Αρχική «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας»Άρθρο 01 – Γενικές Αρχές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας ΥγείαςΣχόλιο του χρήστη ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΩΝ | 2 Μαΐου 2017, 01:49
Υπουργείο Υγείας Αριστοτέλους 17, Αθήνα 104 33 Τηλ: 2132161000 email Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO): dpo@moh.gov.gr Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών δυνάμει των διατάξεων του Νόμου 3599/2007 αποτελεί Ν.Π.Δ.Δ και επίσης αποτελεί σύμφωνα με το άρθρο 2 σύμβουλο της Πολιτείας για θέματα υγείας. Ως θεσμικός φορέας θέλει να καταθέσει τις προτάσεις του για το σχέδιο Νόμου «Μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας». Το Νομοσχέδιο αναφέρεται στην μεταρρύθμιση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Από τον ορισμό και επειδή η υπηρεσίες φυσικοθεραπείας περιλαμβάνονται στις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στην μέχρι σήμερα νομοθεσία θεωρούμε ότι θα πρέπει να τεθούν κατ΄αρχήν γενικότερα ζητήματα έχοντας υπόψη την γενικότερη εισαγόμενη φιλοσοφία του σχεδίου Νόμου και διαβλέποντας της Ευρωπαϊκή και Παγκόσμια φιλοσοφία και κατεύθυνση θέτουμε τα κάτωθι: ΟΡΙΣΜΟΣ: Απευθείας πρόσβαση ή αυτοπαραπομπή ασθενών/ασφαλισμενων σε υπηρεσίες φυσικοθεραπείας ορίζεται ως η πρόσβαση τους στη φυσικοθεραπεία χωρίς να απαιτείται ιατρική παραπομπή. H απευθείας πρόσβαση (direct access) ή αυτοπαραπομπή (self referral) των ασθενών/ασφαλισμένων σε υπηρεσίες φυσικοθεραπείας αποτελεί κοινό τόπο για πολλές χώρες υγειονομικά προηγμένες, και στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ενδεικτικά Ην. Βασίλειο, Ολλανδία, Σουηδία, Ιρλανδία) αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο (ενδεικτικά ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, Νότια Αφρική, Ισραήλ, Ν. Ζηλανδία). Η διαδικασία αυτή έχει αποδείξει την χρησιμότητά της στα συστήματα υγείας που εφαρμόζεται: Α) Οργανωτικά, αφού έχει απλοποιήσει την πρόσβαση σε υπηρεσίες μειώνοντας τις χαμένες εργατοώρες των ασθενών/ασφαλισμένων, μειώνοντας την επίσκεψη του ασθενούς από 3 σημεία (συνταγογράφος ιατρος, ελεγκτής ιατρός, φυσικοθεραπευτής) σε 1 σημείο (φυσικοθεραπευτής). Β) Οικονομοτεχνικά, αφού το σύστημα υγείας χρεώνεται με λιγότερα κόστη και άμεσα (επισκέψεις σε ιατρούς) αλλά και έμμεσα (έχει αποδειχθεί η μείωση του κόστους που δαπανάται για μυοσκελετικά προβλήματα, όταν η παροχή ξεκινά από φυσικοθεραπεία αντί να "τελειώνει" σε φυσικοθεραπεία, έχοντας δαπανήσει πόρους σε αμφίβολης επιστημονικά αξίας διαγνωστικές εξετάσεις και φαρμακευτική αγωγή). Στην Ελλάδα, υπάρχει η επιστημονική επάρκεια των αποφοίτων των δημόσιων σχολών Φυσικοθεραπείας των Ανωτάτων Τεχνολογικών Ιδρυμάτων για την ασφαλή διαχείριση των ασφαλισμένων. Επίσης υφίσταται ικανό νομοθετικό πλαίσιο που προσδίδει στους φυσικοθεραπευτές το δικαίωμα της επιλογής του θεραπευτικού σχήματος, αν και εφόσον ο ασθενής είναι διαγνωσμένος. Θεωρούμε ότι είναι ώριμες οι συνθήκες να ξεκινήσει η συζήτηση μεταξύ του Πανελληνίου Συλλόγου Φυσικοθεραπευτών, του Υπουργείου Υγείας και όλων των εμπλεκόμενων φορέων (ΚΕΣΥ, Ιατρικών Συλλόγων κλπ) ώστε να υπάρξει η απαραίτητη ζύμωση που θα οδηγήσει σε ένα αποτέλεσμα προς όφελος της Πρωτοβαθμιας Φροντίδας Υγείας. Το παράδειγμα των χωρών που προαναφέρονται και το εφαρμόζουν με εξαιρετική επιτυχία σχεδόν 2 δεκαετίες, μπορεί να γίνει οδηγός. (Βασικές πηγές αναφορών περιέχονται στο παρακάτω link: http://www.wcpt.org/policy/ps-direct-access Ειδικότερα όμως για το σχέδιο Νόμου και τα προτεινόμενα άρθρα θα πρέπει να προστεθεί στο: Άρθρο 01 – Γενικές Αρχές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στην παράγραφο 2. Οι υπηρεσίες Π.Φ.Υ. αποτελούνται από: . . . . η) τις υπηρεσίες αποκατάστασης-υπηρεσίες φυσικοθεραπείας Να προστεθεί: Στο Άρθρο 11 – Ομάδα Υγείας . . . στ) Στο πλαίσιο των επιστημονικών αρμοδιοτήτων του, ο/η φυσικοθεραπευτης/-τρια υγείας οφείλει ιδίως να: στα) προάγει την υγεία του πληθυσμού, στβ) αξιολογεί και παρέχει υπηρεσίες φυσικοθεραπευτικής φροντίδα υγείας (θεραπεία, πρόληψη και αποκατάσταση) στγ) αποβλέπει στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής, στδ) συμμετέχει ενεργά στο συντονισμό και τη συνέχεια της φυσικοθεραπευτικής φροντίδας καθώς και τη διασφάλιση της πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας, στε) παρέχει υπηρεσίες κατ’ οίκον φυσικοθεραπείας και εκπαιδεύει τους οικείους για την πρόληψη και αποφυγή κατακλίσεων, δυσκαμψιών σε άτομα μειωμένης κινητικότητας. στζ) από κοινού με την υπόλοιπη ομάδα εφαρμόζει πολιτικές πρόληψης και ιδίως για την πρόληψη πτώσεων σε ηλικιωμένους ,για διαχείριση μεταβολικών συνδρόμων ( διαβήτης, παχυσαρκία, οστεοπόρωση κλπ), για την οργάνωση προγράμματος πρόληψης σε καρδιοπαθείς, άτομα με νευρολογικές παθήσεις (Πάρκινσον, Αλτσχάιμερ, κλπ). Παρατηρήσεις για το άρθρο 8- Κέντρα ειδικής φροντίδας Από τον ορισμό και επειδή τα κέντρα φυσικοθεραπείας ( εργαστήρια φυσικοθεραπείας ) ανήκουν στους φορείς πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, εκ των πραγμάτων αυτοδίκαια αναφέρονται στο συγκεκριμένο άρθρο. Οποιαδήποτε πρόταση για αντικατάσταση των εργαστηρίων φυσικοθεραπείας από τα κέντρα αποκατάστασης είναι αδιανόητη καθώς τα Κέντρα Αποκατάστασης ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΦΟΡΕΙΣ Α ΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ . Τέλος το επάγγελμα του φυσικοθεραπευτή είναι ένα αυτόνομο επάγγελμα , ο φυσικοθεραπευτής αξιολογεί , επιλέγει και εκτελεί τις πράξεις αρμοδιότητός του σύμφωνα με διάγνωση του θεράποντα ιατρού, ανάλογης ειδικότητας με την πάθηση (ορθοπαιδικός , νευρολόγος κλπ) Νόμος 4316/2014. Το εργαστήριο φυσικοθεραπείας ( κέντρο φυσικοθεραπείας) και ο φυσικοθεραπευτής, υπό αυτή την έννοια , παρέχει εξειδικευμένες υπηρεσίες αποκατάστασης. Η φυσικοθεραπεία ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ. Για τα κέντρα ειδικής αγωγής ( όπως αναφέρονται στο άρθρο) είναι φορέας που τώρα δημιουργείται ,δεν υπάρχουν προδιαγραφές και πρέπει να προβλεφθούν οι προϋποθέσεις λειτουργίας με Υπουργική απόφαση ή Π.Δ. Τέλος γενικότερες παρατηρήσεις: 1) Θυμίζουμε ότι σε οποιαδήποτε Δημόσια δομή προβλεφθεί λειτουργία εργαστηρίου φυσικοθεραπείας αυτό θα πρέπει να πληροί τις ελάχιστες προδιαγραφές των εργαστηρίων φυσικοθεραπείας που προβλέπονται στο Π.Δ 29/1987 , αυτές οι προδιαγραφές αποτελούν την ελάχιστη διασφάλιση ποιοτικής παροχής φυσικοθεραπευτικών υπηρεσιών από οργανωμένο χώρο προκειμένου να καλύπτει όλο το φάσμα των παρεχόμενων φυσικοθεραπευτικών πράξεων. ( π.χ ορίζονται τα 70 Τ.μ ως ελάχιστος χώρος και προσαύξηση 30% για κάθε επιπλέον υπηρετούντα φυσικοθεραπευτή, επίσης προβλέπεται και ο ελάχιστος εξοπλισμός καθώς και πως θα διαμορφώνονται οι επιμέρους χώροι). 2) Είναι σημαντικότατος ο ρόλος του φυσικοθεραπευτή στην βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου και πρέπει να προβλεφθεί στην ομάδα υγείας κατά τα προτεινόμενα στο άρθρο 11 ,πρέπει επίσης επιτέλους η Ελληνική πολιτεία να εργαστεί για την πρόληψη παθήσεων και κακώσεων και αυτό είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι και στις αρμοδιότητες του φυσικοθεραπευτή. 3) Τέλος θέτουμε σημαντικό το δικαίωμα της ελεύθερης επιλογής του θεραπευτή από τον ασθενή, κάτι που προβλέπεται στη Ευρωπαϊκή χάρτα των δικαιωμάτων των ασθενών.