ΕΚΑΠΤΥ ή με βάση τις υπό εκπόνηση «ενιαίες τεχνικές προδιαγραφές» ή τις «προδιαγραφές των φορέων του άρθρου 3» ή με βάση το CPV ή με βάση άλλα κριτήρια που θέτουν οι περί Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων κοινοτικές Οδηγίες κ.λπ. κ.λπ., ενώ, μάλιστα, είναι γνωστό ότι και πολλά ιατροτεχνολογικά προϊόντα δεν έχουν κάν ενταχθεί στο Παρατηρητήριο ούτε αναφέρονται στην κατηγοριοποίηση του ΕΚΑΠΤΥ κ.λπ. 4.- Έλλειψη περιοδικότητας & μηχανισμού ελέγχου των αναρτήσεων Το ΣχΝ δεν προβλέπει συγκεκριμένη διαδικασία Ενστάσεων / Αντιρρήσεων των ενδιαφερομένων για τυχόν παράνομες ή ανακριβείς αναρτήσεις, ώστε να μη δίνεται η δυνατότητα διοικητικού ελέγχου της δράσης της ΕΚΑΠΥ ούτε, εν συνεχεία, έννομης προστασίας των θιγομένων σε περίπτωση τέτοιου είδους αναρτήσεων. Η παράλειψη αυτή παραβιάζει συλλήβδην τις αρχές της νομιμότητας, της ακροάσεως, της παροχής έννομης προστασίας και της διαφάνειας, δημιουργεί δε συνθήκες αντιδημοκρατικής δράσης της νέας Αρχής. Επισημαίνεται ότι το ζήτημα θα μπορούσε ευχερώς να ρυθμισθεί με πρότυπο το γνωστό σύστημα ελέγχου (από τους Κατόχους Αδειών Κυκλοφορίας) των αναρτημένων κάθε φορά φαρμάκων και νέων τιμών στα κατά καιρούς εκδιδόμενα Δελτία Τιμών φαρμάκων, το οποίο λειτουργεί ομαλά επί δεκαετίες. Ωσαύτως, η μη πρόβλεψη συγκεκριμένων χρονικών περιόδων εντός των οποίων θα πραγματοποιούνται οι νέες αναρτήσεις (κατά το ΣχΝ αυτό μπορεί να γίνεται οποτεδήποτε!) δημιουργεί, επίσης, πρόβλημα ελέγχου και διαφάνειας αυτών, ενώ, στην περίπτωση π.χ. των φαρμάκων, οι αναρτήσεις αυτές γίνονται συνολικά και σε συγκεκριμένες χρονικές περιόδους, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι αφ’ ενός να είναι σε θέση να παρακολουθούν και να ενημερώνονται και αφ’ ετέρου να διατυπώνουν τις αντιρρήσεις τους επικαίρως, ώστε τα αναρτώμενα στοιχεία να είναι νόμιμα και ελεγμένα.