Αρχική «Ίδρυση της Εθνικής Κεντρικής Αρχής Προμηθειών Υγείας για την Κεντρικοποίηση Προμηθειών των εποπτευόμενων από το Υπουργείο Υγείας Φορέων»Άρθρο 06 – Προγραμματισμός των κατ’ έτος κεντρικών προμηθειών προϊόντων και υπηρεσιών που διεξάγονται από την Ε.Κ.Α.Π.Υ.Σχόλιο του χρήστη ΠΑ.ΣΥ.Π.Ι.Ε. | 25 Απριλίου 2017, 01:40
Ενώ σκοπός του νέου Νόμου είναι η εξοικονόμηση πόρων και ο περιορισμός της σπατάλης των Δημόσιων Νοσοκομείων, η κεντρική διενέργεια διαγωνισμών θα επιφέρει τον αποκλεισμό μικρότερων σε μέγεθος επιχειρήσεων, προς όφελος μεγαλόσχημων, πολυεθνικών εταιρειών, οι οποίες σε καθεστώς ολιγοπωλίου θα επιχειρήσουν τον έλεγχο της αγοράς και κατά συνέπεια την αύξηση των τιμών, οι οποίες, σήμερα, συγκρατούνται σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα, λόγω ανταγωνισμού. Να θυμίσουμε ότι ο προϋπολογισμός της υγείας σήμερα είναι στο ένα τέταρτο από αυτό που ήταν πριν από έξι χρόνια και αυτό έχει επιτευχθεί λόγο των αλλεπάλληλων διαγωνιστικών διαδικασιών των φορέων υγείας στην τελευταία πενταετία και του ανταγωνισμού που αναπτύχθηκε από τις εκατοντάδες μικρές και μικρομεσαίες εμπορικές και παραγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους, πληρώνουν ασφαλιστικές εισφορές στα ταμεία, παράγουν κέρδη και φορολογούνται στην χώρα μας. Φοβούμαστε ότι η πολυσυζητημένη κεντρικοποίηση των διαγωνισμών θα έχει σαν συνέπεια την μετακύληση της δραστηριότητας σε πολυεθνικά κεφάλαια, με αποτέλεσμα το κλείσιμο των μικρών Ελληνικών εταιριών, την αύξηση της ανεργίας και την μεταφορά κεφαλαίων εκτός Ελλάδας, αφού τα κέρδη των πολυεθνικών φορολογούνται νόμιμα εκεί όπου είναι η φορολογική έδρα της εταιρίας. Εξ άλλου αν στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των δαπανών για την υγεία, πουθενά στον σχεδιασμό δεν αναφέρετε ποιος είναι αυτός ο στόχος και σε ποιο χρονικό ορίζοντα θα επιτευχθεί . Σήμερα οι δαπάνες για την υγεία στην Ελλάδα είναι περίπου 6% του ΑΕΠ, σχεδόν 50% ποιο χαμηλά από τις χώρες της Ευρώπης – π.χ. Ολλανδία 11,8%, Γαλλία 11,2%, Γερμανία 10,9% και είμαστε μόλις ένα σκαλί ποιο πάνω από την Ρουμανία που είναι ουραγός στην Ε.Ε. με 5,5%. Να αναφερθεί ότι οι ΗΠΑ, που έχουν σχεδιάσει και εφαρμόζουν εδώ και πολλά χρόνια το σύστημα που σχεδιάζουμε να φέρουμε εμείς σήμερα και στην χώρα μας, κατέχουν τα σκήπτρα με το υψηλότερο ποσοστό δαπανών για την υγεία -16,2% του ΑΕΠ! Σε σχέση με τις τεχνικές προδιαγραφές των ειδών, να αναφέρουμε ότι συζητάμε για 14.000 κατηγορίες ειδών με πολλαπλάσιους κωδικούς ανά κατηγορία. Επιπλέον, οι ανάγκες των νοσοκομείων εξελίσσονται διαρκώς και ακολουθούν τις τεχνολογικές εξελίξεις οι οποίες τα τελευταία χρόνια είναι ραγδαίες. Αντίστοιχα οι ιατρικές πράξεις που πραγματοποιούνται στα νοσοκομεία διαφέρουν μεταξύ τους, στην βάση της εξειδίκευσης του προσωπικού, του διαθέσιμου τεχνολογικού εξοπλισμού και των εφαρμοζόμενων κατά περίπτωση τεχνικών. Στο πλαίσιο αυτό, οι ανάγκες προμήθειας υλικών, διαφέρουν μεταξύ των νοσοκομείων και ενώ βασικά είδη είναι δυνατόν να ενταχθούν σε πλαίσιο κεντρικών διαδικασιών προμήθειας, η πλειονότητα, των εξειδικευμένων υλικών δεν βρίσκεται σε κοινή χρήση. Στην βάση των περιστατικών που καλούνται να διαχειριστούν, τα νοσοκομεία έχουν έκτακτες και απρόβλεπτες ανάγκες, οι οποίες είναι φύση αδύνατον να ενταχθούν σε προγραμματισμό ετήσιας βάσης. Για την κάλυψη των αναγκών αυτών, η δυνατότητα διενέργειας διαγωνιστικών διαδικασιών από τους ίδιους τους φορείς είναι απαραίτητη και θα πρέπει διευρυνθεί, λαμβάνοντας υπόψη, μεταξύ άλλων κριτηρίων, το είδος και την δυναμικότητα του νοσοκομείου. Είναι πιθανόν το ποσό των 60.000 € να είναι ικανό να καλύψει τις ανάγκες ενός επαρχιακού νοσοκομείου περιορισμένης δυναμικότητας, ενώ για κάποιο πανεπιστημιακό νοσοκομείο υψηλής παραγωγικότητας να είναι απολύτως ανεπαρκές. Προτείνεται, κατά συνέπεια, η κατηγοριοποίηση των φορέων, στην βάση της οποίας, οι εν λόγω δαπάνες κλιμακούμενα, να ορισθούν μέχρι του οριζόμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση ποσού διενέργειας εθνικών διαγωνισμών. Σε ότι αφορά στο Παρατηρητήριο Τιμών, το οποίο μέχρι σήμερα λειτούργησε ως Διατιμητήριο και το οποίο ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την υποβάθμιση της ποιότητας και για τις ελλείψεις υλικών που κατά καιρούς παρουσιάζονται στα νοσοκομεία, μπορεί να αποτελέσει βάση σύνταξης ρεαλιστικών προϋπολογισμών και διαπραγμάτευσης για τα νοσοκομεία, είναι επιβεβλημένο όμως να σταματήσει να σχετίζεται με την νομιμότητα των δαπανών και την θεώρηση χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής τους. Σχετικά με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Προμηθευτών Ιατρικών Ειδών (ΠΑ.ΣΥ.Π.Ι.Ε.): Ο ΠΑ.ΣΥ.Π.Ι.Ε ιδρύθηκε το 2004, εκπροσωπεί 55 αμιγώς ελληνικές, μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις, οι οποίες απασχολούν περίπου 700 εργαζόμενους. Αποτελούν τους βασικούς προμηθευτές σε Δημόσια και Ιδιωτικά νοσοκομεία, στον κλάδο των αναλώσιμων ιατρικών υλικών, χαμηλής ονομαστικής αξίας, άμεσης ανάγκης (βελόνες, μάσκες, μπλούζες, συστήματα ορρών κ.α.).